Produkter: Sonax

Alt vedr. klargøring, vask, polering mv.
Besvar
o27
Medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nær Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Produkter: Sonax

Indlæg af o27 » 9. apr 2014, 06:24

Har nu googlet lidt og været forbi Detailing world og CYC og det undrer mig at jeg pludselig ser en del der anbefaler Sonax af alle som værende gode produkter og meget hurtige/nemme at bruge.

Det vil sådan set være fedt hvis de kan anbefales, da jeg kan se de kan skaffes meget billigt fra fx idealo.de

Har 2 biler med sort metal lak, hvoraf den store virkelig trænger til en omgang, men da jeg er helt novice på området tiltaler det mig at kunne bruge en Sonax alt-i-en polering som en god start; http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... ight=sonax og efterfølgende bare kunne give det lidt spray til at opnå den fine perlende effekt "Sonax Brilliant Shine Detailer": http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... ight=sonax

Sonos Full Effect Wheel Cleaner: http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... ight=sonax

Dernæst roses også deres glansshampoo der kan fåes for 30 kr. for en liter - det er jo meget billigere end fx Poorboys etc.?

Hvad er jeres erfaringer?
Truntens: VW up! 1.0 60HK - Deep Black - Continental TS800 - Sommer: OZ Superturismo GT 195/55R16 Michelin Energy
Daddy´s: Mercedes C220d Edition C - Brilliant Blau - AMG Style

Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 31 times
Been thanked: 25 times

Re: Produkter: Sonax

Indlæg af ReneBo » 9. apr 2014, 06:58

Er din plan at gøre det i hånden eller med maskine? For polering i hånden bliver aldrig godt/holdbart, den vil være pæn i 2-3 uger og så er du ved udgangspunktet.
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957

o27
Medlem

Indlæg af o27 » 9. apr 2014, 07:00

Havde tænkt mig at se hvad jeg kunne opnå i hånden, men kan godt se det tyder på at blive uoverskueligt.

Ved ikke helt om jeg vil ofre det nødvendige på en maskine eller få en herindefra til at shine den op en gang om året og så selv vedligeholde løbende
Truntens: VW up! 1.0 60HK - Deep Black - Continental TS800 - Sommer: OZ Superturismo GT 195/55R16 Michelin Energy

Teglman
Helt nyt medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Indlæg af Teglman » 9. apr 2014, 10:30

@027,

Det her bliver langt !

Jeg gør mig en del i detailing (på avanceret hobbyplan) og den erfaring jeg gennem årene har opbygget er, at Sonax i lige så stor grad som alle mulige andre brands producerer ganske glimrende produkter og ditto omvendt.
At fremhæve et brand som det ultimativt bedste er noget pjat.

Fred være med de Detailere der vælger kun at benytte ét bestemt (gerne eksklusivt produkt) men i min optik er det mere et udtryk for et "fashion statement" frem for sund fornuft.. - forklaring følger.

Inden for et produkt som eks. fælgrens er det min erfaring at ValetPRO Bilberry Safe Wheelcleaner er både billigere og væsentligt bedre end mange af de meget mere kostbare mærker så som Meguiars og Zymol.

Meguiares har så til gengæld en rigtig effektiv interieur cleaner som jeg synes er bedre end mange af de øvrige mærker. Sonax Perfct Finish synes jeg er glimrende men jeg bryder mig ikke om deres nano Xtreme ruderens.

Du vil med andre ord finde lige så mange meninger og referencer som der er Detailere, hvilket du sikkert allerede har opserveret via Detailing World.

Andre kan have en mindst lige så ligitim holdning til forskellige produkter som jeg har og i sidste ende må man bare accepterer at hvad en finder godt finder en anden måske skidt. Mit bedste råd til dig vil være at kunne skelne og sorterer det værste reklame-gas fra. Bilpleje producenterne er tvivlsomt hverken værre eller bedre end andre brancher når det gælder om at fremhæve egne fortræffeligheder for deres produkters evner.

Detailing World er et godt forum og du kan finde rigtig mange detaljerede guides både hvor arbejdet bliver gjort med hånden el. med maskine.

Jeg vil påstå at du sagtens kan få både et pænt og holdbart resultat med håndkraft men det er slidsomt og kræver tålmodighed (og arme som Arnold). Med maskine vil du kunne korrigerer swirls og ridser i lakken langt bedre men det er stadig en tidskrævende proces.. - hvor du dog slipper for fornemmelsen af at dine arme er ved at skvatte af. Det er også værd at bemærk at hårdheden af lak varierer meget fra bilmærke til bilmærke, hvorfor nogle er mere tidskrævende at korrigerer end andre.

