RCD330 i Fabia 5j (2008) -> RCD360
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 300
- Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 43 times
RCD330 i Fabia 5j (2008) -> RCD360
Så fandt fruen på at hun gerne vil have Android Auto i sin Fabia og den originale Dance radio skal derfor opgraderes.
Efter at have søgt lidt på mulighederne er jeg faldet over RCD330 og er nu ved at kigge på de elektriske udfordringer ved at montere den.
Så vidt jeg kan se bliver den originale Dance radio tændt og slukket på gammeldags vis via tændingslåsen, mens RCD330 tændes og slukkes via CAN-bus.
Desværre er CAN-bus ikke ført frem til Dance radioen der på traditionel vis er tilsluttet med DIN-stikkene. Herudover har Fabia'en vist også CAN-1.6 hvor RCD330 skal bruge CAN-2.0 og så vidt jeg kan finde ud af er CAN-modult bygget ind i ECU'en så en opgradering ligger ikke lige for, men måske det heller ikke behøves.
Da RCD330 tilsluttes med Quadlock og har brug for CAN-bus til at tænde og slukke er der brug for en adaptor.
Bilen har ikke knapper på rattet, parkeringssensorer eller andet udstyr som skal kobles til RCD330 så jeg har ledt efter en adaptor som dels konverterer fra DIN til Quadlock og som derudover tager spændingen fra tændingslåsen og konverterer det til et styresignal på et par CAN-bus-ledere som kan tilsluttes RCD330 så der kommer styr på tænd/sluk.
Her er jeg faldet over denne:
https://www.aliexpress.com/item/3291839 ... GXSny&mp=1
Har jeg ramt rigtigt eller er der noget jeg har overset?
Det er i øvrigt denne RCD330 jeg overvejer:
https://www.aliexpress.com/item/3295728 ... GXSny&mp=1
Mvh
cnp-vag
Efter at have søgt lidt på mulighederne er jeg faldet over RCD330 og er nu ved at kigge på de elektriske udfordringer ved at montere den.
Så vidt jeg kan se bliver den originale Dance radio tændt og slukket på gammeldags vis via tændingslåsen, mens RCD330 tændes og slukkes via CAN-bus.
Desværre er CAN-bus ikke ført frem til Dance radioen der på traditionel vis er tilsluttet med DIN-stikkene. Herudover har Fabia'en vist også CAN-1.6 hvor RCD330 skal bruge CAN-2.0 og så vidt jeg kan finde ud af er CAN-modult bygget ind i ECU'en så en opgradering ligger ikke lige for, men måske det heller ikke behøves.
Da RCD330 tilsluttes med Quadlock og har brug for CAN-bus til at tænde og slukke er der brug for en adaptor.
Bilen har ikke knapper på rattet, parkeringssensorer eller andet udstyr som skal kobles til RCD330 så jeg har ledt efter en adaptor som dels konverterer fra DIN til Quadlock og som derudover tager spændingen fra tændingslåsen og konverterer det til et styresignal på et par CAN-bus-ledere som kan tilsluttes RCD330 så der kommer styr på tænd/sluk.
Her er jeg faldet over denne:
https://www.aliexpress.com/item/3291839 ... GXSny&mp=1
Har jeg ramt rigtigt eller er der noget jeg har overset?
Det er i øvrigt denne RCD330 jeg overvejer:
https://www.aliexpress.com/item/3295728 ... GXSny&mp=1
Mvh
cnp-vag
Senest rettet af cnp-vag 17. sep 2020, 21:17, rettet i alt 1 gang.
- carstenhjorth
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1853
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Tappernøje
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 227 times
Re: RCD330 i Fabia 5j (2008)
Det er det jeg ville købe
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 300
- Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 43 times
Re: RCD330 i Fabia 5j (2008)
Tak for tippet.
Jeg har søgt lidt videre og der findes åbenbart et relæ eller rettere en CAN-1.6 <-> CAN-2.0 converter.
Den går under benævnelsen relæ 487 eller varenummer 5J0 035 751 og skulle være en original VAG-del.
https://www.skoda-parts.com/spare-part/ ... 24938.html
Hvis jeg anvender den kunne jeg måske også finde RCD330 med VCDS.
Er her nogen der har erfaringer med at bruge den til at tilslutte en nyere radio til en ældre bils CAN-bus og gerne specifikke erfaringer med RCD330?
