Lovlige H7 LED eftermontering
-
- Nyt medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 47 times
Re: Lovlige H7 LED eftermontering
Mine er lige kommet fra Tyskland i dag. Ser niice ud og lidt store
TMY 2023 LR
Skoda Citigo 2014
Skoda Citigo 2014
-
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4800 Nykøbing F
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 6 times
Er der andre steder man kan se det???Melle skrev: ↑19. jan 2024, 13:46Find E godkendelsen på dit lygtehus, og se om det matcher med listen.DangerDane skrev: ↑19. jan 2024, 12:49Den står da på listen som B5 produceret fra 00-05 og min er fra 01. De har nok bare ikke valgt at underinddele klassen og ser da ud til at jeg må bruge det som både kort og langt lys?
På min Passat ser det sådan ud.
E9.JPG
Kim C
VW Golf Sportsvan, 1,4 TSI Bluemotion, MQB, 2016
- Melle
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Als
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 49 times
Andre steder? Det er ikke sikkert der er en merkat, på Fru Melles Opel Karl ser det sådan ud, (det var svært at finde) Hvis du med "andre steder" mener i bilens data så, bliver jeg dig svar skyldig, det står ikke i de "vehicle data" jeg har, så det skal der folk med "bilforstand" til at svare påKim C skrev: ↑20. jan 2024, 09:18Er der andre steder man kan se det???Melle skrev: ↑19. jan 2024, 13:46Find E godkendelsen på dit lygtehus, og se om det matcher med listen.DangerDane skrev: ↑19. jan 2024, 12:49
Den står da på listen som B5 produceret fra 00-05 og min er fra 01. De har nok bare ikke valgt at underinddele klassen og ser da ud til at jeg må bruge det som både kort og langt lys?
På min Passat ser det sådan ud.
E9.JPG
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt
- xbn
- Medlem
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 280 times
-
- Nyt medlem
Der stod mit sgu også Tak for hjælpenMelle skrev: ↑20. jan 2024, 12:00Andre steder? Det er ikke sikkert der er en merkat, på Fru Melles Opel Karl ser det sådan ud, (det var svært at finde)
E.JPG
Hvis du med "andre steder" mener i bilens data så, bliver jeg dig svar skyldig, det står ikke i de "vehicle data" jeg har, så det skal der folk med "bilforstand" til at svare på
Kim C
- Melle
- Nyt medlem
Selv tak
Mine kom i dag, så nu skal det bare blive mørkt
Mine kom i dag, så nu skal det bare blive mørkt
-
- Nyt medlem
Jeg får desværre først monteret mandag, da fruen forlangte en lygte indstilling hvis jeg købte pærene. Så sådan bliver det Happy wife happy life
Kim C
- xbn
- Medlem
Nu fik jeg monteret mine, Osram Nightbreaker LED. Lige så nemt som at skifte en almindelig pære, men der skulle heller ikke bruges adaptere eller andet på Octavia 3. Dækslet i den ene side var faldet af, hvordan det end kan ske, men det forklarede den underlige raslelyd.
Kørte en kort tur, og synes det giver en fornuftig forbedring. Siden af vejen virker bedre oplyst, reflekser lyser bedre op og generelt lidt bedre lyd. Lyset er lige til den kolde side, håber ikke det ser alt for eftermonteret ud.
Kørte en kort tur, og synes det giver en fornuftig forbedring. Siden af vejen virker bedre oplyst, reflekser lyser bedre op og generelt lidt bedre lyd. Lyset er lige til den kolde side, håber ikke det ser alt for eftermonteret ud.
- Melle
- Nyt medlem
Fik monteret Philips Pro6000 H4 på fru Melles Opel Karl, shit der er ikke meget plads
Nærlys: Fjernlys: Det er væsentligt bedre end halogen pærerne, hvidere, meget mere lys til siderne, både nær og fjernlys
Selv om Philips listen siger den ikke har behov for CANBus-adapter, melder den fejl på nærlyset, så skal lige ha fat i et par stykker
Nærlys: Fjernlys: Det er væsentligt bedre end halogen pærerne, hvidere, meget mere lys til siderne, både nær og fjernlys
Selv om Philips listen siger den ikke har behov for CANBus-adapter, melder den fejl på nærlyset, så skal lige ha fat i et par stykker
- These users thanked the author Melle for the post (total 3):
- Hej-Hej • JSKristensen • Kim C
- Melle
- Nyt medlem
Så fik jeg sat Philips Pro 6000 i Passaten, den melder i modsætning til fruens Karl ikke fejl så der sparer jeg da CANBus adapter
Nærlys Fjernlys Nærlyset er meget bedre end de Philips x-tremevision der sad i før, men det "orange" fjernlys ser lidt grineren ud
Jeg har købt et par LED til fjernlys (ja de er ulovlige)
https://www.rundtombilen.dk/shop/philip ... 6548p.html
Nu skal jeg så lige ha lidt hjælp, for da jeg ville skifte dem, var det svært at få de gamle H9 pillet ud, de kunne ikke tages med fingrene og jeg tør ikke tage for hårdt fat, er H9 svære at dreje pga. den pakning der sidder på soklen, eller er det bare mig?
