Fartpilot og gearvisning driller efter gearkasseskift på Polo 6R 1.2 – Hjælp til software-tilpasning søges!

Besvar
NNielsen76
Helt nyt medlem
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Fartpilot og gearvisning driller efter gearkasseskift på Polo 6R 1.2 – Hjælp til software-tilpasning søges!

Indlæg af NNielsen76 » 29. dec 2025, 18:27

Hej VAG-entusiaster,

Jeg har en teknisk udfordring på min søns Polo 6R 1.2 (sugemotor), som jeg håber, en af de skarpe software-hjerner herinde kan hjælpe med.

Problemet:

Jeg har netop fået skiftet gearkassen. Den originale gearkasse (BlueMotion Technology) er blevet erstattet med en gearkasse fra en Audi A1 1.2 TFSI. Mekanisk spiller det perfekt, men softwaren kan ikke følge med:

1. Gearvisningen i instrumentet er forkert: Da Audi-gearkassen har en anden udveksling, tror bilen f.eks., at den er i 5. gear, når jeg reelt kører i 4. gear.

2. Fartpiloten virker ikke: Computeren (ECU) kan se, at forholdet mellem RPM og hastighed (VSS) ikke stemmer overens med de tabeller, den har lagret. Som sikkerhedsforanstaltning kobler den fartpiloten fra.

Hvad jeg søger:

Da fejlen ligger i bilens "Gear Ratio Tables" i motorstyringen, søger jeg en person eller et firma på Sjælland/Storkøbenhavn, der kan rette disse værdier i ECU'en, så de matcher den nye fysiske udveksling.

• Er der nogen herinde, der har erfaring med at flashe/rette gearing-tabeller på en 1.2'er?

• Kan det klares via VCP (VAG CAN PRO), eller skal vi ind i selve engine mappen?

• Alle anbefalinger af folk, der mestrer denne type special-kodning, modtages med kyshånd!

På forhånd tak for hjælpen!

Besvar

Tilbage til "Diagnose/Kodningshjælp søges"