Aircondition service?

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Besvar
ak-leon
Helt nyt medlem
Indlæg: 93
Tilmeldt: 23. jan 2020, 07:28
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 58 times
Been thanked: 22 times

Aircondition service?

Indlæg af ak-leon » 13. jul 2022, 12:09

Hvor ofte får i serviceret jeres aircondition/klimaanlæg?

Jeg har en Leon der er 2 år gammel. Den køler stadig fint, men skal snart en tur sydpå. Jeg tænkte derfor om jeg burde give den et lille tjek.
2014 VW Up! 1,0 TSI 60 hk Life Up
2017 Ford Fiesta 1,0 Ecoboost 100 hk Titanium
2020 Seat Leon ST 1,5 TSI 150hk DSG Xcellence

akaup
Nyt medlem
Indlæg: 118
Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 146 times
Been thanked: 33 times

Re: Aircondition service?

Indlæg af akaup » 13. jul 2022, 15:14

Hvis ellers kabinefiltret er skiftet for nylig, og det køler som det skal ville jeg ikke bruge penge på det...
Sender heller ikke køleskabet til service ;)
These users thanked the author akaup for the post:
ak-leon
Mvh Andreas
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 287 times
Been thanked: 224 times

Re: Aircondition service?

Indlæg af carstenhjorth » 13. jul 2022, 15:46

Jeg har haft samme holdning som dig indtil en kølemontør for mange år siden skolede mig.... I en bil er der i modsætning til køleskabet, gummislanger for at motoren kan bevæge sig, det er der kølemidlet slipper ud, det er så flygtigt at det kan sive igennem gummiet så derfor skal et anlæg i en bil påfyldes nu og da, hvor tit er så en anden snak. Han lærte mig også hvorfor et køleanlæg kan lugte af sure tæer, det er fordi kølelementet inde i bilen er meget koldt når A/C kører og når man slukker det så bliver al den kulde til fugt, det får så lov at sidde i solen og hygge med bakterier m.m. Måden at undgå det på er ved at slukke for A/C men lade blæseren køre videre, 5 min før man stopper bilen, så kommer al fugten ud af fordamperen. Der er ikke mange der gider det så problemet er måske ikke så stort eller også giver det dem der "renser" fordamperen noget at leve af...
These users thanked the author carstenhjorth for the post (total 2):
Syndicateak-leon
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Rasbi
Nyt medlem
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 25 times
Been thanked: 8 times

Re: Aircondition service?

Indlæg af Rasbi » 13. jul 2022, 17:33

carstenhjorth skrev:
13. jul 2022, 15:46
Jeg har haft samme holdning som dig indtil en kølemontør for mange år siden skolede mig.... I en bil er der i modsætning til køleskabet, gummislanger for at motoren kan bevæge sig, det er der kølemidlet slipper ud, det er så flygtigt at det kan sive igennem gummiet så derfor skal et anlæg i en bil påfyldes nu og da, hvor tit er så en anden snak. Han lærte mig også hvorfor et køleanlæg kan lugte af sure tæer, det er fordi kølelementet inde i bilen er meget koldt når A/C kører og når man slukker det så bliver al den kulde til fugt, det får så lov at sidde i solen og hygge med bakterier m.m. Måden at undgå det på er ved at slukke for A/C men lade blæseren køre videre, 5 min før man stopper bilen, så kommer al fugten ud af fordamperen. Der er ikke mange der gider det så problemet er måske ikke så stort eller også giver det dem der "renser" fordamperen noget at leve af...
Fordamperen slår løbende vand af luften fordi den er koldere end dugtpunktet. Det er derfor biler med klimaanlæg/AC drypper. Det er kondens fra fordamperen. Når det så er sagt, så er det da en god ide at “blæse den tør” inden man slukker. Jeg mener man siger at der forsvinder 5-10% kølemiddel pr. År fra bilers kølesystem.

Jeg skifter selv kabinefilter og tænker ikke mere over det så længe bilen køler fint.
These users thanked the author Rasbi for the post:
ak-leon

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Aircondition service?

Indlæg af xbn » 13. jul 2022, 18:31

Jeg bookede til min forleden, den har kørt i 6 år/96000km med det. Synes den er begyndt at køle en anelse mindre og som jeg forstår det, er det ikke sundt at lade den løbe helt tør for kølemiddel.
Billede

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Aircondition service?

Indlæg af perw » 13. jul 2022, 18:34

Jeg fik det lavet sidste år på vores o3 fra 2018, dvs. den var 3 år gammel og der skulle fyldes lidt på.

