Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 17. nov 2020, 12:41

DanielB12 skrev:
17. nov 2020, 11:41
Thor-thor skrev:
17. nov 2020, 10:58
DanielB12 skrev:
17. nov 2020, 10:39
Vi har en stor byggestrømstavle ved beboelsespavillonen. Den har både blå og røde kraftstik, og så alm 230V.
Det er vel ganske fint som opladning til en e-golf?
Jep, blåt/rødt stik burde være fint.
Naturligvis kun såfremt grejet er i orden. Synes man nogen gange har hørt om nogle lidt "hurtige løsninger" ved byggestrøm, hvor grejet/kabelføring etc. ikke er helt med
Okay - går ud fra grejet er lavet professionelt og godt.
Det er en helt rimelig forventning.
Omvendt er det også en relativ høj langtidsbelastning, hvis du suger 16A ud i timevis. Har selv holdt lidt øje med min faste strømtavle herhjemme, efter jeg startede opladning af Ellert. Den bliver lun efter et stykke tid med 16A.....

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 17. nov 2020, 13:42

Bare lige en opfølgning fra et andet emne:
Jeg startede med at købe en E-Golf. Super fed elbil. Alt er velbygget og virker lige som vi forventer det. Rækkevidden på 200km var fin, kun meget få gange måtte vi lade ude og det var INTET problem. Jeg drømte om at få fat i en ID.4, men da håbet blev slukket for at kunne få en inden 2021, skiftede jeg spor.
Først i oktober byttede vi den til den her brugte Tesla Model 3 LR AWD. Tilvænningskurven var lidt stejl. Simpliciteten osv. er super fedt. UI er i verdensklasse. Interiørkvalitet er IMO fornøjelig høj. Samlekvaliteten er ikke høj :D Med henblik på de kommende afgifter besluttede jeg mig for at bestille en helt ny tilsvarende Tesla Model 3 LR AWD. Samme farve osv. dog med anhængertræk på den nye. Samtidig var der lidt gevinst ved den nye model, såsom bedre støjdæmpning (meget velkomment), varmepumpe (ikke så nødvendigt pga det store batteri) og lidt længere rækkevidde hvilket jeg slet ikke kan se behovet for. Jeg har sagt det før og vil gerne sige det igen. 3-400km rækkevidde og hurtig opladning så har man ikke brug for mere :)
These users thanked the author Tonny for the post:
kitora

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 228 times
Been thanked: 649 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af VWAU » 17. nov 2020, 16:08

Tonny skrev:
17. nov 2020, 13:42
Interiørkvalitet er IMO fornøjelig høj. Samlekvaliteten er ikke høj :D
Enig Tesla 3 har en markant højere kabinekvalitet end tidligere og hvis man fx sammenligner med ID.3 har den ikke noget at skammes sig over.
Jeg kørte bag ved en ½ år gammel Tesla 3 i dag. Her kunne jeg tælle 3 - 4 lygtefejl bag på bilen:
1) Begge baglygter var godt duggede.
2) Stoplyset blinkede umotiveret og hurtigt (3 - 5 Hz). En følge af 1)?
3) Der var allerede gået en diode i den 3. stoplygte.
Hvordan er så resten af bilens samle- / komponentkvalitet?

tintin
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 8. aug 2018, 18:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 61 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af tintin » 17. nov 2020, 16:34

