Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Alt vedr. radioer, højtalere, forstærkere, antenner mv.
Jimmbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 17. maj 2019, 19:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af Jimmbo » 28. dec 2022, 17:23

RIX skrev:
28. dec 2022, 15:38
De fleste af de diskanter i komponent slttene kan godt være i standart hullerne i vag bilerne😉
Men som sagt /du skal være velkommen i galten ved Århus til en lytter, så ved du da om det jeg har i, er noget for dig😎😉
Mvh
Jeg vil gerne komme forbi og høre dit setup en dag, hvor det passer.

Men har du selv sat Focal højttalere i din, med Helix subben?
These users thanked the author Jimmbo for the post:
RIX

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6808
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 211 times
Been thanked: 68 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af RIX » 28. dec 2022, 17:49

Ja til begge dele, han nok monteret 10-15 helix og kodet omkring 30😉 skriv en besked til mig så for du nummer og adressen

Vh
These users thanked the author RIX for the post:
Jimmbo

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af GranTurismo » 28. dec 2022, 23:56

ClausP skrev:
28. dec 2022, 15:38
GranTurismo skrev:
28. dec 2022, 01:43
Jimmbo skrev:
27. dec 2022, 18:16
Er du ligesom Claus også fortaler for at skifte højtalerne ud, før man køber sub?

Eller hvor ville du give lyden et løft først?
1)
Nej. Jeg mener at en DSP (som både forstærker ii Helix og Match har) giver et kæmpe løft.

2)
De originale højttalere kan dog sagtens tåle de 4*35W som Helixen og de små Match har.

3)
Men jeg synes stadig, at hjulbrønden er et meget uhensigtsmæssigt sted at placere en sub.
1)
DSP’en kan hjælpe lidt, men langt fra nok.
Højtalerne bliver aldrig bedre end de er.
Jeg har en Touran som firmabil der dagligt minder mig om forskellen.

2)
Jeg har to skrattende diskanter i skuffen som siger nej, der gik lidt tid før jeg fik dem skiftet. Da jeg lige skulle lave noget ledningsnet til de nye. I mellemtiden fik jeg beskadiget min originale diskanter :(

3)
Det er et fint sted. Kan ikke se at de skulle give noget problen.
Som du selv nævner, så ordner DSP’en jo selv en evt faseforskydning.
Helix spiller rigtigt godt fra brønden.
Man kan fintune den med at lige åbne op og putte noget mere dæmpe materiale i, og evt som jeg har gjort pakke nogle bløde tæpper rundt omkring.

Har kørt med forskellige subs i brønden tidligere, også uden DSP, så har det nogen gange været nødvendigt at fasevende bassen.
Synes faktisk det giver bedre bas end en bagudvendt i baggagerummet, der nemt kommer til at boome.
En DSP kan jo ikke skabe flere liter luft i hjulbrønden.
Den kan heller ikke kompensere for det tab i lydtryk, som dækken og skilleplade giver. Man kan skrue op for forstærkerkanalen, men det giver selvfølgelig det samme antal dB begrænsning i toppen.

Jeg har selv den større Match forstærker med 4*55W og 280W til sub. Jeg har sgu givet den godt med gas. Og mine diskanter spiller stadig fint.
Så hvis du har sprunget dine med 4*35W, kan jeg ikke lade være med tænke på, om du har skruet så meget op, at forstærkeren har klippet?
Det farligste for en diskant, er hvis en forstærker løber tør for strøm, så den klipper. Så risikerer man at der kommer kraftige spikes (Ampere). Det er nok også derfor, der kun er 4*20W som standard. Så er man fri for at skifte diskanter på garantien, fordi ejeren har voldkneppet volumenknappen.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af ClausP » 29. dec 2022, 14:40

GranTurismo skrev:
28. dec 2022, 01:43

De originale højttalere kan dog sagtens tåle de 4*35W som Helixen og de små Match har.
Iøvrigt er Helix kassen opgivet til samlet 480W hvilket giver 60W pr kanal.
De 4 kanaler går til subwooferne, de andre 4 til dørhøjtalerne.
Alt efter hvilken specs man bruger så giver det 50-60W pr kanal, og det er altså i overkanten for standard højtalerne, især diskanterne lider under dette da der ingen beskyttelse er.
Bruger man eksterne delefiltre er der ofte overbelastingsbeskyttelse.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af GranTurismo » 29. dec 2022, 16:05

