Hej Allesammen,
Jeg er ejer af denne skønne Audi A3, 1.4 tfsi 150ps fra 2015.
Med vinteren der nærmer sig, skal jeg selvfølgelig i nogle vinterdæk. Mine tanker var så, at bruge de fælge jeg har på nu til vinter, og så købe nogle nye fælge+dæk til sommer. Som I kan se er der lidt plads til et lavere ET mål eller bredere fælge. Udover det, tænker jeg, at det lige så godt kunne være en 18”.
Jeg syntes lidt det er et cirkus med at finde de rigtige mål på nettet. Jeg har også været ved tre dækcentere som ikke rigtigt kunne give mig et klart svar. Andre som Thansen giver mig meget lavere ET-mål end det ene dækcenter som faktisk kunne komme med nogle tal.
Derfor ville meget gerne høre om der er nogle af jer, der har haft 8.0J fælge på eller lavere ET-mål?
Jeg kan se på nettet, at ET målet kan ændres med 10mm fra det mindste angivet mål, og vil meget gerne have noget på som den kan synes med-og ikke bryder nogle lov.
Da jeg købte bilen brugt, ved ikke hvor jeg kan aflæse de originale ET-mål.
Af de flere dages undersøgelse jeg har brugt, ville jeg mene, at jeg kunne gå ned til en 7,5Jx18 ET 40, eller 8.0Jx18 ET 47. Med 225/40/18. Men igen, har jeg hørt så meget forskelligt fra folk.
Mine mål på de nuværende fælge er: 5x112, 7.5x17 et51.
ET-mål Audi A3 v8
-
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
ET-mål Audi A3 v8
- Vedhæftede filer
-
- audi a3 3.jpg (73.79 KiB) Vist 1660 gange
-
- audi a3 2.jpg (50.2 KiB) Vist 1660 gange
-
- audi a3 1.jpg (52.82 KiB) Vist 1660 gange
-
- Medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 67 times
Re: ET-mål Audi A3 v8
Sporvidden bliver altid beregnet ud fra center af fælgen - så teoretisk set må du montere en fælg, der er 7,5 tommer bred eller 11 kilometer bred, så længe de har samme ET mål.
Når bilen er født med ET51, må du uden videre ændre til ET41, uanset fælgbredde. Afhængig af, hvordan skærmkasserne er udformet, og om bilen eventuelt er sænket, kan der være nogle praktiske problemer. Hvis du går med ET41 og samtidig vælger en bredere fælg, kan fælgen godt rage udenfor skærmkassen - det er i sig selv ikke ulovligt (så vidt jeg ved), så længe selve slidbanen for dækket holder sig inde - men hvis du skulle få den tanke at sænke bilen, kunne det måske give udfordringer. Fælgen
Dine nuværende fælge er rigtig fine som vinterfælge - den kører fint på 17", og de er nemme at rengøre. Sommerdæk på 225/40/18 er også en fin størrelse.
Hvis du vil eksperimentere lidt, kan man købe en 5 eller 10 mm spacer i Thansen til 149 kroner. Du skal ikke køre nogen steder med spaceren monteret(!!), men det er en nem måde at få et indtryk af, hvordan det ville tage sig ud, hvis fælgen kom lidt tættere på kanten. Hvis fælgen bliver en halv tomme bredere, kommer yderkanten ca. 6 mm længere ud.
Når bilen er født med ET51, må du uden videre ændre til ET41, uanset fælgbredde. Afhængig af, hvordan skærmkasserne er udformet, og om bilen eventuelt er sænket, kan der være nogle praktiske problemer. Hvis du går med ET41 og samtidig vælger en bredere fælg, kan fælgen godt rage udenfor skærmkassen - det er i sig selv ikke ulovligt (så vidt jeg ved), så længe selve slidbanen for dækket holder sig inde - men hvis du skulle få den tanke at sænke bilen, kunne det måske give udfordringer. Fælgen
Dine nuværende fælge er rigtig fine som vinterfælge - den kører fint på 17", og de er nemme at rengøre. Sommerdæk på 225/40/18 er også en fin størrelse.
Hvis du vil eksperimentere lidt, kan man købe en 5 eller 10 mm spacer i Thansen til 149 kroner. Du skal ikke køre nogen steder med spaceren monteret(!!), men det er en nem måde at få et indtryk af, hvordan det ville tage sig ud, hvis fælgen kom lidt tættere på kanten. Hvis fælgen bliver en halv tomme bredere, kommer yderkanten ca. 6 mm længere ud.
- These users thanked the author jokskilove for the post:
- Dasfoy
/Jørgen
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt
-
- Helt nyt medlem
Tusind tak for svaret! Det gav mig en helt klar forståelse omkring sporrvidde, bredden på fælge, og ET-mål!jokskilove skrev: ↑8. nov 2024, 00:05Sporvidden bliver altid beregnet ud fra center af fælgen - så teoretisk set må du montere en fælg, der er 7,5 tommer bred eller 11 kilometer bred, så længe de har samme ET mål.
Det kan godt være jeg sænker den lidt i fremtiden, men tænker ikke det bliver noget voldsomt. Det bliver som maksimum 30-30, men mon ikke 20-10 er perfekt for, at den stadig kan bruges til hverdagen.
Mega god ide det med spaceren
Jeg kan se inde på nummerplade.net, at bilen er oplyst i motorregistreret med 205/55/16 91V / 7Jx16 ET48 på begge aksler. Men som du kan se på billedet, er der er også angivet nogle andre ET-mål. Ved du om jeg skal trække 10mm fra det højste ET-mål (altså en ET51), eller det den er oplyst til (ET48)?
- Vedhæftede filer
-
- Screenshot (1).png (121.21 KiB) Vist 1584 gange
- VWAU
- Medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 248 times
- Been thanked: 714 times
A3 8V har forskellig ET alt efter om det er en Sportback eller en Sedan og alt efter fælgstørrelse, så der findes over 10 forskellige ET-værdier.
Jeg har endnu ikke set en hjemmeside med 100% korrekte oplysninger.
Spørg derfor en Audi forhandler.
Jeg har endnu ikke set en hjemmeside med 100% korrekte oplysninger.
Spørg derfor en Audi forhandler.
-
- Helt nyt medlem
Da det er en Sportback må den næsten være oppe i 50'erne. Jeg prøver, at ringe til en forhandler Mandag morgen og håber de kan hjælpe mig
Men hvis de ikke kan give mig et tyligt svar, kan jeg så regne med, at en ET 41 er på den sikre side?
- VWAU
- Medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 248 times
- Been thanked: 714 times
Audi 7,5 x 18 til Sportback har ET 51 mm. Mig bekendt laver Audi ikke en 8 x 18 til A3 8V.
I 17" har Audi to forskellige bredder, der har forskellig ET. Den bredeste har den største ET.
I 17" har Audi to forskellige bredder, der har forskellig ET. Den bredeste har den største ET.