Tonny skrev:
17. nov 2020, 13:42
Bare lige en opfølgning fra et andet emne:
Jeg startede med at købe en E-Golf. Super fed elbil. Alt er velbygget og virker lige som vi forventer det. Rækkevidden på 200km var fin, kun meget få gange måtte vi lade ude og det var INTET problem. Jeg drømte om at få fat i en ID.4, men da håbet blev slukket for at kunne få en inden 2021, skiftede jeg spor.
Først i oktober byttede vi den til den her brugte Tesla Model 3 LR AWD. Tilvænningskurven var lidt stejl. Simpliciteten osv. er super fedt. UI er i verdensklasse. Interiørkvalitet er IMO fornøjelig høj. Samlekvaliteten er ikke høj :D Med henblik på de kommende afgifter besluttede jeg mig for at bestille en helt ny tilsvarende Tesla Model 3 LR AWD. Samme farve osv. dog med anhængertræk på den nye. Samtidig var der lidt gevinst ved den nye model, såsom bedre støjdæmpning (meget velkomment), varmepumpe (ikke så nødvendigt pga det store batteri) og lidt længere rækkevidde hvilket jeg slet ikke kan se behovet for. Jeg har sagt det før og vil gerne sige det igen. 3-400km rækkevidde og hurtig opladning så har man ikke brug for mere :)
Tesla har lige ændret leveringstiden på TM3 LR til februar. Så du nåede det lige. Jeg bestilte 22/10 og har endnu ikke fået en dato.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 202 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 17. nov 2020, 16:49

Hvis nogen af jer elbilsforstandige har mod på det, er kommentarer meget velkomne i denne tråd om e-golf - https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... 1&t=152575
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 207 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Jannik » 17. nov 2020, 16:54

Jeg har kørt Golf GTE siden feb. 2018 og har været rigtig glad for skiftet til hybrid.
Jeg har sparet store summer i udgifter til brændstof.

Til feb. 2021 er der et år tilbage af fabriksgarantien, og har besluttet at skifte den ud før garantien udløber, så er så småt begyndt at kigge lidt på hvad det så skal være.
Det skal enten være PHEV eller ren el med Lane Assist og ACC som minimum. Førstnævnte er sjældent standard og skal tilkøbes i dyre pakker hos de fleste mærker.

Har kigget på følgende:
- Mercedes A250e Sedan - bliver alt for dyr, når den har mindst lige så meget udstyr som min nuværende GTE.
- BMW 330e - samme som ovenfor. Har prøvekørt benzinversionerne et par gange, og det er bare en superlækker bil!
- Audi A3 40 TFSIe - muligvis med i opløbet
- Seat Leon ST Hybrid - muligvis med i opløbet
- VW Golf 8 GTE - med i opløbet
- Tesla Model 3 - med i opløbet

Lige pt. står valget for mit vedkommende mellem Golf 8 GTE eller Tesla Model 3. Sidstnævnte virker ofte som en no-brainer specielt ift. pris, men jeg kan virkeligt ikke lide designet. Det er pt. det der for mig taler mest imod den bil.

Golf'en prøvekørte jeg idag. Det er første gang jeg har prøvet at sidde i en Golf 8, og har ud fra billeder ikke været specielt begejstret.
Der er flere steder i kabinen helt åbenlyse besparelser ift. min nuværende Golf 7.5 GTE, heriblandt dørsider, instrument, ramme omkring instrument og handskerum.

Prisen på Golf'en taget i betragtning, tror jeg godt jeg kunne leve med de besparelser man har lavet.
Den virker ikke hurtigere end min nuværende på motorvejen, men der er klart forskel fra 0-100.

Jeg har prøvekørt en kammerats Model 3, og var ikke begejstret for samlinger rundt omkring. Umiddelbar oplevelse af kabinekvalitet var fin, indtil jeg kiggede nærmere. Dette har dog åbenbart ændret sig til det bedre ifølge andre meldinger her i tråden.

A3 Hybrid gider jeg ikke bruge tid på at prøve, da den har samme drivlinje som min nuværende GTE. Det samme med Leon'en.

Status pt. er at det enten bliver en Mk. 8 GTE eller en Model 3. Skal jeg vælge andet end en Model 3, skal denne option være markant billigere, og det er kun Mk. 8 GTE eller Seat Leon Hybrid, der falder i den kategori.

Jeg kommer i hvert fald ikke til at gå tillbage til ren benzin eller diesel.

