Touran 2.0 1T3 '11 - Ny ECU, startspærre problem

Besvar
Knocker
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 19. jul 2016, 16:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Touran 2.0 1T3 '11 - Ny ECU, startspærre problem

Indlæg af Knocker » 17. jun 2022, 09:09

Jeg har oprettet en tråd om det, men det gik op for mig at det i endte med at være i den forkerte kategori, så derfor denne rettelse :)

Kort historie: Har købt en brugt ECU fra en hugger - Alt matcher fra den ene til den anden, den eneste jeg kunne finde i landet, så håber at den er go'!
Den viser Immobilizer active i display, med den nye ECU i, den gamle melder den ikke fejl med immobilizer i display, men cutter motoren på samme måde. Ved en Autoscan, viser den fejl på Canbus/ECU og startspærrer i form af ingen kommunikation, men de kan kommunikeres med enkeltvis uden problemer. En gut som renoverer ECU'er siger at han er sikker på at ECU er død og den slags ikke kan renoveres, så købet er lavet ud fra der i panik!

00474 - Control Module for Immobilizer
004 - No Signal/Communication

Hvis nogen i Kbh skulle have hardware og lysten til opgaven, så står jeg med åbne arme. Jeg måtte give op til sidst, jeg lånte en MaxiIM tester som efter sigende burde kunne klare opgaven, men fik ikke ordentlige instrukser med og gav op til sidst, da jeg ikke kunne finde noget via google søgning, og ville ikke ødelægge noget - Ejeren af testeren har først tid tidligst mandag, men hvis jeg kunne få gang i den før ville jeg blive lykkelig - Eller, konen ville blive lykkelig, jeg ville overleve! :o

Den står på min kammerats værksted i 2770 Kastrup lige pt. - Jeg står klar 24/7 hvis nogen rækker hånden op!

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Touran 2.0 1T3 '11 - Ny ECU, startspærre problem

Indlæg af HansH » 17. jun 2022, 09:26

Hvis du kan få den transporteret til aut. værksted, så kan de parre den "nye" ECU til bilens startspærre.
I fald alt andet svigter..
Men okay, det er jo nok noget med at næste ledige tid er i september :(
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Knocker
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 19. jul 2016, 16:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Touran 2.0 1T3 '11 - Ny ECU, startspærre problem

Indlæg af Knocker » 17. jun 2022, 10:28

HansH skrev:
17. jun 2022, 09:26
Hvis du kan få den transporteret til aut. værksted, så kan de parre den "nye" ECU til bilens startspærre.
I fald alt andet svigter..
Men okay, det er jo nok noget med at næste ledige tid er i september :(
Det er lige præcis dér problemet ligger, hvis jeg skal vente så længe, så er min bisættelse allerede overstået inden da :?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Touran 2.0 1T3 '11 - Ny ECU, startspærre problem

Indlæg af HansH » 17. jun 2022, 10:36

Forstår dit problem :(

Mit umiddelbare gæt er, at det bliver ulig sværere når nogen skal tage ud til dig (eller hvor bilen står).
Det indsnævrer alt andet lige de tilgængelige muligheder.
Hvis du er indstillet på at få bilen på en trailer eller et fejeblad, og så køre den hen et sted hvor hjælpen er, så tror jeg dine muligheder øges.

Det er et long shot, men firmaet Cartrends i Rødovre kan alt muligt med tester og kodning af styreenheder, da de lever af at eftermontere originalt udstyr i alle VAG biler.
De har således online opkobling til VW's systemer, da de er godkendt 3. parts leverandør.
Det er godt nok lidt anderledes end det arbejde de normalt laver, men måske ... måske ... de kan/vil gøre det.

