Kodning af vejskilte genkendelse

Besvar
MortenBC
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25. feb 2023, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Kodning af vejskilte genkendelse

Indlæg af MortenBC » 25. feb 2023, 10:58

Hej med jer.

Jeg har lige fået en helt ny Vw Touran Comfortline.

Kan man kode, så den får vejskilte genkendelse? Jeg valgte det fra da prisen var helt syg.

Den har adaptiv fartpilot, laneassist osv. Men ikke navigation. Hun forberedt til køb via shop. Hvor det vist ikke følger med der?

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Kodning af vejskilte genkendelse

Indlæg af diskoboy » 25. feb 2023, 12:28

Hvis det er en hel ny (2022-2023) model kan skiltegenkendelse ikke bare lige kodes til mere som det kunne tidligere.

Det kræver licens koder for at aktivere - VW sælger dem ikke løst til nogen modeller så det er ganske få personer der kan skaffe dem.

Hvis bilen ikke har navigation så giver det ikke mening at få skiltegenkendelse.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

MortenBC
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25. feb 2023, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kodning af vejskilte genkendelse

Indlæg af MortenBC » 25. feb 2023, 21:09

Ja. Den er helt ny hentet ved forhandleren for tre dage siden 🙂

Øv. Det kunne ellers have været lækkert hvis den kunne vise hastighedsgrænserne i speedometeret. (Standard digital)Det sker tit at man kan komme i tvivl om hvor hurtigt man må køre hvis man kører uvante steder 🙂

Carsten_vest
Helt nyt medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21. mar 2019, 16:46
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times

Re: Kodning af vejskilte genkendelse

Indlæg af Carsten_vest » 26. feb 2023, 18:53

Det kræver at bilen har navigation, da det er derfra den får oplysningerne, den "ser" som så ikke skiltet.
2016 Skoda Octavia combi 2,0 TDI RS.

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Kodning af vejskilte genkendelse

Indlæg af perw » 26. feb 2023, 18:56

Carsten_vest skrev:
26. feb 2023, 18:53
Det kræver at bilen har navigation, da det er derfra den får oplysningerne, den "ser" som så ikke skiltet.
Den ser da også skiltene, hvis det er anderledes end kortet. Er der vejarbejde på motorvejen vises denne hastighed, f.eks.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Kodning af vejskilte genkendelse

Indlæg af Nicklossi » 26. feb 2023, 19:35

Carsten_vest skrev:
26. feb 2023, 18:53
Det kræver at bilen har navigation, da det er derfra den får oplysningerne, den "ser" som så ikke skiltet.
Den bruger da kameraet i forruden til at se skiltene 😊

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Kodning af vejskilte genkendelse

Indlæg af diskoboy » 26. feb 2023, 20:11

Nicklossi skrev:
26. feb 2023, 19:35
Carsten_vest skrev:
26. feb 2023, 18:53
Det kræver at bilen har navigation, da det er derfra den får oplysningerne, den "ser" som så ikke skiltet.
Den bruger da kameraet i forruden til at se skiltene 😊
Ja den bruger kameraet i forruden til at se skiltene men den bruger også bilens navigation til at justere hvis ikke der er skilte.

Eksempel kunne være - bare for at blive lokalt her i Roskilde men det er sikkert gældende andre steder også - på landevejen står der 80 km skilt.

Det læser kameraet og viser i bilen. Så kører man inden i byzonen. Her står der ikke et 50 km skilt men bare et byskilt.

Hvad tror du bilen mener man må køre hvis ikke man har navigation?

Korrekt - den viser 80 km hele vejen igennem byen fordi den ikke møder et nyt skilt.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Kodning af vejskilte genkendelse

Indlæg af Nicklossi » 27. feb 2023, 06:33

diskoboy skrev:
26. feb 2023, 20:11
Nicklossi skrev:
26. feb 2023, 19:35
Carsten_vest skrev:
26. feb 2023, 18:53
Det kræver at bilen har navigation, da det er derfra den får oplysningerne, den "ser" som så ikke skiltet.
Den bruger da kameraet i forruden til at se skiltene 😊
Ja den bruger kameraet i forruden til at se skiltene men den bruger også bilens navigation til at justere hvis ikke der er skilte.

