Opgradering af lyd i Golf 8 Variant (Focal vs Helix/Match sub)

Alt vedr. radioer, højtalere, forstærkere, antenner mv.
Besvar
PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Opgradering af lyd i Golf 8 Variant (Focal vs Helix/Match sub)

Indlæg af PhillOS » 17. jun 2023, 09:10

Hej Hestenettet

Vil have noget mere bund og bedre lyd i min Golf 8 Variant.

Focal Inside 6.2
Har små forelsket mig Focals Inside Premium 6.2 set (https://www.focal-inside.com/volkswagen ... 0-2021-en/)
Ca. 6000kr fra ebay.de . Findes der en dansk forhandler der også tilbyder montering?

Helix sub + DSP
Alternativt er det 6000kr for en Helix sub + DSP, i reservehjulsbrønden inkl. montering.

Match sub + DSP
Lidt dyrere end Helix, men Match skulle efter søgning her på vagcars være lidt bedre?
https://customaudio.dk/shop/match-plug-play-3805p.html

Hvad tænker i giver mest mening? Jeg er faktisk ikke direkte utilfreds med anlægget i min Golf 8 (har medium udgaven med 6.0 (6 almindelige + center) men savner lidt dybde..
.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 320 times
Been thanked: 368 times

Re: Opgradering af lyd i Golf 8 Variant (Focal vs Helix/Match sub)

Indlæg af GranTurismo » 17. jun 2023, 17:20

Begrænsningen ved Helix er at begge versioner har 300W og to 6,5" basser. Derudover kan man ikke ændre på Så-indstillingerne, men blot uploade en bil specifik fil. Det kræver en dongle.

Der hvor Match giver mest mening er altså, for dem der gerne vil have flere Watt eller anden størrelse bas(ser) og dem der gerne justere DSP. Der findes desuden noget ekstraudstyr, man kan tilkøbe. Jeg vil anbefale en 8 eller 10" sub. De spiller noget dybere end 6,5" (som er samme størrelse som dem i dørene).
Hvis budgettet er til det, så vil jeg anbefale en større forstærker, fx PP86DSP. Den har noget mere magt over en større subwooferenhed.

Jeg vil anbefale at starte med en af de to ovenstående løsninger og så efterfølgende vurdere, om du synes der skal andre højttalere i også. Jeg tror de fleste kan nøjes med de originale. De får et gevaldigt løft af DSP og flere Watt.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Opgradering af lyd i Golf 8 Variant (Focal vs Helix/Match sub)

Indlæg af PhillOS » 17. jun 2023, 18:08

GranTurismo skrev:
17. jun 2023, 17:20
Begrænsningen ved Helix er at begge versioner har 300W og to 6,5" basser. Derudover kan man ikke ændre på Så-indstillingerne, men blot uploade en bil specifik fil. Det kræver en dongle.

Der hvor Match giver mest mening er altså, for dem der gerne vil have flere Watt eller anden størrelse bas(ser) og dem der gerne justere DSP. Der findes desuden noget ekstraudstyr, man kan tilkøbe. Jeg vil anbefale en 8 eller 10" sub. De spiller noget dybere end 6,5" (som er samme størrelse som dem i dørene).
Hvis budgettet er til det, så vil jeg anbefale en større forstærker, fx PP86DSP. Den har noget mere magt over en større subwooferenhed.

Jeg vil anbefale at starte med en af de to ovenstående løsninger og så efterfølgende vurdere, om du synes der skal andre højttalere i også. Jeg tror de fleste kan nøjes med de originale. De får et gevaldigt løft af DSP og flere Watt.
Tak for tips.

Kan dog ikke finde 8" eller 10" udgaver der passer i brønden. Der er det altid en kasse der skal stå oppe i selve baggagerummet og det bliver et no-go ift. barne/klapvogn osv.

Havde en Helix sub i brønden i min BlueGT og der var rigeligt bas synes jeg, så noget lig det ville jeg være fint tilfreds med.

Har fået tilbud på montering og Match sub + DSP hos Custom Audio. Tror jeg går med den løsning.
.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 320 times
Been thanked: 368 times

Re: Opgradering af lyd i Golf 8 Variant (Focal vs Helix/Match sub)

Indlæg af GranTurismo » 17. jun 2023, 21:39

Modeller til hjulbrønd er med to 6,5" i både Helix og Match.

Der er dog Match modeller med hhv en enkelt 8" eller 10" til bagagerum. De er ikke specielt høje og kan måske være der samtidig med barnevogn m.m.
Hjulbrønd er et mindre optimalt sted til sub end bagagerummet er. Så hvis det kan være der, vil det klart være at foretrække.
Jeg har selv en større model Match sub med to 10" og det er i hvert fald ikke forenelig med barnevogn... 😂

Hvis det skal give rigtig mening med et Match sæt til hjulbrønd, skal det være pga en større forstærker - PP86DSP.
Ellers får man stort set kun muligheden for selv at kunne justere DSP i forhold til Helix. Og så er det måske ikke merprisen værd?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "ICE - Generelt"