Demontering av trösklar (plast) Passat B8?

Besvar
dawwe
Helt nyt medlem
Geografisk region: Sverige - (resten)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Demontering av trösklar (plast) Passat B8?

Indlæg af dawwe » 22. mar 2020, 10:39

Eftersom jag vet att det alltid samlas massa smuts/lera/whatever innanför plastinnerskärmarna o "plasttrösklarna" så vill jag självklart demontera dessa o rengöra bakom, samt spruta på ett tunt lager med rostskydd. Har precis gjort detta i samtliga fyra hjulhus, det var enkelt att demontera innerskärmarna. Trösklarna (i plast) vågade jag inte demontera då jag inte är söker på hur de sitter. De sitter med plastskruvar underifrån, demonterade dessa o då satt tröskeln lösare men kunde inte tas bort. Jag tror det sitter nån form av plastskena som är fäst i karossen o som sedan tröskeln "snäpps" fast i, men jag är inte säker o vill inte ha sönder något. Är det någon som vet vilken som är den rätta metoden att demontera trösklarna? Bilden visar delen jag vill demontera då jag inte är säker på vad den heter på danska :roll:
Tröskel.jpg
Tröskel.jpg (148.93 KiB) Vist 517 gange

dawwe
Helt nyt medlem
Geografisk region: Sverige - (resten)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Demontering av trösklar (plast) Passat B8?

Indlæg af dawwe » 23. mar 2020, 22:38

Får svara själv...Var på skroten idag o kikade på en totalkrockad Passat B8. Det sitter en "plastskena" innanför tröskeln som är fäst med "plastpluppar" i karossen. Själva plasttröskeln sitter på/mot denna. I ovankant är plast tröskeln "U" formad o skall hakas/hängas i "plastskenan". Sedan skall den tryckas fast i nederkanten o säkras med plastskruvar underifrån. Plasttröskeln sitter även med två "plastpluppar" precis framför bakhjulet, dessa två "plastpluppar" sitter bakom chromelisten på tröskeln...Jag förstår nu hur det är tänkt att demontera tröskeln, men de två "plastplupparna" bakom chromelisten sitter rätt bra o dessutom är det inte helt enkelt att "hänga av" plasttröskeln i ovankant då dörrarna är i vägen så att säg. Det var en sak att "vålda" bort prylarna på skrotbilen där (nya) skador inte spelar nån roll kontra din egen bil där du inte vill ha några skador alls. Får fundera om jag ger mig på att demontera de trots allt, eller om jag nöjer mig med att lossa i nederkant o tvätta rent med högttryckstvätten samtidigt som man böjer ner tröskeln en aning...Plåttröskeln innanför är lyckligt vis lackerad så det är inte livsnödvändigt att rostskydda utifrån...
These users thanked the author dawwe for the post:
carstenhjorth

Besvar

Tilbage til "Karosseri"