Jeg er i gang med at kigge på ny bil, og det ender formentlig med en passat variant 1.8 tsi dsg7 – highline plus. Af ekstraudstyr tænker jeg på dk led pakke + led high, assistentpakke, dk navigationspakke (discover media), el-bagklap og digitale instrumenter (active info display) – listepris i alt ca. 575.000 kr.
I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe med, da svarene fra forskellige vw forhandlere i storkøbenhavn ikke altid er enslydende, og så for at høre om jeres erfaringer og anbefalinger.
* i den tekniske oversigt kan jeg se, at momentet er forskelligt fra manuelt gear (320 nm) til dsg7 (250 nm) ved denne motor. Hvad skyldes denne markant lavere ydelse med dsg?
* hvad er de væsentlige forskelle mellem discover media og discover pro, udover størrelsen på skærmen og et dvd drev, og er det pengene værd at opgradere? (også i relation til active info display) pro koster ca. 19.000 kr. Mere i en passat
* kan man evt. Eftermontere discover pro (uden at have anden navigation i forvejen), for at spare lidt penge, og så stadig få alle de samme funktioner, som hvis det var fabriksmonteret? Og er det anbefalelsesværdig at få det eftermonteret, eller vil det blot kunne give anledning til andre problemer?
* dab+ radio eller ej? Kan ikke helt blive enig med mig selv om det er pengene værd (ca. 4.300 kr.) når der også er app-connect
* er en service og reparationsaftale pengene værd når man taler om en fabriksny bil? Og hvordan er den i forhold til deres udvidede garanti (2+2)?
* kan i til slut anbefale en forhandler i storkøbenhavn? Jeg er ikke just imponeret over de sælgere jeg har mødt, når man tænker på, at jeg er interesseret i at købe en bil til over 500.000 kr. Inkl. Ekstraudstyr. Flere gange har de ikke kunne besvare relativt basale spørgsmål, som jeg selv har kunnet finde svar på efter gennemlæsning af deres brochurer, eller ved blot at se et par bilanmeldelser på youtube. Troede faktisk at fagligheden var højere hos en autoriseret forhandler. Det skal hertil siges, at jeg kun køber bil hvert 8.-10. År, så jeg sætter mig selvfølgelig grundigt ind i tingene inden jeg går og bruger så mange penge på en bil. Men alligevel...
Jeg forventer at skulle have bilen i 8-10 år, og vil derfor gerne at tage de ”rigtige” valg fra starten, også selvom det vil koste en smule mere
håber i kan hjælpe med ovenstående.
På forhånd tak.
Breum