Vagcom test af N75 ventil ?
- Prodigy
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1661
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Vagcom test af N75 ventil ?
Jeg hører at man skulle kunne lave en test af om N75 ventilen virker ordentligt,
Er der nogen der ved hvor i vagcom man skal kigge?
Det er på en 1.9TDI PD motor
Er der nogen der ved hvor i vagcom man skal kigge?
Det er på en 1.9TDI PD motor
Medlem siden: 2003/05/14
- Prodigy
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1661
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
slet ingen der ved om man kan teste sin N75 inden man smider 1100kr efter en ny?
Medlem siden: 2003/05/14
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
Man kan scope den ud i VCDS under avancerede måleværdier/blokke.
Vælg den i avancerede værdier (den hedder noget med ladetryksregulering eller lignende) og lave en test i 3. gear fra helt lave omdrejninger til begrænser og gem screendump af grafen. Post den her så kan vi give vores besyv med.
Vælg den i avancerede værdier (den hedder noget med ladetryksregulering eller lignende) og lave en test i 3. gear fra helt lave omdrejninger til begrænser og gem screendump af grafen. Post den her så kan vi give vores besyv med.
- Prodigy
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1661
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
Hej Anders,Anders D skrev:Man kan scope den ud i VCDS under avancerede måleværdier/blokke.
Vælg den i avancerede værdier (den hedder noget med ladetryksregulering eller lignende) og lave en test i 3. gear fra helt lave omdrejninger til begrænser og gem screendump af grafen. Post den her så kan vi give vores besyv med.
jeg har lavet en log-fil, men excel 2007 driller mig så jeg kan ikke rigtig finde ud af at lave en kurve over tallene.. her er logfilen;
Burde mine %-tallet ikke starte ved omkring 30 som det gør, men så være støt stigenede? og ikke have sådan nogen fald midt i det hele...
RPM Duty Cycle
1407 33.9
1428 23.1
1470 24.3
1512 25.5
1554 25.5
1617 25.1
1680 25.5
1743 29.9
1827 39.4
1932 57.8
2016 70.1
2142 74.9
2226 35.9
2268 44.6
2331 50.6
2436 66.1
2541 70.9
2583 43.4
2646 49.0
2709 53.8
2772 60.2
2856 71.3
2940 52.2
2982 48.6
3024 54.2
3066 56.2
3129 57.8
3192 59.0
3234 60.2
3276 61.0
3339 61.4
3381 61.4
3423 60.2
3465 59.4
3507 58.6
3549 57.4
Medlem siden: 2003/05/14
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
Jeg har pumpet dine tal ind i en graf.
Nu tør jeg altså ikke lægge hovedet på blokken, men sidst jeg scopede en N75 så den ud som din, det var på en 1,8t og den var defekt (eller også var ledningerne i stikket knækkede)
Da den blev skiftet så den ud som den manuelt tegnede streg jeg har lavet i grafen. Den bølgede er de tal du har logget.
Det kunne dog blive et mere præcist udsagn fra min side hvis du samtidig med RPM og N75 loggede LMM, TPS og ladetryk.
Nu tør jeg altså ikke lægge hovedet på blokken, men sidst jeg scopede en N75 så den ud som din, det var på en 1,8t og den var defekt (eller også var ledningerne i stikket knækkede)
Da den blev skiftet så den ud som den manuelt tegnede streg jeg har lavet i grafen. Den bølgede er de tal du har logget.
Det kunne dog blive et mere præcist udsagn fra min side hvis du samtidig med RPM og N75 loggede LMM, TPS og ladetryk.
- Vedhæftede filer
-
- Udklip.JPG (62.05 KiB) Vist 6359 gange
- Prodigy
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1661
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
sweet,
du kan da lige få hele måleblok 11 nu vi er igang, så er der ihvertfald ladetryk med.. LMM er jeg ikke sikker på hvor jeg måler.. er det evt. i blok 10?
RPM Absolute Pres. Absolute Pres. Duty Cycle
/min mbar mbar %
1407 1193 1122 33.9
1428 1887 1132 23.1
1470 1918 1244 24.3
1512 1969 1367 25.5
1554 2009 1479 25.5
1617 2060 1561 25.1
1680 2122 1673 25.5
1743 2193 1826 29.9
1827 2193 1989 39.4
1932 2193 2173 57.8
2016 2193 2377 70.1
2142 2193 2479 74.9
2226 2193 1897 35.9
2268 2193 1948 44.6
2331 2193 2040 50.6
2436 2193 2203 66.1
2541 2193 2366 70.9
2583 2193 1877 43.4
2646 2193 1969 49.0
2709 2193 2111 53.8
2772 2193 2224 60.2
2856 2193 2377 71.3
2940 2193 2132 52.2
2982 2193 1918 48.6
3024 2193 2030 54.2
3066 2193 2122 56.2
3129 2193 2173 57.8
3192 2193 2213 59.0
3234 2193 2234 60.2
3276 2193 2244 61.0
3339 2193 2234 61.4
3381 2193 2193 61.4
3423 2193 2162 60.2
3465 2193 2132 59.4
3507 2193 2132 58.6
3549 2193 2122 57.4
du kan da lige få hele måleblok 11 nu vi er igang, så er der ihvertfald ladetryk med.. LMM er jeg ikke sikker på hvor jeg måler.. er det evt. i blok 10?
RPM Absolute Pres. Absolute Pres. Duty Cycle
/min mbar mbar %
1407 1193 1122 33.9
1428 1887 1132 23.1
1470 1918 1244 24.3
1512 1969 1367 25.5
1554 2009 1479 25.5
1617 2060 1561 25.1
1680 2122 1673 25.5
1743 2193 1826 29.9
1827 2193 1989 39.4
1932 2193 2173 57.8
2016 2193 2377 70.1
2142 2193 2479 74.9
2226 2193 1897 35.9
2268 2193 1948 44.6
2331 2193 2040 50.6
2436 2193 2203 66.1
2541 2193 2366 70.9
2583 2193 1877 43.4
2646 2193 1969 49.0
2709 2193 2111 53.8
2772 2193 2224 60.2
2856 2193 2377 71.3
2940 2193 2132 52.2
2982 2193 1918 48.6
3024 2193 2030 54.2
3066 2193 2122 56.2
3129 2193 2173 57.8
3192 2193 2213 59.0
3234 2193 2234 60.2
3276 2193 2244 61.0
3339 2193 2234 61.4
3381 2193 2193 61.4
3423 2193 2162 60.2
3465 2193 2132 59.4
3507 2193 2132 58.6
3549 2193 2122 57.4
Medlem siden: 2003/05/14
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
Det kan i princippet godt være LMM'en der giver bagslag og N75 der prøver at kompencere, så du bliver nødt til at tage den med.. ellers er det rent gæt (men jeg tror det er N75 eller ledningsnet til samme der er defektos, men sig det ikke til nogen. Jeg hader gætterier, jeg vil hellere have statistik..!)
- Prodigy
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1661
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
okay jeg må lige se om jeg kan finde ud af i hvilken måleblok LMM'en er vist.. ved du hvad måleenhed den bliver vist i?Anders D skrev:Det kan i princippet godt være LMM'en der giver bagslag og N75 der prøver at kompencere, så du bliver nødt til at tage den med.. ellers er det rent gæt (men jeg tror det er N75 eller ledningsnet til samme der er defektos, men sig det ikke til nogen. Jeg hader gætterier, jeg vil hellere have statistik..!)
Medlem siden: 2003/05/14
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
Næh jeg klikker mig altid bare frem til det i avancerede måleværdier hvor man kan tage enkle blokke op til 12 samtidig.
Spørger du mht. dit oprindelige indlæg forresten fordi den "vugger" ved fuldlast/speederen i bund eller føles om om den slipper/trykker på speederen i ét væk?
Spørger du mht. dit oprindelige indlæg forresten fordi den "vugger" ved fuldlast/speederen i bund eller føles om om den slipper/trykker på speederen i ét væk?
- Prodigy
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1661
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
det føles mest som om den slipper gassen og så tager den igen i ryk.. hvis man kører meget morfar opdager passagererne ikke noget, men lige så snart den skal arbjede så foregår det i træk-sløv-træk-sløv med et par sekunders træk og så et par sekunders sløvhed..Anders D skrev:Næh jeg klikker mig altid bare frem til det i avancerede måleværdier hvor man kan tage enkle blokke op til 12 samtidig.
Spørger du mht. dit oprindelige indlæg forresten fordi den "vugger" ved fuldlast/speederen i bund eller føles om om den slipper/trykker på speederen i ét væk?
