Side 1 af 2

VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 06:25
af sjettal
Hey

Er der nogen der har hørt rygter vedr. den kommende implementering af SGW (Secure Gateway) i G8 (og hvad der ellers kommer af nye modeller fremover)?

Tænker det kan blive slut med at bruge VCDS og lignende platforme, men det kommer selvfølgelig an på hvilken SGW løsning VAG vælger.
Generelt får alle eftermarkedstester producenter noget at se til fremover :-)

Re: VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 06:33
af Watcher
Yups alt blir med pinkode login har jeg også hørt nu


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 07:13
af HansH
Dette lyder interessant. Kan der fortælles lidt mere om hvad det går ud på ?

Re: VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 08:09
af Watcher
HansH skrev:Dette lyder interessant. Kan der fortælles lidt mere om hvad det går ud på ?
Ligesom sikker adgang.

Styreenheder skal have tastet en pinkode nu før man kan kode, og den pinkode er unik for hver bil og hver styreenhed.

Men det er løst allerede tager bare 1,5t pr bil første gang med det rigtige udstyr.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 08:13
af Mathiasen
For mig der er meget uvidende på området, lyder det meget som en forværring af “right to repair” rettigheder for os forbrugere!? Ala John Deere balladen i USA..

Er pinkoder noget forbrugeren har rettigheden til at have?

Re: VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 08:15
af HansH
Watcher skrev:
6. jan 2020, 08:09
Styreenheder skal have tastet en pinkode nu før man kan kode, og den pinkode er unik for hver bil og hver styreenhed.

Men det er løst allerede tager bare 1,5t pr bil første gang med det rigtige udstyr.
Når du skriver at det tager 1,5 time med det rigtige udstyr, én gang for alle .... hvad betyder dette så..
Betyder det at beskyttelsen dermed er permanent ophævet på den bil ?
Eller betyder det at du (med det rigtige udstyr) kun skal igennem den proces én gang, og derefter kan du (med det rigtige udstyr) rode med den pågældende bil uden begrænsninger fremadrettet ?

Det jeg spørger til er vel egentlig hvordan dette stiller os hobbyister med VCDS :)
Jeg er klar over at du sikkert ikke har haft en G8 i hænderne endnu, og at alle detaljer sikkert langt fra er kendte endnu..

Re: VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 08:18
af Watcher
Mathiasen skrev:For mig der er meget uvidende på området, lyder det meget som en forværring af “right to repair” rettigheder for os forbrugere!? Ala John Deere balladen i USA..

Er det rigtigt?
En kodning er ik en rep.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 08:23
af HansH
Watcher skrev:
6. jan 2020, 08:18
Mathiasen skrev:For mig der er meget uvidende på området, lyder det meget som en forværring af “right to repair” rettigheder for os forbrugere!? Ala John Deere balladen i USA..

Er det rigtigt?
En kodning er ik en rep.
Nej det er rigtigt.

Men adgang til styreenheder er vel nødvendigt for at udføre visse reparationer ?
- på biler med elektronisk p-bremse, åbne denne for rep af bremser på de bageste hjul
- grundindstilling af DSG gearkasse
.. etc.

Det lyder alligevel lidt foruroligende, hvis frie værksteder uden "det rigtige udstyr" afskæres fra den slags.

Re: VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 08:23
af Watcher
HansH skrev:
Watcher skrev:
6. jan 2020, 08:09
Styreenheder skal have tastet en pinkode nu før man kan kode, og den pinkode er unik for hver bil og hver styreenhed.

Men det er løst allerede tager bare 1,5t pr bil første gang med det rigtige udstyr.
Okay.
Når du skriver at det tager 1,5 time med det rigtige udstyr, én gang for alle .... hvad betyder dette så..
Betyder det at beskyttelsen dermed er permanent ophævet på den bil ?
Eller betyder det at du (med det rigtige udstyr) kun skal igennem den proces én gang, og derefter kan du (med det rigtige udstyr) rode med den pågældende bil uden begrænsninger fremadrettet ?

