Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

rl2000
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. apr 2021, 17:27
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af rl2000 » 21. dec 2023, 10:00

Hej :)

Disclaimer: Jeg er IT Nørd og ved ikke en skid om biler. Nu har jeg brugt en dags tid på google og kun blevet begrænset klogere :-P

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad mulighederne er på min bil, især i forhold til "gratis glæder" der kan kodes, men har også nogle spørgsmål til hvad features der kan kræve et minimum af eftermontering.

Jeg fik min Enyaq 80x for 5 dage siden, en brugt fra 22 - importeret fra Rumæninen så vidt jeg kan se fra udstyrslisten(Rumænsk manual). Den har Infortainment Basic og Klima Basic som de pakker der står i den liste jeg har fået.

Det er min første Elbil og noget af en upgrade fra min 2010 Skoda Fabia 1.2 :-P

Anyway, ville være super taknemlig hvis nogen kunne hjælpe eller pege mig i den rigtige retning :)

Jeg bor i omegnen af Ringsted

SIdst men ikke mindst: Hold da nu kæft et fedt forum det her, det er begrænset med hvad jeg lige fatter eller kender til, men det er da fantastisk at se så mange mennesker hjælpe hinanden!
These users thanked the author rl2000 for the post:
Ozona

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af HansH » 21. dec 2023, 10:11

Din forespørgsel er set ofte .... "Venligst vis mig menukortet over kodninger" .. :)

Et sådant menukort kender jeg ikke til.
En tysk hjemmeside (stemei.de) har noget i den retning for en lang række VAG modeller .. men ikke for Skoda Enyaq.

Jeg vil foreslå at du vender din tankegang 180 grader. Dvs i stedet for at spørge "hvad kan jeg få?" ... og håber nogen præsenterer et (delvist) menukort ....
Så skal du i stedet fokusere på specifikke features som du enten ved findes i andre udstyrstilvalg / på andre modeller, eller hvad du læser om her og andre steder på nettet .. facebook.. whatever ...
Og så spørge konkret ind til den pågældende feature.

Så er det 100x lettere for forum at give dig et ordentligt og brugbart svar, når tingene bliver specifikke. Fremfor spredehagl-metoden...

Blot mine $0.02 ...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

rl2000
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. apr 2021, 17:27
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af rl2000 » 21. dec 2023, 11:26

Hej Hans

Tusind tak for svar.

Jeg prøver at Google lidt igen ;-)

Jeg bliver dog hurtigt forvirret over kanin hullerne man skal ned i hver gang der er noget nyt man ikke forestår ;-)

Det jeg selv har tænkt:

1) Kan man kode så bilen låser op og i når man er tæt pp/rører døren eller mangler der hardware?
2) Jeg har lane assist hvor den fungere ligesom børneramperne too bowling. Kan man slå mere af travel assist til der eller kræver det hardware? kan se det kræver et kapacativt rat men hvordan ved man at man har det? Er det kun ved at sætte den til en computer?
3) hvis man køber usb-c HW til bagsædet og kabelsæt, så tænker jeg man kan dremle sig til at sætte det i, men kræver det kodning? Synes at se.man kan få ledningsnet og del for 3-400 på aliexpress.
4) kan man slå fra at man skal trykke to gange for at låse alle føre op?
5) kan man montere front kamera og kode det relativt nemt? Ikke det vigtigste men kan da godt se det gør det nemmere ved parkering når man nu er i en keeende større bil.

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af Monze1980 » 21. dec 2023, 12:14

Hallo....er der billeder af den rumænske bandit du har købt
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af Monze1980 » 21. dec 2023, 12:15

Ift. kamera....fitcamx anbefales herfra.
These users thanked the author Monze1980 for the post:
rl2000
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af HansH » 21. dec 2023, 12:56

rl2000 skrev:
21. dec 2023, 11:26
1) Kan man kode så bilen låser op og i når man er tæt pp/rører døren eller mangler der hardware?
2) Jeg har lane assist hvor den fungere ligesom børneramperne too bowling. Kan man slå mere af travel assist til der eller kræver det hardware? kan se det kræver et kapacativt rat men hvordan ved man at man har det? Er det kun ved at sætte den til en computer?
3) hvis man køber usb-c HW til bagsædet og kabelsæt, så tænker jeg man kan dremle sig til at sætte det i, men kræver det kodning? Synes at se.man kan få ledningsnet og del for 3-400 på aliexpress.
4) kan man slå fra at man skal trykke to gange for at låse alle føre op?
5) kan man montere front kamera og kode det relativt nemt? Ikke det vigtigste men kan da godt se det gør det nemmere ved parkering når man nu er i en keeende større bil.
1. Hvis din bil har KESSY, har du en indstilling i bilens settings som styrer oplåsning. Har bilen ikke KESSY, kan det ikke lade sig gøre. Eftermontering af KESSY er muligt ......... men en omstændelig og dyr eftermontering.
Låsning når du går væk fra bilen er ikke mulig på en 2022. Det er på de nye MY2024.