Jeg fuld et lavet hos Bosch og de kørte tilbud på 495 kr.

akaup
Nyt medlem
Indlæg: 118
Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 146 times
Been thanked: 33 times

Re: Aircondition service?

Indlæg af akaup » 13. jul 2022, 22:21

Rasbi skrev:
13. jul 2022, 17:33
carstenhjorth skrev:
13. jul 2022, 15:46
Jeg har haft samme holdning som dig indtil en kølemontør for mange år siden skolede mig.... I en bil er der i modsætning til køleskabet, gummislanger for at motoren kan bevæge sig, det er der kølemidlet slipper ud, det er så flygtigt at det kan sive igennem gummiet så derfor skal et anlæg i en bil påfyldes nu og da, hvor tit er så en anden snak. Han lærte mig også hvorfor et køleanlæg kan lugte af sure tæer, det er fordi kølelementet inde i bilen er meget koldt når A/C kører og når man slukker det så bliver al den kulde til fugt, det får så lov at sidde i solen og hygge med bakterier m.m. Måden at undgå det på er ved at slukke for A/C men lade blæseren køre videre, 5 min før man stopper bilen, så kommer al fugten ud af fordamperen. Der er ikke mange der gider det så problemet er måske ikke så stort eller også giver det dem der "renser" fordamperen noget at leve af...
Fordamperen slår løbende vand af luften fordi den er koldere end dugtpunktet. Det er derfor biler med klimaanlæg/AC drypper. Det er kondens fra fordamperen. Når det så er sagt, så er det da en god ide at “blæse den tør” inden man slukker. Jeg mener man siger at der forsvinder 5-10% kølemiddel pr. År fra bilers kølesystem.

Jeg skifter selv kabinefilter og tænker ikke mere over det så længe bilen køler fint.
Køber den nu ikke - kølemiddel gennem gummislanger & 5-10% pr år.
Det ville aldrig være tilladt hvis ikke slanger kunne holde på kølemidlet - og slanger anvendes også (i mindre grad) til manometre mv på landbaserede køleanlæg - uden at lække.

Der er generelt fine "AC Service tilbud", hvor de "tapper af, fylder på, inkl. evt ekstra kølemiddel og tjekker diverse ting - til få penge.
Har en lidt grim mistanke om at der i de tilbud af og til blot stikkes et termometer i en ventilationskanal med anlægget på max. Køler den tilfredsstillende, så giver det ikke meget mening at tomsuge og påfylde anlægget på ny - videre til næste kunde med 499kr's tilbud, med håb om at kunne finde noget, samt få lov til at skifte en kondensator eller andet :)
Mvh Andreas
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Aircondition service?

Indlæg af Henrik2800 » 14. jul 2022, 06:10

På dit køleskab derhjemme er en forseglet kompressor, og alle rørsamlinger er loddet.
Det er for det meste tæt.

AC på en bil er langt fra tæt.
Der er en roterende aksel på kompressor, og der er samlinger med o-ringe.
Køleservice kræver ikke meget arbejde.
Værkstedet kobler teststation på, og så passser den sig selv de næste ca. 30 minutter.
Derefter påfyldning af spormiddel/olie/kølemiddel.
Hos Quickpoint får du testudskrift fra servicestation vedhæftet faktura.
Billede

Store landbaserede køleanlæg taber også kølemiddel.
Gå en tur forbi en store kølekompressor med ammoniak som kølemiddel,
så får du bekræftet at din lugtesans virker :-)
These users thanked the author Henrik2800 for the post (total 2):
akaupak-leon
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2143
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: Aircondition service?

Indlæg af larslyn » 14. jul 2022, 07:13

det er muligt at du ikke tror på det @akaup men som andre skriver er det dét der sker over tid... min oplevelse er også at mange nye biler fra fabrikken er fyldt til den lave side med kølemiddel og slukker man for køledelen i perioder fordamper det hurtigere end ved konstant brug gennem o-ringe/pakninger fordi de tørre ud
det er heldigvis ikke en dyr omgang at få det serviceret indimellem

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Aircondition service?

Indlæg af Mike H » 14. jul 2022, 08:28

ak-leon skrev:
13. jul 2022, 12:09
Hvor ofte får i serviceret jeres aircondition/klimaanlæg?
Jeg skipper lige den discussion om hvor kølemidlet forsvinder hen... :lol: og giver trådstarter et bud/mine erfaringer.

