Håndvask og ridser

Alt vedr. klargøring, vask, polering mv.
Besvar
Trilas75
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 15. dec 2021, 21:16
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Håndvask og ridser

Indlæg af Trilas75 » 21. feb 2022, 18:26

Nu har vi haft vores nye bil i næsten 2 måneder, hvor den er blevet vasket 1 gang om ugen. Den er blevet vasket efter alle kunstens regler med forvask (skumlanse), afskylning, vask med microfibersvamp i lige bevægelser og ved brug af 2 spande til henholdsvis sæbe og rent vand, afskylning, aftørring med microfiberhåndklæde.

Nu har solen tittet lidt frem i dag og her kunne jeg se tydelige ridser i cirkulære bevægelser på bagsmækken. Spørgsmålet er om det stammer fra forhandleren, hvor den formentlig har været i vaskehal inden levering eller om der med tiden kommer vaskeridser - selv ved håndvask? Syntes alligevel der er en del ridser, som jeg er meget overrasket over skulle komme efter blot 1 gang i vaskehal.

Ellers er jeg mere tilbøjelig til bare at køre den i vaskehal, hvis den alligevel får ridser, men bare i et langsommere tempo ved håndvask...

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Håndvask og ridser

Indlæg af fjeppe » 21. feb 2022, 19:19

Hvilken farve/lak har bilen?

Min erfaring er at nogen farver/lak ses vaskeridser bare tydeligere.

Et eksempel er min forrige Golf GTE vs min nuværende e-Golf.

GTE’eren havde metallak (Carbon stel Grey) og jeg synes ret hurtig at lakken som du selv er inde på lignede at den havde været i bilvaske, til trods for at jeg håndvaskene den.

E-Golfen havde en basis lak (grå), denne lak fremstår stadig om næsten vaskeridse fri her 2 år efter.

Hallas
Medlem
Indlæg: 1082
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 491 times
Been thanked: 238 times

Re: Håndvask og ridser

Indlæg af Hallas » 21. feb 2022, 19:22

Hvid perlemors lak for mit vedkommende.

Altså jeg vasker bil med din måde, og det samme sker..små fine ridser og det er bare træls..polerer så 2 gange om året..men ja, man kan nok lige så godt køre vaskehal..alligevel kan jeg godt lide at stå hjemme og vaske, får set bil efter og krogene kommer med..så jeg foretrækker vask derhjemme.
Derudover så tror jeg selv på, at jeg gør det godt for bilen. :)
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Trilas75
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 15. dec 2021, 21:16
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Håndvask og ridser

Indlæg af Trilas75 » 23. feb 2022, 13:07

Det er en sort bil, så ridserne er bestemt mere synlige. Jeg kan også godt lide at vaske i hånden, men tror det er bedre for miljøet at køre den i vaskehal. Så kan jeg sagtens leve med at skulle polere den 1. gang om året og så vaske den grundigt i hånden et par gange om året.

ANAJ
Nyt medlem
Indlæg: 287
Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 159 times

Re: Håndvask og ridser

Indlæg af ANAJ » 23. feb 2022, 13:17

Det kan være jeg spørger dumt. Men behøver du håndvaske den én gang om ugen? Kan du ikke håndvaske én gang om måneden og så nøjes med at spule den en gang om ugen i stedet?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author ANAJ for the post:
DanielB12

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 497 times

Re: Håndvask og ridser

Indlæg af Nicklossi » 24. feb 2022, 12:46

ANAJ skrev:
23. feb 2022, 13:17
Det kan være jeg spørger dumt. Men behøver du håndvaske den én gang om ugen? Kan du ikke håndvaske én gang om måneden og så nøjes med at spule den en gang om ugen i stedet?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Nej! :lol:

Den bliver ikke ren af at blive spulet.
Spuler man den, så vil der også sidde kalkpletter på, fordi den ikke er tørret af efterfølgende.
Tørrer man den af, så tværer man bare skidtet rundt på lakken, og det ridser og ser frygteligt ud.