Snap13.jpg
Snap13.jpg (35.37 KiB) Vist 1422 gange

2. Korrekt, det kræver berøringsfølsomt rat. Om man har det .. Det finder man ud af ved at kode Travel Assist og så køre 2km .. :D
Spøg til side.
Det kræver at rattet har et partno knyttet til PR-koderne 6I1, 6I2, 6I6. Og det tror jeg kun man kan finde ud af ved at pille rattet af og se hvilket partno der står på det. Jeg ved ikke hvordan man ellers ville kunne finde ud af det.

3. Pas. Vil umiddelbart gætte på at det ikke kræver kodning. Men ved det ikke.

4. Ja. Det er en indstilling.

Snap14.jpg
Snap14.jpg (23.07 KiB) Vist 1422 gange

5. Jeg tror du mener 360gr Area View.. ? Det kan godt eftermonteres, men dyrt. Carsolutions tager 21-26 klik for det.
https://carsol.dk/vare/omraade-kamera-3 ... oda-enyaq/
These users thanked the author HansH for the post:
rl2000
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

rl2000
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. apr 2021, 17:27
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af rl2000 » 24. dec 2023, 13:35

Tusind tak for svar, :)

Jeg har kapacativt rat, har købt en obd11 brugt og testet af sensoren rigtig nok siger når jeg holder på rattet.

Jeg får godt nok fejl når jeg prøver at skrive longcoding til de fleste moduler, så det må jeg lige se på. Nogle af dem kan jeg godt skrive til - jeg har åbnet motorhjelmen, aktiveret start via bremsen og sat P/håndbremse. Anyway, det må jeg lege videre. Jeg kan ikke engang skrive den longcode den allerede har i f.eks. adaptive driving delen. Og det er også der standard indstilling f.eks. er, den vil jeg gerne skifte til øko.

Mht. 360 grader kamera, så kommer det nok liiiige til at vente :P Men om man kan få "kun" frontkamera, og ikke alt det andet fancy vil jeg lige undersøge, pt. har jeg kun bakkamera, men det er nu også mega rart.

Man kan godt mærke når man kommer fra en mere autistisk, exceldata verden at bilverdenen er mere gefülen og prøv dig frem agtig. Det kræver lige en mental tilpasning når man så læser op på ting :P

Bare det at du, Hans, kunne svare på spørgsmål 4 og det var så skide simpelt var en lifesaver, så sparer jeg de mange blikke fra konen og børnene når de tager i døren fordi jeg har glemt det :P

Så tusind tak herfra :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af HansH » 24. dec 2023, 15:00

rl2000 skrev:
24. dec 2023, 13:35
Jeg har kapacativt rat, har købt en obd11 brugt og testet af sensoren rigtig nok siger når jeg holder på rattet.

Jeg får godt nok fejl når jeg prøver at skrive longcoding til de fleste moduler, så det må jeg lige se på. Nogle af dem kan jeg godt skrive til - jeg har åbnet motorhjelmen, aktiveret start via bremsen og sat P/håndbremse. Anyway, det må jeg lege videre. Jeg kan ikke engang skrive den longcode den allerede har i f.eks. adaptive driving delen. Og det er også der standard indstilling f.eks. er, den vil jeg gerne skifte til øko.
Fedt !! :)

Du siger at du "får fejl".. "kan ikke skrive den longcode" ..
Kan du beskrive nærmere hvilken fejl du får .. evt (allerbedst) et screenshot fra OBD11.
These users thanked the author HansH for the post:
rl2000
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

rl2000
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. apr 2021, 17:27
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af rl2000 » 26. dec 2023, 16:31

På nogle funktioner når jeg skriver én security code får jeg fejlen (11) Function not available. Den jeg prøver at rette i er 8125, application server 3 system 1 infotainment. I multimedia for jeg fejlen (7F) Function cannot be performed, incorrect diagnostic mode. Har prøvet alle diagnostic modes under Change service.