Mvh
cnp-vag
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 300
- Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 43 times
Re: RCD330 i Fabia 5j (2008)
Dette er ikke korrekt. Efter at have skilt skidtet ad kan jeg se at man skal være meget opmærksom på hvad man læser på nettet, eller også findes der måske forskellige udgaver af radioen.
I denne Fabia er der ført CAN-bus ud til radioen.
Men det gør bare en løsning med CAN-converteren mere aktuel.
Mvh
cnp-vag
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 300
- Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 43 times
Re: RCD330 i Fabia 5j (2008)
Jeg har søgt lidt mere og har kigget nærmere på RCD360 der så vidt jeg kan finde ud af er en ombygget RCD330. Ombygningen ændrer CANBUS'en så den kan fungere med biler bygget på den ældre PQ-platform hvor RCD330 er lavet til MQB-platformen.
Denne Skoda er bygget på PQ24 platformen så jeg har lige købt denne spilledåse: https://www.aliexpress.com/item/4001157677510.html
Jeg har læset alle påstandene om at dette er en "fake" radio og at bundkort og skærm brænder af og at plastkvliteten er helt elendig men jeg har også læst om folk der har købt en RCD360 som fortæller at det er en fin enhed helt i OEM kvalitet som blot virker på den gamle platform.
Til USD 200 inkl. adaptorkabel er jeg villig til at vove forsøget.
Hvis der er interesse for det skal jeg gerne melde tilbage om mine erfaringer når spilledåsen dukker op.
Mvh
cnp-vag
- These users thanked the author cnp-vag for the post (total 3):
- Nicklas123456 • carstenhjorth • QT1410
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 300
- Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 43 times
Re: RCD330 i Fabia 5j (2008)
En opdatering...
Jeg fik leveret denne https://www.aliexpress.com/item/4001157677510.html som inkl. told kostede under DKK 1.500,-
Hvad angår plastkvalitet og det generelle indtryk af apparatet er der intet at udsætte - Helt i OEM kvalitet.
Hvad angår at enheden skulle være bygget om til at understøtte den ældre CAN-BUS så er det ikke sandt. Så uden input om at der er tænding på bilen kan bluetooth ikke akiveres og der er ikke muligt at få fuld udbytte af den.
Jeg købte så https://www.skoda-parts.com/spare-part/ ... 24938.html for at få den nye radio med CAN-BUS 2.0 til at modtage signaler fra bilens CAN-BUS 1.6 og det fungerer fint. CAN-BUS adaptoren koster DKK 700 har jeg set overføre følgende signaler.
Tænding (til aktivering/slukning af enheden)
Temperatur fra bilens termometer (til visning på skærmen)
Hastighed (til regulering af volumen)
Uanset der monteres en ny radio så medfører det at den originale radio afmonteres en fejlkode i canbus'en og bilens central elektronik.
Radioen tænder og slukker fint med tænding og fjernelse af tændingsnøgle men radioens tomgangsstrøm falder aldrig tilstrækkeligt langt ned.
Under afspilning bruger radioen 0,8-1,0 A og hvis der samtidig tilsluttes en telefon som lader ryger der 0,5A oveni. Det er altsammen helt ok.
Når så tændingsnøglen fjernes og radioen slukker går det er kort stykke tid og så falder strømforbruget til 0,46A som er mindst 10 gange højere end det efter min mening kan tillades.
Er der nogen som har prøvet at måle tomgangsstrømforbruget på en RCD330/RCD360 og vil dele resultetet?
Mvh
cnp-vag
Jeg fik leveret denne https://www.aliexpress.com/item/4001157677510.html som inkl. told kostede under DKK 1.500,-
Hvad angår plastkvalitet og det generelle indtryk af apparatet er der intet at udsætte - Helt i OEM kvalitet.
Hvad angår at enheden skulle være bygget om til at understøtte den ældre CAN-BUS så er det ikke sandt. Så uden input om at der er tænding på bilen kan bluetooth ikke akiveres og der er ikke muligt at få fuld udbytte af den.
Jeg købte så https://www.skoda-parts.com/spare-part/ ... 24938.html for at få den nye radio med CAN-BUS 2.0 til at modtage signaler fra bilens CAN-BUS 1.6 og det fungerer fint. CAN-BUS adaptoren koster DKK 700 har jeg set overføre følgende signaler.
Tænding (til aktivering/slukning af enheden)
Temperatur fra bilens termometer (til visning på skærmen)
Hastighed (til regulering af volumen)
Uanset der monteres en ny radio så medfører det at den originale radio afmonteres en fejlkode i canbus'en og bilens central elektronik.