Jeg er dog stadig ret sikker på, at René vil have bilen ind til sig. Men du kan jo evt prøve at høre..
Kontakt dem via mail (findes på hjemmesiden) eller via deres facebook side, hvis du føler for at prøve den mulighed.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Knocker
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 19. jul 2016, 16:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Touran 2.0 1T3 '11 - Ny ECU, startspærre problem

Indlæg af Knocker » 17. jun 2022, 11:22

Ah ja, René har jeg været ude hos et par gange, han er nok et opkald værd, selvom - som du selv er inde på - at det havde været nemmere for mig, og muligvis mere besværligt for den hjælpende part, medmindre der blot er tale om en tester under armen og erfaring på rygraden! ;)

Knocker
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 19. jul 2016, 16:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Touran 2.0 1T3 '11 - Ny ECU, startspærre problem

Indlæg af Knocker » 17. jun 2022, 11:44

(FYI, så gør René sig ikke i den slags, men Kasper fra CPH Motorsport gør, jeg kører ud til ham senere og krydser fingre!)
These users thanked the author Knocker for the post:
HansH

Knocker
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 19. jul 2016, 16:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Touran 2.0 1T3 '11 - Ny ECU, startspærre problem

Indlæg af Knocker » 17. jun 2022, 16:55

Så blev boksen kodet, fed og hurtig service, men desværre hjalp det intet.
Er der nogen som har nogle råd til hvad årsagen kan være?
Autoscan viser fejl på
09-Centralelekr. BCM1 Fejlfunktion 0010
- 00907 Indgreb lastmanagement, periodisk

19-CAN Gateway Fejlfunktion 0010
- 00474 Styreenhed til startspærre, Intet signal/kommunikation
25-Startspærre Kan ikke kontaktes 1100
- (Viser Ingen fejlkode fundet når åbnet)

Bilen starter og cutter så ud inden for 0.5-2sek.
Som noget nyt kom der også fejl på generator, mekanisk, som er fast. Umiddelbart fejlede den intet da bilen kørte, og batteriet var fuldt opladt.
Testede med nyt batteri for en sikkerheds skyld (og fordi vi havde et til at stå), men ingen ændring.
Kan det være noget ledningværk? Og i så fald, hvor begynder jeg at kigge?
Har googlet mig blind på det, så håber at nogle friske øjne kan komme med værdifuld inputs!

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 294
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 81 times

Re: Touran 2.0 1T3 '11 - Ny ECU, startspærre problem

Indlæg af Avatar » 18. jun 2022, 06:40

Alt efter startspærreversion kan startspærre være en integereret del af ECU, instrument eller en separat styeeenhed.

Ifølge Ross-tech er startspærren integreret på instrumentet på en Touran 1T3, så længe vognen ikke har kessy.

Jeg tror du skal kigge i retning af instrument.


Revnede lodninger på instrumentets multistik??

Knocker
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 19. jul 2016, 16:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Touran 2.0 1T3 '11 - Ny ECU, startspærre problem

Indlæg af Knocker » 18. jun 2022, 10:22

Jeg fik lidt SMS hjælp af Jacob i går, men kom desværre ikke i mål. I følge ham skal 25 - Startspærre ikke være aktiveret på min vogn, så den blev fjernet fra Gateway Installations listen og nu står jeg tilbage med én aktuel fejl, og det er:
61 - Batteriregulering
02252 - Generator - 003 Mekanisk

Der blev ligeledes testet med et andet batteri, blot for at være sikker på at batteriet ikke var årsagen til Gremlins i systemet.
Så umiddelbart står jeg og skal til at prøve at skifte generator, selvom min mavefornemmelse siger mig at det ikke er årsagen - Jeg er dog ikke mekaniker, så hvis jeg bliver rådgivet til det, må jeg jo få det gjort.. Vi skal bruge bilen på fredag til en planlagt mini ferie på knægtens fødselsdag, så jeg er max presset :o
Avatar skrev:
18. jun 2022, 06:40
Alt efter startspærreversion kan startspærre være en integereret del af ECU, instrument eller en separat styeeenhed.

Ifølge Ross-tech er startspærren integreret på instrumentet på en Touran 1T3, så længe vognen ikke har kessy.

Jeg tror du skal kigge i retning af instrument.

Revnede lodninger på instrumentets multistik??
Så af med instrumenteringen og tjekke bagpå?
Det skal siges, jeg ser mange (nærmest alle) melder at instrumenteringen enten går ud eller ikke virker, når den er problemet, men her virker alting umiddelbart helt fint.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Touran 2.0 1T3 '11 - Ny ECU, startspærre problem

Indlæg af Blackfinger » 18. jun 2022, 16:55

Adresse 25 startspærre skal være aktiveret i cangatewayen på en Touran. Selvom den befinder sig i instrumentet.