ANAJ
Nyt medlem
Indlæg: 287
Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 159 times

Re: Håndvask og ridser

Indlæg af ANAJ » 24. feb 2022, 13:16

Nicklossi skrev:
24. feb 2022, 12:46
ANAJ skrev:
23. feb 2022, 13:17
Det kan være jeg spørger dumt. Men behøver du håndvaske den én gang om ugen? Kan du ikke håndvaske én gang om måneden og så nøjes med at spule den en gang om ugen i stedet?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Nej! :lol:

Den bliver ikke ren af at blive spulet.
Spuler man den, så vil der også sidde kalkpletter på, fordi den ikke er tørret af efterfølgende.
Tørrer man den af, så tværer man bare skidtet rundt på lakken, og det ridser og ser frygteligt ud.
Den bliver renere... Og hvis alternativet er at ridse lakken en gang om ugen, så vil jeg hellere nøjes med at spule den, evt. i regnvejr.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 497 times

Re: Håndvask og ridser

Indlæg af Nicklossi » 24. feb 2022, 14:34

ANAJ skrev:
24. feb 2022, 13:16
Nicklossi skrev:
24. feb 2022, 12:46
ANAJ skrev:
23. feb 2022, 13:17
Det kan være jeg spørger dumt. Men behøver du håndvaske den én gang om ugen? Kan du ikke håndvaske én gang om måneden og så nøjes med at spule den en gang om ugen i stedet?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Nej! :lol:

Den bliver ikke ren af at blive spulet.
Spuler man den, så vil der også sidde kalkpletter på, fordi den ikke er tørret af efterfølgende.
Tørrer man den af, så tværer man bare skidtet rundt på lakken, og det ridser og ser frygteligt ud.
Den bliver renere... Og hvis alternativet er at ridse lakken en gang om ugen, så vil jeg hellere nøjes med at spule den, evt. i regnvejr.
Det kommer selvfølgelig an på hvad man har af krav til "renheden" af bilen, men jeg ville aldrig gøre det. Så hellere lade den være beskidt og vaske den når man har tiden :)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Håndvask og ridser

Indlæg af DanielB12 » 24. feb 2022, 14:37

Kan sådan en Peugoet nogensinde sådan rigtig blive ren, Nick? :mrgreen: :mrgreen:
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Korreborg
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Re: Håndvask og ridser

Indlæg af Monze1980 » 24. feb 2022, 18:12

Det skader jo aldrig at spule det grove snavs væk, om ikke andet, er der mindre skidt at fjerne med forvask inden den egentlige vask.

Synes umiddelbart ikke jeg oplever synlige ridser ved håndvask, men jeg skal nok lige tættere på lakken og se det an.

I alle fald er det ikke noget der gør, at jeg kan se det når jeg kigger på den fra 'almindelig afstand'.

Jeg synes også det er fedt at vaske bil og pusse-nusse lidt om den, og sørge for den bliver ren ind i alle ender og kanter.
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

HNTDI
Nyt medlem
Indlæg: 264
Tilmeldt: 26. jun 2008, 12:34
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 3 times

Re: Håndvask og ridser

Indlæg af HNTDI » 24. feb 2022, 19:07

Jeg har haft flere sorte biler, som altid er blevet håndvasket, med det resultat at de små ridser kunne poleres væk.
Fik så leveret sprit ny GOLF 7 fra VW forhandler i Horsens, som de havde total ridset, i vaskehal inden levering. Efter 1 år tilbød VW importøren en om lakering af hele bilen. Men det var mig der måtte kæmpe. VW værkstedet vaskede kun hænder.
Så jeg vil påstå, jeg kan vaske bilen med mindre ridser end vaskemaskine gør.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 497 times

Re: Håndvask og ridser

Indlæg af Nicklossi » 28. feb 2022, 14:27

DanielB12 skrev:
24. feb 2022, 14:37
Kan sådan en Peugoet nogensinde sådan rigtig blive ren, Nick? :mrgreen: :mrgreen:
Ikke sådan for alvor, men det hjælper heller ikke med 3000km motorvej hver måned :lol:

Besvar

Tilbage til "Detailing"