Anders D skrev:Andreas K skrev:Jeg har også hørt om nogle af de nye VAG ikke kører på 100% spænding til nærlyset. tror ikke det dæmper hele lys nettet. det er vel bare for at pærerne holder lidt længere. men hellere have godt lys og så skifte lidt oftere.
.. og det kan jeg bekræfte er tilfældet på de fleste biler i koncernen siden 2004, herunder også Octavia II både før og efter facelift.
Jeg kan give trådstarter 15-20 pct. mere power på nærlyset på 5 minutter hvis han kigger forbi. Send PB. Sideeffekten er kortere levetid for pærerne, men da de som regel kun bruges når det er mørkt er ændringen til bedre lys helt klart det værd. Den har jo DRL ved siden af tågelys i dagtimerne.
Tak for gode input
Så er det bare hvad der er mest fornuft i, at skrue op for blusset via vagcom eller mere effektive pærer.
Her tænker jeg på holdbarheden, for hvis de nævnte pære giver op til ca 80% mere lys (som philips selv skriver...) og har samme holdbarhed som en standard pære, er det som jeg ser det vel en bedre løsning end at presse en standard pære med mere spænding, og der med forkorte levetiden.
Når vi nu snakker lys, -Mener at have læst at man skulle kunne skifte lyskontakten på en bil som min, og der efter kode den så lysassistent skulle virke. (automatisk blænd ned/ tænd af nærlys i tunneler mm.) nogen der kender noget til det også.