Klima service eftersyn
-
HUTCH
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Klima service eftersyn
Min klimakompressor støjer lidt en skradtene lyd. Hvis man sprøjter WD40 på holder den op.
Jeg har fået at vide den kan mangle fedt og det måske er det der gør det, men hvordan og hvor gir man den ny fedt. Trækker man remhjulet af den eller.
Og hvordan foregår påfyldning af olie? topper man bare op til der ikke kan være mere i huset?
Bilinfo: audi 2,3 coupe fra 10md 1991. motorkode NG..
Håber nogen har lidt svar da jeg ikke selv har rodet det store klima-anlæg før..
Jeg har fået at vide den kan mangle fedt og det måske er det der gør det, men hvordan og hvor gir man den ny fedt. Trækker man remhjulet af den eller.
Og hvordan foregår påfyldning af olie? topper man bare op til der ikke kan være mere i huset?
Bilinfo: audi 2,3 coupe fra 10md 1991. motorkode NG..
Håber nogen har lidt svar da jeg ikke selv har rodet det store klima-anlæg før..
- Dixen
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Midtjylland
Re: Klima service eftersyn
Har godt nok ikke hørt de kan mangle fedt, men kompresser olie.
Det skal kobles til aircon. anlæg, på værksted eller en makker der har det:) Så kan man fylde olie på
Det skal kobles til aircon. anlæg, på værksted eller en makker der har det:) Så kan man fylde olie på
-
Gossa
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Århus området
- Has thanked: 1 time
Det sker ved det årlige klimaservice som vi jo alle får udført ved start af sæsonen
Men hvis vi rent faktisk GJORDE DET, så ville det blive påfyldt automatisk ...
Men hvis vi rent faktisk GJORDE DET, så ville det blive påfyldt automatisk ...
mvh
Gossa
SEAT Alhambra Signo 2001 TDI PD.
Reflexsilber, Elektrisk-, Vinter- og Teknikpakker, Parkeringsvarmer m/ T70 fjernbetjening, Sony Ericsson BT installation.
Audi A6 Avant, 2.8 AUT, 1998
Gossa
Reflexsilber, Elektrisk-, Vinter- og Teknikpakker, Parkeringsvarmer m/ T70 fjernbetjening, Sony Ericsson BT installation.
- 8278
- Medlem
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bjerringbro
- Been thanked: 9 times
Hej,
Hvis man ikke piller ved klimaanlæget, og det ikke er utæt... så forsvinder der vel ikke olie fra systemet?
eller hvad?
behøver man virkelig at få lavet service på klima ved hvert service eftersyn? (30000 km)
Hvis man ikke piller ved klimaanlæget, og det ikke er utæt... så forsvinder der vel ikke olie fra systemet?
eller hvad?
behøver man virkelig at få lavet service på klima ved hvert service eftersyn? (30000 km)
John / Bjerringbro
Golf GTE 2016
Golf GTE 2016
- Tonny
- Admin
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 308 times
- Been thanked: 736 times
Da min Passat havde kørt 295tkm kørte jeg den til en klima fyr, for jeg havde jo fået at vide i reklamerne at anlægget taber 10% effektivitet hver år.8278 skrev:Hej,
eller hvad?
Mit anlæg (8 år gammelt), havde 95% effektivitet tilbage og han tvivlede på om det nogensinde havde haft 100%.
Lad være med at betale penge for et aircon service med mindre det fejler noget.
- Cralle
- Nyt medlem
- Geografisk sted: Viborg
- Been thanked: 4 times
Ja det er DIT tilfælde, det kan absolut godt betale sig, måske ikke lige hvert år, men hver andet.Tonny skrev:8278 skrev:Lad være med at betale penge for et aircon service med mindre det fejler noget.
- Tonny
- Admin
Hvordan kan det betale sig hvis ikke det fejler noget?Cralle skrev:Ja det er DIT tilfælde, det kan absolut godt betale sig, måske ikke lige hvert år, men hver andet.Tonny skrev:Lad være med at betale penge for et aircon service med mindre det fejler noget.
