2001 Passat Stc 1.9 TDI, AVB - Fejlkode 17964 hjælp søges

Besvar
DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 216
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

2001 Passat Stc 1.9 TDI, AVB - Fejlkode 17964 hjælp søges

Indlæg af DangerDane » 14. jul 2022, 21:35

Hejsa,

Jeg har som sagt en Passat fra 2001, Motorkode AVB som jeg har haft skrevet om herinde tidligere der stod med fejl. Jeg har nu over de sidste par år forsøgt flere ting og bare ikke kommet videre :(. Det er som om uanset hvad jeg forsøger ikke umiddelbart har nogen effekt og er "snart" nået dertil hvor jeg bare overvejer enten at skrotte den til fordel for en 1.8T, men den kan jeg også bare risikerer at skulle bøvle med fejlen på. Eller finde en anden motor til den, men så igen kan risikerer at stå med samme fejl igen.

Indtil videre har jeg/vi forsøgt følgende:
- Skiftet vacuum slanger
- Skiftet vacuum ventiler (N75, N18 etc)
- Skiftet turbo.
- Skiftet Intercooler osv

Alt sammen med formodning om at det måske var der fejlen lå pga af defekt i delen. I tirsdag fik jeg en anden turbo på som havde fået en god omgang turborens, hvor skovlhjulene så fine ud, ingen slør og stangen til VNT bevægede sig fint og blev motioneret i forbindelse med rensning med turborens.

Men uden at det afhjalp fejlen. Den underbooster ret meget, for ved fuld belastning skal den ligge 2.5 Bar og den ligger kun lige omkring 1.2. Så mistænker det måske er vacuum delen der ikke trækker nok, eller at der er en utæthed et eller andet sted.

Men hvad skal vacuum trykket ligge på ved fuld belastning fx?. For overvejer at "splejse" en vacuum tester ind i mellem N75 og turbo og ligge manometeret så jeg kan se det indefra, og så se om der faktisk trækkes det vacuum der skal. For trækkes der ikke nok, så er det jo klart at VNT delen ikke bliver reguleret tilstrækkeligt og jeg får nødprogram.

Men når skift af turbo ikke løser problemet så må problemet vel være på vacuum siden eller hvordan?

Og så er der noget sjovt angående min MAF, ved ikke om målingen SKAL se sådan ud, eller den også er defekt eller underlig?

Medmindre der er en del kender det her forbandede vacuum system og vil prøve og kigge på den sammen med mig?.
Vedhæftede filer
VCDS VNT.jpg
Log fra gruppe 11, samme som ny turbo, bare med den "gamle",
VCDS VNT.jpg (95.18 KiB) Vist 629 gange
Group A 011- Ny turbo.png
Log fra VCDS med "ny" turbo
Group A 011- Ny turbo.png (82.38 KiB) Vist 629 gange
EGR - MAF.png
EGR / MAF fra VCDS, skal den ene af dem være uden for "normal"
EGR - MAF.png (31.76 KiB) Vist 629 gange
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG) - Billede

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6274
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 465 times
Been thanked: 719 times
Kontakt:

Re: 2001 Passat Stc 1.9 TDI, AVB - Fejlkode 17964 hjælp søges

Indlæg af i-s » 15. jul 2022, 12:44

Den kan ikke lave tryk. Typisk er det den store trykslange (der går øverst bag motor) der revner i hjørnet bagpå (svær at se) eller intercooleren.
/Søren.
Passat Variant DSG 2018 + E-UP 2022

DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 216
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: 2001 Passat Stc 1.9 TDI, AVB - Fejlkode 17964 hjælp søges

Indlæg af DangerDane » 16. jul 2022, 20:07

i-s skrev:
15. jul 2022, 12:44
Den kan ikke lave tryk. Typisk er det den store trykslange (der går øverst bag motor) der revner i hjørnet bagpå (svær at se) eller intercooleren.
Der er bare ingen susen, ville der ikke være det hvis at luften fiser ud?. Og Intercooleren er skiftet for nyligt. Men hvordan finder man ud af om det er trykrøret der er smuttet?
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG) - Billede

