Bare lige for nysgerrighedens skyld, jeg har fået udskiftet ELV hos en IKKE aut. mekker, og efterfølgende fået den kodet hos et aut VW værksted ?
Årsagen til mit spørgsmål, er fordi jeg erfarer at det kun er aut. værksteder der kan udføre disse kodninger, og mener derfor at det må være i strid med monopol lovgivningen, hvis VW tager penge for det.
PS, det fremgår ikke på regningen fra den ikke aut. mekker hvad det har kostet at få kodet bilen hos VW
Hvad koster en kodning hos VW efter udskiftning af ELV
-
Benny From
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Næstved
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
-
ta5
- Medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Hvad koster en kodning hos VW efter udskiftning af ELV
Ja det er kun vw som kan, det er fordi de går online med tyskland og det går helt automatisk, ikke engang mekkerne ser kodningen. Tror ikke det er i strid med monopol, man kan jo sige at Danske spil (har haft er lige blevet lavet om)og Tdc har jo monopol lignende tilstande også.
Men ved ikke helt, hørte noget om at i Juni trådte der et Eu regulativ ikraft netop med skjulte koder på bilerne som gør at det kun er autoriseret som kan lave dem. Dette Eu regulativ skulle vidst gøre sådan at hvis man skal bruge en kode så SKAL de autoriserede værksteder oplyse den uden betaling så man kan få lavet sin bil hos f.eks ikke autoriseret.
Men ved ikke helt, hørte noget om at i Juni trådte der et Eu regulativ ikraft netop med skjulte koder på bilerne som gør at det kun er autoriseret som kan lave dem. Dette Eu regulativ skulle vidst gøre sådan at hvis man skal bruge en kode så SKAL de autoriserede værksteder oplyse den uden betaling så man kan få lavet sin bil hos f.eks ikke autoriseret.
- clausm
- Nyt medlem
- Geografisk region: København
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Du kan da ikke forlange, at vw skal arbejde gratis for dig, blot fordi andre ikke kan finde ud af at lave det?
- karstein
- Medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 31 times
312,80 kr. plus momme... (VW Allerød)

Nu 100% elektrificeret...
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
-
Benny From
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Næstved
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Jeg tror ikke på at du har forstået spørgsmålet og problematikken. Det er tilsyneladende helt umuligt at få skiftet eksempelvis ELV på et ikke aut. værksted, bilen skal under omstændigheder forbi et VW værksted, for at blive kodet - det er det jeg kalder monopol. Der er vel mange mekanikkere herunder perlegrusmekanikkere som kan skifte eksempelvis ELV, men de skal allesammen forbi VWclausm skrev:Du kan da ikke forlange, at vw skal arbejde gratis for dig, blot fordi andre ikke kan finde ud af at lave det?
Det er ikke et spørgsmål om, hvormeget det koster men mere princippet i, at en bilfabrikant udelukker alle andre mekanikkere fra at udføre reperationer på bilerne
Og, NEJ jeg forventer heller ikke at få udført noget som helst gratis
- Watcher
- Hyper aktiv medlem
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: CarTrends.dk
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 1347 times
- Kontakt:
Når vi får fjernet komponent beskyttelse hos audi på f.eks central elektronik eller gateway på en a6 så koster det 1000kr for lige at smide testeren på og gå online 2min og låse den op, + der ca 32kr til miljøomkostninger hvilke miljøomkostninger som hænger sammen med at smide et obd stik i bilen har jeg lidt svært ved at finde ud af..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg