DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 487
- Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 13 times
DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
Hejsa,
Er der nogen der ved om det er calculated soot eller measured soot der trigger en aktiv regenerering af dpf ved 18 gram på en 2.0 tdi CFFB ?
Og hvorfor ender measured soot ofte på minus værdi efter en regenerering ?
Er measured soot estimeret udfra differenstrykket ?
Er der nogen der ved om det er calculated soot eller measured soot der trigger en aktiv regenerering af dpf ved 18 gram på en 2.0 tdi CFFB ?
Og hvorfor ender measured soot ofte på minus værdi efter en regenerering ?
Er measured soot estimeret udfra differenstrykket ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
Der er flere ting der kan trigge en aktiv regen, men for langt det meste er det calculated sodmængde der udløser den.
Negativ measured har jeg også på min. Den ender altid på -0.5.
Jeg tror bare man skal betragte det som en relativ værdi. Så jeg opfatter bare -0.5 som mit nulpunkt.
Negativ measured har jeg også på min. Den ender altid på -0.5.
Jeg tror bare man skal betragte det som en relativ værdi. Så jeg opfatter bare -0.5 som mit nulpunkt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 487
- Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 13 times
Re: DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
Ja jeg er noget i tvivl. Loggen her fra VAG DPF appen viser start på en aktiv regenerering.
Det virker som om det er measured på 17,xx der udløser regenering, og så kopieres værdien fra measured over i calculated og så kører det derfra.
Det virker som om det er measured på 17,xx der udløser regenering, og så kopieres værdien fra measured over i calculated og så kører det derfra.
- These users thanked the author MikkelVitus for the post:
- PKalle
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
Uh... din measured overstiger simpelt hen calculated.. !
Den situation har jeg aldrig været i nærheden af.
Det lyder yderst rimeligt at logikken nok siger "whatever comes first" af de to værdier.
Jeg vil næsten gætte på at du ikke har fået lavet EGROFF ?
Den situation har jeg aldrig været i nærheden af.
Det lyder yderst rimeligt at logikken nok siger "whatever comes first" af de to værdier.
Jeg vil næsten gætte på at du ikke har fået lavet EGROFF ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 487
- Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 13 times
Re: DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
Ja min measured overhaler altid calculated.
Lige efter regen, så har jeg måske en calculated på 2,5 og en measured på -0,5 , men efterhånden så overhaler den målte den beregnede. Mit køremønster er dog også helt vanvittigt pt. kører jeg mest korte ture, og holder øje med hvornår det er tid til en regen, og så blæser jeg den af på motorvejen imens den ordner det. Det tager 8-10 minutter.
Og nej jeg har ikke fået lavet hverken optimering eller egr off. Jeg har simpelthen hørt så mange der får problemer med regenerering efter egr off på CR motorer. Og ydelse synes jeg ikke jeg mangler.
Da jeg i en periode kørte lange ture, da regenererede den med ca. 5-700 km mellem.
Jeg troede blot at det var den calculated value der triggerede regen, men det giver jo god nok mening at det er whatever comes first.
Lige efter regen, så har jeg måske en calculated på 2,5 og en measured på -0,5 , men efterhånden så overhaler den målte den beregnede. Mit køremønster er dog også helt vanvittigt pt. kører jeg mest korte ture, og holder øje med hvornår det er tid til en regen, og så blæser jeg den af på motorvejen imens den ordner det. Det tager 8-10 minutter.
Og nej jeg har ikke fået lavet hverken optimering eller egr off. Jeg har simpelthen hørt så mange der får problemer med regenerering efter egr off på CR motorer. Og ydelse synes jeg ikke jeg mangler.
Da jeg i en periode kørte lange ture, da regenererede den med ca. 5-700 km mellem.