Radioen tænder og slukker fint med tænding og fjernelse af tændingsnøgle men radioens tomgangsstrøm falder aldrig tilstrækkeligt langt ned.
Under afspilning bruger radioen 0,8-1,0 A og hvis der samtidig tilsluttes en telefon som lader ryger der 0,5A oveni. Det er altsammen helt ok.
Når så tændingsnøglen fjernes og radioen slukker går det er kort stykke tid og så falder strømforbruget til 0,46A som er mindst 10 gange højere end det efter min mening kan tillades.
Er der nogen som har prøvet at måle tomgangsstrømforbruget på en RCD330/RCD360 og vil dele resultetet?
Mvh
cnp-vag
- These users thanked the author cnp-vag for the post:
- mranderson
- Mathiasen
- Medlem
- Indlæg: 517
- Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 167 times
Re: RCD330 i Fabia 5j (2008) -> RCD360
Jeg har måttet opgradere min CAN-gateway til en nyere model for at få min RCD360 til at slukke helt når bilen slukkes.
Min sidder i en 2006 Touran, og jeg byttede min CAN gateway med en fra en 2012 Touran. Partnummer slutter nu på AP, den gamle sluttede på F
Noget med CAN-low og CAN-high som jeg ikke er klog på. Men det virkede. Min Radio slukker nu helt (ikke bare standby) når bilen slukker helt.
Min sidder i en 2006 Touran, og jeg byttede min CAN gateway med en fra en 2012 Touran. Partnummer slutter nu på AP, den gamle sluttede på F
Noget med CAN-low og CAN-high som jeg ikke er klog på. Men det virkede. Min Radio slukker nu helt (ikke bare standby) når bilen slukker helt.
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 300
- Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 43 times
Re: RCD330 i Fabia 5j (2008) -> RCD360
Hvordan opførte din RCD360 sig når den var i standby inden du opdaterede gateway'en?Mathiasen skrev: ↑7. okt 2020, 19:32Jeg har måttet opgradere min CAN-gateway til en nyere model for at få min RCD360 til at slukke helt når bilen slukkes.
Min sidder i en 2006 Touran, og jeg byttede min CAN gateway med en fra en 2012 Touran. Partnummer slutter nu på AP, den gamle sluttede på F
Noget med CAN-low og CAN-high som jeg ikke er klog på. Men det virkede. Min Radio slukker nu helt (ikke bare standby) når bilen slukker helt.
- Hvad skete på skærmen?
- Målte du strømforbruget?
Jeg forstår standby som den tilstand radioen er i når der er tænding på men radioen er slukket. I standby tilstand kan den tilsyneladende sættes op til at vise ur på skærmen så man kan se uret mens man kører med slukket radio. Er det også din forståelse af standby?
Jeg kan ikke få denne radio til at vise standby selv om det er tydeligt at den opfatter at der kommer tænding på.
Mvh
cnp-vag
- Mathiasen
- Medlem
- Indlæg: 517
- Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 167 times
Re: RCD330 i Fabia 5j (2008) -> RCD360
Min radio tændte og slukkede godt nok, men kom ikke med "Welcome to Volkswagen" opstarts-skærmen. Den startede bare op på radio. Den slukkede når jeg tog nøglen ud og alt det den skal gøre. Men den gik bare i standby (ingen ur på skærmen, som når man slukker den på volumen-knappen)
Efter jeg har opgraderet CAN-gateway (partnummer-version skal vist være M eller nyere) så starter den op med "Welcome to Volkswagen" skærmen. Det tolker jeg som reboot af systemet, i modsætning til før, hvor den bare stod standby.
Jeg har ikke målt standby-forbrug.
Jeg satte bare en nyere brugt gateway i (købt på ebay til det halve af hvad huggeren ville have) og afstemte fluebenene i Gatewayen til de installerede moduler i bilen med VCDS.
Efter jeg har opgraderet CAN-gateway (partnummer-version skal vist være M eller nyere) så starter den op med "Welcome to Volkswagen" skærmen. Det tolker jeg som reboot af systemet, i modsætning til før, hvor den bare stod standby.
Jeg har ikke målt standby-forbrug.
Jeg satte bare en nyere brugt gateway i (købt på ebay til det halve af hvad huggeren ville have) og afstemte fluebenene i Gatewayen til de installerede moduler i bilen med VCDS.
