Lydsystem i skoda fabia

Alt vedr. radioer, højtalere, forstærkere, antenner mv.
Besvar
rasmusfoe
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30. aug 2022, 20:11
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Lydsystem i skoda fabia

Indlæg af rasmusfoe » 30. aug 2022, 20:31

Hej Vagcars!
Jeg har en Skoda Fabia MK2 fra 2010 som jeg for nyligt har smidt en RCD 330 i.. efter det er lydkvaliteten så blevet forværret og effekten fra bassen er meget meget mindre.
Nu går jeg så og overvejer at tilføje nogle højtalere(der er lavet plads og "gitter" til højtalere i bagdørene, men de er ikke installeret i min bilmodel) og en ekstern forstærker. Problemet er at jeg er meget ny i det her og egentligt har læst mig til det med den eksterne forstærker.

Her kan man se både det store gitter i højre hjørne og det lille gitter ved håndtaget(bagdør):
20220830_210228.jpg
20220830_210228.jpg (157.94 KiB) Vist 760 gange
Her er der stort gitter, men det lille gitter er for show:
20220830_210248.jpg
20220830_210248.jpg (158.01 KiB) Vist 760 gange
Forrest er der også en højtaler:
20220830_210257.jpg
20220830_210257.jpg (59.91 KiB) Vist 760 gange
Alle tips og foreslag, både til installationen, hardware, software og andet ville være fantastisk, da jeg er helt på bar bund!
Vedhæftede filer
S0061040020-Electrical_system.pdf
(411.77 KiB) Downloadet 46 gange

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Lydsystem i skoda fabia

Indlæg af GranTurismo » 31. aug 2022, 12:01

At montere højttalere bagi gør ikke så meget godt for lyden.

Imo er lyden blevet dårligere pga en dårligere forstærker. Så en bedre forstærker er oplagt.
Det kan være en ekstern forstærker og eventuelt en lille subwoofer. F.eks VW's Helix eller et Match sæt, som typisk har nogle flere muligheder. Begge produceres af Audiotec Fischer.
De originale højttalere er slet ikke så dårlige, når der kommer en bedre forstærker på.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

rasmusfoe
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30. aug 2022, 20:11
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lydsystem i skoda fabia

Indlæg af rasmusfoe » 31. aug 2022, 18:23

Mange tak for svar!

Okay, jeg lægger den plan med højttalere bagi til side for nu :)
Det er også det jeg har kunnet læse mig til, at forstærkeren i mit nye HU er ringere end OEM HU. Tror dog ikke lige jeg er ude i at skulle have sub endnu, men har du evt. et link til en anbefaling?
Hvis jeg skal have fat i en ekstern forstærker, hvad skal jeg så kigge efter? og vil mine OEM højtalere kunne holde til det?
Jeg har 2 treble højttalere og 2 bas oppe foran - hvis nu jeg vil have højttalere bagi (bas og treble) så altså 4 mere? kan jeg så det med den forstærker jeg evt. installere nu her?

Og jeg er helt enig i at de originale højttalere slet ikke er dårlige! jeg var faktisk vildt imponeret over både lydkvalitet og basniveau - vil en ekstern forstærker kunne fjerne de lidt skingre highs og forbedre lydkvalitet ved høj lydstyrke?

Igen tak for svar!

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Lydsystem i skoda fabia

Indlæg af GranTurismo » 31. aug 2022, 21:25

rasmusfoe skrev:
31. aug 2022, 18:23
Mange tak for svar!

Okay, jeg lægger den plan med højttalere bagi til side for nu :)
Det er også det jeg har kunnet læse mig til, at forstærkeren i mit nye HU er ringere end OEM HU. Tror dog ikke lige jeg er ude i at skulle have sub endnu, men har du evt. et link til en anbefaling?
Jeg har selv en Audiotec Fischer Match PP82DSP og jeg synes den gør det rigtig godt. Måske lillebror PP62DSP kan dække dit behov. Den kan købes som et sæt med valgfri subwoofer (3 forskellige hvoraf en er til hjulbrønden) ved Carsound.

https://www.carsound.dk/match-digital-l ... -subwoofer

Jeg ville vælge den lille med en enkelt 8". Tjek målene. Den fylder ikke ret meget.
rasmusfoe skrev:
31. aug 2022, 18:23
Hvis jeg skal have fat i en ekstern forstærker, hvad skal jeg så kigge efter? og vil mine OEM højtalere kunne holde til det?
Om højttalerne kan holde til det? Alt kan spilles i stykker, hvis man bare skruer op og ikke skruer ned, når det lyder forvrænget og forstærker måske klipper.
Men højttalerne kan holde til at spille højere, end med den originale forstærker. Især hvis du får en subwoofer, som kan aflaste bas-/mellemtonehøjttalerne i dørene, så de ikke skal spille den dybeste bas.
rasmusfoe skrev:
31. aug 2022, 18:23
Jeg har 2 treble højttalere og 2 bas oppe foran - hvis nu jeg vil have højttalere bagi (bas og treble) så altså 4 mere? kan jeg så det med den forstærker jeg evt. installere nu her?
Ja det er multikanalsforstærkere.

Medmindre du vil forbedre lyden for dem, der sidder på bagsædet, ville jeg ikke montere højttalere i bagdørene. Så ville jeg hellere bruge penge på at opgradere diskanter og bas-/mellemtoner foran.
rasmusfoe skrev:
31. aug 2022, 18:23
Og jeg er helt enig i at de originale højttalere slet ikke er dårlige! jeg var faktisk vildt imponeret over både lydkvalitet og basniveau - vil en ekstern forstærker kunne fjerne de lidt skingre highs og forbedre lydkvalitet ved høj lydstyrke?
Ja uden tvivl markant. Der kommer også mere attack i lyden, da lyden fra alle højttalere når øret samtidig (hvis DSP'en er korrekt indstillet - her kan hver kanal nemlig tidsforskydes). Jeg formoder de har en færdig lydprofil til download til din bil.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "ICE - Generelt"