Isætte ekstra pins i isostik ( octavia3 ..isostikket til højtalerne)

Alt vedr. radioer, højtalere, forstærkere, antenner mv.
Besvar
Skrutdvirker
Helt nyt medlem
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Isætte ekstra pins i isostik ( octavia3 ..isostikket til højtalerne)

Indlæg af Skrutdvirker » 2. dec 2019, 17:51

Hej

Jeg har brug for at eftermontere fire pins i mit isostik til højtalerudgange i en Octavia3.
Min ny radio har otte pinde, så der kan sendes til for og baghøjtalere. Isostikket..originalt... til at koble på radioen har dog kun fire pinde til forhøjtalere og de sidste fire huller i stikket er tomme.

Jeg har købt ekstra pins og sat på min baghøjtalerkabler, men jeg kan ikke få disse pins trykket på plads i isostikket. Det er som om noget låser for, at nye pins trykkes ned i de tomme huller.

Der sidder nogle små lyserøde arme i enden af isostikket, som jeg har rokket med for at se om det var en slags lås, som sørger for at de små pins bliver på plads i stikket. Har dog ikke haft held med at løsne noget?
Nu er jeg der, hvor det er bedre at spørge, før desperation får mig til at tage det store værktøj frem :? :lol:

Nogen som lige kender de isostik, ...ved hvad jeg skal gøre for at de nye pins glider på plads i de tomme hulller? Det er sikkert hammer nemt, når man ved, men jeg ved ikke og jeg har godt råd?

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Re: Isætte ekstra pins i isostik ( octavia3 ..isostikket til højtalerne)

Indlæg af HansH » 2. dec 2019, 18:00

Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Det er helt normalt at stik har en låsemekanisme der holder pins på plads.
Samme mekanisme forhindrer også at du bare kan jerne pins i bagfra, hvis ikke låsen er åbnet.
Som oftest er låsen markeret med en meget tydeligt og "afvigende" farve - f.eks. pink eller lilla.
Den lås skal åbnes med en lille flad skruetrækker, inden du kommer videre.

Hvis du kan komme til det, så prøv lige at poste et nærbillede af dit stik, hvor du stiller skarpt på de "afvigende" farver.
These users thanked the author HansH for the post:
Hej-Hej
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Skrutdvirker
Helt nyt medlem

Indlæg af Skrutdvirker » 4. dec 2019, 11:55

3F4095E9-6B0C-434A-8EB3-CDFDDB41632D.jpeg
3F4095E9-6B0C-434A-8EB3-CDFDDB41632D.jpeg (187.88 KiB) Vist 544 gange
F3A8C477-1DEF-4372-96D4-D56B4CE14120.jpeg
F3A8C477-1DEF-4372-96D4-D56B4CE14120.jpeg (113.3 KiB) Vist 544 gange
hej
Tak for svaret. :)
Her er billeder. Det ene billede viser ISOstikket. Det er den lysebrune del, som jeg skal have låst op, så der kan sættes flere pins i. Det andet billede viser låsemekanismen. Den er lyserrød. Man kan desværre godt se, at jeg har knoklet med den, hvilket den tydeligt ikke brød sig om. Ved siden af er der en lås mere, som ser frisk ud, men det er ikke den det drjer sig om.

Så...hvad er tricket her....kender du det? :?

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2400 times

Indlæg af GaSelle » 4. dec 2019, 12:23

Jeg mener, du skal have hele det brune stik ud af den sorte "klods". Dernæst kan du fjerne den lyserøde lås.
These users thanked the author GaSelle for the post:
Skrutdvirker

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 4. dec 2019, 12:37

Enig med GaSelle -
Jeg ville prøve at vippe den sorte, trapezformede flange op der sidder på toppen, og se om det ikke frigør hele det brune stikhus, så det kan trækkes ud af den sorte kasse.
Derefter tror jeg du skal klemme sammen om den lyserøde lås, sådan at du "lukker" revnen i midten. Derefter kunne det være at hele den lyserøde pin trækkes ud af siden på det brune stikhus.

Der er rigtig meget gætteri i dette fra min side, men det er baseret på hvad jeg ser, samt erfaring med VW stik generelt.
Du har intet at miste :)
These users thanked the author HansH for the post:
Skrutdvirker
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

kreativ
Medlem
Geografisk sted: Horsens
Been thanked: 139 times

Indlæg af kreativ » 4. dec 2019, 16:15

Du skal først have det brune stik ud af quadlock stikket. Det gør du ved at vippe op i den revne på toppen og så kan den trækkes ud. Derefter skal den lilla lås trækkes ud.
These users thanked the author kreativ for the post:
Skrutdvirker
VCDS, VCP, ODIS S Online - SVM kodning, komponent beskyttelse samt kodning af nøgler + mere
Tjek Vag Service for alle mine projekter.
Nuværende bil: Skoda Octavia Combi Style 1,2 TSi 110 HK 2016
Eftermonteret:Xenon m/LED, Blindspot Assist, Parkeringsassistent PLA 3.0 inkl Bremseassistent, Dæktrykskontrol High m/sensor, ACC Adaptiv Fartpilot, Bakkamera Highline, Amundsen Facelift 8" skærm, Anhængertræk inkl Trailer Assist, QI Trådløs Opladning, DWA+ Tyverialarm, 230V stik inkl USB udgang, Ratvarme,

