Side 1 af 1

Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 31. aug 2021, 10:18
af kahrenkiel
Hej Hej :)

Jeg skal have solgt min lille Peugeot 208, og overvejer kraftigt at vende tilbage til Skoda Superb.
Har tidligere haft en 1,6 TDI som jeg var meget meget glad for.

Jeg var i går ude og prøve denne 1,4 TSI fra 2010. Var meget positivt overrasket over motoren. Der var pænt træk i den!
Men hvad med resten. Er det en go deal? Tænker i forhold til alderen, benzinøkonomi, motorproblemer osv.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda ... 5d/5169486

Hvad siger i?

Mvh
Kenneth

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 31. aug 2021, 11:25
af Passat TSI
Hvis du kan leve med udseendet bagtil, er Superben en dejlig bil i en bedre kvalitet end tilsvarende Passat.

Vedr. motorproblemer er der kædetræk og olieforbrug, man skal være obs på. Ved ikke om det er løst på årgang 2010. Dette bør du undersøge nærmere. Ellers kan en dyr reparation vente forude.

Ud fra sædebetrækket er jeg ganske sikker på, der er tale om en Ambiente. Elegance har andre sæder og xenon lys med videre. Alligevel får du meget bil for pengene, hvis kædetrækket og olieforbrug er i orden.

Der er også denne i hvid med flere heste:
https://www.biltorvet.dk/bil/skoda/supe ... ce/1646221

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 31. aug 2021, 12:37
af kahrenkiel
Passat TSI skrev:
31. aug 2021, 11:25
Hvis du kan leve med udseendet bagtil, er Superben en dejlig bil i en bedre kvalitet end tilsvarende Passat.

Vedr. motorproblemer er der kædetræk og olieforbrug, man skal være obs på. Ved ikke om det er løst på årgang 2010. Dette bør du undersøge nærmere. Ellers kan en dyr reparation vente forude.

Ud fra sædebetrækket er jeg ganske sikker på, der er tale om en Ambiente. Elegance har andre sæder og xenon lys med videre. Alligevel får du meget bil for pengene, hvis kædetrækket og olieforbrug er i orden.

Der er også denne i hvid med flere heste:
https://www.biltorvet.dk/bil/skoda/supe ... ce/1646221
Tak for svar!
Jeg har spurgt til service hvilket skulle være overholdt. Kan man bede om en form for dokumentation i forhold til modeltype?

Tak for link, den blir desværre for dyr for mig

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 31. aug 2021, 13:29
af GaSelle
Enig; det er ikke en Elegance, men en Ambiente.

Motorerne er "kendt" for kædeproblemer, så det skal du være opmærksom på. Olieforbrug skulle være klart værre på den 1.8 TSI der også linkes til.

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 31. aug 2021, 13:33
af kahrenkiel
Men hvad ville forskellen rent udstyrsmæssigt så være i forhold til en Elegance?
Xenon og kurvelys..hvad mere?
Jeg synes ikke der mangler meget på lysten over udstyr i forhold til en Elegance jeg havde engang..

Hvad kan jeg "kræve" af sælger hvis det viser sig at annoncen ikke er retvisende?

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 31. aug 2021, 13:37
af kahrenkiel
For god ordens skyld
Fra annoncen:

af udstyr kan nævnes- soft close i bagsmæk - mulighed for åbning som 4 dørs og som 5 dørs med rude,
6 gear,
16" alufælge,
2 zone klima,
køl i handskerum,
fjernb. c.lås,
fartpilot,
kørecomputer,
udv. temp. måler,
regnsensor,
3 trinssædevarme,
auto. nedbl. bakspejl,
12 vejs , el indst. førersæde m. memory i nøglen,
ortopædiske indstillinger i førersæde,
4x el-ruder,
el-klapbare sidespejle m. varme,
org.radio,
aux tilslutning,
armlæn,
isofix,
bagagerumsdækken,
kopholder,
mørkt stofindtræk,
splitbagsæde,
læderrat,
tågelygter,
kurvelys i tågelygter,
6 airbags,
abs,
esp,
servo, og meget mere,
ikke ryger,
aftag.
træk,
service ok.

96000km
7/ 2010
113.800kr

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 31. aug 2021, 14:16
af Anders D
Min tidligere elegance fra 2009 havde et andet indtræk, elsæder i begge sider samt xenonlygter

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 31. aug 2021, 15:34
af JSA
Min tidligere Elegance fra 2011 havde også automatisk nedblænding på sidespejlene. Jeg tror at det er en Ambiente du kigger på her.