Jeg troede blot at det var den calculated value der triggerede regen, men det giver jo god nok mening at det er whatever comes first.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
Jamen, så har du jo bare ikke hørt efter mht. hvor du skulle få det lavetMikkelVitus skrev: ↑21. okt 2019, 21:59Og nej jeg har ikke fået lavet hverken optimering eller egr off. Jeg har simpelthen hørt så mange der får problemer med regenerering efter egr off på CR motorer. Og ydelse synes jeg ikke jeg mangler.
Landberg. Længere er den ikke.
Hvis du har fulgt med herinde, så kan du ikke finde en eneste rapport om at Landberg's EGROFF ikke skulle virke ordentligt. Tværtimod.
Til gengæld kan du finde rapporter om andre kollegaer i branchen, der ikke er lige så heldige..
Men det er dit eget valg.
Dit kørselsmønster har nok en god del af 'æren' for at dit measured soot ryger så højt op
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 487
- Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 13 times
Re: DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
Ja ok det er ikke umuligt jeg har overhørt det.
Jeg kan se du også kører en 2.0 tdi, har du fået lavet egr off ved Landberg ? Med eller uden optimering ?
Fylder den ikke filtteret hurtigere med egr off, da der jo kommer flere sodpartikler i udstødningen ?
Jeg kan se du også kører en 2.0 tdi, har du fået lavet egr off ved Landberg ? Med eller uden optimering ?
Fylder den ikke filtteret hurtigere med egr off, da der jo kommer flere sodpartikler i udstødningen ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
"Ja" og "Med".MikkelVitus skrev: ↑21. okt 2019, 22:20Jeg kan se du også kører en 2.0 tdi, har du fået lavet egr off ved Landberg ? Med eller uden optimering ?
Både på denne og tidligere bil.
Nej, den danner langt mindre sod.Fylder den ikke filtteret hurtigere med egr off, da der jo kommer flere sodpartikler i udstødningen ?
EGR er der for at mindske dannelse af NOx-partikler.
Når du reducerer NOx, øger du dannelse af sod. De to størrelser er modsat rettede.
Dvs når du lukker EGR ==> øges dannelse af NOx ==> mindskes dannelse af sod.
Mit measured "nulpunkt" hedder -0.5.
Measured kommer kun meget sjældent over 0.0, når calculated soot rammer den tærskelværdi der udløser aktiv regen.
Dvs der er reelt intet sod at brænde af i det filter, når den kører regen.
Men calculated siger at den skal gøre det.. og så gør den det
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 487
- Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 13 times
Re: DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
Jeg er helt forvirret.HansH skrev: ↑21. okt 2019, 22:34
Nej, den danner langt mindre sod.
EGR er der for at mindske dannelse af NOx-partikler.
Når du reducerer NOx, øger du dannelse af sod. De to størrelser er modsat rettede.
Dvs når du lukker EGR ==> øges dannelse af NOx ==> mindskes dannelse af sod.
Mit measured "nulpunkt" hedder -0.5.
Measured kommer kun meget sjældent over 0.0, når calculated soot rammer den tærskelværdi der udløser aktiv regen.
Dvs der er reelt intet sod at brænde af i det filter, når den kører regen.
Men calculated siger at den skal gøre det.. og så gør den det
Forstår jeg korrekt at din "measured value" faktisk bliver på omkring 0, indtil din calculated value stille og roligt stiger til det punkt der udløser en regenerering ? Så vidt jeg kan tænke mig frem, så må det jo være fordi Landberg har nullet en eller flere af de faktorer der indgår i den måde den måler sodfyldningen, for det at egr er lukket, får jo ikke alt sod til at forsvinde.
Kender du dit differenstryk ? Ved eksempelvis 250 eller 400 m3/h exhaust rate. Det er henholdsvist ca. 2100 og 2800 omdr. på min motor,
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
Du kan roligt lave EGR off på en 2.0tdi CR.
Min har kørt 545000 på samme filter og har de sidste ca. 200000 kørt med landberg fil.