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6274
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 465 times
Been thanked: 719 times
Kontakt:

Re: 2001 Passat Stc 1.9 TDI, AVB - Fejlkode 17964 hjælp søges

Indlæg af i-s » 17. jul 2022, 09:33

DangerDane skrev:
16. jul 2022, 20:07
i-s skrev:
15. jul 2022, 12:44
Den kan ikke lave tryk. Typisk er det den store trykslange (der går øverst bag motor) der revner i hjørnet bagpå (svær at se) eller intercooleren.
Der er bare ingen susen, ville der ikke være det hvis at luften fiser ud?. Og Intercooleren er skiftet for nyligt. Men hvordan finder man ud af om det er trykrøret der er smuttet?
Det er ikke altid det siger ret meget når det er utæt.
De par gange jeg har kikket på, har jeg haft en til at sidde i bilen og trykke speederen ned ca. hver 5 sek, så har jeg kunnet se det med en lygte, hvor slangen giver efter.
Er EGR blændet af? - ellers kan den jo også smide trykket den vej baglæns ud hvis EGR ventilen er død.
/Søren.
Passat Variant DSG 2018 + E-UP 2022

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2366
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 13 times
Been thanked: 349 times

Re: 2001 Passat Stc 1.9 TDI, AVB - Fejlkode 17964 hjælp søges

Indlæg af Nicklossi » 17. jul 2022, 11:37

Har den “nye” lader været skilt ad i coren, for at se om vingerne på VNT’en rent faktisk kører som de skal?

Har du haft en vakuum pumpe på vakuum dåsen på turboen, for at se om den aktiverer armen til VNT?

DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 216
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: 2001 Passat Stc 1.9 TDI, AVB - Fejlkode 17964 hjælp søges

Indlæg af DangerDane » 17. jul 2022, 21:04

i-s skrev:
17. jul 2022, 09:33
Det er ikke altid det siger ret meget når det er utæt.
De par gange jeg har kikket på, har jeg haft en til at sidde i bilen og trykke speederen ned ca. hver 5 sek, så har jeg kunnet se det med en lygte, hvor slangen giver efter.
Er EGR blændet af? - ellers kan den jo også smide trykket den vej baglæns ud hvis EGR ventilen er død.
Det må jeg lige prøvet det med at prøve at få en til at trykke på speederen, men EGR er ikke blændet af, men skulle være kodet fra, men det var planen at den skulle blændes af. Men hvordan smider den trykket baglæns ud?, du tænker at den så ryger baglæns gennem EGR'en og gennem udstødningen?.
Nicklossi skrev:
17. jul 2022, 11:37
Har den “nye” lader været skilt ad i coren, for at se om vingerne på VNT’en rent faktisk kører som de skal?

Har du haft en vakuum pumpe på vakuum dåsen på turboen, for at se om den aktiverer armen til VNT?
Nej det har den ikke, det havde vi ikke lige mulighed for. Men stod og flyttede på VNT armen på selve turboen og den gik som udgangspunkt fint. Og rensede den med turborens, og motionerede armen imens at jeg havde rens i og turboen så noget mere ren ud efterføgende.

Har ikke lige en vacuum pumpe, men det må jeg jo så få fat i :). Men som udgangspunkt så er der "intet" der har ændret sig ved at komme en anden turbo på, hvorfor at jeg mistænker at det enten ikke er turboen der er problemet, eller det ikke er turboen alene, men har da fået et par ting der er værd at efterfølge nu her, så det gør jeg lige og så melder jeg tilbage :).

Kunne ihvertfald være skønt ENDELIGT at komme det her problem til livs så min bil kan kører ordentligt.
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG) - Billede

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2366
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 13 times
Been thanked: 349 times

Re: 2001 Passat Stc 1.9 TDI, AVB - Fejlkode 17964 hjælp søges

Indlæg af Nicklossi » 18. jul 2022, 08:13

Så vidt jeg husker, så sidder der en vakuum forstærker i enden af knastakslen.
Jeg er ikke 100% sikker på om den kun forsyner bremseforstærkeren, eller om den også trækker dåsen til VNT’en.

