Demontering baksäte Passat B8 Kombi?
-
dawwe
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Sverige - (resten)
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Demontering baksäte Passat B8 Kombi?
Någon som vet hur man plockar ur sätesdynan i Passat B8 Kombi? Jag har "ryckt upp den" i framkant, men den sitter fortfarande fast på sidorna. Dynan är alltså halvt-om-halvt lös, men hur gör man för att lyfta ur den? Rycka (ännu) mer på sidorna? Eller skall den mer "slajdas/skjutas" framåt? Behöver ha ut dyna o även ryggstöd för att städa ur bilen så den blir lika ren o fräsch som när den var ny, gillar inte att åka omkring i andra människors smuts 
-
janny
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 131 times
Re: Demontering baksäte Passat B8 Kombi?
Du skal trykke ned i siden og samtidig skubbe bagud.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
-
janny
- Aktiv medlem
nej, men er det ikke boltet forneden?
Leon ST 2,0TDI 2018
-
dawwe
- Helt nyt medlem
Kan vara så men man ser inte bultarna, får kika noggrannare. Kruxet är att jag inte vet hur "vajern till att fälla sätena kopplas loss"... Gissar att man behöver ta bort sidodynorna med för ryggstödet. Skall kika lite på det ikväll, återkommer om jag kommer på hur man gör utan att ha sönder något 
-
dawwe
- Helt nyt medlem
Ryggstödet nästan ute...Tog även bort "sidodynorna", tas bort genom att rycka lätt o ovandelen ("snäppfästen) först sedan sitter den med en plasthake i mitten, dvs man får trycka ner mot bilen o samtidigt skjuta in mot bilens mitt så att säg, sitter även i nerdekant med tvån"snäpptfästen" samt en stor "plåtmutter" som behöver tas bort. Ryggstöden i sig säkras med en bult vid delningens gångjärn, sitter ett plastskydd över som behöver tas bort. När bygeln är borta vid delningen så drar man loss på andra sidan bara (skjuter mot bilen mitt). Ryggstödet på passagerar sidan har en "bältesvarnings kontakt" som jag inte vågat koppla loss än. Vet du om kontakten till bälteslåset är en del av airbag systemet eller inte? I min värld borde bältesvarnaren inte vara det, men jag vet inte....Vill veta om jag kommer tända airbag lampan eller inte 
-
janny
- Aktiv medlem
Hvis bare du ikke har tænding på bilen mens stikket er skilt ad, så får du ikke tændt nogen lamper. Stik til airbag plejer at være gule på VAG.
Leon ST 2,0TDI 2018
-
dawwe
- Helt nyt medlem
Så nu är allt ute. Ungefär som jag hade "gissat" att det skulle sitta. Bifogar bilder, pilarna markerar "fästpunkterna". Man måste lossa på bälteslåset på passagerarsidan o koppla loss kontakten till bältespåminnaren innan man lyfter ut ryggstödet.