Det jeg spørger til er vel egentlig hvordan dette stiller os hobbyister med VCDS :)
Jeg er klar over at du sikkert ikke har haft en G8 i hænderne endnu, og at alle detaljer muligvis ikke er kendte endnu..

Nej den er stadig beskyttet du får bare de nødvendige pinkoder til den pågældende bil.

Jeg vil mene dem med vcds ikke kommer nogen vegne, med mindre der kommer noget opdatering til det

Vw vil jo lave det med man kan købe funktioner til bilen.

Dvs du skal på ferie og mener acc og laneassist vil være nice, så kan du logge ind og købe det for en uge eller permanent f.eks.

Alle biler sku derfor komme med alle funktioner ab fabrik det bare slået fra.

Det sku være løst så vi vil kunne aktivere alle funktioner når det erBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 08:27
af Watcher
HansH skrev:
Watcher skrev:
6. jan 2020, 08:18
Mathiasen skrev:For mig der er meget uvidende på området, lyder det meget som en forværring af “right to repair” rettigheder for os forbrugere!? Ala John Deere balladen i USA..

Er det rigtigt?
En kodning er ik en rep.
Nej det er rigtigt.

Men adgang til styreenheder er vel nødvendigt for at udføre visse reparationer ?
- på biler med elektronisk p-bremse, åbne denne for rep af bremser på de bageste hjul
- grundindstilling af DSG gearkasse
.. etc.

Det lyder alligevel betænkeligt, hvis frie værksteder uden "det rigtige udstyr" afskæres fra den slags.

Men det heller ikke kodning, men grundindstillinger.

Allerede nu er de “frie værksteder” uden online adgang jo fucked, de kan ik lave træk på de nye audier pga det swap koder, de kan ik lave fartpilot på mqb pga swap, mange styreenheder kan de ikke skifte pga komponentbeskyttelse osv


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 08:28
af HansH
Watcher skrev:
6. jan 2020, 08:23
HansH skrev:
Watcher skrev:
6. jan 2020, 08:09
Styreenheder skal have tastet en pinkode nu før man kan kode, og den pinkode er unik for hver bil og hver styreenhed.

Men det er løst allerede tager bare 1,5t pr bil første gang med det rigtige udstyr.
Okay.
Når du skriver at det tager 1,5 time med det rigtige udstyr, én gang for alle .... hvad betyder dette så..
Betyder det at beskyttelsen dermed er permanent ophævet på den bil ?
Eller betyder det at du (med det rigtige udstyr) kun skal igennem den proces én gang, og derefter kan du (med det rigtige udstyr) rode med den pågældende bil uden begrænsninger fremadrettet ?

Det jeg spørger til er vel egentlig hvordan dette stiller os hobbyister med VCDS :)
Jeg er klar over at du sikkert ikke har haft en G8 i hænderne endnu, og at alle detaljer muligvis ikke er kendte endnu..

Nej den er stadig beskyttet du får bare de nødvendige pinkoder til den pågældende bil.

Jeg vil mene dem med vcds ikke kommer nogen vegne, med mindre der kommer noget opdatering til det

Vw vil jo lave det med man kan købe funktioner til bilen.

Dvs du skal på ferie og mener acc og laneassist vil være nice, så kan du logge ind og købe det for en uge eller permanent f.eks.

Alle biler sku derfor komme med alle funktioner ab fabrik det bare slået fra.

Det sku være løst så vi vil kunne aktivere alle funktioner når det erBillede
Okay.
Dvs hvis man køber sig en Golf 8 og man forestiller sig at der kommer en opdateret VCDS som understøtter det nye login ..... så kan man køre forbi René, betale ham et par værkstedstimer + 1 Kondi, og køre derfra med en tekstfil med alle pinkoder til sin egen bil, og derefter være selvkørende med VCDS hjemme i garagen igen...
Eller måske ikke helt sådan ? :)

Re: VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 08:35
af HansH
Watcher skrev:
6. jan 2020, 08:27
HansH skrev:
Watcher skrev:
6. jan 2020, 08:18


En kodning er ik en rep.
Nej det er rigtigt.

Men adgang til styreenheder er vel nødvendigt for at udføre visse reparationer ?
- på biler med elektronisk p-bremse, åbne denne for rep af bremser på de bageste hjul
- grundindstilling af DSG gearkasse
.. etc.

Det lyder alligevel betænkeligt, hvis frie værksteder uden "det rigtige udstyr" afskæres fra den slags.

Men det heller ikke kodning, men grundindstillinger.

Allerede nu er de “frie værksteder” uden online adgang jo fucked, de kan ik lave træk på de nye audier pga det swap koder, de kan ik lave fartpilot på mqb pga swap, mange styreenheder kan de ikke skifte pga komponentbeskyttelse osv
Eftermontering af træk og fartpilot er vel ikke reparation/vedligehold, men netop... eftermontering.

Skift af bagbremser kalder jeg derimod en vedligeholdsopgave.
Hvis det fremtidigt kræver et login, som man kun kan skaffe med "det rigtige udstyr", så vil jeg give Mathiasen helt ret i at vi er langt inde i definitionen af Right to Repair.
Men det skal da blive spændende at se :)
Godt man har en gammel bil...

Re: VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 08:39
af sjettal
Mathiasen skrev:For mig der er meget uvidende på området, lyder det meget som en forværring af “right to repair” rettigheder for os forbrugere!? Ala John Deere balladen i USA..

Er pinkoder noget forbrugeren har rettigheden til at have?
Tag i mente, at det er EU der kræver at alle bil producenter fremover skal sikre adgang til bilerne, ved hjælp af tiltag som SGW men også andre sikrede funktioner.
Det er altså en form for bruger beskyttelse mod hacking af køretøjer (uanset interface, diagnose stik, TPMS system, Bluetooth osv.)

Det gør vise arbejdsgange mere tidskrævende, og begrænser nok udstyret der kan benyttes osv.

Om man tolker det som en problematik i forhold til Right to Repair, er jo lidt ud fra det synspunkt man tager.
Arbejde kan jo stadigt sagtens udføres, men det kræver mere af reparatøren og ikke mindst at udstyret understøtter den SGW løsning den enkelte bil producent vælger.

Re: VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 08:41
af Watcher
HansH skrev:
Watcher skrev:
6. jan 2020, 08:27
HansH skrev: Nej det er rigtigt.

Men adgang til styreenheder er vel nødvendigt for at udføre visse reparationer ?
- på biler med elektronisk p-bremse, åbne denne for rep af bremser på de bageste hjul
- grundindstilling af DSG gearkasse
.. etc.

Det lyder alligevel betænkeligt, hvis frie værksteder uden "det rigtige udstyr" afskæres fra den slags.

Men det heller ikke kodning, men grundindstillinger.

Allerede nu er de “frie værksteder” uden online adgang jo fucked, de kan ik lave træk på de nye audier pga det swap koder, de kan ik lave fartpilot på mqb pga swap, mange styreenheder kan de ikke skifte pga komponentbeskyttelse osv
Eftermontering af træk og fartpilot er vel ikke reparation/vedligehold, men netop... eftermontering.

Skift af bagbremser kalder jeg derimod en vedligeholdsopgave.
Hvis det fremtidigt kræver et login, som man kun kan skaffe med "det rigtige udstyr", så vil jeg give Mathiasen helt ret i at vi er langt inde i definitionen af Right to Repair.
Men det skal da blive spændende at se :)
Godt man har en gammel bil...

Ja det en eftermontering, men noget som mange værksteder jo gør da de billigere end forhandleren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 08:42
af Watcher
HansH skrev:
Watcher skrev:
6. jan 2020, 08:23
HansH skrev: Okay.
Når du skriver at det tager 1,5 time med det rigtige udstyr, én gang for alle .... hvad betyder dette så..
Betyder det at beskyttelsen dermed er permanent ophævet på den bil ?
Eller betyder det at du (med det rigtige udstyr) kun skal igennem den proces én gang, og derefter kan du (med det rigtige udstyr) rode med den pågældende bil uden begrænsninger fremadrettet ?