Eksempel kunne være - bare for at blive lokalt her i Roskilde men det er sikkert gældende andre steder også - på landevejen står der 80 km skilt.

Det læser kameraet og viser i bilen. Så kører man inden i byzonen. Her står der ikke et 50 km skilt men bare et byskilt.

Hvad tror du bilen mener man må køre hvis ikke man har navigation?

Korrekt - den viser 80 km hele vejen igennem byen fordi den ikke møder et nyt skilt.
Det er jeg klar over, men Carsten skrev at bilen ikke “ser” skiltene, men det gør den da 😊

MortenBC
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25. feb 2023, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kodning af vejskilte genkendelse

Indlæg af MortenBC » 28. feb 2023, 21:53

Bilen har jo som sådan navigation. Der er bare ingen "licens" installeret.

Ved i om vejskiltegenkendelse følger med hvis jeg aktiverer navigation i shoppen på radioen?

Carsten_vest
Helt nyt medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21. mar 2019, 16:46
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times

Re: Kodning af vejskilte genkendelse

Indlæg af Carsten_vest » 10. mar 2023, 16:49

Nu køre jeg dagligt igennem en by, hvorved der førhen har været 60km/t, men er ændret til by zone (Byskilt).
Når jeg kommet til denne by ( Allingskovby ) skifter den til 60km/t i infodisplayet..... Hvad ser den, og hvor får den data fra???
2016 Skoda Octavia combi 2,0 TDI RS.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kodning af vejskilte genkendelse

Indlæg af HansH » 10. mar 2023, 16:52

Carsten_vest skrev:
10. mar 2023, 16:49
Nu køre jeg dagligt igennem en by, hvorved der førhen har været 60km/t, men er ændret til by zone (Byskilt).
Når jeg kommet til denne by ( Allingskovby ) skifter den til 60km/t i infodisplayet..... Hvad ser den, og hvor for den data fra???
Mit bud er at den ikke genkender byskiltet ... og når der så ingen skilte er den kan genkende, så falder den tilbage på data i bilens navigation. Og de kortdata siger 60km/t på pågældende strækning, og så bruger den det.
These users thanked the author HansH for the post:
diskoboy
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Kodning af vejskilte genkende

Indlæg af perw » 10. mar 2023, 17:12

HansH skrev:
10. mar 2023, 16:52
Carsten_vest skrev:
10. mar 2023, 16:49
Nu køre jeg dagligt igennem en by, hvorved der førhen har været 60km/t, men er ændret til by zone (Byskilt).
Når jeg kommet til denne by ( Allingskovby ) skifter den til 60km/t i infodisplayet..... Hvad ser den, og hvor for den data fra???
Mit bud er at den ikke genkender byskiltet ... og når der så ingen skilte er den kan genkende, så falder den tilbage på data i bilens navigation. Og de kortdata siger 60km/t på pågældende strækning, og så bruger den det.
Skiltegenkendelse, genkender vel kun hastighedsskilte og også overhalingforbudt. Det er min erfaring.

Skiltegenkendelse i VAG er ikke så meget værd, da den bygger meget på kortdata og de er så dårlige i VAG. Og selvom jeg opdaterer dem hos map, så kommer det ikke med i kortene, så det har jeg mere eller mindre opgivet.

Og hvis den endelig har læst et hastighedsskilt, så når den kommer hen til næste afsnit af vejen og hastigheden er forkert i kortet, så sættes den fra kortet bare.
These users thanked the author perw for the post:
Katborg

Brugeravatar
Katborg
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 9 times

Re: Kodning af vejskilte genkendel

Indlæg af Katborg » 19. apr 2023, 18:47

Jeg oplever utroligt mange, og flere fejl end tidligere mht. skiltegenkendelse.

Hastigheder der er korrekt, hvis jeg tjekker på https://mapcreator.here.com/

Indenfor byzone vises der flere steder 80km/t. Der er kun byzone skilte.
Bilen har vist 50km/t, men så skifter den, stadig inden for byzonen, pludselig til 80km/t.

