Ny VCDS ejer søger generelle tips

Besvar
Brugeravatar
pdj
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Ny VCDS ejer søger generelle tips

Indlæg af pdj » 7. sep 2014, 08:55

Hejsa,

Som nybagt VCDS ejer har jeg lige et par grundlæggende spørgsmål, som jeg håber I vil hjælpe med, og som det ikke er lykkedes mig at finde i andre tråde her på sitet.

1) Kan man udlæse en fil med ALLE indstillinger?
Jeg har lavet en AutoTest, som NEtech anbefaler, men der står vel langt fra alle indstillinger i den?
Jeg udlæser hver enkelt indstilling jeg ændrer, men jeg frygter jo at jeg glemmer det en dag, eller om en ændring samtidigt foretager andre ændringer.
Blackfinger: Udover en Autoscan så kan du lave en fil med data fra "10 Tilpasning" fra hver styreenhed. Se her og tryk på den røde knap: http://www.netech.dk/vcds/vcdssupport

2) Kan man skifte sprog i VCDS?
Jeg bruger den danske VCDS (12.12.03) og det er for så vidt lækkert at kanalerne er oversat til dansk.
Men ofte står man med typisk det tyske eller evt. det engelske navn på en kanal, og det kan jeg tit bruge lang tid på at finde det tilsvarende danske navn.
Er der et trick jeg overser, eller kan man evt. installere den tyske og engelske VCDS også? (kan man det mht. licensen, og kan de være installeret på samme pc samtidigt?)
Blackfinger: Engelsk version kan installeres.

3) Starter I bilen mens I koder?
NEtech anbefaler at man enten har batterilader tilsluttet, eller motoren er igang, men det synes jeg virker lidt overkill.
Er det virkelig nødvendigt - kan nyere biler ikke nemt stå i tænding i en halv time uden problemer, hvis man bare får slukket lys og A/C?
Blackfinger: Hvis det ikke er mere end 10 til 30 minutter så går kodning uden lader. Men det må man selv vurdere fra bil til bil. Nogle Audi med topudstyr trækker 40 Amp. med tænding.

4) Hvor "forsigtig" skal man være?
Jeg har foreløbigt kun slået start/stop fra, og ændret komfortblink - alt sammen ud fra diverse forum-indlæg rundt omkring.
Men der er jo mange andre indstillinger, der umiddelbart ser ud til at kunne gøre sin Golf lidt mere lækker.
Retter I bare indstillinger, hvis navnet lyder til at gøre det man ønsker, eller bør man være varsom med at lave rettelser som ikke er testet af andre?
Jeg er mest nervøs for om en rettelse kan påvirke andre indstillinger, og selvom man laver rettelsen tilbage, så laver den ikke de afledte rettelser tilbage.
Er det noget man skal være opmærksom på, eller er jeg bare paranoid?
Blackfinger: Stort set alt kan rettes tilbage. Byte 18 i centralelektronikken på Golf 6 baserede biler undtaget.

5) Betale nogen for at finde en løsning?
Jeg har et ønske, som burde kunne løses i VCDS, men som man tilsyneladende ikke kan.
Findes der steder der mod betaling kan trylle eller finde tricks til at løse specifikke problemer?
(Fx at få sidespejlene til at køre ud når bilen låses op, og ikke først når bilen startes. Det er tilsyneladende et HW problem, som er løst i biler produceret efter uge 45-2013.)

På forhånd tak, og send mig endelig i en anden retning, hvis jeg kan finde svar til mine spørgsmål et andet sted.

Edit: Tilføjet svar fra Blackfinger
Senest rettet af pdj 7. sep 2014, 20:17, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 47 times
Been thanked: 434 times

Re: Ny VCDS ejer søger generelle tips

Indlæg af Blackfinger » 7. sep 2014, 09:29

1). Udover en Autoscan så kan du lave en fil med data fra "10 Tilpasning" fra hver styreenhed. Se her og tryk på den røde knap: http://www.netech.dk/vcds/vcdssupport

2). Engelsk version kan installeres.

