VW Golf Plus 2008 BM - Bagrude og rust

Besvar
Brugeravatar
Quark14
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 28. jun 2008, 21:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 8 times

VW Golf Plus 2008 BM - Bagrude og rust

Indlæg af Quark14 » 24. feb 2023, 08:22

Vores aldrene VW Golf Plus, gør som andre VW Golf Plus’er fra den periode, ruster i bagklappen

Jeg har undersøgt at købe en brugt, men der er meget få og dem der er, er dyre (7.700kr) og stadig med rust

Så jeg overvejer at tage bagruden ud af bagklappen og renovere den!

Jeg har dog aldrig taget en bagrude ud af en “nyere” biler (2000->), så ville høre om:

1: Kan man tage bagruden ud og genbruge den?

2: Noget man skal være særligt opmærksom på ved det, andet end at undgå beskadigelse udvendig gummiliste?

3: Kan samme værktøj anvendes til bagrude, som ved forrude?

Og til dette har jeg et tillægsspørgsmål vedr. svejsning i biler med elektronik, da jeg lige være HELT sikker på at jeg ikke gør noget dumt!

1: Er det tilstrækkeligt at afmontere batteriet helt, og placere stelkabel fra MIG svejseren så tæt på svejseområdet som muligt, men den del der skal svejses i sidder på bilen?!

Jeg har tilbage i 1995-ish svejset en del i biler, men ikke siden, og her var andet angiveligt ikke nødvendigt..

Vil bare lige sikre mig at jeg ikke dummede mig.

Håber det var det rigtige sted at smide tråden.

På forhånd tak.


Sent from my iPhone using Tapatalk
04/2008 - VW Golf 1.9 TDi Sport BM 105HK PD - 260.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: VW Golf Plus 2008 BM - Bagrude og rust

Indlæg af diskoboy » 24. feb 2023, 09:01

1) Ja, det kan man godt. Jeg fik det gjort på vores Touran for ca 1 mdr siden fordi den ikke var tæt i limen. Det har den nok altid været men nu blev det lavet.

2) Pas på ledninger til antennen / varmen i ruden. Disse er loddet på ruden.

3) Ja, det gik fint. Fjernede 99,9 af lim rester fra både rude og bil og fik monteret den igen

4) Ingen ide vedr svejsning men en kammerat siger at når bare batteriet er afmonteret skulle der ikke være problemer. Der bliver jo også svejset nye paneler på hvis der er behov for dette.

Jeg havde nok taget vitale bokse ud såsom motorstyring, instrumentering osv - bare for sikkerhedens skyld :)
These users thanked the author diskoboy for the post:
Quark14
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
Quark14
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 28. jun 2008, 21:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 8 times

Re: VW Golf Plus 2008 BM - Bagrude og rust

Indlæg af Quark14 » 24. feb 2023, 13:17

diskoboy skrev:1) Ja, det kan man godt. Jeg fik det gjort på vores Touran…..
Tak for svaretBillede

Det er den eneste måde at jeg kan komme rusten til livs over ruden, så det er superBillede

Mht. at svejse i den, så tænker jeg det lige pludseligt bliver omfattende hvis man skal pille det mest vitale elektronik af “for en sikkerheds skyld” og tænker at det gør man formentligt heller ikke på et værksted.

Jeg kan huske jeg på et tidspunkt så en mekaniker montere noget på batteriet, men polerne var tilsluttet (tænker det var noget transientbeskyttelse e.l.), således at man bare kunne svejse i bilen uden at skulle bekymre sig for elektronikken..

Derfor var jeg blevet lidt i tvivl om jeg kunne svejse i bilen, altså om noget havde ændret sige siden jeg svejsede i biler for knap 25år siden..


Sent from my iPhone using Tapatalk
04/2008 - VW Golf 1.9 TDi Sport BM 105HK PD - 260.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km

Brugeravatar
Melle
Nyt medlem
Indlæg: 154
Tilmeldt: 23. mar 2022, 14:55
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Als
Has thanked: 38 times
Been thanked: 47 times

Re: VW Golf Plus 2008 BM - Bagrude og rust

Indlæg af Melle » 24. feb 2023, 15:30

Er det for besværligt at pille bagklappen af?
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt

Brugeravatar
Quark14
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 28. jun 2008, 21:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 8 times

Re: VW Golf Plus 2008 BM - Bagrude og rust

Indlæg af Quark14 » 24. feb 2023, 17:02

Vi har desværre kun en bil og der kan med forholdsvis kort varsel blive behov for at skulle køre, så derfor gælder det om at have den kørende så meget som muligt lige nu..


Sent from my iPhone using Tapatalk
04/2008 - VW Golf 1.9 TDi Sport BM 105HK PD - 260.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km

Brugeravatar
Melle
Nyt medlem
Indlæg: 154
Tilmeldt: 23. mar 2022, 14:55
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Als
Has thanked: 38 times
Been thanked: 47 times

Re: VW Golf Plus 2008 BM - Bagrude og rust

Indlæg af Melle » 24. feb 2023, 17:32

Quark14 skrev:
24. feb 2023, 17:02
Vi har desværre kun en bil og der kan med forholdsvis kort varsel blive behov for at skulle køre, så derfor gælder det om at have den kørende så meget som muligt lige nu..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja så kan jeg godt se det kan blive noget bøvlet :(
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: VW Golf Plus 2008 BM - Bagrude og rust

Indlæg af janny » 25. feb 2023, 08:52

Pil minuspolen af batteri og hold svejserens stelpunkt så tæt på svejsestedet som muligt og så sørg for at have et helt rent stelpunkt så sker der ikke noget.
Jeg har svejset en del i biler gennem de sidste mange år, jeg har denne

https://www.kstools.com/dk/produkter/sp ... eskyttelse#

jeg bare sætter på batteri uden at tage poler af. Det har aldrig givet problemer.
These users thanked the author janny for the post:
Syndicate
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Besvar

Tilbage til "Karosseri"