Andre ting, der spiller ind er implementeringen af Lane Assist, kvalitet af forlygterne, mulighed for svingbart træk.
These users thanked the author Jannik for the post:
jansom
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 17. nov 2020, 18:24

VWAU skrev:
17. nov 2020, 16:08
Tonny skrev:
17. nov 2020, 13:42
Interiørkvalitet er IMO fornøjelig høj. Samlekvaliteten er ikke høj :D
Enig Tesla 3 har en markant højere kabinekvalitet end tidligere og hvis man fx sammenligner med ID.3 har den ikke noget at skammes sig over.
Jeg kørte bag ved en ½ år gammel Tesla 3 i dag. Her kunne jeg tælle 3 - 4 lygtefejl bag på bilen:
1) Begge baglygter var godt duggede.
2) Stoplyset blinkede umotiveret og hurtigt (3 - 5 Hz). En følge af 1)?
3) Der var allerede gået en diode i den 3. stoplygte.
Hvordan er så resten af bilens samle- / komponentkvalitet?
Deres baglygter er helt sikkert ikke deres stolteste moment. Dug er helt normalt. Det er jo ikke fordi vi ikke også ser dug i for og baglygter på tyske premium mærker, men på Model 3 baglygterne især er dug udpræget. Punkt 2 og 3 tør jeg ikke udtale mig om. Generelt er samle og komponentkvaliteten prioriteret anderledes end eksempelvis ID.3. Kabine, User Interface, drivlinie mener jeg er over ID.3, men så halter det til gengæld med gummilister i dørene og generelt fit and finish udvendig. Og de gummilister der er i dørene de er heller ikke for flot tilpasset :D

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 17. nov 2020, 18:25

tintin skrev:
17. nov 2020, 16:34
Tesla har lige ændret leveringstiden på TM3 LR til februar. Så du nåede det lige. Jeg bestilte 22/10 og har endnu ikke fået en dato.
Min er bestilt 23/10 og jeg har fået dato mellem 7-12. december. Og jeg har fået udleveret stelnummer på min bil.
Jeg talte med en idag der har bestilt 16/10 bare i hvid, og han har ikke fået dato endnu.

tintin
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 8. aug 2018, 18:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 61 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af tintin » 17. nov 2020, 18:48

Tonny skrev:
17. nov 2020, 18:25
tintin skrev:
17. nov 2020, 16:34
Tesla har lige ændret leveringstiden på TM3 LR til februar. Så du nåede det lige. Jeg bestilte 22/10 og har endnu ikke fået en dato.
Min er bestilt 23/10 og jeg har fået dato mellem 7-12. december. Og jeg har fået udleveret stelnummer på min bil.
Jeg talte med en idag der har bestilt 16/10 bare i hvid, og han har ikke fået dato endnu.
Min er også hvid. Den kommer måske med et senere skib.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6254
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 673 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af jansom » 18. nov 2020, 09:51

Jannik skrev:
17. nov 2020, 16:54
Jeg har kørt Golf GTE siden feb. 2018 og har været rigtig glad for skiftet til hybrid.
Jeg har sparet store summer i udgifter til brændstof.
Vil du fortælle lidt mere om forbrug, kørsel på ren el, hybrid, benzin erfaringer i det hele taget?
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
Sonnesen
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 2. sep 2019, 10:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 15 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Sonnesen » 18. nov 2020, 09:58