Lige de to moduler har jeg problemer med. Kan være flere men det er de to jeg skam bruge der ikke virker. Steering assistance, acc og driver assistance virker fint når jeg har tastet security code ind

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af HansH » 26. dec 2023, 17:05

Godt så.

Jeg har også haft problemer med 8125 på nyere bilere.
Med "nyere" mener jeg sw version >3.0 ... som jeg har i min egen.

På min egen har jeg kodet menu option for Easy Entry, så det kan aktiveres/deaktiveres på infotainment skærmen.
Forsøgte at kode det samme på en ny bil .. husker ikke om de havde 3.2 eller 3.5 ... men måtte opgive, netop fordi 8125 krævede security access (eller hvad den nu sagde), og min OBD11 var ikke til nogen hjælp.

Det virker lidt som om OBD11 ikke er 100% på omgangshøjde med de nyeste MEB sw versioner.
These users thanked the author HansH for the post:
rl2000
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

rl2000
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. apr 2021, 17:27
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af rl2000 » 26. dec 2023, 17:29

Ok - så er det ikke mig der er helt idiot :P

Ja, meget af det er at aktivere menuer osv.

Jeg må væbne mig med tålmodighed og se om de ikke får opdateret app'en.

Det er den "gamle" lille obd11 på android jeg bruger, ved ikke om der er forskel på de nye fancy der også virker på iOS.

Men det giver mig da blod på tanden til at investere i VCDS at some point, virker som om det mere er "vejen"?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af HansH » 26. dec 2023, 18:02

rl2000 skrev:
26. dec 2023, 17:29
Det er den "gamle" lille obd11 på android jeg bruger, ved ikke om der er forskel på de nye fancy der også virker på iOS.
"Gamle" ... er der flere ? Selve appen er vel bare seneste nye. Jeg var ikke klar over at der var flere generationer i spil.
Min er fra ultimo november 2022, dvs godt et år gammel..
Og min telefon er Android. Jeg tror umiddelbart ikke at det har noget at sige. Men ved det ikke..
Men det giver mig da blod på tanden til at investere i VCDS at some point, virker som om det mere er "vejen"?
Tjaa....
Men i forhold til kodning og tilpasningskanaler, så er der ikke noget du kan med VCDS som du ikke kan med OBD11.
Tværtimod vil jeg faktisk sige.
OBD11 kan - hvis du har en VAG Pro plan - låse SFD op uden at du skal tænke over det. Den gør det bare.
Det kan VCDS ikke.
Til gengæld kan du faktisk bruge det trick at du låser en styreenhed op med OBD11, hvorefter du kan hakke VCDS kablet i, og så kan du kode alt hvad du vil i de 90 min den er oplåst. Når først OBD11 har låst den op .. så er den åben, også for VCDS :)
Så hvis man synes at brugerinterface osv er lettere at gå til i VCDS, så kan man have god gavn af begge dele. Jeg synes faktisk der er nogle ting der er lettere i VCDS, mens andre ting er nemmere tilgængeligt i OBD11. De har hver deres styrker.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

rl2000
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. apr 2021, 17:27
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af rl2000 » 26. dec 2023, 20:14

Good to know!

Ja, der er kommet en ny generation der også kan iOS - og andre biler end VAG så vidt jeg kan læse.

Der jeg synes obd11 måske er lidt "svag" er fejlbeskederne er utrolig generiske, uden jeg kan gå dybere ned - og de har ikke dokumenteret de få fejlkoder de så har. Nu har jeg prøvet at skrive til dem, så ser vi hvad der sker ;)

I ævrigt kan nogle af long codes være lidt sjove at kigge på når man som mig ikke fatter en skid af tysk :P

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af HansH » 26. dec 2023, 21:13

rl2000 skrev:
26. dec 2023, 20:14
Good to know!

Ja, der er kommet en ny generation der også kan iOS - og andre biler end VAG så vidt jeg kan læse.