Medlem siden: 2003/05/14
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
Lyder fuldstændig som den 1,8t jeg diag'ede på tidligere, der var det stikket på N75..
- Prodigy
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1661
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
Hej Anders,
her er log-tal fra LMM (tror jeg.. det er ihvertfald en måleblok som hedder Mass Air/Rev )
Det er lavet på en fuld-gas måling i 3. gear..
Kan du sige noget om hvordan tallene bør se ud hvis LMM fungerer normalt?
RPM Mass Air / Rev.
/min mg/R
1428 401.8
1533 445.9
1617 480.2
1743 519.4
1932 583.1
2121 651.7
2268 494.9
2394 568.4
2562 641.9
2667 509.6
2772 568.4
2919 612.5
3024 494.9
3129 539.0
3213 539.0
3297 543.9
3381 543.9
3465 539.0
3549 534.1
3633 529.2
3696 534.1
her er log-tal fra LMM (tror jeg.. det er ihvertfald en måleblok som hedder Mass Air/Rev )
Det er lavet på en fuld-gas måling i 3. gear..
Kan du sige noget om hvordan tallene bør se ud hvis LMM fungerer normalt?
RPM Mass Air / Rev.
/min mg/R
1428 401.8
1533 445.9
1617 480.2
1743 519.4
1932 583.1
2121 651.7
2268 494.9
2394 568.4
2562 641.9
2667 509.6
2772 568.4
2919 612.5
3024 494.9
3129 539.0
3213 539.0
3297 543.9
3381 543.9
3465 539.0
3549 534.1
3633 529.2
3696 534.1
Medlem siden: 2003/05/14
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
Den følger jo duty cycle i N75 så jeg vil mene det er en sideeffekt af samme. Hvordan kører den med MAF stikket afmonteret?
- Vedhæftede filer
-
- Udklip.JPG (66.57 KiB) Vist 6219 gange
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
NB.
Over 3.000 omdr. skulle den gerne vise omkring 850 mg..
Jeg tror stadig mest på din N75, for den skulle gerne vise ~98% duty cycle hvis MAF fucker, fordi den så vil forsøge at regulere trykket op, men det er lidt et gæt.
Se også http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/tdi.html
Over 3.000 omdr. skulle den gerne vise omkring 850 mg..
Jeg tror stadig mest på din N75, for den skulle gerne vise ~98% duty cycle hvis MAF fucker, fordi den så vil forsøge at regulere trykket op, men det er lidt et gæt.
Se også http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/tdi.html
- Prodigy
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1661
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
Hej Anders,
tak for svaret, jeg havde også godt set den kurve på ross-tech, deres måle-enhed er dog mg/h, på deres kurve skriver de mg/str, så de kan vist ikke helt selv blive enige om hvilken enhed de mener.. men min er jo så en helt tredie: mg/r.. men det er jo sikkert samme sag det går ud på..
Kan en defekt N75 virkelig godt snyde min MAF til at læse forkerete værdier? jeg ville egentlig have gættet på at MAF'en ikke rigtig blev påvirket af andre dele af systemet da den sidder som noget af det første der bliver målt..
Jeg prøver lige at hive stikket til MAF'en af og køre en tur..
PS. der er ikke tilfældigvis nogen der ved om MAF'en fra en passat 1.8 benz er magen til min TDI'er? for jeg ville nok godt kunne låne en test MAF fra den motor..
tak for svaret, jeg havde også godt set den kurve på ross-tech, deres måle-enhed er dog mg/h, på deres kurve skriver de mg/str, så de kan vist ikke helt selv blive enige om hvilken enhed de mener.. men min er jo så en helt tredie: mg/r.. men det er jo sikkert samme sag det går ud på..
Kan en defekt N75 virkelig godt snyde min MAF til at læse forkerete værdier? jeg ville egentlig have gættet på at MAF'en ikke rigtig blev påvirket af andre dele af systemet da den sidder som noget af det første der bliver målt..
Jeg prøver lige at hive stikket til MAF'en af og køre en tur..
PS. der er ikke tilfældigvis nogen der ved om MAF'en fra en passat 1.8 benz er magen til min TDI'er? for jeg ville nok godt kunne låne en test MAF fra den motor..
Medlem siden: 2003/05/14
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
MAF'ens værdier påvirkes fordi flowet falder når N75 regulerer trykket ned (turboen spooler ned).