Tonny skrev:Bare lige en opfølgning fra et andet emne:
Jeg startede med at købe en E-Golf. Super fed elbil. Alt er velbygget og virker lige som vi forventer det. Rækkevidden på 200km var fin, kun meget få gange måtte vi lade ude og det var INTET problem. Jeg drømte om at få fat i en ID.4, men da håbet blev slukket for at kunne få en inden 2021, skiftede jeg spor.
Først i oktober byttede vi den til den her brugte Tesla Model 3 LR AWD. Tilvænningskurven var lidt stejl. Simpliciteten osv. er super fedt. UI er i verdensklasse. Interiørkvalitet er IMO fornøjelig høj. Samlekvaliteten er ikke høj :D Med henblik på de kommende afgifter besluttede jeg mig for at bestille en helt ny tilsvarende Tesla Model 3 LR AWD. Samme farve osv. dog med anhængertræk på den nye. Samtidig var der lidt gevinst ved den nye model, såsom bedre støjdæmpning (meget velkomment), varmepumpe (ikke så nødvendigt pga det store batteri) og lidt længere rækkevidde hvilket jeg slet ikke kan se behovet for. Jeg har sagt det før og vil gerne sige det igen. 3-400km rækkevidde og hurtig opladning så har man ikke brug for mere :)
Hvorfor ikke en Taycan?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audi S3 8V 2014

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 18. nov 2020, 10:03

Sonnesen skrev:
18. nov 2020, 09:58
Tonny skrev:Bare lige en opfølgning fra et andet emne:
Jeg startede med at købe en E-Golf. Super fed elbil. Alt er velbygget og virker lige som vi forventer det. Rækkevidden på 200km var fin, kun meget få gange måtte vi lade ude og det var INTET problem. Jeg drømte om at få fat i en ID.4, men da håbet blev slukket for at kunne få en inden 2021, skiftede jeg spor.
Først i oktober byttede vi den til den her brugte Tesla Model 3 LR AWD. Tilvænningskurven var lidt stejl. Simpliciteten osv. er super fedt. UI er i verdensklasse. Interiørkvalitet er IMO fornøjelig høj. Samlekvaliteten er ikke høj :D Med henblik på de kommende afgifter besluttede jeg mig for at bestille en helt ny tilsvarende Tesla Model 3 LR AWD. Samme farve osv. dog med anhængertræk på den nye. Samtidig var der lidt gevinst ved den nye model, såsom bedre støjdæmpning (meget velkomment), varmepumpe (ikke så nødvendigt pga det store batteri) og lidt længere rækkevidde hvilket jeg slet ikke kan se behovet for. Jeg har sagt det før og vil gerne sige det igen. 3-400km rækkevidde og hurtig opladning så har man ikke brug for mere :)
Hvorfor ikke en Taycan?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den er vel knap 3x så dyr
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 18. nov 2020, 10:28

Sonnesen skrev:
18. nov 2020, 09:58
Hvorfor ikke en Taycan?
Jeg manglede lige den sidste million :)
Og iøvrigt syntes jeg også det er meget for at få en tilsvarende bil til Tesla Model 3, men hvor der selvfølgelig er prima fit and finish :D

DanielPT
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 12. nov 2013, 09:23
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 45 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielPT » 18. nov 2020, 10:48

Alle jer der bestiller Tesla, er i slet ikke nervøs for alt det skriveri der er om samle kvalitet, maling osv?

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 18. nov 2020, 11:13

DanielPT skrev:
18. nov 2020, 10:48
Alle jer der bestiller Tesla, er i slet ikke nervøs for alt det skriveri der er om samle kvalitet, maling osv?
Har du læst tråden? De er jo indædte fanboi hver og en, hvis sjæl er blevet ædt af Musk.

#blackmagicisreal
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Korreborg
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 794
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 67 times
Been thanked: 215 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kitora » 18. nov 2020, 11:25

DanielPT skrev:
18. nov 2020, 10:48
Alle jer der bestiller Tesla, er i slet ikke nervøs for alt det skriveri der er om samle kvalitet, maling osv?
Jeg har nu haft en model 3 siden Marts 2019, og jeg har oplevet NADA af de problemer der florerer. Jeg tror alle producenter sender mandagsbiler på markedet ind imellem, men jeg tror der er et "ønske" fra nogle mennesker at pille Tesla fra hinanden så meget som muligt. De ting man somme tider hører fra kollegaer osv. tyder på flere ammestuehistorier end fakta.