Min har kørt 545000 på samme filter og har de sidste ca. 200000 kørt med landberg fil.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
Ja - du forstår det helt korrekt.MikkelVitus skrev: ↑22. okt 2019, 00:10Forstår jeg korrekt at din "measured value" faktisk bliver på omkring 0, indtil din calculated value stille og roligt stiger til det punkt der udløser en regenerering ?
Mit measured nulpunkt er som sagt -0.5. Det meste af tiden bliver den nede i minus'erne, men en sjælden gang imellem kan den snige sig op på måske 0.2-0.3.. hvis jeg kører korte ture i slutningen af cyklus'en, dvs lige inden det er tid til en aktiv regen.
Det er således altid calculated der udløser min regen.
Jeg ved ikke hvilke ændringer Landberg foretager for at lave EGROFF.Så vidt jeg kan tænke mig frem, så må det jo være fordi Landberg har nullet en eller flere af de faktorer der indgår i den måde den måler sodfyldningen, for det at egr er lukket, får jo ikke alt sod til at forsvinde.
Tror ikke man skal undervurdere hvor meget EGR betyder for sodopbygning. Som sagt er NOx og sod modsat rettede størrelser - går den ene op, går den anden ned. Og omvendt. Tyskerne kalder det "die Russ-Nox-Schere", tydeliggjort ved den simple illustration herunder.
I venstre side af grafen er NOx udledning høj og soddannelse tilsvarende lav, og i højre side af grafen er tingene byttet om.
Nej, det har jeg ingen idé om.Kender du dit differenstryk ? Ved eksempelvis 250 eller 400 m3/h exhaust rate. Det er henholdsvist ca. 2100 og 2800 omdr. på min motor,
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 487
- Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 13 times
Re: DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
Ja altså jeg bliver ikke mere klog, men hovedsagen er jo du mener det virker fint for din motor,HansH skrev: ↑22. okt 2019, 06:29
Jeg ved ikke hvilke ændringer Landberg foretager for at lave EGROFF.
Tror ikke man skal undervurdere hvor meget EGR betyder for sodopbygning. Som sagt er NOx og sod modsat rettede størrelser - går den ene op, går den anden ned. Og omvendt. Tyskerne kalder det "die Russ-Nox-Schere", tydeliggjort ved den simple illustration herunder.
I venstre side af grafen er NOx udledning høj og soddannelse tilsvarende lav, og i højre side af grafen er tingene byttet om.
Snap12.jpg
Men nu er CO2 jo ikke det som et partikkelfilter fanger. Det er heller ikke sod, så det siger intet om sod i motoren. Det er en drivhusgas, så den graf du viser skal såmænd nok passe, den har bare ikke noget med sodudvikling at gøre. Du kan læse SSP 336 hvor det er forklaret i detaljer. Sod er Carbon monooxide partikler, og det er dem der bygger sig op i motor og fanges i partikkelfilter, sammen med hydrogencarbon partikler.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
Hmm... det bliver nemt langhåret
Lad mig slå helt fast: jeg er ikke videnskabsmand eller fysiker. Jeg har ingen forstand på de kemiske formler eller de forskellige varianter af sod der måtte være i spil.
Jeg ved bare, at den substans der over tid afsættes og ødelægger EGR ventil og -køler i VAG's dieselmotorer, er hele årsagen til at dieselgate blev til. Jeg kalder det sod, da jeg ikke ved bedre.
VW kunne sagtens fra starten have lavet deres motorstyringssoftware, så bilen ALTID kørte i clean mode - og ikke kun lige efter den er startet, og når den bliver testet.
Problemet var bare, at i clean mode (dvs - NOx clean mode), så var soddannelsen så høj, at levetiden på udstødningskomponenterne slet ikke kunne leve op til det lovkrav der er, om at de komponenter skal kunne holde til mindst 160.000 km.
Derfor var man nødt til at switche motoren over i dirty mode, så snart det efter start er konstateret at den ikke bliver testet. Simpelt hen for at levetidsforlænge udstødningskomponenterne.
