Hjælp: Lak/beskyttelse skrabet af med donkraft (Citigo)

Besvar
citigoup
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. apr 2022, 11:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Hjælp: Lak/beskyttelse skrabet af med donkraft (Citigo)

Indlæg af citigoup » 23. apr 2022, 12:55

Hej

Undskyld på forhånd hvis jeg spørger dumt. Jeg er ret ny og helt blank.

Jeg var lidt for ivrig efter at komme i gang med at skifte olie selv for første gang. Olieskiftet gik godt :D, men desværre har jeg lavet to kæmpe bommerter med min nye donkraft: :roll:

Bilen er en Citigo årgang 2014 med PAVA undervognsbehandling.

Der ser ikke ud til at være nogen, der er bulet, bøjet eller knækket, men lakken og undervognsbehandlingen har fået en hård medfart. Det samme har gummiproppen. På første billede kan man ane, at lakket er skallet af, og der er et stort stykke, der kan pilles af med fingrene. Inden under er der bart stål, så vidt jeg kan se.
20220422_151522.jpg
20220422_151522.jpg (208.94 KiB) Vist 1064 gange
20220422_151625.jpg
20220422_151625.jpg (154.19 KiB) Vist 1064 gange
  • Er det noget, jeg selv kan lave? I så fald hvordan? :lol:
  • Skal jeg have mekanikeren til det? Eller PAVA? Og hvad skal jeg regne med, at det koster?
  • Skal jeg spraye den med Dinitrol el.lign.? Og i så fald hvilken slags?
  • Hvordan gør jeg næste gang for at undgå den samme fejl? Et bræt under donkraften, så den kan trille? En pude/tæppe mellem donkraft og bil? Eller de flade gummibeskyttere fra THansen? Bruger et andet løftepunkt?
Gode tips modtages med kyshånd :)


Forklaringer:
  1. Først løftede jeg i løftekanten (jf. instruktionsbogen), hvor jeg før har haft succes med at løfte med nøddonkraften ifm. hjulskift. Jeg brugte den medfølgende gummibeskytter og troede, at løftekanten passede i revnen på gummibeskytteren, men revnen var for smal og dyb, og materialet for hårdt, og den skrællede lakken af.
    Donkraft med gummibeskytter.jpg
    Donkraft med gummibeskytter.jpg (32.09 KiB) Vist 1064 gange
  2. Derefter løftede jeg i et andet punkt (som vist i denne video https://youtu.be/-s6Ifo1RRuI?t=46), og det resulterede i den anden skade. Måske var det et forkert sted at løfte. Måske var fejlen den, at underlaget var en gammel, ujævn asfaltvej, så donkraften ikke kunne køre frit. I hvert fald smuttede donkraften og skrabede både lak og undervogsbeskyttelse af og ødelagde gummiproppen. :shock:
    20220422_141139.jpg
    20220422_141139.jpg (107.43 KiB) Vist 1064 gange
På forhånd tak! :)

PS. Sådan her ser det ud i den anden side, hvor den ikke er beskadiget.
20220422_151445.jpg
20220422_151445.jpg (135.76 KiB) Vist 1064 gange

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 287 times
Been thanked: 223 times

Re: Hjælp: Lak/beskyttelse skrabet af med donkraft (Citigo)

Indlæg af carstenhjorth » 23. apr 2022, 13:28

En stump gammel tæppe er rigtig godt evt sammen med sådan en:https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000017051

Det er svært at se om lakken virkelig er kradset af, hvis den er det må du slibe rent og lakere igen og så give den først en tynd undervognsbeskyttelse, f.eks dinitrol ML og når det lige er tørret ind så give den en tykkere sort slidlag.
Men der kører tusindvis af biler rundt med lignende skader fordi mange værksteder er totalt ligeglade, og når så løftepunkterne rådner væk så er der jo ekstra arbejde i kassen...
These users thanked the author carstenhjorth for the post:
citigoup
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

citigoup
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. apr 2022, 11:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Hjælp: Lak/beskyttelse skrabet af med donkraft (Citigo)

Indlæg af citigoup » 23. apr 2022, 14:16

carstenhjorth skrev:
23. apr 2022, 13:28
Det er svært at se om lakken virkelig er kradset af, hvis den er det må du slibe rent og lakere igen og så give den først en tynd undervognsbeskyttelse, f.eks dinitrol ML og når det lige er tørret ind så give den en tykkere sort slidlag.
Men der kører tusindvis af biler rundt med lignende skader fordi mange værksteder er totalt ligeglade, og når så løftepunkterne rådner væk så er der jo ekstra arbejde i kassen...
Tak for svar :). Det afføder dog nogle flere spørgsmål:
Der er nogle flager af lakken, der sidder løs og kan plukkes af med fingrene.