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 31. aug 2021, 15:55
af kahrenkiel
JSA skrev:
31. aug 2021, 15:34
Min tidligere Elegance fra 2011 havde også automatisk nedblænding på sidespejlene. Jeg tror at det er en Ambiente du kigger på her.
Det havde min også. Jeg ved ikke om den her også har det...🧐

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 31. aug 2021, 17:13
af kahrenkiel
Lige et dumt spørgsmål…
Er det her halogen pærer/lygter?
https://share.icloud.com/photos/04wvmu ... Middelfart

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 31. aug 2021, 18:12
af i-s
kahrenkiel skrev:
31. aug 2021, 17:13
Lige et dumt spørgsmål…
Er det her halogen pærer/lygter?
https://share.icloud.com/photos/04wvmu ... Middelfart
Det ligner det. Xenon var tilvalg dengang på Ambiente, mens det var std. på Elegance.
vagcars2.png
vagcars2.png (225.51 KiB) Vist 3222 gange

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 31. aug 2021, 20:17
af kahrenkiel
i-s skrev:
31. aug 2021, 18:12
kahrenkiel skrev:
31. aug 2021, 17:13
Lige et dumt spørgsmål…
Er det her halogen pærer/lygter?
https://share.icloud.com/photos/04wvmu ... Middelfart
Det ligner det. Xenon var tilvalg dengang på Ambiente, mens det var std. på Elegance.

vagcars2.png
Er det noget du har liggende som PDF og evt gerne vil dele?

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 31. aug 2021, 20:36
af i-s
kahrenkiel skrev:
31. aug 2021, 20:17
i-s skrev:
31. aug 2021, 18:12
kahrenkiel skrev:
31. aug 2021, 17:13
Lige et dumt spørgsmål…
Er det her halogen pærer/lygter?
https://share.icloud.com/photos/04wvmu ... Middelfart
Det ligner det. Xenon var tilvalg dengang på Ambiente, mens det var std. på Elegance.

vagcars2.png
Er det noget du har liggende som PDF og evt gerne vil dele?
Det kan jeg da godt. Det er godt nok til en Combi, men tror ikke forskellen var så stor.
Standardudstyr Superb Combi .pdf
(84.26 KiB) Downloadet 111 gange

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 31. aug 2021, 20:49
af kahrenkiel
i-s skrev:
31. aug 2021, 20:36
kahrenkiel skrev:
31. aug 2021, 20:17
i-s skrev:
31. aug 2021, 18:12


Det ligner det. Xenon var tilvalg dengang på Ambiente, mens det var std. på Elegance.

vagcars2.png
Er det noget du har liggende som PDF og evt gerne vil dele?
Det kan jeg da godt. Det er godt nok til en Combi, men tror ikke forskellen var så stor.
Standardudstyr Superb Combi .pdf
1000 tak. Kan bl.a. også se at 4 eget læderrat var standart på Elegance. På den her var der et 3 eget rat.

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 1. sep 2021, 05:43
af kahrenkiel
Er det korrekt at Ambition = Ambiente ?

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 1. sep 2021, 07:32
af GaSelle
Ja, det er skiller et eller andet sted i årgangene, men det er "kartoffel/kartoffel".

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 1. sep 2021, 08:36
af Anders D
Jeg har lige lidt personligt input vedr. hhv. TSI 1.4 125 og TSI 160 (1.8).

Jeg har haft en Superb med 1.8'eren i cirka samme årgang, som du leder efter økonomisk set.

Jeg havde desværre et havari med den, hvor en ventil (mener at huske det var en udstødningsventil) satte sig fast, pga. ventilstyret havde arbejdet sig skævt. Det kostede en renovering af topstykke og arbejdsløn hos uautoriseret værksted på 23.000 ,-

Det kom ud af det blå, og jeg anser det ikke som en kendt fejl som sådan -MEN: 1.8 TSI er kendt for flere andre problemer: flaps i indsugningen. Olieforbrug pga. ovale stempelringe. Kæder der strækker sig. Point being: jeg ville ikke turde købe en 1.8 TSI med 10 år på bagen, med mindre man er i stand til at fixe ting selv, kender nogen der kan på relationsbasis eller accepterer at køre med risikoen og mulige problemer der er dyre at udbedre.

1.4'eren er også med kendte konstruktionsfejl og svagheder, men som jeg ser det, ikke med nær så stor risiko for at de sker og med så store regninger som følge.

En 1,4 TSI er en lille perle, hvis bare man sørger for at sikre sig at være i kontrol med taktkæde og kædestrammer. Resten af svaghederne er sådan noget med tændspoler, indsprøjtningsventil, opbygning af koks/sod i indsugningen. Trælse ting, men til at komme over, både ift. hvad der skal gøres ved det, og hvad det koster.

