Justere lys sensor følsomheden

Besvar
Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Justere lys sensor følsomheden

Indlæg af Jeppe_B » 3. mar 2022, 08:27

Hej,

Jeg synes ikke min lys sensor fungere ideelt på min Octavia 2018. I Infotainment under instillinger, har jeg mulighed for at vælge om lyset skal tændes tidligt, normalt eller sent. Jeg har valgt at den skal tænde lygterne sent.

Men jeg synes stadig den tænder den alt for tidligt. Lidt overskyet, solen i ryggen her om vinteren eller køre ind i lidt skov om sommeren får lygterne til at tænde, navigation på mørketilstand osv. Kan man ikke gøre noget ved det?


På andre modeller (bl.a. polo), har jeg læst at man kan ændre følsomheden mellem Normal, +20%, +40%, +60% hvor det skulle betyde hvor meget ekstra lys til der skal, før den "tænder". Det skulle være under 9 (centralelektrik), slaveenhed 1 (regn/lys sensor) byte 0, bit 3-4.

Det var dog ikke muligt at finde på min Octavia, men til gengæld fandt jeg noget lignende under tilpasning af centralelektronikken. "Regn/Lyssensor følsomhed". Her kunne vælges imellem: Følsom, Normal, Ikke Følsom. Jeg ved dog ikke om det modsvarer den justering jeg kan lave i menuen på radioen eller ej...

Er der nogen der kan hjælpe mig videre?
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Justere lys sensor følsomheden

Indlæg af Jeppe_B » 21. apr 2022, 14:35

Slet ingen bud på om dette er muligt?
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Justere lys sensor følsomheden

Indlæg af HansH » 21. apr 2022, 14:38

Jeppe_B skrev:
3. mar 2022, 08:27
..... fandt jeg noget lignende under tilpasning af centralelektronikken. "Regn/Lyssensor følsomhed". Her kunne vælges imellem: Følsom, Normal, Ikke Følsom. Jeg ved dog ikke om det modsvarer den justering jeg kan lave i menuen på radioen eller ej...
Jeg er 99% sikker på at den tilpasningskanal du har fundet, er det sted din setting fra radioen gemmes.
Dvs det er den mulighed du tilbydes i din bil, og du kan således ikke mere med VCDS end du kan fra radioen.
Er mit bud.

Du kan jo prøve at ændre setting i radioen og så aflæse værdien i tilpasningskanalen efterflg. med VCDS. Jeg vil tro den følger med.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Justere lys sensor følsomheden

Indlæg af Jeppe_B » 9. dec 2022, 15:13

Hej Hans,

Tak for dit input.
Jeg har nu haft mulighed for at kigge nærmere på det, og jeg kan under adaption sætte en værdi for hvornår lyset bør tænde og hvornår det skal slukke igen.
Der er dog også noget med infrarødt lys styrke, hvor jeg ikke kan ændre på lige så meget under adaptions.

Men en udlæsning af data undrer mig dog, da jeg ved at læse data fra "Light Reconigtion Sensor" midt på dagen i december måned, kan udlæse relativ meget infrarødt lys (2800lx), men intet "alm" lys (12lx).

Jeg prøvede at tage en lommelygte og nærme mig lyssensoren, og her kunne jeg se at infrarødt justerede løbende og som den skulle, men det alm. lys den sprang fra 18lx til ca. 1500lx...og herfra var den stabilt regulerende opad... Da lyset igen kom under 1500lx hoppede den direkte ned til 18lx igen.... Er der nogen der ved om man kan justere, kalibrere eller lign. ift. lyssensor? Min kan altså ikke registrere nogen anden værdi imellem 18 og 1500 lx.
Vedhæftede filer
Screenshot_20221202_134919_OBDeleven.jpg
Screenshot_20221202_134919_OBDeleven.jpg (33.58 KiB) Vist 405 gange
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

Besvar

Tilbage til "Diagnose/Kodningshjælp søges"