Knocker
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 19. jul 2016, 16:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Touran 2.0 1T3 '11 - Ny ECU, startspærre problem

Indlæg af Knocker » 18. jun 2022, 18:11

Blackfinger skrev:
18. jun 2022, 16:55
Adresse 25 startspærre skal være aktiveret i cangatewayen på en Touran. Selvom den befinder sig i instrumentet.
Når den er aktiveret, siger den miskommunikation - CPH M bedte mig fjerne den fra gateway'en.

Og så til en update;
Prøvede lidt forskellige ting i dag og var tøvende med at hive en ny generator hjem. Efter at lader blev monteret, meldte bilen 0 fejl nogen steder, men ville stadig ikke holde bilen kørende når den tændte.

Begyndte at pille følere fra, en efter en, for at se om det gjorde nogen forskel.. Da gasspjældet blev koblet fra, så startede bilen og cuttede ikke af! Kunne ikke få mine arme ned! ;)
Målte på ledningen, der var gennemgang, så nu får jeg et nyt gasspjæld i morgen, som jeg satser 99% på fikser problemet.
Hvorfor den ikke har meldt fejl, forstår jeg ikke.. Men det er også sekundært, så længe bilen kører som den skal!

Kommer lige med endelig update i morgen, så tråden (forhåbentlig) kan lukkes ned med en løsning og forklaring på problemet, så hvis en anden oplever det samme, så der er lidt mere info tilgængelig inden man køber sig blind i dele .. Ps. jeg har en styreboks til salg til en CFJA motor ;)

Knocker
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 19. jul 2016, 16:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Touran 2.0 1T3 '11 - Ny ECU, startspærre problem

Indlæg af Knocker » 20. jun 2022, 08:28

Gasspjældet blev udskiftet og nu er bilen glad igen - Undrer mig stadig over at den viste Ok på alt i vcds, men sådan er det jo så ofte, når alt kører via computer, man glemmer sin sunde fornuft! :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Touran 2.0 1T3 '11 - Ny ECU, startspærre problem

Indlæg af HansH » 20. jun 2022, 08:30

Hvad der undrer mig er, at et sløjt gasspjæld får den til at skrive "Immobilizer active" i instrumentet .... som du berettede i post #1.
Det giver for mig lille til ingen mening :)

Men fedt at du er kørende igen!
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Gyzzo
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 19. jun 2008, 11:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 18 times

Re: Touran 2.0 1T3 '11 - Ny ECU, startspærre problem

Indlæg af Gyzzo » 22. jun 2022, 06:46

HansH skrev:
20. jun 2022, 08:30
Hvad der undrer mig er, at et sløjt gasspjæld får den til at skrive "Immobilizer active" i instrumentet .... som du berettede i post #1.
Det giver for mig lille til ingen mening :)
Det var skift af ECU, der var skyld i den fejlmelding:
Knocker skrev:
17. jun 2022, 09:09
Den viser Immobilizer active i display, med den nye ECU i, den gamle melder den ikke fejl med immobilizer i display, men cutter motoren på samme måde.
These users thanked the author Gyzzo for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Touran 2.0 1T3 '11 - Ny ECU, startspærre problem

Indlæg af HansH » 22. jun 2022, 06:49

Gyzzo skrev:
22. jun 2022, 06:46
HansH skrev:
20. jun 2022, 08:30
Hvad der undrer mig er, at et sløjt gasspjæld får den til at skrive "Immobilizer active" i instrumentet .... som du berettede i post #1.
Det giver for mig lille til ingen mening :)
Det var skift af ECU, der var skyld i den fejlmelding:
Knocker skrev:
17. jun 2022, 09:09
Den viser Immobilizer active i display, med den nye ECU i, den gamle melder den ikke fejl med immobilizer i display, men cutter motoren på samme måde.
Du har ret! :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Diagnose/Kodningshjælp søges"