Tdi timing - engine not warm enough ?

Besvar
Brugeravatar
jp123
Nyt medlem
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Tdi timing - engine not warm enough ?

Indlæg af jp123 » 24. mar 2010, 22:30

Hej

Jeg har forsøgt at undersøge min bils tdi-timing, men vcds skriver ar motoren ikke er varm nok. Dette til trods for at jeg tog værdierne efter en uafbrudt tur på 60+ km inkl. motorvej.

vcds siger 73,8 grader (group 001), men nålen i instrumentet viser ca. 90 grader. Hvad er der galt her.. er det mig der aflæser vcds forkert ?

Er der en AFN-motor model før min 97-00´ ?
Vedhæftede filer
group 001 (Medium).jpg
group 001
group 001 (Medium).jpg (52.94 KiB) Vist 924 gange
tdi timing (Medium).jpg
Tdi timing
tdi timing (Medium).jpg (100.8 KiB) Vist 924 gange
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)

SP
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Viby J
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tdi timing - engine not warm enough ?

Indlæg af SP » 25. mar 2010, 11:51

hej

Mener kølevæske temperaturen skal være 80 C.

Mvh Søren

Brugeravatar
Claus_A3
Nyt medlem
Indlæg: 440
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 2690 Karlslunde
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tdi timing - engine not warm enough ?

Indlæg af Claus_A3 » 25. mar 2010, 14:38

Prøv at gå ind i speedometer og måleblok 003 og se hvilken temperatur der står der, hvis den er forskellig fra den motorstyringen siger, er din føler/sensor defekt. Der sidder nemlig to føler i en, den ene går til speedometeret og den anden til motorstyringen. Den er super let at skift og koster ikke det vilde.
  • Opsætning/disabling af startspærre
  • Nulstilling af Airbag, også fejl 65535
  • Udlæsning af login og ændring af km i speedometer, motorstyring, kessy og CAN gateway
  • Slibning og kodning af nøgler
  • Udlæsning af kode på originale navigation og radioer
  • Kodning af nøgletransponder. (Component Protection)

Brugeravatar
jp123
Nyt medlem
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tdi timing - engine not warm enough ?

Indlæg af jp123 » 27. mar 2010, 15:55

Claus_A3 skrev:Prøv at gå ind i speedometer og måleblok 003 og se hvilken temperatur der står der, hvis den er forskellig fra den motorstyringen siger, er din føler/sensor defekt. Der sidder nemlig to føler i en, den ene går til speedometeret og den anden til motorstyringen. Den er super let at skift og koster ikke det vilde.
De to måleblokke i vcds er enige om temperaturen, men begge viser for lidt.
Jeg kørte bilen varm med vcds kørende og obs. følgende:

-Da nålen i instrumentet når 90 grader, så er ´engine´ & ´instrument´ begge ca. 75 - 76 grader.

Herefter kørte jeg 3000 omdr. i 5 min. for at ´provokere´ en temp. stigning i vcds, uden held! dvs. maks. ca. 76 grader i vcds

Så er dommen at begge følere er kaput ? i så fald hvilket VAG-partnr. skal jeg have fat i ?
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Tdi timing - engine not warm enough ?

Indlæg af i-s » 27. mar 2010, 17:03

jp123 skrev:
Claus_A3 skrev:Prøv at gå ind i speedometer og måleblok 003 og se hvilken temperatur der står der, hvis den er forskellig fra den motorstyringen siger, er din føler/sensor defekt. Der sidder nemlig to føler i en, den ene går til speedometeret og den anden til motorstyringen. Den er super let at skift og koster ikke det vilde.
De to måleblokke i vcds er enige om temperaturen, men begge viser for lidt.
Jeg kørte bilen varm med vcds kørende og obs. følgende:

-Da nålen i instrumentet når 90 grader, så er ´engine´ & ´instrument´ begge ca. 75 - 76 grader.