Michael fra Bilvask.nu har også lavet nogle fremragende og kompetente guides og er desuden utrolig serviceminded med råd og vejledning.

Med hensyn til indkøb af produkter kan jeg anbefale CYC eller http://www.lupus-autopflege.de/ (Jeg benytte mest Lupus).

Hvis du skriver DW07 som discount code hos CYC for du 7% rabat. Hvis du benytter Lupus-autopflege så skriv i kommentar feltet at du er Detailing World burger så er der mellem 5 - 10% rabat på dine indkøb og køber du for 120 EUR er forsendelsen gratis. Bilvask.nu har også rigtig gode produkter men uden at ville tage brødet ud af munden på Michael synes jeg de er lidt overpriset.

Jeg vil slutte af med en personlig holdning ang. voks og lakforsegler og i detailing-kredse er den kontroversiel !. Du vil støde på påstande om at voks give mere "wet-look" end syntetisk lakforsegler og at noget voks er fremelsket specielt til enten mørk el. lys lak samt endeløse diskussioner om indholdet af Carnauba m.v.

Her er min påstand :

Poleringen af din bil hvor alle swirls og ridser korrigeres så lakken fremstår perfekt er det der skaber det ønskede "wet-look".
Voks el. syntetisk lakforsegler er det der efterfølgende beskytter din lak og dit "wet-look".
Med mindre den benyttede voks eller lakforsegler indeholder farve (fillers og andet snask) så ved voksen eller forsegleren næppe hvilken farve din bil har og vil derfor fungerer lige godt uagtet om bilen er lys, mørk, metallic eller bolchestribet. Det er efter min bedste overbevisning et salgs-gimmick af værste skuffe. At der så er foskel på hvor lang holdbarhed den ene el anden voks / forsegler har er en anden sag. Syntetisk lakforsegler holder typisk længere tid end voks og man kan dog godt lægge et lag voks oven på en forsegler som ekstra beskyttelse men at påsta at man kan se signifikant forskel er = "kejserens nye klæder", IMO.

Rigtig god fornøjelse med at give dine 2 biler den store detailing omgang.

Vh

Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem

Indlæg af ReneBo » 9. apr 2014, 15:15

o27 skrev:Havde tænkt mig at se hvad jeg kunne opnå i hånden, men kan godt se det tyder på at blive uoverskueligt.

Ved ikke helt om jeg vil ofre det nødvendige på en maskine eller få en herindefra til at shine den op en gang om året og så selv vedligeholde løbende
Hvis du tager sådan et kit her, så er du kørende for under 2k. Så kan du gøre det selv fremover :)

o27
Medlem

Indlæg af o27 » 9. apr 2014, 16:15

ReneBo skrev:
o27 skrev:Havde tænkt mig at se hvad jeg kunne opnå i hånden, men kan godt se det tyder på at blive uoverskueligt.

Hvis du tager sådan et kit her, så er du kørende for under 2k. Så kan du gøre det selv fremover :)
Mangler vist et link?

Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem

Indlæg af ReneBo » 9. apr 2014, 20:33

o27 skrev:
ReneBo skrev:

Mangler vist et link?
Ahh for helvede :D

http://www.cleanyourcar.co.uk/polishing ... d_675.html

demo
Nyt medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Indlæg af demo » 9. apr 2014, 23:57

jeg prøvede sonax, første gang for 2 år siden - synes virklig den står pænt i lak - bagefter

og bruger bare almindelige klude, og giver bilen forår og sensommer

ps : sonax polish & wax colour hedder det jeg køber - 18€ i tysk supermarked ( ½ liter )
A3 2,0 tdi - mit (fast) absolut alles

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Geografisk region: København
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 133 times
Been thanked: 477 times

Indlæg af Avantismo » 10. apr 2014, 05:44

Jeg er meget tilfreds med Sonax produkterne.
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder…

Audi TT 1,8T 8n & VW ID3 pro

Teglman
Helt nyt medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Indlæg af Teglman » 10. apr 2014, 06:46

Husk som sagt DW07 i discount kode feltet hos CYC = 7% rabat.