Der jeg synes obd11 måske er lidt "svag" er fejlbeskederne er utrolig generiske, uden jeg kan gå dybere ned - og de har ikke dokumenteret de få fejlkoder de så har. Nu har jeg prøvet at skrive til dem, så ser vi hvad der sker ;)

I ævrigt kan nogle af long codes være lidt sjove at kigge på når man som mig ikke fatter en skid af tysk :P
Jeg kan sagtens følge dig.
VCDS' autoscan er i min bog uden sammenligning den bedste udlæsning vi hobbyfolk kan få fra en VAG-bil.
De bits VCDS har dokumentation på i langkodningen har langt mere forklarende tekster i beskrivelsen.
Hvis man udfører grundindstillingsprocedurer fra VCDS, får man hjælp fra "ballontekster" mht hvad man skal gøre og hvordan forløbet er når det kører som det skal ... osv osv.
Altsammen ting hvor VCDS klart outperformer OBD11, synes jeg.

Til gengæld har OBD11 som nævnt SFD-feature'n hvis man er på PRO plan. Det er uundværligt hvis man vil rode i de nye biler.
OBD11 viser også adaptionskanalerne på en pæn, grupperet måde, som gør at man f.eks. nemmere kan forstå hvordan lygtekonfiguration kodes. Der viser VCDS det bare som én lang liste af kanaler ...... vores e-Golf har 2700+ tilpasningskanaler i [09] .. :)
OBD11 tilbyder også scripts som producenten har lavet, til at autokode forskellige features. Så køber man f.eks. bare "tændte baglygter ved dagkørelys" for XX point (som selvf koster penge) .. og så fyrer man bare deres script af, uden at skulle tænke over hvad der foregår inde bagved.

De to tools har hver sine styrker.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

rl2000
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. apr 2021, 17:27
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af rl2000 » 27. dec 2023, 15:58

Thanks :-)

Jeg har MEB3.0 på men det virker ikke i de moduler. Resten virker, så ser jeg om det ikke er nok ;-)
These users thanked the author rl2000 for the post:
HansH

rl2000
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. apr 2021, 17:27
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af rl2000 » 29. dec 2023, 12:43

Nårh, nu har jeg lånt en anden telefon og prøvet igen. Nu kan jeg godt komme ind.

Jeg har slået Travel Assist til således:

Section A5:
Emergency_assist_variante: Ea_variante_2
Hc_variante: Hc_variante_2
HC_point_of_intervention: early_setting_over_menu

Så får jeg også knappen til at sige det er slået til. Synes bare ikke den rigtig gør noget.

Jeg har kapacativt rat men ikke ACC lever, kun almindelig cc, så ved ikke om det er derfor.

Jeg har ikke nogen nye menuer.

Jeg har til gengæld fået auto nedblænding af langt lys slået til, uden at have testet hvor godt det virker dog ;)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af HansH » 29. dec 2023, 12:49

rl2000 skrev:
29. dec 2023, 12:43
Så får jeg også knappen til at sige det er slået til. Synes bare ikke den rigtig gør noget.

Jeg har kapacativt rat men ikke ACC lever, kun almindelig cc, så ved ikke om det er derfor.
Jeg tror kun Travel Assist kan fungere hvis bilen har ACC.

På en bil født med TA, virker knappen på rattet som en toggle mellem "almindelig ACC" og TA.
Og når man så aktiverer fartpiloten med armen, anvendes den modus man har valgt med knappen.

Mit bud er, at hvis du skal have TA til at fungere, så skal du først have eftermonteret ACC på bilen. Og det mig bekendt ikke muligt at eftermontere jvnf information fra både @kreativ , @Watcher og @DJ_Gran ......
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

rl2000
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. apr 2021, 17:27
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af rl2000 » 29. dec 2023, 19:07

OK. Jeg kan se på odb11 forummet at det er ændret fra 2.0 til 3.0, hvor det kunne slås til via knappen og man ikke skulle bruge ACC armen. Gad vide om man kan eftermontere sådan en, kan ikke finde den som reservedel. Umiddelbart er alt udstyr der jo, det er "bare" armen til at aktivere ACC så vidt jeg kan gennemskue.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af HansH » 29. dec 2023, 19:09

rl2000 skrev:
29. dec 2023, 19:07
OK. Jeg kan se på odb11 forummet at det er ændret fra 2.0 til 3.0, hvor det kunne slås til via knappen og man ikke skulle bruge ACC armen. Gad vide om man kan eftermontere sådan en, kan ikke finde den som reservedel. Umiddelbart er alt udstyr der jo, det er "bare" armen til at aktivere ACC så vidt jeg kan gennemskue.
Arr.... jeg tror du skal regne med, at der også sidder en radar ude i fronten til ACC .. :)
Den sidder bag din "frontgrill" (uanset Crystal Face eller ej), lige i centrum. Den kan ikke ses udefra.