Det jeg spørger til er vel egentlig hvordan dette stiller os hobbyister med VCDS :)
Jeg er klar over at du sikkert ikke har haft en G8 i hænderne endnu, og at alle detaljer muligvis ikke er kendte endnu..

Nej den er stadig beskyttet du får bare de nødvendige pinkoder til den pågældende bil.

Jeg vil mene dem med vcds ikke kommer nogen vegne, med mindre der kommer noget opdatering til det

Vw vil jo lave det med man kan købe funktioner til bilen.

Dvs du skal på ferie og mener acc og laneassist vil være nice, så kan du logge ind og købe det for en uge eller permanent f.eks.

Alle biler sku derfor komme med alle funktioner ab fabrik det bare slået fra.

Det sku være løst så vi vil kunne aktivere alle funktioner når det erBillede
Okay.
Dvs hvis man køber sig en Golf 8 og man forestiller sig at der kommer en opdateret VCDS som understøtter det nye login ..... så kan man køre forbi René, betale ham et par værkstedstimer + 1 Kondi, og køre derfra med en tekstfil med alle pinkoder til sin egen bil, og derefter være selvkørende med VCDS hjemme i garagen igen...
Eller måske ikke helt sådan ? :)

Der jo så lige der at man ødelægger sin forretning hvis man gør detBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 08:49
af HansH
Watcher skrev:
6. jan 2020, 08:42
HansH skrev:
Watcher skrev:
6. jan 2020, 08:23
Nej den er stadig beskyttet du får bare de nødvendige pinkoder til den pågældende bil.
Dvs hvis man køber sig en Golf 8 og man forestiller sig at der kommer en opdateret VCDS som understøtter det nye login ..... så kan man køre forbi René, betale ham et par værkstedstimer + 1 Kondi, og køre derfra med en tekstfil med alle pinkoder til sin egen bil, og derefter være selvkørende med VCDS hjemme i garagen igen...
Eller måske ikke helt sådan ? :)
Der jo så lige der at man ødelægger sin forretning hvis man gør detBillede
Ja det kan jeg godt forstå :)

Et kardinalpunkt vil jo være om "det rigtige udstyr" så bliver udbudt til både 3. part og private ... dvs frit kan erhverves.
(og i givet fald hvad pris der er tale om).

Hvis det gør det, så er der jo ikke nogen forskel på dette og alt andet specialværktøj som kan være nødvendigt for en given opgave.
Men hvis det IKKE gør ......

Re: VCDS og SGW på G8?

: 6. jan 2020, 12:46
af sjettal
HansH skrev:
Watcher skrev:
6. jan 2020, 08:42
HansH skrev: Dvs hvis man køber sig en Golf 8 og man forestiller sig at der kommer en opdateret VCDS som understøtter det nye login ..... så kan man køre forbi René, betale ham et par værkstedstimer + 1 Kondi, og køre derfra med en tekstfil med alle pinkoder til sin egen bil, og derefter være selvkørende med VCDS hjemme i garagen igen...
Eller måske ikke helt sådan ? :)
Der jo så lige der at man ødelægger sin forretning hvis man gør detBillede
Ja det kan jeg godt forstå :)

Et kardinalpunkt vil jo være om "det rigtige udstyr" så bliver udbudt til både 3. part og private ... dvs frit kan erhverves.
(og i givet fald hvad pris der er tale om).

Hvis det gør det, så er der jo ikke nogen forskel på dette og alt andet specialværktøj som kan være nødvendigt for en given opgave.
Men hvis det IKKE gør ......

Jeg ved ikke med VAG, men andre bilproducenter kræver at godkende tester leverandøren (da deres system i udgangspunktet jo også skal være sikker mod hackning).
Man skal for eks. hos FCA være oprettet med en bruger profil hos dem, og tester løsningen skal kunne låse op for SGW hver gang der oprettes forbindelse til bilen i fuldt omfang (og det tager FCA gruppen sig også betalt for med 1 € Per dags adgang).

