Golf 1 fra skrot til slot - 1984er skal i stand.

Besvar
Brugeravatar
Panda
Nyt medlem
Indlæg: 132
Tilmeldt: 1. jul 2008, 16:38
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Golf 1 fra skrot til slot - 1984er skal i stand.

Indlæg af Panda » 2. feb 2009, 22:39

Fik lige købt mig min første Golf 1 1984 idag. Der er altså bare et eller andet specielt over dem. Golf 2 kan gå, Golf 3 naah, der er altså bare charme over en Golf 1.

Vognen er skide grim stand, lidt rust her og der. Stået stille i lang tid. Den er malet med spraymaling :S Men prisen var lidt tilsvarende af hvad tid jeg gad bruge på den.

Først Service. Motoren er en Diesel 1,6Liters

1 - Hvad er der typisk at kigge efter for at have den til at køre derudad af service?
Havde tænkt på olie skift og filter, luftfiltre, dieselfilter, gå bremser igennem bremser, men da det er den første diesel vogn, skal man så tjekke glæderør eller lignende? Har købt lidt 15/40 Mobil super til den.

2 - Motoren ryster simpelhen AD HELVEDES til så speedometer står og vibrer RIGTIG meget. Er der et ophæng der er dødt? Når jeg træder på pedalen og den accelere slår den lige (mere end når man bare giver den gas mens den kører på tomgang) og specielt man slipper er der et lille "Gonk" eller bump, mistanke om at motoren slår frem og tilbage. Også specielt når jeg slukker bilen.

3 - er der nogen steder man lige skal kigge og tjekke efter?

4 - Temperaturen starter på midten og går op 4mm fra maks. Er det normalt? Muligvis noget termostat der skal skiftes?

Takker for hjælpen til en ny til Golf 1.

Brugeravatar
clausvp
Aktiv medlem
Indlæg: 3172
Tilmeldt: 12. jun 2008, 10:56
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Golf 1 fra skrot til slot - 1984er skal i stand.

Indlæg af clausvp » 3. feb 2009, 10:51

En lidelsesfrænde! Nice, welcome to the jungle! 8-)

Dieselmotorerne i gamle dage var bare ikke bedre! De RYSTER i tomgang!!!!

Det kan gører nogenlunde udholdeligt ved at få sikret at pumpen og dyserne er i mint condition! Et der de mindste forskel i dieselmængden cylindrene imellem, ja så er der ubalance og voldsom rysten!!! Svarer til at et sæt dobbeltkarburatorer/spjældhuse ikke er synkroniseret præcist.
Der er en del dieselspecialister rundt omkring der kan ordne pumpen og dyserne. Måske kan Rittersport hjælpe!?
Selvfølgelig skal motorophængene være i orden, men det er ikke dem der er årsag til at motoren ryster.
De ting du selv har nævnt i forbindelse med servicering, lyder fornuftige. Gløderør er ok hvis motoren er nem at få i gang. Termostat skal skiftes og kølersystem gåes igennem. Det kan også sagtens være uret, men gå systematisk frem og kontroller med et termometer.

RUST! Vær meget obs på bagbroens befæstningspunkter samt tårne for og bag!!! Det er nok nemmere at finde en anden bil hvis den er rådden de steder!
'
PS.: Bilen kan ikke være fra 1984 da Golf I udgik med 1983 stelnumre....

Brugeravatar
Mortenr
Aktiv medlem
Indlæg: 1921
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Golf 1 fra skrot til slot - 1984er skal i stand.

Indlæg af Mortenr » 3. feb 2009, 16:11

tænkte også det med årstal, men det kan jo være at den har stået længe, og så først er blevet indreg. i 84.
MVH. Morten R
Audi A3 Limousine 35TDI S-line S-tronic 2020
VW Golf 2 GTI 16V 1991

Besvar

Tilbage til "Karosseri"