Skoda Octavia 2016 - SW train version vs. mib-helper.com

Alt vedr. MFD, Navi, DVD, TV, skærme mv.
Besvar
MiByGe
Helt nyt medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Skoda Octavia 2016 - SW train version vs. mib-helper.com

Indlæg af MiByGe » 12. aug 2025, 13:24

Hej.

Jeg har i stort set hele min Octavia 2016’s levetid været irriteret over et par trivielle softwarefejl som jeg ikke kunne forstå ikke blev løst (wifi ikon vises selvom netværk ikke er inden for rækkevidde og klokken ikke havde styr på sommer/vinter tid).

Jeg har flere gange fået lavet “Service 5+” eftersyn hos autoriseret forhandler, og de sidste 2 gange har jeg gået dem lidt på klingen med softwareopdatering da de skriver dette er en del af eftersynet.

Bilen har lang tid haft såkaldt SW train version MST2_EU_SK_ZR_P0353T installeret, og jeg kan via mib-helper.com se, at der findes både en version 0369 og endda 0480. Værkstedet siger dog hårdnakket, at der ingen opdateringer er til bilen.

Er der nogen der har oplevet det samme, og hvem skal man stole mest på?

På forhånd tak.

Brugeravatar
HansH
Admin
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Re: Skoda Octavia 2016 - SW train version vs. mib-helper.com

Indlæg af HansH » 12. aug 2025, 13:28

Værkstedet er efter min opfattelse 100% underlagt hvilke muligheder deres tester tilbyder dem.

De sætter stikket i. That's it.
Hvis ODIS siger at der ingen opdateringer er til bilen ... så er der intet de kan gøre.

Det er kun hobbyfolk med VCP og deslignende, samt proffer som Cartrends, Carsolutions, VAGserviceDK osv der kan omgå den slags barrierer, og selv bestemme / "tvinge" en given software version ind i bilens styreenheder.

Om værkstedet bare fylder dig med BS skal jeg ikke kunne sige. Men hvis ODIS rent faktisk ikke tilbyder dem nogen opdateringer ... så kan de ingenting gøre.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

kreativ
Medlem
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 3 times
Been thanked: 139 times

Indlæg af kreativ » 12. aug 2025, 15:48

MiByGe skrev:
12. aug 2025, 13:24
Hej.

Jeg har i stort set hele min Octavia 2016’s levetid været irriteret over et par trivielle softwarefejl som jeg ikke kunne forstå ikke blev løst (wifi ikon vises selvom netværk ikke er inden for rækkevidde og klokken ikke havde styr på sommer/vinter tid).

Jeg har flere gange fået lavet “Service 5+” eftersyn hos autoriseret forhandler, og de sidste 2 gange har jeg gået dem lidt på klingen med softwareopdatering da de skriver dette er en del af eftersynet.

Bilen har lang tid haft såkaldt SW train version MST2_EU_SK_ZR_P0353T installeret, og jeg kan via mib-helper.com se, at der findes både en version 0369 og endda 0480. Værkstedet siger dog hårdnakket, at der ingen opdateringer er til bilen.

Er der nogen der har oplevet det samme, og hvem skal man stole mest på?

På forhånd tak.
Nyeste og allersidste opdatering til din radio hedder SW0369 og kan også findes i værkstedets systemer. Alternativt kan jeg opdatere den i Horsens.
VCDS, VCP, ODIS S Online - SVM kodning, komponent beskyttelse samt kodning af nøgler + mere
Tjek Vag Service for alle mine projekter.
Nuværende bil: Skoda Octavia Combi Style 1,2 TSi 110 HK 2016
Eftermonteret:Xenon m/LED, Blindspot Assist, Parkeringsassistent PLA 3.0 inkl Bremseassistent, Dæktrykskontrol High m/sensor, ACC Adaptiv Fartpilot, Bakkamera Highline, Amundsen Facelift 8" skærm, Anhængertræk inkl Trailer Assist, QI Trådløs Opladning, DWA+ Tyverialarm, 230V stik inkl USB udgang, Ratvarme,

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sverige - (syd)
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 1347 times
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 12. aug 2025, 16:37

HansH skrev:Værkstedet er efter min opfattelse 100% underlagt hvilke muligheder deres tester tilbyder dem.

De sætter stikket i. That's it.
Hvis ODIS siger at der ingen opdateringer er til bilen ... så er der intet de kan gøre.

Det er kun hobbyfolk med VCP og deslignende, samt proffer som Cartrends, Carsolutions, VAGserviceDK osv der kan omgå den slags barrierer, og selv bestemme / "tvinge" en given software version ind i bilens styreenheder.

Om værkstedet bare fylder dig med BS skal jeg ikke kunne sige. Men hvis ODIS rent faktisk ikke tilbyder dem nogen opdateringer ... så kan de ingenting gøre.
Odis siger ikke noget med opdatering til 5F.. man skal manuelt vælge tpi i odis, læse dem igennem vedr infotainment og se om der står noget ang opdatering eller hvis der ligger en åben aktion med det. Herefter vil der stå reservedelsnr på opdatering som så hentes ned via sdcreator koblet op til vag mirrorserver(kun aut har den adgang) men kan så findes af bagveje jo også.

Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Watcher for the post:
DanielB12
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 12. aug 2025, 17:37

Watcher skrev:
12. aug 2025, 16:37
Odis siger ikke noget med opdatering til 5F.. man skal manuelt vælge tpi i odis, læse dem igennem vedr infotainment og se om der står noget ang opdatering eller hvis der ligger en åben aktion med det. Herefter vil der stå reservedelsnr på opdatering som så hentes ned via sdcreator koblet op til vag mirrorserver(kun aut har den adgang) men kan så findes af bagveje jo også.
Yes, og dvs hvis der ikke ligger en TPI på det ...... så er aut magtesløs. Som jeg forstår det.

Og der kan du og ligesindede gå ind og "tvinge" en sw version på. I er ikke afhængige af TPI mm..

Korrekt ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 12. aug 2025, 17:59

De kan også sagtens selv de skal bare søge efter softwaren så ville de finde den, men det jo typisk not my problem typer med velcro på deres sko istedetfor snørrebånd da det ville være for omstændigt derfor får kunden: der er ingen, vi må ikke osv smøren kastet i hovedt

Det undre mig dog trådstarter finder frem til mib helper, ser der en update og så går kold fremfor bar at følge linket, downloade 369T og selv installere det

These users thanked the author Watcher for the post:
HansH
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg

RIX
Meget aktiv medlem
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 365 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af RIX » 12. aug 2025, 18:19

Min kammerat ved skoda hobro,opdaterede også min radio i min Fabia,ved service der lå ikke direkte en tpi, så det er ikke alle autoriserede der ikke gider/ikke vil😉

Mvh

MiByGe
Helt nyt medlem

Indlæg af MiByGe » 12. aug 2025, 19:19

Watcher skrev:
12. aug 2025, 16:37
...se om der står noget ang opdatering eller hvis der ligger en åben aktion med det.
Dette var faktisk mere eller mindre den formulering servicerådgiveren brugte over for mig.

Så den nemme måde at gøre det på viser ikke der er en opdatering tilgængelig selvom der reelt er det, men værkstedet har åbenbart ikke en procedure der gør de vil tjekke på den mere grundige måde - eller også vil de ikke bruge tiden på det.

MiByGe
Helt nyt medlem

Indlæg af MiByGe » 12. aug 2025, 19:25

Watcher skrev:
12. aug 2025, 17:59
Det undre mig dog trådstarter finder frem til mib helper, ser der en update og så går kold fremfor bar at følge linket, downloade 369T og selv installere detBillede
Normalt er jeg heller ikke bleg for at kaste mig ud i sådan noget, og har også set https://www.youtube.com/watch?v=4I5Lnwc1w5c flere gange. Men jeg er i denne situation på helt bar bund, og er nervøs for at ende ud i en situation som f.eks. https://www.youtube.com/watch?v=ocxY9fMtIkU som jeg ikke bare sådan lige selv kan fixe på stående fod, hvorfor jeg måske ender ud med et ikke-funktionelt infotainment system.

Eftersom jeg intet aner om hvor stor risikoen er ved at gøre det selv, så har jeg indtil videre ikke turdet tage chancen.

DangerDane
Medlem
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 170 times

Indlæg af DangerDane » 12. aug 2025, 22:03

Jeg har selv gjort det på min Golf og der var ingen ko på isen da jeg fandt vejen igennem noget af misinformation der ligger derude :).
Mvh Flemming Jacobsen
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

MiByGe
Helt nyt medlem

Indlæg af MiByGe » 24. aug 2025, 15:21

Jeg endte med selv at prøve det. Det tog ca. 10min at opdatere, og forløb uden problemer.

Jeg kunne dog allerede dagen efter konstatere, at det ikke har fjernet problemet med wifi ikonet. Problemet med uret er mere tilfældigt, så det må tiden (tø hø ;)) vise om er løst.

Tak for jeres input :)

Brugeravatar
tuenbabz
Helt nyt medlem
Geografisk region: Midtjylland
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 7 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af tuenbabz » 24. aug 2025, 19:46

Jeg har også opdateret via mib helper, det er nemt og løses på 10min når den store fil endelig er hentet ned.

Opdaterede til den sidste nye 480 version fra 475
2018 Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG

DangerDane
Medlem

Indlæg af DangerDane » 24. aug 2025, 20:16

Jeg kan så bare ikke få lov til at opdatere min til 480, selvom at jeg ligger den på SDkortet ligesom jeg gjorde med den sidste officielle opdatering så gider den ikke, så droppede det.
Mvh Flemming Jacobsen

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 24. aug 2025, 20:46

DangerDane skrev:Jeg kan så bare ikke få lov til at opdatere min til 480, selvom at jeg ligger den på SDkortet ligesom jeg gjorde med den sidste officielle opdatering så gider den ikke, så droppede det.
Hvis ikke du har fw 4xx i forvejen ka du ikke gå fra 2xx eller 3xx til 4xx uden først at ændre en masse i eeprom osv det ikke bare lige noget man gør

DangerDane
Medlem

Indlæg af DangerDane » 24. aug 2025, 21:01

Ah så er det nok forklaringen :lol:. Der var bare flere der skrev at det var nemt at "force" en update til 4xx hvis at man ville.
Mvh Flemming Jacobsen

Besvar

Tilbage til "Multimedie/Navi"