Jeg er ikke "fanboy". Jeg er imponeret over hvad Tesla har formået at gøre over så kort en periode som de har. De har nogle sindssygt dygtige ingeniører og der er ikke mange der når dem til sokkeholderne. Bilerne kører fantastisk, og jeg har intet at udsætte på kvaliteten af min egen bil.
These users thanked the author kitora for the post:
TomDK
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

Brugeravatar
Sonnesen
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 2. sep 2019, 10:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 15 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Sonnesen » 18. nov 2020, 11:30

Tonny skrev:
Sonnesen skrev:
18. nov 2020, 09:58
Hvorfor ikke en Taycan?
Jeg manglede lige den sidste million :)
Og iøvrigt syntes jeg også det er meget for at få en tilsvarende bil til Tesla Model 3, men hvor der selvfølgelig er prima fit and finish :D
Joker også kun pga. dit profilbillede Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audi S3 8V 2014

Brugeravatar
Sonnesen
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 2. sep 2019, 10:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 15 times

Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Sonnesen » 18. nov 2020, 11:38

DanielB12 skrev:
DanielPT skrev:
18. nov 2020, 10:48
Alle jer der bestiller Tesla, er i slet ikke nervøs for alt det skriveri der er om samle kvalitet, maling osv?
Har du læst tråden? De er jo indædte fanboi hver og en, hvis sjæl er blevet ædt af Musk.

#blackmagicisreal
Haha. Jeg skulle ikke eje en. Han er en fantastisk dygtig mand og de laver rigtig mange fede løsninger, men det er simpelthen så simpel og kedelig en bil at jeg ville dø af at sidde i denBillede

Er til gengæld kæmpe fan af deres fartpilot og diverse sikkerhedsting


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audi S3 8V 2014

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 18. nov 2020, 11:40

DanielB12 skrev:
18. nov 2020, 11:13
DanielPT skrev:
18. nov 2020, 10:48
Alle jer der bestiller Tesla, er i slet ikke nervøs for alt det skriveri der er om samle kvalitet, maling osv?
Har du læst tråden? De er jo indædte fanboi hver og en, hvis sjæl er blevet ædt af Musk.
#blackmagicisreal
Altså her skal du vide at jeg føler mig stødt.
At man ikke kan eje noget uden at have en kritisk tilgang til hvad man ejer, eller pr definition have en kritisk tilgang til det man ikke ejer - det er bare ikke mig.

Jeg vil meget gerne objektivt påpege den lange liste jeg har af ting hvor Tesla kan gøre tingene bedre, jeg har bare ikke lige fundet en tråd hvor det var relevant. Når jeg alligevel vælger at købe en igen, så er det fordi at den perfekte (el)bil ikke findes for mig lige pt, men at den her vinger flest flueben af på min liste. Taycan ville være bedre, men er ikke økonomisk indenfor rækkevidde. ID.4 vil formodentlig være marginalt bedre for mig, men kan ikke leveres. Drømmen var at min forhenværende E-Golf kom med Tesla drivlinie og Tesla user interface, men med alle de andre gode VW kvaliteter fra Golf 7.5

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 18. nov 2020, 11:44

Sonnesen skrev:
18. nov 2020, 11:38

Haha. Jeg skulle ikke eje en. Han er en fantastisk dygtig mand og de laver rigtig mange fede løsninger, men det er simpelthen så simpel og kedelig en bil at jeg ville dø af at sidde i denBillede

Er til gengæld kæmpe fan af deres fartpilot og diverse sikkerhedsting
Her må jeg sige at jeg er af en anden opfattelse.
Deres fartpilot og "sikkerhedsting" - det er altså stadig et projekt under udvikling. Det fungerer, men du skal omstille dit hovede til en anden tankegang. Der findes jo eksempelvis ikke set/resume funktionalitet som du er vant til fra BIG AUTO MAKERS :)
Hvordan du så syntes den er kedelig forstår jeg ikke? Betjeningen af den er simpel og interiøret er minimalistisk henad B&O tankegang. Du har alt hvad du skal have af gode features i UI'et. Køremæssigt vil jeg bedst sammenligne den med min gamle 911. Du sidder lavt, styretøjet er tungt, rattet er tykt, undervognen er meget stram. Til gengæld er der mere power i Teslaen ;)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 18. nov 2020, 11:50