Ernærer du dig som mekaniker eller klima mand?
- Cralle
- Nyt medlem
- Geografisk sted: Viborg
- Been thanked: 4 times
Klimaanlægget kan stadig virke, selvom det mangler kølemiddel og olie, har haft flere kunder hvor de har klaget over deres klima ikke kan køle nok, og de har sjovt nok ikke fået udført eftersyn, desuden tror jeg på, det kun kan gavne at få skiftet olien, og kølemidlet da det optager fugt. Har lige haft skidtet på skole, som mekaniker.Tonny skrev:Hvordan kan det betale sig hvis ikke det fejler noget?
- Tonny
- Admin
Min pointe var netop at man ikke skulle gøre noget HVIS IKKE DET FEJLER NOGET. Klart hvis det ikke køler nok så bør man få det tjekket.Cralle skrev:Klimaanlægget kan stadig virke, selvom det mangler kølemiddel og olie, har haft flere kunder hvor de har klaget over deres klima ikke kan køle nok, og de har sjovt nok ikke fået udført eftersyn, desuden tror jeg på, det kun kan gavne at få skiftet olien, og kølemidlet da det optager fugt. Har lige haft skidtet på skole, som mekaniker.Tonny skrev:Hvordan kan det betale sig hvis ikke det fejler noget?
Er der både olie og kølemiddel i et sådan system?
Hvordan kan kølemidlet optage fugt i et lukket system?
-
neo9
- Helt nyt medlem
- Geografisk sted: vestjylland
Som Tonny siger, lad være at brug penge på service hvis det virker.
R134A optager ikke fugt - det er noget være sludder.
Forklar mig lige hvorfor man ellers altid genbruger den mængde R134A man tapper af systemet?
De fleste AC systemer køler faktisk bedre med mindre væske end man forskriver.
MVH
Autoelektrikkeren
R134A optager ikke fugt - det er noget være sludder.
Forklar mig lige hvorfor man ellers altid genbruger den mængde R134A man tapper af systemet?
De fleste AC systemer køler faktisk bedre med mindre væske end man forskriver.
MVH
Autoelektrikkeren
- Dixen
- Helt nyt medlem
- Geografisk sted: Midtjylland
Ganske rigtig at R134A ikke optager fugt, men der er tør filter i aircon anlæg, og den optager sjovt nok fugt. Derfor man suger vakuum inden man påfylder væske efter anlægget har været åbnet.
Og ja der er olie i systemet. Når man servicere anlæg genfylder man normalt 2-3 gram olie, som kommer ind først efterfulgt af væske.
Og ja der er olie i systemet. Når man servicere anlæg genfylder man normalt 2-3 gram olie, som kommer ind først efterfulgt af væske.
-
Gossa
- Aktiv medlem
- Geografisk sted: Århus området
Ganske rigtigt.Dixen skrev:Ganske rigtig at R134A ikke optager fugt, men der er tør filter i aircon anlæg, og den optager sjovt nok fugt. Derfor man suger vakuum inden man påfylder væske efter anlægget har været åbnet.
Når et system har været åbnet (p.gr.a. rep. eller lignenden) så SKAL det evakueres/trykprøves/påfyldes.
Selv velfungerende systemer "taber sig i vægt".
Klima sheriffer anbefaler, at man får det serviceret årligt, men kan sagtens afæskes en holdning der hedder, at såfremt det gøres hvert andet eller tredje år, så er det fint nok - selvfølgelig afhængigt af systemets virken!
95% efter 8 år lyder næsten for godt til at være sandt, men mon ikke at det er undtagelsen der bekræfter reglen?
Hvis man er i tvivl om, at et anlæg taber stof, så tjek udenlandske sites - herunder ADAC ......
mvh
Gossa
Gossa