På mange mindre villaveje og industrikvarter i byzone, ved vej-/lyskryds, ingen andre skilte, så man må køre 50km/t, skilter bilen med 30km/t.

Igen det står korrekt i https://mapcreator.here.com/ - så hvorfor er det forkert i min Karoq fra 2019 med Amundsen navigation?

Syd for Vejle er er der 120km/t skilte - disse skilte kan kameraet ikke genkende? Men i fx. Tyskland kan den genkende et 120km/t skilt?

Mange steder når vi på motorvejen passere en frakørsel til fx. En rasteplads, så viser bilen pludselig 80km/t eller endda 30km/t!, PÅ MOTORVEJEN!

Tempo 100 (kørsel med trailer) indstilling virker ikke i Danmark, men fint i fx. Tyskland og Østrig.
Vi har haft tempo 100 i dk siden 1. juli 2016!!

Generel tilladt hastighed med trailer har siden 1. Januar 2020 været 80km/t på landeveje i dk.

Karoq skriver, hvis man sætter den til skiltning for kørsel med trailer, stadigvæk 70km/t på landeveje og 80km/t på motorveje, selvom man har angivet hastigheden til Max 100km/t med trailer.

Har klager over disse fejl siden vi fik bilen, men der sker intet fra Skodas side for at få rettet fejlene..

Er jeg den eneste der oplever alle disse fejl.
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
  • 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Kodning af vejskilte genkendel

Indlæg af perw » 19. apr 2023, 19:15

Katborg skrev:
19. apr 2023, 18:47
Jeg oplever utroligt mange, og flere fejl end tidligere mht. skiltegenkendelse.

Hastigheder der er korrekt, hvis jeg tjekker på https://mapcreator.here.com/

Indenfor byzone vises der flere steder 80km/t. Der er kun byzone skilte.
Bilen har vist 50km/t, men så skifter den, stadig inden for byzonen, pludselig til 80km/t.

På mange mindre villaveje og industrikvarter i byzone, ved vej-/lyskryds, ingen andre skilte, så man må køre 50km/t, skilter bilen med 30km/t.

Igen det står korrekt i https://mapcreator.here.com/ - så hvorfor er det forkert i min Karoq fra 2019 med Amundsen navigation?

Syd for Vejle er er der 120km/t skilte - disse skilte kan kameraet ikke genkende? Men i fx. Tyskland kan den genkende et 120km/t skilt?

Mange steder når vi på motorvejen passere en frakørsel til fx. En rasteplads, så viser bilen pludselig 80km/t eller endda 30km/t!, PÅ MOTORVEJEN!

Tempo 100 (kørsel med trailer) indstilling virker ikke i Danmark, men fint i fx. Tyskland og Østrig.
Vi har haft tempo 100 i dk siden 1. juli 2016!!

Generel tilladt hastighed med trailer har siden 1. Januar 2020 været 80km/t på landeveje i dk.

Karoq skriver, hvis man sætter den til skiltning for kørsel med trailer, stadigvæk 70km/t på landeveje og 80km/t på motorveje, selvom man har angivet hastigheden til Max 100km/t med trailer.

Har klager over disse fejl siden vi fik bilen, men der sker intet fra Skodas side for at få rettet fejlene..

Er jeg den eneste der oplever alle disse fejl.
Nej

Oplever det samme og har opgivet.

Jeg tvivler på at Skoda opdaterer alle data fra mapcreator.

Rundt om Storkøbenhavn oplever jeg også jeg bilen accelerer til 130 (pcc), fordi den tror at den må kører 130. Men kigger jeg på maåcreator, så er hastigheden 110.

I nogle af industrikvarterer jeg kører skifter den mellem 30, 50, 60 og 80- selvom om der på hele strækningen er 60 km/t.

Mht hastigheder med trailer, så lavede jeg et opslag på deres Forum for snart 2 år siden.

Intet er sket

https://forum.mapcreator.here.com/forum ... post-39925
These users thanked the author perw for the post:
Katborg

Besvar

Tilbage til "Kodning af styreenheder/ekstraudstyr"