Skoda Octavia 2015 2.0 TDi - "min skoda" (app) siger "Engine", ODB2 siger "glowplug"
-
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Skoda Octavia 2015 2.0 TDi - "min skoda" (app) siger "Engine", ODB2 siger "glowplug"
Som sagt, Motor ikonet kom op på min Skoda Octavia 2015 2.0 TDi og jeg fik en advarsel på "Min Skoda" appen, at der er et problem der måske er seriøst
Jeg stak min ODB2 i og den kom op med et problem med et gløderør:
Jeg kan se i min instruktionsbog at der er et specielt ikon for fejl på gløderør, som ser helt anderledes ud - ligner en krusedulle, så hvad er det lige der sker her? ODB2 viser ingen andre problemer, har scannet to gange nu. Nogen der har oplevet noget lignende og/eller kan forklare hvad der sker?
Næste skridt er selvfølgeligt at udskifte gløderøret, men det har jo ikke helt så høj prioritet som hvis der er noget alvorligt i vejen.
Jeg stak min ODB2 i og den kom op med et problem med et gløderør:
Jeg kan se i min instruktionsbog at der er et specielt ikon for fejl på gløderør, som ser helt anderledes ud - ligner en krusedulle, så hvad er det lige der sker her? ODB2 viser ingen andre problemer, har scannet to gange nu. Nogen der har oplevet noget lignende og/eller kan forklare hvad der sker?
Næste skridt er selvfølgeligt at udskifte gløderøret, men det har jo ikke helt så høj prioritet som hvis der er noget alvorligt i vejen.
Senest rettet af rcd 8. okt 2024, 18:14, rettet i alt 1 gang.
- mojo
- Medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 163 times
- Been thanked: 235 times
Re: Skoda Octavia 2015 2.0 TDi - "min skoda" siger Engine, ODB2 siger "glowplug"
Gløderør nr 3 er specielt da det har en trykføler indbygget.
Derfor kan den melde motorfejl på det.
Gløde funktionen kan stadig være ok.
Derfor kan den melde motorfejl på det.
Gløde funktionen kan stadig være ok.
-
- Helt nyt medlem
Re: Skoda Octavia 2015 2.0 TDi - "min skoda" siger Engine, ODB2 siger "glowplug"
Nu har det jo ikke været særligt koldt endnu, men jeg har ikke bemærket nogen ændringer i motorgangen, hverken i start eller kørsel, så mon ikke problemet er trykføleren.
Jeg kan ikke se noget specielt ved nogen af gløderørene, umiddelbart ser de ens ud. Er trykføleren en del af gløderøret - altså for at skifte det ud skal man have et specielt gløderør - eller bruger det bare samme sensor?
Hvilket gløderør er #3? Nummer 3 fra venstre eller hvordan?
Dette er de to midterste gløderør:
Jeg kan ikke se noget specielt ved nogen af gløderørene, umiddelbart ser de ens ud. Er trykføleren en del af gløderøret - altså for at skifte det ud skal man have et specielt gløderør - eller bruger det bare samme sensor?
Hvilket gløderør er #3? Nummer 3 fra venstre eller hvordan?
Dette er de to midterste gløderør:
- mojo
- Medlem
Du tæller altid fra vandpumpen.
Nr 3 burde have et ekstra stik.
Fejlkoder siger at det er gløde funktionen der er fejl på.
Måske din årgang ikke har specielle gløderør på cyl 3
Nr 3 burde have et ekstra stik.
Fejlkoder siger at det er gløde funktionen der er fejl på.
Måske din årgang ikke har specielle gløderør på cyl 3
-
- Helt nyt medlem
Men hvis det er glødefunktionen der er fejl på, hvorfor viser den så ikke en gløderørsfejl i indstrumentbrættet?
- HansH
- Admin
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3508 times
- Been thanked: 4903 times
Min 2013 Passat tændte også motorbloksymbolet ("tyk helikopter") da den havde et defekt gløderør.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
Ok, tak for det. Så det er åbenbart en almindelig "fejl". Må ud og købe et nyt gløderør.
Det er vel nærmest ligesom at skifte et tændrør?
Det er vel nærmest ligesom at skifte et tændrør?
- HansH
- Admin
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3508 times
- Been thanked: 4903 times
Ja.
Det man skal passe på er bare at du ikke knækker toppen af, så resten af gløderøret sidder nede i blokken. Så bliver det træls.
Følg de gængse anvisninger med at køre motoren varm inden du går i gang, og så gå forsigtigt til værks. Så er det en smal sag.
Det man skal passe på er bare at du ikke knækker toppen af, så resten af gløderøret sidder nede i blokken. Så bliver det træls.
Følg de gængse anvisninger med at køre motoren varm inden du går i gang, og så gå forsigtigt til værks. Så er det en smal sag.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
-
- Helt nyt medlem
Re: Skoda Octavia 2015 2.0 TDi -
Jeg fandt lige denne youtube video som også er en 2015 Octavia 2.0 TDI, og der ser ikke ud til at være meget forskel på kablerne til gløderør med/uden sensor. Jeg må prøve at have hatten af og se hvordan den ser ud - og tjekke den - før jeg løber ud og køber en ny.
- mojo
- Medlem
når jeg ser videoen så ser jeg tydeligt at der er forskel på de gløderør han står med i hånden
her er et link til et svar hvor norn anbefaler at skifte alle rør hvis nr. 3 er død.
og så er det det man gør.
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... r#p1957228
her er et link til et svar hvor norn anbefaler at skifte alle rør hvis nr. 3 er død.
-
- Helt nyt medlem
Min bil viste sig ikke at have trykføler i gløderør #3. Min reservedels pusher solgte mig et almindeligt Bosch rør til 230,- (Jeg ved godt jeg kunne have købt 4 til det halve fra Amazon men gad ikke lige vente på det). Dertil et sæt dybe toppe fra Biltema til 100,- så nu kører vi igen.mojo skrev: ↑7. okt 2024, 05:27når jeg ser videoen så ser jeg tydeligt at der er forskel på de gløderør han står med i hånden
Hvis man kører på værkstedet og alligevel skal betale for arbejdet kan det godt være det giver mening at skifte alle 4, men jeg venter nu og ser om der er flere der står af. I så fald ved jeg jo nu hvordan man gør
Tak for hjælpen alle sammen. Det var morsomt!