Tonny skrev:
18. nov 2020, 11:40
DanielB12 skrev:
18. nov 2020, 11:13
DanielPT skrev:
18. nov 2020, 10:48
Alle jer der bestiller Tesla, er i slet ikke nervøs for alt det skriveri der er om samle kvalitet, maling osv?
Har du læst tråden? De er jo indædte fanboi hver og en, hvis sjæl er blevet ædt af Musk.
#blackmagicisreal
Altså her skal du vide at jeg føler mig stødt.
At man ikke kan eje noget uden at have en kritisk tilgang til hvad man ejer, eller pr definition have en kritisk tilgang til det man ikke ejer - det er bare ikke mig.

Jeg vil meget gerne objektivt påpege den lange liste jeg har af ting hvor Tesla kan gøre tingene bedre, jeg har bare ikke lige fundet en tråd hvor det var relevant. Når jeg alligevel vælger at købe en igen, så er det fordi at den perfekte (el)bil ikke findes for mig lige pt, men at den her vinger flest flueben af på min liste. Taycan ville være bedre, men er ikke økonomisk indenfor rækkevidde. ID.4 vil formodentlig være marginalt bedre for mig, men kan ikke leveres. Drømmen var at min forhenværende E-Golf kom med Tesla drivlinie og Tesla user interface, men med alle de andre gode VW kvaliteter fra Golf 7.5
Det var 100 pct en joke. Eller næsten.. for kitoras opslag kontra dit beviser jo, at det i hvert fald er en joke med en hvis mængde sandhed i sig...
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Sonnesen
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 2. sep 2019, 10:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 15 times

Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Sonnesen » 18. nov 2020, 11:51

Tonny skrev:
Sonnesen skrev:
18. nov 2020, 11:38

Haha. Jeg skulle ikke eje en. Han er en fantastisk dygtig mand og de laver rigtig mange fede løsninger, men det er simpelthen så simpel og kedelig en bil at jeg ville dø af at sidde i denBillede

Er til gengæld kæmpe fan af deres fartpilot og diverse sikkerhedsting
Her må jeg sige at jeg er af en anden opfattelse.
Deres fartpilot og "sikkerhedsting" - det er altså stadig et projekt under udvikling. Det fungerer, men du skal omstille dit hovede til en anden tankegang. Der findes jo eksempelvis ikke set/resume funktionalitet som du er vant til fra BIG AUTO MAKERS :)
Hvordan du så syntes den er kedelig forstår jeg ikke? Betjeningen af den er simpel og interiøret er minimalistisk henad B&O tankegang. Du har alt hvad du skal have af gode features i UI'et. Køremæssigt vil jeg bedst sammenligne den med min gamle 911. Du sidder lavt, styretøjet er tungt, rattet er tykt, undervognen er meget stram. Til gengæld er der mere power i Teslaen ;)
Nu har jeg kun kørt i en Model S for nogle år siden, og jeg ville på nuværende tidspunkt ikke købe en bil uden instrumentpanel med speedometer osv. foran mig, det ser simpelthen for kedeligt ud. Det er lidt som med virtual cockpit for mig, det kan være fedt, men det kan en rød nål altså også - og omvendt.

Jeg synes de er skrabede indeni, sådan en Tesla. Det minder mig om en billig bil lavet af billige materialer. Jeg er klar over, at de går efter simplicitet, men jeg er ikke fan.

Grej og ekstraudstyr er da en af de ting man går op i, når man vælger/køber ny bil. Knapper eller skærme er godt Billede selvfølgelig med måde.