- Prodigy
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1661
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
okay, hvis jeg hiver MAF stikket af og kører, er der så noget bestemt jeg bør se efter?Anders D skrev:MAF'ens værdier påvirkes fordi flowet falder når N75 regulerer trykket ned (turboen spooler ned).
Medlem siden: 2003/05/14
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
Ja, om den så kører bedre aka om nødprogrammet uden MAF tilsluttet også får den til at svinge op og ned i ladetryk. Hvis den stadig gør det er det jo ikke MAF.
Hvis du sætter MAF stikket på igen og tager stikket af N75 vil den lade 0,3 bar eller sådan noget og bør ikke svige i ladetryk. Hvis det er sådan og den gør det når du sætter stikket på N75 igen, er den eller ledningsnettet defekt.
Hvis du sætter MAF stikket på igen og tager stikket af N75 vil den lade 0,3 bar eller sådan noget og bør ikke svige i ladetryk. Hvis det er sådan og den gør det når du sætter stikket på N75 igen, er den eller ledningsnettet defekt.
- Prodigy
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1661
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
Hej Anders,Anders D skrev:Ja, om den så kører bedre aka om nødprogrammet uden MAF tilsluttet også får den til at svinge op og ned i ladetryk. Hvis den stadig gør det er det jo ikke MAF.
Hvis du sætter MAF stikket på igen og tager stikket af N75 vil den lade 0,3 bar eller sådan noget og bør ikke svige i ladetryk. Hvis det er sådan og den gør det når du sætter stikket på N75 igen, er den eller ledningsnettet defekt.
Så er der testet en del med og uden stik monteret, og den kører faktisk meget mere stabilt uden MAF-stikket ! der kommer ladetrykket meget mere jævnt og uden ryk i kurven..
Dog er jeg åbenbart ikke i stand til at lokalisere den N75 ventil for nu har jeg hevet stikkene af 2 vacum ventiler som jeg havde mistænkt for at være den, uden at få det fald i tryk som du har beskrevet..
MEN når nu at den ikke laver ryk uden MAF stikket, så er det vel nærmest med garanti MAF'en som er defekt, ik?
Medlem siden: 2003/05/14
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
Ikke med mindre ECU'en regulerer trykket ned når den er i nødprogram (med MAF frakoblet)..
- hvilket jeg ikke er sikker på. Men det skader sgutte at skifte MAF uanset.
- hvilket jeg ikke er sikker på. Men det skader sgutte at skifte MAF uanset.
- Prodigy
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1661
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
Trykket er målt uden MAF til at være på ca. samme niveau som det hele tiden har været på.. omkring 2200-2300 mbar på toppen..Anders D skrev:Ikke med mindre ECU'en regulerer trykket ned når den er i nødprogram (med MAF frakoblet)..
- hvilket jeg ikke er sikker på. Men det skader sgutte at skifte MAF uanset.
Jeg må se at få kigget på den MAF så, håber sgu at fejlen er fundet, tak for hjælpen indtil nu.. jeg giver en melding når der er nyt i sagen (min reservedels pusher har ferie i denne uge, så det kan være jeg må vente lidt )
Medlem siden: 2003/05/14
- Prodigy
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1661
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
Jeg har lige pillet MAF af og renset den i isopropyl alkohol, men desværre er der ingen forskel at spore.. den kører stadig hakkende med MAF stikket monteret, og flydende uden MAF stik - men uden så meget træk som den burde (det er vel meget naturligt når man har pillet MAF stikket af )
Medlem siden: 2003/05/14
- Prodigy
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1661
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
haha ja, så snart min reservedels mand er tilbage på jobAnders D skrev:Skift nu bare det lort
Medlem siden: 2003/05/14
- Prodigy
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1661
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Re: Vagcom test af N75 ventil ?
Så fik jeg sgu fat i en ny MAF... og nu kører bilen GREEEAATTT !! som om Tony-tiger lå nede i motorrummet
Tusind tak for hjælpen! så sparede jeg en masse ved ikke bare at skifte dele i blinde
Jeg laver lige en log på MAF tallene her en af dagene, bare for lige at se forskellen og se om ranget er meget højere på den nye..
Tusind tak for hjælpen! så sparede jeg en masse ved ikke bare at skifte dele i blinde
Jeg laver lige en log på MAF tallene her en af dagene, bare for lige at se forskellen og se om ranget er meget højere på den nye..
Medlem siden: 2003/05/14