Nærlys Fjernlys Nærlyset er meget bedre end de Philips x-tremevision der sad i før, men det "orange" fjernlys ser lidt grineren ud
Jeg har købt et par LED til fjernlys (ja de er ulovlige)
https://www.rundtombilen.dk/shop/philip ... 6548p.html
Nu skal jeg så lige ha lidt hjælp, for da jeg ville skifte dem, var det svært at få de gamle H9 pillet ud, de kunne ikke tages med fingrene og jeg tør ikke tage for hårdt fat, er H9 svære at dreje pga. den pakning der sidder på soklen, eller er det bare mig?
-
- Nyt medlem
Er der nogen der fået printet det der nu engang skal ligge i bilen af godkendelse? Philips tænker jeg på.
Synes ikke rigtig jeg kan finde det.
TMY 2023 LR
Skoda Citigo 2014
Skoda Citigo 2014
- Melle
- Nyt medlem
Hvis det er til City Go?heinejepsen skrev: ↑1. feb 2024, 18:17Er der nogen der fået printet det der nu engang skal ligge i bilen af godkendelse? Philips tænker jeg på.
Så her, side 13/18:
https://www.philips.com/c-dam/b2c/en_GB ... 230829.pdf
Som jeg har forstået det skal du også medbringe, afsnit 6 (side 5/6) fra færdsels styrelsen:
https://fstyr.dk/Media/6383883117843044 ... %20mv..pdf
-
- Nyt medlem
Jep det er det nemlig. Jeg tænkte også bare det var det du sendte der, men ved pærerne står der man skal downloade certifikatet??
Men tænker også bare jeg lægger det der i bilen så ser vi til syn
TMY 2023 LR
Skoda Citigo 2014
Skoda Citigo 2014
-
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 9 times
Skan QR koden på kassen, så du kan tjekke om den er ægte, så kommer du frem til at kunne downloade certifikatet(hele 24 sider med alle mulige modeller)heinejepsen skrev: ↑1. feb 2024, 20:39Jep det er det nemlig. Jeg tænkte også bare det var det du sendte der, men ved pærerne står der man skal downloade certifikatet??
- Melle
- Nyt medlem
Det certifikat der er nævnt, er ABG Zertifikat, det er "allgemeine Bauartgenehmigung" som er en "generel typegodkendelse".
ABG skal, i Tyskland, altid medbringes i køretøjet når der er noget ombygget, her skal du også medbringe vejledningens afsnit 6, men kun indtil bilen har været til syn og "ombygningen" er indført i Køretøjsregisteret (DMR)
ABG skal, i Tyskland, altid medbringes i køretøjet når der er noget ombygget, her skal du også medbringe vejledningens afsnit 6, men kun indtil bilen har været til syn og "ombygningen" er indført i Køretøjsregisteret (DMR)
-
- Nyt medlem
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 126 times
Jeg bemærker Philips har frigivet en ny version LED-lyskilde - Ultinon Pro 6000 Boost - samt en kompabilitetsliste (02/2024):
https://www.philips.com/c-dam/b2c/en_GB ... 4_0212.pdf
Det er første gang jeg ser en H7 LED-lyskilde der helt korrekt er godkendt til brug i en projektørlampe.
Jeg undres dog stadig over alle der siger 'masser af lys'. Databladet for Ultinon Pro 6000 siger 1550 Lumen. Samme lysstrøm angives også for performance halogenlyskilder.
https://www.philips.com/c-dam/b2c/en_GB ... 4_0212.pdf
Det er første gang jeg ser en H7 LED-lyskilde der helt korrekt er godkendt til brug i en projektørlampe.
Jeg undres dog stadig over alle der siger 'masser af lys'. Databladet for Ultinon Pro 6000 siger 1550 Lumen. Samme lysstrøm angives også for performance halogenlyskilder.
- Melle
- Nyt medlem
I stand corrected, det er ikke kun i Tyskland.Melle skrev: ↑2. feb 2024, 12:16Det certifikat der er nævnt, er ABG Zertifikat, det er "allgemeine Bauartgenehmigung" som er en "generel typegodkendelse".