Jeg får mit serviceret hver 3-5 år. Jeg vil helst ikke over 5 år, da anlægget ikke har godt af at løbe tør.
Men 2 år er ret hurtigt - så hvis jeg var dig, havde jeg ventet et år eller 2.
Forstår dig nu godt, når du står over for en tur sydpå. Hvis du vil gå med 'liv-rem og seler' - så skal du bare få det serviceret. Men jeg havde nok taget chancen ... altså med mindre bilen kører 40-50.000 km pr. år - for km har også noget at sige, ikke kun år.
Hvis jeg skulle sætte km på - havde jeg nok fået det serviceret ved max. 100.000 km / 3-5 år (hvad der kommer først). Og vælge eks. et Bosch servicecenter. Det er billigere og bedre (de laver meget mere af den slags end mærkeværkstederne - som faktisk ofte slet ikke laver den opgave selv).
These users thanked the author Mike H for the post:
ak-leon
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 294
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 81 times

Re: Aircondition service?

Indlæg af Avatar » 14. jul 2022, 15:11

Fordi jeg havde læst på Vagcars forum at et klimaanlæg taber 10-15% kølegas pr. år, fik jeg kontrolleret fyldningen på min vogn første gang da den var 6 år gammel.

Der var 25 gram for meget på....

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Aircondition service?

Indlæg af Mike H » 14. jul 2022, 15:21

Avatar skrev:
14. jul 2022, 15:11
Der var 25 gram for meget på....
Og?
Bare fordi din havde for meget - ændrer det jo ikke at 95% af alle andre ser et svind over tid.
Ofte (lad os side 9/10) er problemet med manglende køling at væsken er forsvundet, og folk opdager det ofte for sent.

Men - lad os for fredes skylde, sige at dit indlæg til trådstarter så er at han ikke skal servicere hans klima.
Vi er i så fald enige om at være uenig - man bør i mine øjne reglmæssigt få det serviceret. Bare ikke allerede efter 2 år.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

akaup
Nyt medlem
Indlæg: 118
Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 146 times
Been thanked: 33 times

Re: Aircondition service?

Indlæg af akaup » 14. jul 2022, 17:00

larslyn skrev:
14. jul 2022, 07:13
det er muligt at du ikke tror på det @akaup men som andre skriver er det dét der sker over tid... min oplevelse er også at mange nye biler fra fabrikken er fyldt til den lave side med kølemiddel og slukker man for køledelen i perioder fordamper det hurtigere end ved konstant brug gennem o-ringe/pakninger fordi de tørre ud
det er heldigvis ikke en dyr omgang at få det serviceret indimellem
Kan være at bil-ac (heller) ikke er min spidskompetence, men arbejder da jævnligt med køleteknik qua mit arbejde.
Her strider det mod al "børnelærdom" at AC-anlæg skulle være designet og bygget så dårligt, at regelmæssig efterfyldning skulle være nødvendig. Det vil jo i den grad være miljøsvineri af værste skuffe - Det vil sikkert endda være forbudt efter diverse bestemmelser.

Enhver er salig i sin tro - og mon ikke der er en del "myter & følelser" blandet ind over, når det kommer til køleanlæg, hvor mange måske ikke forstår systemet og processen helt.
Mit råd vil stadig være at trådstarter sparer tiden, besværet og pengene, så længe det køler som det skal.
Sover han bedre ved at have været en tur på værksteder, så er 500kr jo godt givet ud :)

Mvh Akaup - med en defekt magnetkobling :(
Mvh Andreas
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2143
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: Aircondition service?

Indlæg af larslyn » 14. jul 2022, 21:49

jeg servicerer ikke a/c konstant på mine biler og på en 2år gammel bil ved jeg ikke om jeg ville gøre det hvis den køler fint...

mit indlæg er baseret på hvad jeg oplever når jeg servicerer a/c på biler.... miljøsvineri eller ej forsvinder der kølemiddel fra bilers a/c også når kondenser ikke er utæt..... nok om det herfra

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Aircondition service?

Indlæg af ac242 » 15. jul 2022, 15:44

jeg fik ikke serviceret min ac på min gamle Octavia i de 9 år jeg havde den. fungerede fint og blev brugt året rundt. kølede perfekt indtil det sidste. skiftede filter hvert forår og fik vist en eller 2 gange ac rens med dåse i kabinen.
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Aircondition service?

Indlæg af Korreborg » 16. jul 2022, 07:16

Jeg aner intet om det i biler. Men leger med vandkøling i computer.

Det er også et lukket system som ikke er utæt, og hvor man kan trykteste for at være sikker på at man har samlet det ordentligt.
Der forsvinder også vand fra sådan et system. Det fordamper ud gennem plastikslangerne
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"