Skrutdvirker
Helt nyt medlem

Indlæg af Skrutdvirker » 4. dec 2019, 16:52

:D Tak for hjælpen...Vidste det var simpelt, men ku ikke knække koden. Tricket var helt rigtigt at vippe den sorte trekant på isoholderen, og så kunne det brune stik let udtages. Derefter var den lyserøde pind meget nem at trække ud, så de nye pinde ku gå i.
Tak for hjælpen. Nu spiller det :D

Superman8000
Helt nyt medlem
Has thanked: 0

Indlæg af Superman8000 » 4. dec 2019, 18:43

Hvordan klarede du stikkende til bagdørene? :)

Skrutdvirker
Helt nyt medlem

Indlæg af Skrutdvirker » 4. dec 2019, 20:23

kabel ud til bagdøre..
Det kører under fodpanelerne og op i midterstolpe. Herfra er der et lukket vandtæt kabelføring mellem midterstolpe og dør. Den føring er jeg kørt udenom ved at poppe plastikbeslaget til kabelføringen ud af stolpen, og så trække højtalerledning igennem. Derefter er plastikbeslaget trykket i igen. Det går kun, da ledningen er tynd og ikke et lækkert tykt kabel.
Ledningen kommer i klemme mellem plastik kraven og metal på et fladt stykke, så det ikke gnaves. I døren er samme metode brugt, hvor original kabelføring sidder i en plastikmontage i døren, som kunne poppes ud, ...ledning igennem.....poppes i igen.
vupti....med tynd ledning går det. Med regulært kabel går det ikke.

Skrutdvirker
Helt nyt medlem

Indlæg af Skrutdvirker » 4. dec 2019, 20:26

hov Superman8000 ..misforstod dig måske.

Da isostikket var skilt, så hentede jeg nye hun-pins til iso-stik ved t-hansen. Dem klemte jeg på ledningerne til bagdørenes højtalere, og så ned i de tomme huller i isostikket. Derefter den lyserøde låsepin i isostik igen, og så var alt klart.

Var det svar til spørgsmålet?

Superman8000
Helt nyt medlem
Has thanked: 0

Indlæg af Superman8000 » 4. dec 2019, 21:23

Nej, mente netop stikket i døren.

Vil ikke gå udenom se originale stik, du vil jo aldrig have mulighed for at afmontere bagdørene.

Har monteret ledningsnet i døren, men har ikke lige fundet ud af hvad jeg vil gøre derfra. Men går ud fra at man kan købe løse stik et sted :)

Skrutdvirker
Helt nyt medlem

Indlæg af Skrutdvirker » 4. dec 2019, 22:14

Nej..det har du ret i. Men, det er så sjældent jeg tager dørene helt af, så det lever jeg med. Får jeg brug for det, så kommer saksen frem, og når døren skal tilbage så står den på lodetin og krympeflex.

Men du har ret, og det er rigtigt ærgeligt at kabelføringen der er sparet væk, for det gør det rimeligt vanskeligt.
Hmm...vil du gennem stikkene er der vel kun to muligheder....
1...du undersøger mere grundigt end mig, hvordan du tilslutter to ben mere til dørstolpe-stikket, og til dørstikket. For mig så det ikke ud som om, at det var noget man lige gjorde, men det må kunne gøres. I det lille kabel mellem dørene er der måske allerede kablet til det?
2 ...hvis ikke 1 kan lade sig gøre skal du skifte stik i dørstolpe og dør til stik fra en model med bagdørshøjtalere...Og kan stik ikke skilles som i forslag 1, så giver det jo ret meget andet kabelarbejde oveni i. Så...mulighed 1 må ku klares...De stik må kunne modificeres...alt andet vil blive ret omfattende..

Så..jeg vil sige ...kig igen på de stik. Jeg kunne ikke finde måden at tilføje ny forbindelser, men på den anden side er jeg heller ikke skrap til den slags. Finder du en måde...så hører jeg gerne om det, for min måde er lidt wildwest..

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2400 times

Indlæg af GaSelle » 5. dec 2019, 07:44

Man kan godt tilføje pins i stikkene til døren også. Jeg vil dog give dig ret i, at man stort set aldrig har dørene afmonteret, så det er næppe et problem at trække et kabel derud udenom stikket - gjorde selv det samme på en Octavia engang, og det virkede så fint.

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

Besvar

Tilbage til "ICE - Generelt"