ABG.JPG
Den Bauartgenehmigung (ABG) fra Kraftfahrt-Bundessamt (KBA) der kan downlodes ved at scanne QR koden på pærens embalage skal medbringes til syn.
Philips kompatibilitets liste med godkendelse og lygtehusets E godkendelse er ikke nok
https://www.philips.com/c-dam/b2c/en_GB ... 230829.pdf
Jeg havde forespurgt i forvejen, hvad jeg skulle medbringe, om Philips kompatibilitets liste med godkendelse og Færdselsstyrelsens meddelelse afsnit 6 var nok, svar: "muligvis, er vi ikke sikre på, men kom ud så kigger vi på det"
Var derude i torsdags, godkendelse af LED i halogenparaboler var lige så nyt for synshallen, som for mig.
Bilen gik fint igennem syn, men da de havde brugt 10-15 min på papirarbejde/PCén, måtte de gi fortabt og meddelte, at de var bange for at godkendelsen ikke ville gå igennem hos DMR og så skulle jeg til syn igen. "De udgifter vil vi spare dig for, så prøv at skaffe en ABG fra Kraftfahrt-Bundessamt".
Den kammerart der havde fået H4 pærerne (i LED æskerne) sendte et billede af QR koden. Da vi scannede den kom ABGén med dette "Danske forord" De fik ABGén (26 sider), som PDF,
Blev synet i går, men da det er et registrerings syn koster det mere end periodisk syn.
reg.syn...........................................kr. 534,-
gebyr Færdselsstyr.................kr. 16,-
konstruktive ændringer........kr. 300,-
...........................................................kr 850,-
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 564 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Du behøver ikke køre til reg.syn. Iflg færdselsstyrelsen (Link længere oppe i denne tråd). Du må gerne vente til næste periode syn.Melle skrev: ↑1. maj 2024, 02:26
Blev synet i går, men da det er et registrerings syn koster det mere end periodisk syn.
/Søren.
- Melle
- Nyt medlem
Det er jeg klar over, de blev monteret d. 8. feb, Fruen har haft papirerne med i bilen.i-s skrev: ↑1. maj 2024, 14:11Du behøver ikke køre til reg.syn. Iflg færdselsstyrelsen (Link længere oppe i denne tråd). Du må gerne vente til næste periode syn.Melle skrev: ↑1. maj 2024, 02:26
Det var et periodesyn, sidste dag endda, men når der skal laves ændringer til DMR, bliver det til et registreringssyn.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 564 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Ok, modtaget. Giver mening.Melle skrev: ↑1. maj 2024, 14:53Det er jeg klar over, de blev monteret d. 8. feb, Fruen har haft papirerne med i bilen.i-s skrev: ↑1. maj 2024, 14:11Du behøver ikke køre til reg.syn. Iflg færdselsstyrelsen (Link længere oppe i denne tråd). Du må gerne vente til næste periode syn.Melle skrev: ↑1. maj 2024, 02:26
Det var et periodesyn, sidste dag endda, men når der skal laves ændringer til DMR, bliver det til et registreringssyn.
thumbnail_20240501_153621.jpg
/Søren.
- Melle
- Nyt medlem
For lige at afslutte...............Melle skrev: ↑21. jan 2024, 20:02Fik monteret Philips Pro6000 H4 på fru Melles Opel Karl, shit der er ikke meget plads
Nærlys:
nærlys Karl.JPG
Fjernlys:
fjernlys Karl.JPG
Det er væsentligt bedre end halogen pærerne, hvidere, meget mere lys til siderne, både nær og fjernlys
Jeg hentede et sæt Philips LED adapter CANbus hos THansen:
https://www.thansen.dk/bil/autodele/pae ... lsrc=aw.ds
Det hjalp ikke
Så jeg klagede min nød til Philips support, med bil model årgang og stelnummer. De er meget længe om at svare, efter 9 dage svarede de; "sagen sendt videre til relevant afd, du hører nærmere", 16 dage senere skrev de: "da vi ikke har hørt fra dig længe betragter vi sagen som afsluttet" så hørte de fra mig 14 dage senere kom et nyt sæt:
https://www.philips.dk/c-p/LUM18960X2_1 ... s-adapters
Virkede heller ikke
Fruens OpelKarl Facebook anbefalede:
https://www.astina.dk/snydemodstande/h4 ... 0IQAvD_BwE
Astina var nøjagtig 14 dage om at levere, men de virker
Jeg finder det helt utroligt, at Philips NL, når de kender bil, årgang, endda stelnummer, leverer et sæt adaptere der ikke virker
-
- Medlem
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 80 times
Kunne godt tænke mig LED i min nye bil, men det er åbenbart kun nærlys jeg kan få idet at mit lange lys er H15. Det er da pænt træls at jeg så enten kan nøjes med LED i nærlys og halogen i det lange, eller kører halvt ulovligt med LED H15
- xbn
- Medlem
Det kører jeg med, det ser lidt doskt ud og er ret skuffende, når man tænder fjernlyset. Men nu er det heldigvis sjældent jeg kører steder man kan have fjernlys tændt i længere tid.DangerDane skrev: ↑26. jul 2024, 12:44Kunne godt tænke mig LED i min nye bil, men det er åbenbart kun nærlys jeg kan få idet at mit lange lys er H15. Det er da pænt træls at jeg så enten kan nøjes med LED i nærlys og halogen i det lange,
-
- Nyt medlem
- Has thanked: 172 times
- Been thanked: 42 times
Jeg prøvede også at køre med Osram led-pærer i fjernlysparabolerne på min tidligere Passat 3c , for en stund - det var ikke fem potter p.. værd, det lys de gav.
