Side 2 af 3

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 6. dec 2010, 10:49
af KMDTHY
Jeg har nu prøvet med et kina kabel (alm FTDI chipset) man kan ikke snakke med fyret. Jeg har sat den gule diagnose ledning fra fyret på PIN 7 i stikket, altså K-Line, samt 12V Pin 16 og GND på Pin 4.... Burde det ikke bare spille ?

Har også VCDS, men det lader til at Ross Tech har sit eget chipsæt, og kablet derfor ikke kan findes som en seriel port. Dog kan der vidst lavet noget fusk med en driver, men har ingen interesse i at ødelægge mit VCDS kabel nu jeg har et andet KKL kabel.

Men er det ikke korrekt forstået at det bare burde virke med et KKL kabel ??? Eller skal der også special driver til ? Min er bare installeret med standard FTDI drivers. Er det ikke alle versionen af WTT der kan bruges ? Jeg har kørt den seneste V2.11 ind....

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 6. dec 2010, 19:07
af jss
du skal bruge dit vcds kabel med denne driver. mvh jesper


http://www.ross-tech.com/vag-com/usb/vi ... -port.html

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 6. dec 2010, 19:19
af Blackfinger
Har du valgt comport i Webasto programmet? Har du set hvilken comport der er ledig i Windows Enhedshåndtering?

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 6. dec 2010, 20:39
af KMDTHY
Blackfinger skrev:Har du valgt comport i Webasto programmet? Har du set hvilken comport der er ledig i Windows Enhedshåndtering?
Yep, den kommer ind som COM6.... Men den vil sku ikke snakke med fyret..... Det er korrekt at det er K-Line den skal på ? Syntes jeg fandt en tysk side hvor de snakkede om L-Line ?

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 6. dec 2010, 20:46
af Blackfinger
Det er K-line. Hvilken type fyr tester du på, og hvilken pin på fyret?

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 6. dec 2010, 21:07
af KMDTHY
Blackfinger skrev:Det er K-line. Hvilken type fyr tester du på, og hvilken pin på fyret?
Det er eftermonteret Thermo Top C, og det er den gule, som vel er Pin 2 i fyret..... ? Fyret virker som sådan fint nok, vil bare gerne have et tool jeg ved der virker, til den dag den begynder at drille. Så data vejen og styring i fyret er OK.

Kunne været jeg skulle give VCDS kablet med anden driver et forsøg.

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 6. dec 2010, 21:19
af Blackfinger
Det skulle jo være ok så. Det er nok et driver problem.

Jeg har selv engang prøvet med mit VCDS kabel, men det virkede dårligere end mit serielle kabel.

Siden er der jo kommet flere firmware opdateringer til VCDS kablet, og jeg har ikke haft mod til at prøve specialdriveren igen.

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 7. dec 2010, 18:48
af johannes

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 7. dec 2010, 19:31
af KMDTHY
Super - tak. Prøver lige at rodde lidt i den FTDI driver.

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 7. dec 2010, 20:52
af KMDTHY
Hrm - er der egentlig ikke nogen grund til - de har jo lagt en officiel driver ud på deres side. Jeg må prøve VCDS kablet med VCP driver, og se om det virker.

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 7. dec 2010, 22:40
af KMDTHY
Nu har jeg prøvet både det billige ebay KKL kabel med FTDI drivers, det virkeri ikke.

Har så prøvet Rosstech VCP driver med mit VCDS kabel, det var fuldstændig det samme.....

Som sagt ser PIN forbindelserne sådan ud:
VCDS
PIN 4 = GND
PIN 7 = K-Line (Pin 2 på fyr, gul ledning)
PIN 16 = 12V

Og der sker nada :-(

Billede

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 29. dec 2010, 15:34
af tg1965
jeg har et hex+can cabel fra netech seriel
burde det ikke virke? det vil ikke komunikere med fyret?

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 29. dec 2010, 16:43
af KMDTHY
Er det et eftermonteret fyr? Altså det gule kabel direkte i fyret du Bruger?

Mit USB netech kan jeg ej heller få til at virke.... Men at et seriel kabel ikke vil virke er vidst uhørt.....

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 29. dec 2010, 19:02
af tg1965
ja gul ledning det er et webasto thermotop e

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 19. jan 2011, 21:05
af johannes
Her på dette link kan man se hvad der kan lade sig gøre med de forskellige interface og han sælger også de forskellige som byggesæt jeg synes det er
ret seriøst
http://www.blafusel.de/obd/obd2_scanned.php
Johannes

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 29. jan 2011, 16:13
af fschlage
Er der en i nærheden af Glostrup som jeg må teste mit kabel af på ? , jeg kan ikke finde ud af om det er mit kabel eller fyr der ikke virker, evt. en med et kabel der virker jeg kan komme forbi og se om mit fyr "virker" (Det kører fint men kan ikke få kontakt til det via webasto sw)

Evt. sms på 28212860

Mvh. Flemming

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 13. feb 2011, 19:44
af johannes
Hvis du bruger det kabel med FTDI chip skal det virke du skal bare ind i enhedshåndtering og rette lidt til.
Johannes



KMDTHY skrev:Nu har jeg prøvet både det billige ebay KKL kabel med FTDI drivers, det virkeri ikke.

Har så prøvet Rosstech VCP driver med mit VCDS kabel, det var fuldstændig det samme.....