3). Hvis det ikke er mere end 10 til 30 minutter så går kodning uden lader. Men det må man selv vurdere fra bil til bil. Nogle Audi med topudstyr trækker 40 Amp. med tænding.

4). Stort set alt kan rettes tilbage. Byte 18 i centralelektronikken på Golf 6 baserede biler undtaget.

peter_dk25
Medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af peter_dk25 » 7. sep 2014, 09:56

pdj skrev:Hejsa,
4) Hvor "forsigtig" skal man være?
Jeg har foreløbigt kun slået start/stop fra, og ændret komfortblink - alt sammen ud fra diverse forum-indlæg rundt omkring.
På forhånd tak, og send mig endelig i en anden retning, hvis jeg kan finde svar til mine spørgsmål et andet sted.
Hvordan og hvor er det lykkes dig, at slå start/stop funktionen fra??

Brugeravatar
pdj
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af pdj » 7. sep 2014, 18:58

Blackfinger skrev:1). Udover en Autoscan så kan du lave en fil med data fra "10 Tilpasning" fra hver styreenhed. Se her og tryk på den røde knap: http://www.netech.dk/vcds/vcdssupport
Kanon! Det var lige det jeg ledte efter - tak.
Blackfinger skrev:2). Engelsk version kan installeres.
Ok - det må jeg hellere prøve næste gang jeg skal igang. Og de kan være installeret samtidigt på samme pc?
Blackfinger skrev:3). Hvis det ikke er mere end 10 til 30 minutter så går kodning uden lader. Men det må man selv vurdere fra bil til bil. Nogle Audi med topudstyr trækker 40 Amp. med tænding.
Tak - jeg må hellere starte den indtil videre, da jeg stadig bruger lang tid på det, men efterhånden går det forhåbentlig hurtigere.
Blackfinger skrev:4). Stort set alt kan rettes tilbage. Byte 18 i centralelektronikken på Golf 6 baserede biler undtaget.
Ehh ok. Jeg kan se den har noget med kørelys i bag at gøre, men ved du om det også gælder for Golf 7 (GTI)?
Og har du et link der beskriver problemet? Umiddelbart finder jeg bare en masse artikler omkring det "kendte problem med byte 18", men ikke en grundlæggende beskrivelse af hvad problemet er. Jeg skal helt klart også have lavet en kodning der sikre jeg har baglys på som kørelys. Det forhandleren lavede var noget hø. :-( Den gjore at bilen altid troede det var nat, og derfor var GPS'en i night view, og forlyset var nærlys istedet for LED kørelys. Flot, men jeg fik bilen nulstillet igen, så nu vil jeg selv gør det rigtigt.
peter_dk25 skrev:Hvordan og hvor er det lykkes dig, at slå start/stop funktionen fra??
Jeg fandt to løsninger på det:
1) http://www.golfmk7.com/forums/showpost. ... stcount=12
Den brød jeg mig ikke rigtig om, da man skal ændre to temperaturer fra -50 til 50. Det synes jeg ikke rigtig giver mening, så jeg valgte den næste løsning jeg fandt:
2) http://www.motor-talk.de/blogs/codierun ... 62172.html
Der ændrer man en volt-indstilling fra 7,6v til 12v. Den har jeg prøvet og det ser ud til at virke fint. :-)

peter_dk25
Medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af peter_dk25 » 8. sep 2014, 07:32

peter_dk25 skrev:Hvordan og hvor er det lykkes dig, at slå start/stop funktionen fra??
Jeg fandt to løsninger på det:
1) http://www.golfmk7.com/forums/showpost. ... stcount=12
Den brød jeg mig ikke rigtig om, da man skal ændre to temperaturer fra -50 til 50. Det synes jeg ikke rigtig giver mening, så jeg valgte den næste løsning jeg fandt:
2) http://www.motor-talk.de/blogs/codierun ... 62172.html
Der ændrer man en volt-indstilling fra 7,6v til 12v. Den har jeg prøvet og det ser ud til at virke fint. :-)[/quote]

Super - skal prøves ASAP....

Besvar

Tilbage til "Brugen af VCDS/VAGCom"