Lyste i alle andre retninger, end fremad
Lyste i alle andre retninger, end fremad
-
- Medlem
Jeg bruger så tit fjernlyset så for mig ville det være et irritationselement. Men så må jeg jo kører delvist lovligt/ulovligt for så kommer der LED i, hele vejen rundt; Kort lys, langt lys samt Tågelys. Langtlys og tågelys kan jeg så vidt jeg se kun få som Osram, mens jeg kan få langt kort lys fra både Osram og Philips, men hvad for en af de 2 er bedst. Eller er det "bedst" at holde det hele i Osram for at sikre så identisk et lysbillede så muligt?.xbn skrev: ↑26. jul 2024, 16:01Det kører jeg med, det ser lidt doskt ud og er ret skuffende, når man tænder fjernlyset. Men nu er det heldigvis sjældent jeg kører steder man kan have fjernlys tændt i længere tid.DangerDane skrev: ↑26. jul 2024, 12:44Kunne godt tænke mig LED i min nye bil, men det er åbenbart kun nærlys jeg kan få idet at mit lange lys er H15. Det er da pænt træls at jeg så enten kan nøjes med LED i nærlys og halogen i det lange,
- xbn
- Medlem
Jeg tænker Osram/Philips er tæt på lige gode. Det er nok rarest/pænest at det så vidt muligt er samme temperatur på alle pærer, men ved ikke om der er synlig forskel på de to.DangerDane skrev: ↑26. jul 2024, 21:02Jeg bruger så tit fjernlyset så for mig ville det være et irritationselement. Men så må jeg jo kører delvist lovligt/ulovligt for så kommer der LED i, hele vejen rundt; Kort lys, langt lys samt Tågelys. Langtlys og tågelys kan jeg så vidt jeg se kun få som Osram, mens jeg kan få langt kort lys fra både Osram og Philips, men hvad for en af de 2 er bedst. Eller er det "bedst" at holde det hele i Osram for at sikre så identisk et lysbillede så muligt?.
-
- Medlem
Må bare igang med google. For har kun kigget på Thansen indtil videre og de har mere eller mindre det hele i Osram nemlig.
- xbn
- Medlem
Thansen ser lidt dyrt ud, 1400 for Osram nightbreaker gen2, andre steder omkring 750-800.
Jeg købte mine på Amazon til 750, men det var så gen1.
Jeg købte mine på Amazon til 750, men det var så gen1.
-
- Medlem
Nu ved jeg hvad pærer typer jeg skal bruge, så må jeg bare ind og søge på både Osram samt Philips og så håbe at jeg også kan finde ud af om det bare er direkte på eller om jeg skal bruge adapter til en af dem eller alle 3.
- Martinovic
- Medlem
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 7 times
Jeg har lige købt en Golf Sporsvan fra 2019 med kedelige "gule" pærer i nærlys. Jeg kan læse mig frem til, at det er H7 pærer, der sidder i nærlys.Melle skrev: ↑21. jan 2024, 20:02Fik monteret Philips Pro6000 H4 på fru Melles Opel Karl, shit der er ikke meget plads
Nærlys:
nærlys Karl.JPG
Fjernlys:
fjernlys Karl.JPG
Det er væsentligt bedre end halogen pærerne, hvidere, meget mere lys til siderne, både nær og fjernlys
Kan jeg gå ud fra, at de Philips Ultinon Pro 6000 også passer i min bil?