Jeg vil meget gerne undgå rust, og jeg er sikker på, at værkstedet vil tage sig rigelig godt betalt, hvis jeg lader dem ordne det :D

Godt tip med tæppe og løftesko :)
Har jeg løftet de rigtige steder, eller er der et bedre løftepunkt?

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 45 times
Been thanked: 393 times

Re: Hjælp: Lak/beskyttelse skrabet af med donkraft (Citigo)

Indlæg af Blackfinger » 23. apr 2022, 16:19

Det er meningen at man skal løfte på panelkanterne hvor de er forstærket. Er du som jeg ikke så varm på det, så løft under bærearmsbøsningen som ses på dit første billede, og under bagbroen. Der er materialet tykt og holdbart..

Du kan sagtens bruge Dinitrol på Pava. Modsat andre så vil jeg ikke male. Tynd Dinitrol ML og derefter noget af det tykke sorte, så er det mere end godt.

Det er luksus at have løftepunkter, men de fås nok ikke til en Citigo. https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... r#p1662348

https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... r#p1463240
These users thanked the author Blackfinger for the post:
The Micktrix / Dk

citigoup
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. apr 2022, 11:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Hjælp: Lak/beskyttelse skrabet af med donkraft (Citigo)

Indlæg af citigoup » 23. apr 2022, 17:53

Blackfinger skrev:
23. apr 2022, 16:19
Det er meningen at man skal løfte på panelkanterne hvor de er forstærket. Er du som jeg ikke så varm på det, så løft under bærearmsbøsningen som ses på dit første billede, og under bagbroen. Der er materialet tykt og holdbart..

Du kan sagtens bruge Dinitrol på Pava. Modsat andre så vil jeg ikke male. Tynd Dinitrol ML og derefter noget af det tykke sorte, så er det mere end godt.

Det er luksus at have løftepunkter, men de fås nok ikke til en Citigo. https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... r#p1662348

https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... r#p1463240
Tak, så bliver det Dinitrol :). Jeg er lidt forvirret omkring "det tykke sorte", som Carsten også nævner. Er det CAR 4941 (https://www.harald-nyborg.dk/dinitrol-c ... ort-500-ml), der er den tykke? Eller hvor finder jeg det?

Jeg har gravet lidt her i forumet og man kunne vist engang købe løftepunkter til UP/Citigo fra OEMshop.dk. Men siden findes ikke længere... Ellers er der en i viewtopic.php?t=81405, der skriver at man kan bruge 4 x 8N0804583 og 4 x 8N0803855
Numrene er nedenfor. Tager 5 min at montere. Jernkernen monteres med hjælp fra donkraften når man har monteret gummiet ved at presse dem ind i bøsningen nede fra (Smøres med opvaskemiddel). Passer på Golf 4 /Golf 5 / Golf 6 / Polo og UP

4 x 8N0804583
4 x 8N0803855
Jeg aner dog ikke, hvor man køber sådan nogle.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 45 times
Been thanked: 393 times

Re: Hjælp: Lak/beskyttelse skrabet af med donkraft (Citigo)

Indlæg af Blackfinger » 23. apr 2022, 18:25

Car4941 er helt fint efter min mening. Originale dele med VW partnummer får du hos VW/Skoda forhandleren. Jeg skal ikke kloge mig på om de også passer til en Citigo.
These users thanked the author Blackfinger for the post:
citigoup

citigoup
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. apr 2022, 11:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Hjælp: Lak/beskyttelse skrabet af med donkraft (Citigo)

Indlæg af citigoup » 23. apr 2022, 18:52

Blackfinger skrev:
23. apr 2022, 18:25
Car4941 er helt fint efter min mening. Originale dele med VW partnummer får du hos VW/Skoda forhandleren. Jeg skal ikke kloge mig på om de også passer til en Citigo.
Super, det prøver jeg!

Et sidste spørgsmål: bærearmsbøsningen, hvad er det helt præcis for én? Jeg har googlet det, men kan ikke se hvilken del på billedet det er :lol:

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 45 times
Been thanked: 393 times

Re: Hjælp: Lak/beskyttelse skrabet af med donkraft (Citigo)

Indlæg af Blackfinger » 23. apr 2022, 19:04

Det er der hvor de to bolte sidder. På billedet er det lige under den ødelagte gummiprop.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Hjælp: Lak/beskyttelse skrabet af med donkraft (Citigo)

Indlæg af peter w » 24. apr 2022, 00:41

Blackfinger skrev:
23. apr 2022, 19:04
Det er der hvor de to bolte sidder. På billedet er det lige under den ødelagte gummiprop.
Jeg tror, at der menes lige bagved den ødelagte gummiprop.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Besvar

Tilbage til "Karosseri"