Vh

EbbeJ
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
Kommerciel bruger: Bilvask.Nu

Indlæg af EbbeJ » 14. apr 2014, 09:04

o27 skrev:Har nu googlet lidt og været forbi Detailing world og CYC og det undrer mig at jeg pludselig ser en del der anbefaler Sonax af alle som værende gode produkter og meget hurtige/nemme at bruge.

Det vil sådan set være fedt hvis de kan anbefales, da jeg kan se de kan skaffes meget billigt fra fx idealo.de

Har 2 biler med sort metal lak, hvoraf den store virkelig trænger til en omgang, men da jeg er helt novice på området tiltaler det mig at kunne bruge en Sonax alt-i-en polering som en god start; http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... ight=sonax og efterfølgende bare kunne give det lidt spray til at opnå den fine perlende effekt "Sonax Brilliant Shine Detailer": http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... ight=sonax

Sonos Full Effect Wheel Cleaner: http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... ight=sonax

Dernæst roses også deres glansshampoo der kan fåes for 30 kr. for en liter - det er jo meget billigere end fx Poorboys etc.?

Sonax har været meget fremme i skoene det seneste år, og har desuden fået sig placeret godt på det amerikanske marked. Personligt har jeg altid været tilhænger af deres shampoo og især fælgrensen.

Selv om alt skal tages med et gran salt på et åbent forum, så er der også en grund til den hyppige omtale - Sonax har fået skruet nogle glimrende produkter sammen. Selv om Brilliant Shine Detaileren (den hedder Instense Shine Detailer i danmark), er et spændende produkt, så er den mere en 'topper' til et andet produkt, end et stand-alone produkt. Men, dertil skal det siges, at jeg har fået det til at holde godt 2 måneder på en ubehandlet lak, hvilket må siges at være ret imponerende for en detailer. Mange vokses holdbarhed kan sammenlignes med den.

Men, er du ude i at 1-step polere bilen med PerfectFinish (tænker at du bruger maskine?) inden, så brug PolymerNetShield i stedet for - det er et væsentligt mere holdbart produkt. Her efter 2 måneder i vintervejr:

http://www.youtube.com/watch?v=bCVc4RVmFsE

Venligst,

Ebbe

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Indlæg af Gubbi » 14. apr 2014, 09:14

Jeg bruger hellere Bastas produkter, de er billigere og fungerer mindst lige så godt som Sonax til polering, på hobbyplan. Bruger Basta B4 NanoTech Metallic Wax.

Sonax kabinerens er god. Den har fjernet mange oliefingre fra a-stolperne i de biler jeg har brugt det på.

Fælgrens, her bruger jeg en forstøver, varmt vand og en god portion Vel Ultra.

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

o27
Medlem

Indlæg af o27 » 15. apr 2014, 07:47

EbbeJ skrev:
o27 skrev:Har nu googlet lidt og været forbi Detailing world og CYC og det undrer mig at jeg pludselig ser en del der anbefaler Sonax af alle som værende gode produkter og meget hurtige/nemme at bruge.

Sonax har været meget fremme i skoene det seneste år, og har desuden fået sig placeret godt på det amerikanske marked. Personligt har jeg altid været tilhænger af deres shampoo og især fælgrensen.

Selv om alt skal tages med et gran salt på et åbent forum, så er der også en grund til den hyppige omtale - Sonax har fået skruet nogle glimrende produkter sammen. Selv om Brilliant Shine Detaileren (den hedder Instense Shine Detailer i danmark), er et spændende produkt, så er den mere en 'topper' til et andet produkt, end et stand-alone produkt. Men, dertil skal det siges, at jeg har fået det til at holde godt 2 måneder på en ubehandlet lak, hvilket må siges at være ret imponerende for en detailer. Mange vokses holdbarhed kan sammenlignes med den.

Men, er du ude i at 1-step polere bilen med PerfectFinish (tænker at du bruger maskine?) inden, så brug PolymerNetShield i stedet for - det er et væsentligt mere holdbart produkt. Her efter 2 måneder i vintervejr:

http://www.youtube.com/watch?v=bCVc4RVmFsE

Venligst,

Ebbe
Hej Ebbe, tak for opfølgningen fra en der har prøvet de fleste produkter :D Jeg er desværre stadig i afklaringsfasen omkring jeg selv skal investere i produkter, maksine (hvilken?) eller betale én for at give den en årlig polering. Er desværre ikke sikker på jeg har disciplinen til 2 biler 2 gange om året :oops:

Besvar

Tilbage til "Detailing"