Som sagt ser PIN forbindelserne sådan ud:
VCDS
PIN 4 = GND
PIN 7 = K-Line (Pin 2 på fyr, gul ledning)
PIN 16 = 12V

Og der sker nada :-(

Billede

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 22. nov 2011, 22:16
af ulsc
Er der noget nyt i at få et USB VCDS kabel til at virke med Webasto programmet?
Jeg har et Auto Intern HEX CAN adapter og har købt en adapter, så jeg har K,L, plus og stel tilgængelig.
Har prøvet atslutte det til mit TT C fyr (K-line til gul) og Webasto prg. finder adaptoren på com 2, men kan ikke kommunikere.
Protocol loggen skriver skiftevis: "no communication" eller "Missmatch in lenght"
Auto Intern's driver er installeret som VCP (com 2 ....) og jeg har prøvet at ændre den til Ross Tech's tilsvarende - uden held.

Skal fyret køre når man tester - har selvf.prøvet begge dele....

Nogle ideer? :?:

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 23. nov 2011, 22:59
af Fabia Combi
Det spiller 100% med et Kinakabel til 11€ inkl. forsendelse fra. HongKong

http://www.dealextreme.com/p/usb-kkl-va ... ngth-37635

Jeg brugte den medfølgende driver, gik ind i enhedshåndtering og tvang det til at være Com2, det var det hele.

Så kan man jo gemme det fine ægte VCDS-kabel til dets egentlige formål.

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 24. nov 2011, 12:09
af ulsc
Takker for info - du har helt ret og kablet er fluks blevet bestilt.. :D

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 24. nov 2011, 12:56
af Fabia Combi
Så må du bare vente, det tog 2-3 uger fra bestilling til levering.

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 16. aug 2013, 22:52
af OlsenD
jeg har en Webasto tester til at ligge. var det noget???


http://www.dba.dk/webasto-tester-pc-dia ... -92281649/

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 16. aug 2013, 23:36
af KMDTHY
Øøøøhhh tråden er næsten 2 år gammel.....

Og et uoriginal kabel kan købes til 300-400kr, og virker ganske udemærket.

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 17. aug 2013, 00:44
af ltdr
Den er 4 år gammel. :)

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 17. aug 2013, 03:57
af KMDTHY
ltdr skrev:Den er 4 år gammel. :)
Kommer an på om man ser på første eller sidste svar :P
Skål :D :lol:

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 17. aug 2013, 09:33
af OlsenD
KMDTHY skrev:
ltdr skrev:Den er 4 år gammel. :)
Kommer an på om man ser på første eller sidste svar :P
Skål :D :lol:

ja ja det ved jeg godt, men som man siger "bedre sent end aldrig" :-)

God weekend :-)

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 17. sep 2015, 08:27
af qasq
Er helt ny i Webasto-land så må indrømme jeg har haft lidt svært ved at finde op en ned i denne tråd, så prøver lige at vække den til live igen. :)

Jeg har et nyindkøbt Thermo Top Evo 5 som jeg gerne vil have forbindelse til med Webastos diagnose software, og det lader til der er nogle løsninger til dette, uden at skulle købe dyrt udstyr fra Webasto.


Jeg har følgende:
- et originalt VCDS kabel (USB) men det kan jeg forstå ikke kan bruges når det er USB?
- et uoriginalt k+can commander 1.4 også USB - mon det kan bruges?

Jeg har heller ikke helt forstået hvordan tilslutningen skal ske.
- Der er en gul ledning oppe ved sikringsboksen, som jeg antager er diagnose stikket? Det er ligesom kortsluttet med sig selv, hvor man så kan tage "kortslutningen" af og få adgang til 2 stikben.
- Der skal også + og - til fyret for at udlæse? Sker til via USB interfacet eller skal man have tænding på bilen?

Mange spørgsmål ;)

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 17. sep 2015, 19:04
af Fabia Combi
Diagnosen kører over K-line og interfacet skal bruge plus og minus for at virke.
Fyret har konstant strøm så du skal ikke sætte tænding på.
Det virker fint med USB, du skal bare finde USB-to_serial interface i kontrolpanel og se hvad nummer com-porten har, Com 4 f.eks. og så instiller du WTT til at bruge Com 4

På ThermoTop E og C er diagnosestikket et hunstik i et lille plastichus, har aldrig set et EVO i virkeligheden.

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 17. sep 2015, 19:54
af M_Olsen
Ved ikke om du kan bruge det tricks der.

Et EVO køre på noget det heder W-bus der kan samlingens med Canbus

Denne teknologi bruges i de gamle modeller.
Men du kan da prøve.

På EVO sidder der et sort stik med 2 gule ledninger hvor den en del af stikket er en lus. Når du piller denne lus af så går den ene ledning går ned til fyret og den anden går hen til uret eller fjernbetjening.

Det er selvfølgelig den gule ledning der går mod fyret du skal have fat i.

M Olsen.

Re: Webasto diagnose og korrektion

: 17. sep 2015, 20:20
af Fabia Combi
W-bus er det samme som K-line, som er på pin et-eller-andet i et normalt Vag-Com/VCDS stik.
Jeg har en modpart med et K og et L-line ben og plus og minus krokodillenæb. Det nederst til venstre på billedet.
Billede