Audi 1.8 tfsi Avant B8 problemer med anhænger EL stik

Besvar
Lars_Andersen
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22. okt 2015, 09:07
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Audi 1.8 tfsi Avant B8 problemer med anhænger EL stik

Indlæg af Lars_Andersen » 24. maj 2022, 20:08

Jeg har fået problemer med et originalt monteret Westfalia anhængertræl efter et lille uheld hvor trailer blev "tabt" under kørsel og trailer EL stik blev "flået" ud af bilens 13p EL stik (ingen fysisk skade at se). Efterfølgende ved tilslutning af andre trailere vil ingen lamper på trailer længere fungere og der vises heller ikke "trailer tilsluttet symbol" i instrument dashboardet. Der er både testet med flere andre trailere og en trailertester.

Sikringer (3 stk. iflg instruktionsbog) i højre side af bagerummet der omhandler styreboks til trailer samt til anhængerstik er checket OK.

VCDS tester (uoriginal) viser ingen fejl, og der kan udlæses data fra trailer styreboks, derfor antager jeg at den er OK. Jeg har dog alligevel købt en anden brugt styreboks og isat den, men stadigvæk med samme resultat (testet med VCDS at "ny" trailer styreboks er genkendt med nyt serienummer)

Jeg har også prøvet at afmontere den ene batteripol på batteriet og lade bilen være strømløs i nogle minutter, men det har heller ikke ændret noget.

På hele det 13P el stik har jeg checket hver forbindelse op mod multistikkene ved trailer kontrolboksen med gennemgangstester, og her er alt også OK.

Den eneste ting der måske er et problem er at jeg har bemærket at i 46-Central conv. modulet under byte 12 er bit 5 "trailer hitch control module (j345) installed" IKKE vinget af. Og jeg kan ikke få lov til at gemme kodningen hvis jeg sætter flueben ved bit 5. Men spørgsmålet om det måske altid har været sådan fordi anhænger stikket har som tidligere virket, og jeg ved ikke om denne setting bare sådan kan ændre sig selv.

Man kunne måske også antage at den "nye" brugte trailer kontrolboks også kan være defekt, men det finder jeg nu ikke videre sandsynligt.

Er der nogen som kan kaste lidt guldkorn til mig som en hjælp til hvad det egentlig er som der foregår?

Vh. Lars
Senest rettet af Lars_Andersen 25. maj 2022, 10:55, rettet i alt 1 gang.

Flbak
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 1. feb 2016, 09:46
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 15 times
Been thanked: 29 times

Re: Audi 1.8 tfsi Avant B8 problemer med anhænger EL stik

Indlæg af Flbak » 25. maj 2022, 07:54

Tester du med den trailer der rev stikket ud ??
Så kunne det vel tænkes at stel ledningen, er afbrudt på traileren

Lars_Andersen
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22. okt 2015, 09:07
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Audi 1.8 tfsi Avant B8 problemer med anhænger EL stik

Indlæg af Lars_Andersen » 25. maj 2022, 10:51

Flbak skrev:
25. maj 2022, 07:54
Tester du med den trailer der rev stikket ud ??
Så kunne det vel tænkes at stel ledningen, er afbrudt på traileren
Nej - jeg tester både med en anden trailer samt en separat trailertester.

VH. Lars

Flbak
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 1. feb 2016, 09:46
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 15 times
Been thanked: 29 times

Re: Audi 1.8 tfsi Avant B8 problemer med anhænger EL stik

Indlæg af Flbak » 25. maj 2022, 15:20

Mystisk
Så må du vel teste ledningsnettet igennem, ? Ved ikke din årg. Men her er diagram fra 09-15

https://www.westfalia-automotive.com/fi ... 391101.pdf

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7780
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Audi 1.8 tfsi Avant B8 problemer med anhænger EL stik

Indlæg af norn » 26. maj 2022, 15:57

Altså du har skiftet det 13 polede stik bag på bilen.....???

Hvis ja så er det fordi du har sat de fire ledningerinde i midten forkert i , de er allesammen blevet flyttet en plads
Og derved kommer stelbenet ud af funktion
Er der ingen belastning på stelbenet tænder styreboksen ikke for lyset til traileren
These users thanked the author norn for the post:
Lars_Andersen
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Lars_Andersen
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22. okt 2015, 09:07
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Audi 1.8 tfsi Avant B8 problemer med anhænger EL stik

Indlæg af Lars_Andersen » 27. maj 2022, 15:12

Nej jeg har ikke skiftet det 13p stik (da trailer faldt af var det "bare" EL stik på trailer der blev trukket ud af bilens 13P stik, ligesom en normal frakobling)

Det eneste jeg har prøvet at skifte er styreboksen til traileren, da jeg havde en mistanke om at den kunne have taget skade, men det har ikke ændret noget at montere en ny (brugt købt fra en hugger). I VCDS kan jeg se der er fin kommunikation med den nye boks (og det var der også med den gamle).

Jeg har gennemgangs testet alle de 13 ben på trailerstikket og op til multistikket der tilsluttes trailer styreboksen.
Herover har jeg specifikt checket at der på 13P stelbenet er forbindelse til bilbatteriets minus pol.

For mig virker det mest logisk at jeg har to defekte trailer styrebokse, men jeg ved bare ikke hvor sandsynligt det er

Det er bae ikke så fedt at bruge 2000 kr. på en sprit ny styreboks hvis det ikke er det.

Lars_Andersen
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22. okt 2015, 09:07
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Audi 1.8 tfsi Avant B8 problemer med anhænger EL stik

Indlæg af Lars_Andersen » 27. maj 2022, 15:17

Flbak skrev:
25. maj 2022, 15:20
Mystisk
Så må du vel teste ledningsnettet igennem, ? Ved ikke din årg. Men her er diagram fra 09-15

https://www.westfalia-automotive.com/fi ... 391101.pdf
Jeg har genngangstestet alle forbindelser fra 13P stik og til multistikket der tilsluttet styreboksen.
Mange tak for dokumentationen, den har jeg ikke selv kunne finde på nettet :D
These users thanked the author Lars_Andersen for the post:
Flbak

Besvar

Tilbage til "Diagnose/Kodningshjælp søges"