Jeg er 99.9% sikker på at det ikke bare er den fysiske arm ved ratstammen der gør det.
Der skal simpelt hen mere til.
Radar, ledninger, styreenhed, kodning.

Men som sagt - jeg mener de kloge mennesker har belært os om, at ACC ikke kan eftermonteres.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14515
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 848 times
Kontakt:

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af Watcher » 29. dec 2023, 19:11

HansH skrev:
rl2000 skrev:
29. dec 2023, 19:07
OK. Jeg kan se på odb11 forummet at det er ændret fra 2.0 til 3.0, hvor det kunne slås til via knappen og man ikke skulle bruge ACC armen. Gad vide om man kan eftermontere sådan en, kan ikke finde den som reservedel. Umiddelbart er alt udstyr der jo, det er "bare" armen til at aktivere ACC så vidt jeg kan gennemskue.
Arr.... jeg tror du skal regne med, at der også sidder en radar ude i fronten til ACC .. :)

Jeg er 99.9% sikker på at det ikke bare er den fysiske arm ved ratstammen der gør det.
Der skal simpelt hen mere til.
Radar, ledninger, styreenhed, kodning.

Men som sagt - jeg mener de kloge mennesker har belært os om, at ACC ikke kan eftermonteres.
Hvis den er forberedt så køber han det som function on demand Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af HansH » 29. dec 2023, 19:12

Watcher skrev:
29. dec 2023, 19:11
Hvis den er forberedt så køber han det som function on demand Billede
Vil en "forberedt" bil så ikke også være født med den ekstra arm til betjening af fartpilot ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14515
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 848 times
Kontakt:

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af Watcher » 29. dec 2023, 19:30

HansH skrev:
Watcher skrev:
29. dec 2023, 19:11
Hvis den er forberedt så køber han det som function on demand Billede
Vil en "forberedt" bil så ikke også være født med den ekstra arm til betjening af fartpilot ?
Jo det burde den jo cføli på en enyaq.. på en vw med touch knapperne der er det jo styret derfra og så bliver den knap oplyst og brugbar efter tilkøb, ligesom når man koder travel assist til i dem kommer knappen med det ikon også frem i rattet


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Sokken
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 15 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af Sokken » 29. dec 2023, 19:51

Har også lige et spørgsmål om kodning på en enyaq. Håber det er i orden jeg spørger i denne tråd..

Kan man kode det fra at man skal trykke ok hver gang man sætter sig ind i bilen?

Ved godt det er en lille ting men det kunne være rart at undgå det

rl2000
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. apr 2021, 17:27
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af rl2000 » 29. dec 2023, 20:16

Jeg kan se der er kommet en opdatering så det fix der var før ikke virker. Men hvids du går i:

Remove Welcome/Privacy Screen:

Control unit: 8125 Application server 3 system 1 infotainment

Adaptation:

privacy_mode, timeout, from 5 s to not_active

Så burde du kunne sætte tiden, jeg har prøvet privay_mode på, og det eneste der ændrer sig er teksten så der ikke står noget om online. Jeg mener jeg har sat den til not active og det hjalp ikke. Så når jeg lige leger igen, så prøver jeg at sætte den til 5 sec - alternativt kan den ikke tåle at privacy mode er slået til OG timeren, det bliover lige lidt test.

High Beam assist virker til gengæld perfekt!

rl2000
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. apr 2021, 17:27
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af rl2000 » 29. dec 2023, 20:21

HansH skrev:
29. dec 2023, 19:09
rl2000 skrev:
29. dec 2023, 19:07
OK. Jeg kan se på odb11 forummet at det er ændret fra 2.0 til 3.0, hvor det kunne slås til via knappen og man ikke skulle bruge ACC armen. Gad vide om man kan eftermontere sådan en, kan ikke finde den som reservedel. Umiddelbart er alt udstyr der jo, det er "bare" armen til at aktivere ACC så vidt jeg kan gennemskue.
Arr.... jeg tror du skal regne med, at der også sidder en radar ude i fronten til ACC .. :)
Den sidder bag din "frontgrill" (uanset Crystal Face eller ej), lige i centrum. Den kan ikke ses udefra.