Re: VCDS og SGW på G8?

: 23. jan 2020, 07:37
af AutoTech
Slettet

Re: VCDS og SGW på G8?

: 23. jan 2020, 07:41
af HansH
SWaP skrev:
23. jan 2020, 07:37
SFD
Jeg tror du er nødt til at forklare hvad dette skærmbillede viser og hvilken betydning det har, før jeg forstår det :)

Re: VCDS og SGW på G8?

: 23. jan 2020, 07:59
af AutoTech
Webside til generering af låsekoden/PIN.
Efter oplåsning er det ikke muligt at kode eller parameterisere nogen. Alt gennem SWaP.
Vi kan sige farvel til VCDS :lol: . Best verktøj er ID.... :mrgreen:

Re: VCDS og SGW på G8?

: 23. jan 2020, 08:35
af sjettal
SWaP skrev:Webside til generering af låsekoden/PIN.
Efter oplåsning er det ikke muligt at kode eller parameterisere nogen. Alt gennem SWaP.
Vi kan sige farvel til VCDS :lol: . Best verktøj er IDEX..... :mrgreen:
Er det site billede fra VAG?

Re: VCDS og SGW på G8?

: 13. apr 2020, 20:05
af Bryssing
Vil dette sige at man kan være uheldig at hvis man investerer i et VCDS, så kan det ske at det ikke vil virke på fremtidig biler?

Re: VCDS og SGW på G8?

: 13. apr 2020, 20:21
af martinta
Bryssing skrev:
13. apr 2020, 20:05
Vil dette sige at man kan være uheldig at hvis man investerer i et VCDS, så kan det ske at det ikke vil virke på fremtidig biler?
Korrekt.

Re: VCDS og SGW på G8?

: 13. apr 2020, 21:42
af Bryssing
Altid noget jeg faldt over denne tråd, inden jeg brugte knap 3000 på et kabel så

Re: VCDS og SGW på G8?

: 14. apr 2020, 17:14
af sjettal
Ja, sådan bliver det i forskelligt omfang på alle biler frem over.
SGW får stor betydning for valg af tester fremover.

Re: VCDS og SGW på G8?

: 14. apr 2020, 17:16
af Blackfinger
Mon ikke der er nogle kinesere der opfinder (eller kopierer) noget der kan læse de nødvendige loginkoder ud?

Re: VCDS og SGW på G8?

: 14. apr 2020, 17:31
af Kevinff
Så snart der er et marked for at “cracke” noget så kommer det som oftest også. Især når det gælder features så mon ikke der sker noget. På nogle forskellige privat Forums bliver der i stor stil testet med at unlocke features på Teslaer og det ser vist rigtig fornuftigt ud pt.

Re: VCDS og SGW på G8?

: 14. apr 2020, 17:33
af diskoboy
Kevinff skrev:
14. apr 2020, 17:31
Så snart der er et marked for at “cracke” noget så kommer det som oftest også. Især når det gælder features så mon ikke der sker noget. På nogle forskellige privat Forums bliver der i stor stil testet med at unlocke features på Teslaer og det ser vist rigtig fornuftigt ud pt.
Det er er helt sikkert et stort marked for det. Måske ikke for den enkelte privat person at kunne låse tingene op, men der vil være flere rundt omkring der vil kunne gøre det.

VCDS og SGW på G8?

: 14. apr 2020, 17:45
af sjettal
Der vil altid være nogen som går i krig med det, og sikkert også løser det.
Nu er det så en EU forordning der tvinger bilproducenterne til at sikre tilgang til bilerne, så hvis deres systemer bliver hacket, så får bilproducenterne umiddelbart problemer og kan få bøder.
Derfor kunne situationen godt blive bøvlet for “hackerne” (bliver bilproducenternes systemer hacket, bliver de måske nød til at ændre/forbedre dem).

Re: VCDS og SGW på G8?

: 14. apr 2020, 19:08
af kws