Herefter kørte jeg 3000 omdr. i 5 min. for at ´provokere´ en temp. stigning i vcds, uden held! dvs. maks. ca. 76 grader i vcds

Så er dommen at begge følere er kaput ? i så fald hvilket VAG-partnr. skal jeg have fat i ?
Kik lige i motorrummet og se om den er blå eller grøn. Jeg vil tro du har en blå.
Derefter bestille enten org eller uorg. Den koster ikke alverden, heller ikke i org. Husk at købe en ny gummipakning også.
/Søren.

Brugeravatar
Claus_A3
Nyt medlem
Indlæg: 440
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 2690 Karlslunde
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tdi timing - engine not warm enough ?

Indlæg af Claus_A3 » 27. mar 2010, 17:30

Hvis de er ens, tror jeg ikke det er føleren.

Har du prøvet at lade bilen blive stående med nogle omdrejninger? Så køleren ikke bliver kølet, hvis nu termostaten er gået?
  • Opsætning/disabling af startspærre
  • Nulstilling af Airbag, også fejl 65535
  • Udlæsning af login og ændring af km i speedometer, motorstyring, kessy og CAN gateway
  • Slibning og kodning af nøgler
  • Udlæsning af kode på originale navigation og radioer
  • Kodning af nøgletransponder. (Component Protection)

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Tdi timing - engine not warm enough ?

Indlæg af norn » 27. mar 2010, 18:09

Claus_A3 skrev:Hvis de er ens, tror jeg ikke det er føleren.

Har du prøvet at lade bilen blive stående med nogle omdrejninger? Så køleren ikke bliver kølet, hvis nu termostaten er gået?
det tror jeg altså heller ikke på

vil også sige at det er termostaten
det er ikke en fejl at instrumentet alerede viser 90 ved ca. 75grader
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Brugeravatar
jp123
Nyt medlem
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tdi timing - engine not warm enough ?

Indlæg af jp123 » 28. mar 2010, 10:14

Claus_A3 skrev:Hvis de er ens, tror jeg ikke det er føleren.

Har du prøvet at lade bilen blive stående med nogle omdrejninger? Så køleren ikke bliver kølet, hvis nu termostaten er gået?
Ok, så skifter jeg thermostaten til at begynde med.. nogen der vil smide vag-nr til ´se signatur´
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Tdi timing - engine not warm enough ?

Indlæg af i-s » 30. mar 2010, 17:41

jp123 skrev:
Claus_A3 skrev:Hvis de er ens, tror jeg ikke det er føleren.

Har du prøvet at lade bilen blive stående med nogle omdrejninger? Så køleren ikke bliver kølet, hvis nu termostaten er gået?
Ok, så skifter jeg thermostaten til at begynde med.. nogen der vil smide vag-nr til ´se signatur´
044 121 113 + 038 121 119 B (Termostat + pakning).
/Søren.

Brugeravatar
jp123
Nyt medlem
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tdi timing - engine not warm enough ?

Indlæg af jp123 » 3. apr 2010, 16:46

tak for info
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)

Brugeravatar
jp123
Nyt medlem
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tdi timing - engine not warm enough ?

Indlæg af jp123 » 17. apr 2010, 15:03

norn skrev:
Claus_A3 skrev:Hvis de er ens, tror jeg ikke det er føleren.

Har du prøvet at lade bilen blive stående med nogle omdrejninger? Så køleren ikke bliver kølet, hvis nu termostaten er gået?
det tror jeg altså heller ikke på

vil også sige at det er termostaten
det er ikke en fejl at instrumentet alerede viser 90 ved ca. 75grader
Jo Jo, det var jo thermostaten. med den nye monteret kan jeg godt måle +90 grader og lave TDI-timing Check. Sidstnævnte fortæller VCDS er "slightly retarded", men der kommer et nyt indlæg herom tror jeg. Tak til problemknuserne.
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)

Besvar

Tilbage til "Diagnose/Kodningshjælp søges"