Side 1 af 1

Tips til gør det selv skift af klimakompressor på Passat

: 5. apr 2021, 20:05
af kumse
Hej derude

Klimakompressoren på min Passat B7 2.0TDI fra 2011 har støjet det sidste års tid, og jeg har konstateret at den netop er begyndt at dryppe olie.
Jeg vil som ivrig amatør-mekaniker gerne selv skifte den. Men det virker ret bøvlet når man ikke har adgang til en 134a servicestation.
Jeg har gennemgået Elsawin instruktionen, og det ser ganske overkommeligt ud at skifte kompressoren samt tørrefilteret.
Jeg har forhørt mig hos VW, og de har i øjeblikket et tilbud på 1299 for service med genfyldning af 134a, og de så ikke noget problem i at mit anlæg ville være tomt, og skulle påfyldes med 120g.
I Elsawin står der at bilen ikke må køre uden 134a på, hvilket jeg forstår, men magnetkoblingen burde da sørge for kompressoren ikke drejer med rundt når den er deaktiveret. Jeg kan se via mit VCDS kabel at den kører 0rpm når koblingen er deaktiveret.

Er der andre derude der har tips til hvad i har gjort - eventuelt ved at skifte den selv?
N+r7ujTmStKdretULFJfLQ.jpg
N+r7ujTmStKdretULFJfLQ.jpg (370.2 KiB) Vist 1169 gange
Vh
Thomas

Re: Tips til gør det selv skift af klimakompressor på Passat

: 5. apr 2021, 20:13
af Henrik2800
Hvis anlægget stadig kan køle, så er der så meget kølemiddel på,
at det skal/bør tømmes af før kompressor-skift.

Husk fedt på de nye o-ringe, så de holder tæt.

Re: Tips til gør det selv skift af klimakompressor på Passat

: 5. apr 2021, 20:34
af kumse
Hej Henrik. Anlægget køler fint, og fik service for 2 år siden. Jeg mistænker det uautoriserede værksted for at have fyldt for lidt olie på, og dermed har ødelagt kompressoren, for den begyndte at støje kort tid efter.

Re: Tips til gør det selv skift af klimakompressor på Passat

: 5. apr 2021, 20:34
af carstenhjorth
Der er ikke nogen magnetkobling på dit anlæg, kompressoren har en variabel slaglængde, så den kan ikke slåes 100% fra.
Der er olie i kompressoren så jeg vil mene du godt kan køre nogle få km med lave omdrejninger, jeg syntes også jeg så det beskrevet dengang jeg skiftede min. Nu var der også kun 500 meter til der hvor jeg skulle have fyldt op.

Re: Tips til gør det selv skift af klimakompressor på Passat

: 5. apr 2021, 20:55
af kumse
Hej Carsten
Så du har selv skiftet, og fået opfyldt efterfølgende?
Jeg har bare bemærket at i VCDS - Klima - Adv. Measuring - der er en måleparameter der hedder "clutch engaged" og en der hedder "compressor rpm" og en der hedder "clutch torque". Når jeg slår AC fra, så står der 0 og 0. Når jeg slår AC til, så skriver den antal RPM som følger motorens, samt et moment på 2-6Nm.
Ja - efter foreskriften skal der fyldes 40ml olie på

Re: Tips til gør det selv skift af klimakompressor på Passat

: 5. apr 2021, 21:14
af carstenhjorth
Jeg har selv skiftet min (2 gange, så kan jeg lære ikke at købe billigt skrammel..), jeg er 99,9% sikker på at der ikke er en kobling på din kompressor, men en ventil der styres fra 0-100%, men selv ved 0% kører kompressoren rundt, og det er derfor de ikke er glade for at man kører uden kølemiddel.

Re: Tips til gør det selv skift af klimakompressor på Passat

: 5. apr 2021, 21:24
af Jettadriver
Husk lige på at hvis kompressoren støjer kan det betyde at den er revet indvendigt, og har sendt spåner rundt i systemet. Hvis det er tilfældet kræver det en komplet skylning af systemet samt skift at tørfilter som du også nævner - men skal systemet skylles er det ikke længere en gør-det-selv opgave. Der kræves også en fyldestation med skyllesystem på...

Ellers risikere du at spåner i systemet ødelægger den nye kompressor bagefter.

Re: Tips til gør det selv skift af klimakompressor på Passat

: 5. apr 2021, 21:39
af kumse
Carstenhjort: Jeg kigger på en Delphi (magen til den der sidder på) eller en Mahle. Det burde være rimelige mærker

Jettadriver: Godt tip, tak for det!