Ift. den konkrete bil, du har i kikkerten, så synes jeg hverken pris, eller de kilometer den har kørt, er afskrækkende.
Det er en virkelig dejlig bil, og på mange måder mere luksuriøst bygget, end den MQB baserede 1,4 TSI Superb 3V Combi jeg solgte sidste år efter 4 års ejerskab. I sådan en 2016 version er motoren med tandrem i stedet for kæde, så jeg vil undlade at sammenligne den direkte med en 1.4 TSI fra omkring 2010. Den ydelse den kommer med er helt OK til så stor en bil, hvis bare man er klar over, at når man fylder den med familiens habengut og kører sydpå, er den kun lige OK performancemæssigt :)

Husk at tjekke den for rust ved mellemrummet ved bagskærm og kofanger. Held og lykke med beslutningen :)

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 1. sep 2021, 08:41
af kahrenkiel
Anders D skrev:
1. sep 2021, 08:36
Jeg har lige lidt personligt input vedr. hhv. TSI 1.4 125 og TSI 160 (1.8).

Jeg har haft en Superb med 1.8'eren i cirka samme årgang, som du leder efter økonomisk set.

Jeg havde desværre et havari med den, hvor en ventil (mener at huske det var en udstødningsventil) satte sig fast, pga. ventilstyret havde arbejdet sig skævt. Det kostede en renovering af topstykke og arbejdsløn hos uautoriseret værksted på 23.000 ,-

Det kom ud af det blå, og jeg anser det ikke som en kendt fejl som sådan -MEN: 1.8 TSI er kendt for flere andre problemer: flaps i indsugningen. Olieforbrug pga. ovale stempelringe. Kæder der strækker sig. Point being: jeg ville ikke turde købe en 1.8 TSI med 10 år på bagen, med mindre man er i stand til at fixe ting selv, kender nogen der kan på relationsbasis eller accepterer at køre med risikoen og mulige problemer der er dyre at udbedre.

1.4'eren er også med kendte konstruktionsfejl og svagheder, men som jeg ser det, ikke med nær så stor risiko for at de sker og med så store regninger som følge.

En 1,4 TSI er en lille perle, hvis bare man sørger for at sikre sig at være i kontrol med taktkæde og kædestrammer. Resten af svaghederne er sådan noget med tændspoler, indsprøjtningsventil, opbygning af koks/sod i indsugningen. Trælse ting, men til at komme over, både ift. hvad der skal gøres ved det, og hvad det koster.

Ift. den konkrete bil, du har i kikkerten, så synes jeg hverken pris, eller de kilometer den har kørt, er afskrækkende.
Det er en virkelig dejlig bil, og på mange måder mere luksuriøst bygget, end den MQB baserede 1,4 TSI Superb 3V Combi jeg solgte sidste år efter 4 års ejerskab. I sådan en 2016 version er motoren med tandrem i stedet for kæde, så jeg vil undlade at sammenligne den direkte med en 1.4 TSI fra omkring 2010. Den ydelse den kommer med er helt OK til så stor en bil, hvis bare man er klar over, at når man fylder den med familiens habengut og kører sydpå, er den kun lige OK performancemæssigt :)

Held og lykke med beslutningen :)
Tak for det fine svar Anders!

Hvad kan man evt. gøre for ligesom at være på forkant med mulige problemer med taktkæde og kædestrammer? Altså udover at holde serviceniveauerne osv..

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 1. sep 2021, 08:46
af kahrenkiel
Har fået svar fra sælger.
I har ret. Det er en Ambition og ikke Elegance.
Tak
8-) 8-)

Re: Skoda Superb 1,4 TSI 125 Elegance

: 1. sep 2021, 08:55
af Anders D
kahrenkiel skrev:
1. sep 2021, 08:41
Tak for det fine svar Anders!

Hvad kan man evt. gøre for ligesom at være på forkant med mulige problemer med taktkæde og kædestrammer? Altså udover at holde serviceniveauerne osv..
Velbekomme. Det er jo derfor vi er her :)

Jeg kan se en række metoder ift. dit spørgsmål:

1) Tjekke historikken på bilen - måske er der skiftet kæde i dens levetid på baggrund af raslelyde ved koldstart, og på den baggrund vurdere hvad risiko man kører rundt med.
2) Få en mekaniker til at kontrollere for kædens "slack". Jeg mener at huske, frit fra hukommelsen, at VW har en instruktion for dette, uden at skulle skille motoren ad. Kan ikke pege på kilde.
3) Skifte kæde og kædestrammer forebyggende af egen fri vilje og lomme.
5) Køre rundt i den og være opmærksom på raslelyde ved opstart af motoren. Når motorlampen lyser pga. fejltænding er det 50/50 om varig skade er sket.
4) Gøre forhandleren opmærksom på, at der er denne risiko, og han jo har depechen de første 6 mdr. efter købet. Måske vil han endda være med til at afgøre, om det er overhovedet er en indikator for, om problemet er nærtstående - eller endnu bedre, være med til at slå en handel af, hvor du betaler den pris, bilen står til, mod at de sørger for at levere den med taktkæden proaktivt skiftet?

Bare lige hvad jeg kunne komme på, sådan lige ;)

EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=ecKcHRZor24 - tjek antallet af kommentarer og spørgsmål til videoen.