ClausP skrev:
29. dec 2022, 14:40
GranTurismo skrev:
28. dec 2022, 01:43

De originale højttalere kan dog sagtens tåle de 4*35W som Helixen og de små Match har.
Iøvrigt er Helix kassen opgivet til samlet 480W hvilket giver 60W pr kanal.
De 4 kanaler går til subwooferne, de andre 4 til dørhøjtalerne.
Alt efter hvilken specs man bruger så giver det 50-60W pr kanal, og det er altså i overkanten for standard højtalerne, især diskanterne lider under dette da der ingen beskyttelse er.
Bruger man eksterne delefiltre er der ofte overbelastingsbeskyttelse.
Hvor har du det fra? Den er opgivet til præcis det samme som Match PP 62DSP:
4*35W @ 4 Ohm + 160W @ 2 Ohm. Altså ialt 300W

https://www.audiotec-fischer.de/en/matc ... /pp-62dsp

Det er dog rigtigt at de originale bas-/mellemtoner i fordørene er nomeret til 20W. Det er vel at mærke ved fuldt frekvensområde.
Da den deler forstærkerkanal med diskanten, er det de to tilsammen som får op til 35W. Og da bas-/mellemtone bliver skåret nedadtil i DSP'en, kan den tåle mere end de 20W den er normeret til.

Så der burde absolut ikke være noget problem med 35W, medmindre man skruer helt op, hvor det forvrænger kraftigt og lader være med at skrue ned. Så er det, man risikerer at forstærkeren klipper.

Jeg føler ikke der er grund til at ødelægge Jimmbo's tråd yderligere med vores uenigheder. Der er sgu ikke ret meget af det du skriver, jeg er enig i. Jeg mener fx også at pap er et fremragende materiale til membran på en bas-/mellemtone og at det er bedre kun at have en kondensator i signalvejen, i stedet for både en spole, en kondensator, en modstand og et beskyttelsesrelæ.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Jimmbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 17. maj 2019, 19:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af Jimmbo » 29. dec 2022, 20:40

Men har jeg behov for en splitter, hvis jeg allerede har separat diskant og bas i døren? Er der så ikke indlagt en splitter i anlægget?


Sent from my iPhone using Tapatalk

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6808
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 211 times
Been thanked: 68 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af RIX » 29. dec 2022, 20:45

Jimmbo skrev:
29. dec 2022, 20:40
Men har jeg behov for en splitter, hvis jeg allerede har separat diskant og bas i døren? Er der så ikke indlagt en splitter i anlægget?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er ordnet ved den kondensator som sidder direkte på diskanten 😉

Mvh
These users thanked the author RIX for the post:
Jimmbo

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af GranTurismo » 29. dec 2022, 21:52

Jimmbo skrev:
29. dec 2022, 20:40
Men har jeg behov for en splitter, hvis jeg allerede har separat diskant og bas i døren? Er der så ikke indlagt en splitter i anlægget?
Som RIX skriver, så sidder der en lille kondensator på diskanten. Den skærer bas og mellemtone fra, så kun det højeste frekvensområde kommer ind i diskanten.

På bas-/mellemtone er der ingentlng. Det skyldes at der meget nøje er udvalgt en enhed, som ruller naturligt af lige der, hvor der skal deles opadtil.
Det er faktisk genialt. Det er sjældent at man kan finde/matche enheder, hvor dette kan lade sig gøre. Oftest må man dele både diskant og mellemtone med både spole og kondensator. Og ofte må man endda sætte en modstand på diskanten, fordi den har højere følsomhed end mellemtonen.

Man kunne godt optimere de originale enheder med bedre kabler og en bedre kondensator på diskanten. Men ofte er gode kondensatorer større og så skal man finde en anden placering af denne. High End kondensatorer kan være så store som en Red Bull.
Kig eksempelvis på Mundorf Silver-Gold-Oil.
Vedhæftede filer
sgo-700-15.w610.h610.fill.jpg
sgo-700-15.w610.h610.fill.jpg (40.91 KiB) Vist 649 gange
These users thanked the author GranTurismo for the post:
Jimmbo
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "ICE - Generelt"