Så ved jeg ikke hvad du kalder den type "sod" der ødelægger de komponenter. Det er i hvert fald dem der kommer ud igennem udstødningen, og dannelsen af det stof er omvendt proportional med dannelsen af NOx. Den påstand vil jeg til gengæld godt påtage mig at finde XXX artikler der underbygger.
Men jeg forstår nok ikke helt hvilken rolle den kemiske formel spiller her.
Jeg går ud fra at vi debatterer de tal der hedder hh.vis Calculated og Measured soot.
Lad mig slå helt fast: jeg er ikke videnskabsmand eller fysiker. Jeg har ingen forstand på de kemiske formler eller de forskellige varianter af sod der måtte være i spil.
Jeg ved bare, at den substans der over tid afsættes og ødelægger EGR ventil og -køler i VAG's dieselmotorer, er hele årsagen til at dieselgate blev til. Jeg kalder det sod, da jeg ikke ved bedre.
VW kunne sagtens fra starten have lavet deres motorstyringssoftware, så bilen ALTID kørte i clean mode - og ikke kun lige efter den er startet, og når den bliver testet.
Problemet var bare, at i clean mode (dvs - NOx clean mode), så var soddannelsen så høj, at levetiden på udstødningskomponenterne slet ikke kunne leve op til det lovkrav der er, om at de komponenter skal kunne holde til mindst 160.000 km.
Derfor var man nødt til at switche motoren over i dirty mode, så snart det efter start er konstateret at den ikke bliver testet. Simpelt hen for at levetidsforlænge udstødningskomponenterne.
Så ved jeg ikke hvad du kalder den type "sod" der ødelægger de komponenter. Det er i hvert fald dem der kommer ud igennem udstødningen, og dannelsen af det stof er omvendt proportional med dannelsen af NOx. Den påstand vil jeg til gengæld godt påtage mig at finde XXX artikler der underbygger.
Men jeg forstår nok ikke helt hvilken rolle den kemiske formel spiller her.
Jeg går ud fra at vi debatterer de tal der hedder hh.vis Calculated og Measured soot.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
Ps.: post meget gerne lige SSP 336 her. Den vil jeg gerne læse
Tak.
Tak.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 487
- Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 13 times
Re: DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
Beklager jeg har først set dit svar nu.
Hermed
Hermed
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 21. okt 2021, 09:14
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 1 time
Re: DPF - Er det measured eller calculated value der trigger regen ?
@MikkelVitus
Ved det er en gammel tråd, men jeg har fuldstændig samme "problem" - min measured soot mass stiger meget hurtigt til 13-15 gram. Gerne inden for ca 30-40 km. Herefter går den lidt op og ned....dog mest op, og det er ALTID den som aktiverer regenerering.
Stort set alle andre, har en measured soot mass i negativ eller lave gram - så det er calculated soot mass som aktiverer regenerering.
Min regenererer for hver ca 120 km, hvilket jo er alt for tit.
Tror ikke på mit filter er nær fyldt, dysse balance er fin og ingen vilde udsving på diverse sensorer
Fandt du nogensinde ud af om noget var galt med din?
Mvh Peter
Ved det er en gammel tråd, men jeg har fuldstændig samme "problem" - min measured soot mass stiger meget hurtigt til 13-15 gram. Gerne inden for ca 30-40 km. Herefter går den lidt op og ned....dog mest op, og det er ALTID den som aktiverer regenerering.
Stort set alle andre, har en measured soot mass i negativ eller lave gram - så det er calculated soot mass som aktiverer regenerering.
Min regenererer for hver ca 120 km, hvilket jo er alt for tit.
Tror ikke på mit filter er nær fyldt, dysse balance er fin og ingen vilde udsving på diverse sensorer
Fandt du nogensinde ud af om noget var galt med din?
Mvh Peter
2016 Audi A3 Sportback Sport, 2.0 Tdi - 150 hk