Måske det er værd at undersøge 😊

Går bilen i nødprogram?

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2366
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 13 times
Been thanked: 349 times

Re: 2001 Passat Stc 1.9 TDI, AVB - Fejlkode 17964 hjælp søges

Indlæg af Nicklossi » 18. jul 2022, 08:26

viewtopic.php?f=70&t=119257&p=1222878#p1222878

Da jeg havde noget af det samme på min tidligere golf.

DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 216
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: 2001 Passat Stc 1.9 TDI, AVB - Fejlkode 17964 hjælp søges

Indlæg af DangerDane » 22. sep 2022, 21:07

Undskyld det lidt sene svar, men har haft lidt travlt og skulle lige have det hele til at falde i hak
Nicklossi skrev:
18. jul 2022, 08:13
Så vidt jeg husker, så sidder der en vakuum forstærker i enden af knastakslen.
Jeg er ikke 100% sikker på om den kun forsyner bremseforstærkeren, eller om den også trækker dåsen til VNT’en.

Måske det er værd at undersøge 😊

Går bilen i nødprogram?
Bilen går i nødprogram ja, men ikke nødvendigvis "samme tid" hver gang. Det varierer lidt hvor lang tid det tager, men den smutter i nødprogram. Har det komplette diagram over vacuum systemet og umiddelbart ser det ud til at Vacuum pumpen der også trækker brændstof også forsyner vacuum systemet umiddelbart.
Nicklossi skrev:
18. jul 2022, 08:26
viewtopic.php?f=70&t=119257&p=1222878#p1222878

Da jeg havde noget af det samme på min tidligere golf.
Har skiftet turboen og med vacuum pistol på kan jeg se at selve actuatoren flytter sig det den skal og at den stopper ved "stop" ved omkring 20 in-Hg / -0,7 bar som den skal ifølge folk ovre på tdiclub.

MEN MEN, når jeg sætter vacuum tester på den slange der går fra N75 til turbo så ligger den og svinger mellem 0 og -0,1 bar så ergo bliver der ikke lavet nok vacuum og den trækker minimalt i aktuatoren når slangen er på mellem N75 og selve pakdåsen på turboen.

Jeg har prøvet med en anden N75 og det er samme issue, men er der nogen der ved hvad vacuum tryk N75 skal eller bliver forsynet med for så må jeg gå baglæns gennem system og se hvor det er at "proppen" er siden der ikke kommer korrekt vacuum frem.
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG) - Billede

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10344
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 492 times
Been thanked: 1449 times

Re: 2001 Passat Stc 1.9 TDI, AVB - Fejlkode 17964 hjælp søges

Indlæg af GaSelle » 23. sep 2022, 10:26

Kan vacuum pumpen ikke bare være slidt/defekt? På min gamle Toyota er det nævnt i servicehæftet, at det er en sliddel, og den skal skiftes ved 200K-ish km.
´22 BMW iX3 M Sport Charged
´21 Mini Cooper SE

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2366
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 13 times
Been thanked: 349 times

Re: 2001 Passat Stc 1.9 TDI, AVB - Fejlkode 17964 hjælp søges

Indlæg af Nicklossi » 23. sep 2022, 18:33

Hvad med en utæt slange mellem N75 og turbo?

styker
Medlem
Indlæg: 1486
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 24 times
Been thanked: 153 times

Re: 2001 Passat Stc 1.9 TDI, AVB - Fejlkode 17964 hjælp søges

Indlæg af styker » 3. okt 2022, 11:15

GaSelle skrev:
23. sep 2022, 10:26
Kan vacuum pumpen ikke bare være slidt/defekt? På min gamle Toyota er det nævnt i servicehæftet, at det er en sliddel, og den skal skiftes ved 200K-ish km.
Det er vel ikke usandsynligt, AVB er en af de første PD motorer så den må jo have tandempumpe.

Besvar

Tilbage til "Hjælp til reparation & montering"