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 300
- Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 43 times
Re: RCD330 i Fabia 5j (2008) -> RCD360
Så du oplevede også at radioen blot viste sort skærm når du tog nøglen ud og at den startede op direkte i radioen når der igen kom tænding på akkurat som jeg gør i Fabia'en, hvor jeg kun ser logoet første gang radioen tændes efter strømmen er tilsluttet.Mathiasen skrev: ↑8. okt 2020, 08:07Min radio tændte og slukkede godt nok, men kom ikke med "Welcome to Volkswagen" opstarts-skærmen. Den startede bare op på radio. Den slukkede når jeg tog nøglen ud og alt det den skal gøre. Men den gik bare i standby (ingen ur på skærmen, som når VW logoet hver gang radioen tænder når den tænder første gang efter tænding har været afbrudt?
Efter jeg har opgraderet CAN-gateway (partnummer-version skal vist være M eller nyere) så starter den op med "Welcome to Volkswagen" skærmen. Det tolker jeg som reboot af systemet, i modsætning til før, hvor den bare stod standby.
Som jeg forstår din forklaring så ser du nu logoet hver gang du sætter tænding på bilen og hvis radioen var tændt da du sidst tog nøglen ud så begynder den herefter at spille hvor den var sidst. Alternativt hvis radioen var slukket da du tog nøglen ud så viser den uret efter welcome og logo. Er det korrekt forstået?
Desværre ser det ud til at CAN gateway'en i den her Fabia er en del af ECU'en så den lader sig ikke umiddelbart skifte/opgradere.Jeg satte bare en nyere brugt gateway i (købt på ebay til det halve af hvad huggeren ville have) og afstemte fluebenene i Gatewayen til de installerede moduler i bilen med VCDS.
Mvh
cnp-vag
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 300
- Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 43 times
Re: RCD330 i Fabia 5j (2008) -> RCD360
Status
Jeg købte denne https://www.aliexpress.com/item/4001157677510.html som inkl. told kom til at koste lige under DKK 1.500.
For at man kan tænde bluetooth skal der være input i radioens can-bus som fortæller at tænding er slået til. Øvrige funktioner kan godt anvendes uden signal på can-bus'en.
Når man slukker radioen har den brug for et signal fra can-bus'en om at tænding er afbrudt for at den lukker helt ned. Uden dette signal er strømforbruget for højt og et batteri vil nok være flad i løbet af et par dage.
I et forsøg på at give radioen signalerne via can-bus'en købte jeg denne https://www.skoda-parts.com/spare-part/ ... 24938.html som kostede DKK 700 hos Seat (original Skoda del).
Adaptoren kan fint oversætte noget fra can-bus 1.6 i Fabia'en til can-bus 2.0 som radioen behøver, men ikke alt fungerer.
Radioen får signal om at:
Jeg har derfor købt denne https://www.aliexpress.com/item/3282840 ... web201603_ som jeg håber kan bringe mig videre.
Mvh
cnp-vag
Jeg købte denne https://www.aliexpress.com/item/4001157677510.html som inkl. told kom til at koste lige under DKK 1.500.
For at man kan tænde bluetooth skal der være input i radioens can-bus som fortæller at tænding er slået til. Øvrige funktioner kan godt anvendes uden signal på can-bus'en.
Når man slukker radioen har den brug for et signal fra can-bus'en om at tænding er afbrudt for at den lukker helt ned. Uden dette signal er strømforbruget for højt og et batteri vil nok være flad i løbet af et par dage.
I et forsøg på at give radioen signalerne via can-bus'en købte jeg denne https://www.skoda-parts.com/spare-part/ ... 24938.html som kostede DKK 700 hos Seat (original Skoda del).
Adaptoren kan fint oversætte noget fra can-bus 1.6 i Fabia'en til can-bus 2.0 som radioen behøver, men ikke alt fungerer.
Radioen får signal om at:
- Tænding er slået til for det er nu muligt at aktivere bluetooth
- Tænding er slået fra for radioen slukker tilsyneladende
- Temperatur fra bilens udvendige temperaturføler så den vises i radioens display
- Radioen slukker aldrig helt ned så strømforbruget er for højt og batteriet vil blive afladet
- Radioen viser aldrig uret som jeg forventer at se når radioen er slukket men der er tænding på bilen
Jeg har derfor købt denne https://www.aliexpress.com/item/3282840 ... web201603_ som jeg håber kan bringe mig videre.