Jeg er 99.9% sikker på at det ikke bare er den fysiske arm ved ratstammen der gør det.
Der skal simpelt hen mere til.
Radar, ledninger, styreenhed, kodning.

Men som sagt - jeg mener de kloge mennesker har belært os om, at ACC ikke kan eftermonteres.
Alt kommer frem når Travel Assist er på skærmen, afstand, om det er en lastbil, afstand osv. Så jeg tror "bare" det er aktivering, men jeg ved det heller ikke :P

Umiddelbart kan jeg vel teste om radaren sender data som den skal. Jeg tror visse modeller har udstyr i som ikke er købt, i nødvendighed med hvad de har kunnet samle, f.eks har jeg det ret med TA knappen, selvom det ikke er med.

Jeg tester dog lidt videre, men det er et kaninhul hvor jeg sidder i bilen i en times tid i stedet for de 5 minutter jeg troede det skulle være ;)

rl2000
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. apr 2021, 17:27
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af rl2000 » 30. dec 2023, 13:32

Er der en tråd eller lign hvor der står HVORFOR ACC ikke kan eftermonteres?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af HansH » 30. dec 2023, 13:40

rl2000 skrev:
30. dec 2023, 13:32
Er der en tråd eller lign hvor der står HVORFOR ACC ikke kan eftermonteres?
viewtopic.php?f=98&t=159093

Som jeg forstår det, tilbyder VW ganske enkelt ikke de SWAP koder som er nødvendige for at få en eftermontering til at virke.
Måske det har noget at gøre med at de gerne vil sælge bilen med ACC ..... eller alternativt forberede, og så tilbyde det som FOD.
Med andre ord: beskyttelse af deres forretning.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Sokken
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 15 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af Sokken » 30. dec 2023, 18:26

rl2000 skrev:
29. dec 2023, 20:16
Jeg kan se der er kommet en opdatering så det fix der var før ikke virker. Men hvids du går i:

Remove Welcome/Privacy Screen:

Control unit: 8125 Application server 3 system 1 infotainment

Adaptation:

privacy_mode, timeout, from 5 s to not_active

Så burde du kunne sætte tiden, jeg har prøvet privay_mode på, og det eneste der ændrer sig er teksten så der ikke står noget om online. Jeg mener jeg har sat den til not active og det hjalp ikke. Så når jeg lige leger igen, så prøver jeg at sætte den til 5 sec - alternativt kan den ikke tåle at privacy mode er slået til OG timeren, det bliover lige lidt test.

High Beam assist virker til gengæld perfekt!
Jeg har ikke udstyr til at kode men skriv endelig hvis du får det til at lykkedes👍👍

rl2000
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. apr 2021, 17:27
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af rl2000 » 3. jan 2024, 19:33

Så fik jeg fjernet den skide OK knap, men i MEB3.0 betyder det så man får slået bruger delen helt fra. Hvilket er fint for mig, det er kun mig der kører bilen og skulle andre gøre så tror jeg sgu de lever med at blive kaldt René :-P

1.Block 8125 / application server 3
2.adaptation
3.function configuration pso / privacy mode – activate suppress privacy mode
4.İAA function (new) - OFF
These users thanked the author rl2000 for the post:
HansH

rl2000
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. apr 2021, 17:27
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp til at forstå mulighederne for kodning i Skoda Enyaq 80x

Indlæg af rl2000 » 5. feb 2024, 11:19

HansH skrev:
30. dec 2023, 13:40
rl2000 skrev:
30. dec 2023, 13:32
Er der en tråd eller lign hvor der står HVORFOR ACC ikke kan eftermonteres?
viewtopic.php?f=98&t=159093

Som jeg forstår det, tilbyder VW ganske enkelt ikke de SWAP koder som er nødvendige for at få en eftermontering til at virke.
Måske det har noget at gøre med at de gerne vil sælge bilen med ACC ..... eller alternativt forberede, og så tilbyde det som FOD.
Med andre ord: beskyttelse af deres forretning.
Faldt over denne i dag, hvis man virkelig er god til bilerne ser et ud til.man komme rundt om swap. Men bare at læse hvad man skal er uoverskueligt :-/

https://www.drive2.ru/l/593313242974033325/
These users thanked the author rl2000 for the post:
jencka

Besvar

Tilbage til "Diagnose/Kodningshjælp søges"