For 5 år siden eftermonterede jeg Diavia aircondition i min Golf III GL 1.8 fra 1996.
Efter 3 år (altså for 2 år siden) fik det service første gang. Ham der lavede service sagde at det stort set ikke havde tabt noget tryk og at det slet ikke var nødvendigt at udskifte tørfilteret.
For 2 uger siden fungerede det stadig. Jeg checkede ikke specielt hvor meget det kølede, men for knap en uge siden var det slut. Ingen køling. Faktisk kunne jeg måle at pressostaten havde afbrudt forbindelsen til relæst der trækker blæseren og koblingen.
Når pressistaten afbryder forbindelsen er det fordi trykket i systemet er for lavt og at der er fare for at ødelægge kompressoren ved at aktivere den uden tryk i systemet.
Jeg synes at det er lidt mærkeligt at det de første tre år stort set ikke taber tryk og at det de efterfølgende to år taber så meget at det slår fra.
Nu har jeg så læst lidt om aircon service rundt omkring på nettet og er flere steder faldet over at tørfilteret skal skiftes hvert andet år, da det opsamler kondensvand og derfor bliver fyldt.
Hvor mange af jer med aircon/klima har skiftet tørfilter?
Og hvilken effekt gav det?
Mvh
cnp-vag
udskiftning af tørfilter ved service på aircon/klima
- BrænderBrian
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: udskiftning af tørfilter ved service på aircon/klima
Har prøvet og skifte et par stykker, og det er uhyre vigtigt at du hurtigt skal montere det, når du har afmonteret det gamle.. Et nyt tørfilter er ubrugeligt, hvis det har lagt åbent i mere end 10 min... Så har det suget det kondensvand som er i luften.. Men skal ikke kunne sige om det ville få dit problem til og forsvinde... Men er der ikk blevet fylde sporestof med ind med A/C væsken? For så kunne du jo lige hurtigt se om systemet eventuelt skulle være utæt...
German Engineering on board!
- Godsvig
- Medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg.
Hos os skifter vi tørfilter hver gang et ac-anlæg har været adskilt eller rep. i forbindelse med utætheder. Mig bekendt er der ikke serviceinterval på tørfilter hvis et anlæg bare fungerer.
Godsvig.
Godsvig.
-
Gossa
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Århus området
- Has thanked: 1 time
Det kan jo undre lidt - hvilke service udførte han?cnp-vag skrev:... Efter 3 år (altså for 2 år siden) fik det service første gang. Ham der lavede service sagde at det stort set ikke havde tabt noget tryk og at det slet ikke var nødvendigt at udskifte tørfilteret .....
I følge fabrikkernes eget materiale, så taber anlæggene 10-20% årligt og det kan jo kun ske gennem små utætheder.
Hvis han eksempelvis efterfyldte, så havde den jo tabt noget ...
Men det kan jo også bare være, at det er sket efter han havde kigget på det ....
I mange tilfæde kan man klare sig med efterfyldning og så køre et par år mere (naturligvis såfremt det bare er "normat" tab af klimavæske, men det viser en trykprøve testning med sporestof).
Ingen fabrikker har p.t. opstillet serviceintervaller for AC/klimaanlæg!Godsvig skrev:..... Mig bekendt er der ikke serviceinterval på tørfilter hvis et anlæg bare fungerer.
Godsvig.
Man må selv bede om det eller finde ud af det på den hårde måde!
Men det er jo nok fordi, at mange værksteder har ikke den fornødne ekspertise med viden om og til fejlsøgning af klimaanlæg.
Som jeg hørte fra et værksted som KUN begår sig i klimaer:
"Bare fordi man har en klimastation på hjul, så gør det altså ikke een til klimaekspert!".
Lidt lissom når jeg har lidt værktøj, så det gør det mig ikke til mekaniker (desværre!)
mvh
Gossa
SEAT Alhambra Signo 2001 TDI PD.
Reflexsilber, Elektrisk-, Vinter- og Teknikpakker, Parkeringsvarmer m/ T70 fjernbetjening, Sony Ericsson BT installation.
Audi A6 Avant, 2.8 AUT, 1998
Gossa
SEAT Alhambra Signo 2001 TDI PD.
Reflexsilber, Elektrisk-, Vinter- og Teknikpakker, Parkeringsvarmer m/ T70 fjernbetjening, Sony Ericsson BT installation.
Audi A6 Avant, 2.8 AUT, 1998
- Yann
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Geografisk sted: Vestsjælland
- Been thanked: 2 times
VW foreskriver på deres egne anlæg at tørfilteret bliver skiftet når anlægger har været skildt ad, hvilket jo også giver mening. Tørfilteret opsamler den fugt der er i anlægget, og er det tæt så kommer der jo ikke mere fugt ind, end det der var da det blev samlet. Så mit bud er en utæthed, evt bare alm tab. Husk at bruge anlægget jævnligt, bare nogle minutter, så kølemiddel og olie kommer rundt i systemet og holder pakningerne fugtige og dermed tætte.
Mvh. Yann
Mvh. Yann
VCDS & PicoScope
Bil: Seat Leon ST FR 2,0 TDI 184hk 380Nm.
Bil: Seat Leon ST FR 2,0 TDI 184hk 380Nm.
hvad koster sådan et tørfilter ca til en passat 1,6 varian med eftermonteret Aircon ?
- Zutsko
- Nyt medlem
- Geografisk region: Østjylland
Set til 20 euro på ebay.de + porto. 
There is only one rule: Ducati
"Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere."
- Colin Chapman
"Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere."
- Colin Chapman
- carstenhjorth
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Tappernøje
- Has thanked: 325 times
- Been thanked: 234 times
Skal man virkelig have forkofangeren af på en A4 for at skifte det filter??
/Carsten
/Carsten
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 595 times
- Been thanked: 1012 times
- Kontakt:
Sikkert ... Det skal man på en passat.carstenhjorth skrev:Skal man virkelig have forkofangeren af på en A4 for at skifte det filter??
/Carsten
Jeg har lige fået skiftet min kondenser på værksted. Der blev ikke skiftet tørfilter.
Det kan være hvis de har skiftet om lynhurtig det ikke er nødvendig. Det lader til at kunne køle fint nok.
/Søren.