Mvh
cnp-vag
- These users thanked the author cnp-vag for the post:
- mranderson
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 9. sep 2010, 11:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 0
Re: RCD330 i Fabia 5j (2008) -> RCD360
Er netop igang med samme omgang (Fabia 2008) og har købt en RCD360 samt CAN 1.6 til 2.0 converter og løber i samme problem som dig. Har tidligere haft radioen i en Octavia med opdateret CAN gateway og her slukkede radioen først efter en times tid, eller var det bare på standby. Har ventet op til 1.5 time men RCD 360 slukker desværre ikke
Følger spændt med om Kina løsningen med CAN Simulatoren virker
Følger spændt med om Kina løsningen med CAN Simulatoren virker
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 300
- Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 43 times
Re: RCD330 i Fabia 5j (2008) -> RCD360
Jeg har endnu ikke modtaget Kina-løsningen så her er ikke noget nyt men da jeg kan se at du også roder med en Fabia 2008 vil jeg fortælle om en højttaleropgradering jeg netop har lavet i bilen.mranderson skrev: ↑17. okt 2020, 18:33Er netop igang med samme omgang (Fabia 2008)
Følger spændt med om Kina løsningen med CAN Simulatoren virker
Siden Fruen købte Fabiaen i 2008 har jeg synes at lyden var temmelig dårlig med de originale højttalere (kun foran), men hun har aldrig villet have at jeg opgraderede dem, så det var stadig dem der sad i bilen da jeg monterede RCD360'eren.
Fra start var jeg skuffet over lyden fra RCD360'eren for jeg synes at den, på de originale højttalere, lyder dårligere end Dance radioen og jeg ville ikke selv kunne holde ud at høre på det så uden at spørge om lov købte jeg et par Hertz højttalere.
Dem her til montering i bagdørene:
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B ... UTF8&psc=1
Dem he rtil montering foran i døre og diskanter i A-søjlerne:
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B ... UTF8&psc=1
Inkl lidt stik og kabel kostende det under DKK 1.200 og det er nogle af de bedste penge jeg længe har brugt.
Efter montering er lyden faktisk blevet rigtig god, ganske klar og detaljeret så det var ikke noget problem at få tilgivelse for at have skilt hendes bil ad. Dørene blev også lyddæmpet da jeg alligevel var i gang.
Nu er både hun og jeg glad for at ham den sure mand som slog på papkasser hver gang man ville høre musik er smidt ud af bilen
Mvh
cnp-vag
- These users thanked the author cnp-vag for the post:
- mranderson
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 300
- Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 43 times
Re: RCD330 i Fabia 5j (2008) -> RCD360
Så er der nyt om Kina løsningen, jeg har i dag modtaget den med posten og gjort mig lidt erfaringer med den.mranderson skrev: ↑17. okt 2020, 18:33Er netop igang med samme omgang (Fabia 2008) og har købt en RCD360 samt CAN 1.6 til 2.0 converter og løber i samme problem som dig. Har tidligere haft radioen i en Octavia med opdateret CAN gateway og her slukkede radioen først efter en times tid, eller var det bare på standby. Har ventet op til 1.5 time men RCD 360 slukker desværre ikke
Følger spændt med om Kina løsningen med CAN Simulatoren virker
Først lidt om radioens strømforbrug.
Under afspilning bruger radioen 0,8-1,0 A og efter den er slukket går der ca. 13 sek. så falder strømforbruget til 0,4-0,5 A.
Herefter går der 10 minutter så falder strømforbruget til ganske få mA.
Med CAN converteren falder strømforbruget dog aldrig under 0,4-0,5 A og årsagen er aktivitet på CAN-bussen for hvis jeg kobler converteren af bilens CAN-bus så falder strømforbruget fint til de ganske få mA.
Min teori er at enten er det CAN-converteren som selv skaber trafik på CAN-bussen eller også er det CAN-controlleren som leder efter den gamle radio (jeg har ikke selv VCDS og har derfor ikke disablet den fra controlleren endnu).
Med CAN-simulatoren fungerer det også fint for her er det eneste input på radioens CAN-bus om tænding er tilsluttet og om der er lys i instrumentbelysningen (Jeg valgte den dovne løsning og forbandt instrumentbelysnings-indgangen til simulatoren sammen med tændingsplus).
Mvh
cnp-vag
- These users thanked the author cnp-vag for the post:
- carstenhjorth