Hejsa
Min Golf 4 TDI fra 2003 kan godt køle sådan nogenlunde, men jeg lægger mærke til at motoromdrejninger går op og ned hele tiden. Tjekkede motorrum og kan se at kompressoren hele tiden slår til og fra, ca hvert 2. sekund!
Hvad kan årsagen være? Den har for nyligt været til aircon service hvor der blev fyldt lidt på, men den gjorde det samme inden da (jeg troede årsagen var lavt tryk...).
Blæserne starter ikke når jeg tænder A/C. Kan det være årsagen?
Kompressor tænder og slukker hvert 2. sekund ca.
-
janny
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 131 times
Re: Kompressor tænder og slukker hvert 2. sekund ca.
Ja det er nok fordi trykket stiger hurtigt, så slår den fra på pressostaten indtil trykket igen er faldet osv.
Hvis ikke køleblæseren ude foran kører så er det sikkert der fejlen ligger. Kondensoren kan også være ringe, lamellerne faldet af, så køler den også ringe og det giver igen for højt højtryk.
Hvis ikke køleblæseren ude foran kører så er det sikkert der fejlen ligger. Kondensoren kan også være ringe, lamellerne faldet af, så køler den også ringe og det giver igen for højt højtryk.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
-
Nicklossi
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 757 times
Janny’s bud er ikke dumt, men kunne det ikke også være magnetkoblingen der driller?
-
stanneren
- Helt nyt medlem
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Jo jeg har også tænkt det med magnetkoblingen - eller noget andet elektrisk. Når den virker køler den fint! Men ikke altid den slår til når man tænder, kun nogle gange - og når den gør så slår den som sagt til og fra hele tiden.
Mht. det som Johnny siger ("Ja det er nok fordi trykket stiger hurtigt, så slår den fra på pressostaten indtil trykket igen er faldet osv."):
Kan trykket virkeligt stige så hurtigt, på blot et par sekunder?
Er der nogen tips til hvordan jeg kan fejlsøge på magnetkoblingen? Jeg har styr på at bruge et multimeter
Vil også kigge ind i hvorfor blæserne ikke starter - SKAL de starte ligeså snart A/C tændes?
Mht. det som Johnny siger ("Ja det er nok fordi trykket stiger hurtigt, så slår den fra på pressostaten indtil trykket igen er faldet osv."):
Kan trykket virkeligt stige så hurtigt, på blot et par sekunder?
Er der nogen tips til hvordan jeg kan fejlsøge på magnetkoblingen? Jeg har styr på at bruge et multimeter
Vil også kigge ind i hvorfor blæserne ikke starter - SKAL de starte ligeså snart A/C tændes?
- Henrik2800
- Aktiv medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 305 times
-
janny
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 131 times
Trykket stiger ikke på få sek. men det tager ikke ét minut en dag hvor der er 20 gr. førend højttrykket rammer 18-20 bar når køleventilatoren ikke kører. Pressostaten kobler ac fra ved ca. 20 bar. Prøv og kig på din kondensor, hvis den er meget gammel er kan lamellerne falde helt fra hinanden når du bare rører dem. Er det tilfældet så køler kondensoren jo meget ringe, også selvom blæseren kører.
Jeg vil starte med at få lavet blæseren og så se det an. Hvis du vil teste magnetkoblingen/kompressoren kan du jo koble et voltmeter ind over styrespændingen. Så er det nemt og se om kompressoren stopper pga. manglende spænding (fra AC/motorstyrenhed, evt. pga. defekt blæser) eller det er kompressoren der fejler.
Jeg vil starte med at få lavet blæseren og så se det an. Hvis du vil teste magnetkoblingen/kompressoren kan du jo koble et voltmeter ind over styrespændingen. Så er det nemt og se om kompressoren stopper pga. manglende spænding (fra AC/motorstyrenhed, evt. pga. defekt blæser) eller det er kompressoren der fejler.
Leon ST 2,0TDI 2018
-
stanneren
- Helt nyt medlem
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Tak for svar indtil videre
Jeg vil forsøge lidt forskelligt i næste uge, når jeg får tid. Skal nok melde retur.