Jeg ved ikke hvilken version eller hvilke assistentsystemer den havde, den Model S, men sådan noget som Lane assist og acc virkede på daværende tidspunkt sindssygt godt ift. hvad jeg ellers havde prøvet. Jeg ved ikke hvor godt de store bilhuse er kommet med her?

Edit: og ja en elbil er da fed pga. moment og fart, men med det nuværende marked skulle der stå Audi eller Porsche på før at jeg gad eje en.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Audi S3 8V 2014

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 207 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Jannik » 18. nov 2020, 11:55

jansom skrev:
18. nov 2020, 09:51
Vil du fortælle lidt mere om forbrug, kørsel på ren el, hybrid, benzin erfaringer i det hele taget?
Det vil jeg helt sikkert.
Det skal først siges, at jeg ikke gider at føre regnskaber over hvor meget jeg kører på el, bruger i strøm herhjemme på opladning osv. Så nøjagtige tal kan jeg ikke give dig.

Jeg har de første 2 år af mit ejerskab af bilen haft 37km hver vej på arbejde, og kunne lade der også.
Det har resulteret i, at jeg en meget stor del af de 2 år, har kunne køre frem og tilbage udelukkende på el.
Ved kørsel på el, er det naturligvis ikke nogen raket på motorvejen, men i lyskryds er den rigeligt hurtig fra start.

Jeg har i flere tilfælde kunnet køre knap 2.000km mellem tankninger, og deraf sparet en hel del i brændstofudgifter.

Jeg benytter kun hybrid-mode, hvis jeg er løbet tør for strøm på en kortere distance. Derfor har jeg kun brugt dette meget lidt.
Når jeg har kørt længere ture, kører jeg altid i GTE mode, da bilen er langt mere kvik i denne, og jeg har ikke sparet noget i brændstof ved at køre hybrid vs. GTE-modes.

Ved motorvejskørsel i GTE mode, kører den ca. 14-15 km/l ved pæn kørsel (iht. hastighedsgrænser). Den kan sagtens komme ned på 11km/l.

Overordnet set, har bilen passet mit køremønster perfekt.
Er man i en situation, hvor man ikke kan lade i det ene ende af sin daglige destination, er det ikke længere en brændstofmæssig øknomisk gevinst, at køre PHEV, da det så blot bliver en tung version af samme bil. Du har ydermere heller ikke længere gavn af den relativt store effekt af drivlinjen, da batteriet er tomt.

Nogle forsikringsselskaber tror der er tale om en GTI, og vil have store summer i forsikring.
Det billigste tilbud jeg har fået med alle tilvalg undtagen vejhjælp er 4.800kr / år og lav selvrisiko, så det behøver ikke være dyrt.

Mht. teknikken, så spiller 1,4 TSI motoren fantastisk godt sammen med DQ400e gearkassen og elmotoren.
Vi har i husstanden også en bil med 1,0 TSI og DQ200 gearkassen, og det er en katastrofe sammenlignet med DQ400e, som faktisk er højere gearet end DQ200 på trods af kun 6 gear vs. 7.

Flere har fået rullet deres GTE'er, og drivlinjen yder i flere tilfælde op mod 230+hk og 400NM+, så den kan godt flytte sig. Det er ikke nogen baneræser pga. vægten og den meget agressive start/stop af benzin-motoren selv i GTE-mode.
Den stopper benzinmotoren selv ved 120km/t på motorvejen, hvilket man lige skal vænne sig til.

Af tekniske udfordringer har folk primært døjet med DQ400e gearkassen.
Nogle har fået skiftet mechatronic enheder, andre hele gearkasser, hvilket i øvrigt koster 120.000kr+ !!

Jeg har selv fået skiftet en pakdåse til 89kr ved højgearsakslen pga. gearolielækage på garantien. En operation til 20.000kr + moms ifølge værkstedet.

Selvom jeg er tekniker (eller måske netop derfor), vil jeg ikke eje en bil med den drivlinje udenfor garanti.
Der er en lille risiko for, at man kan komme til at leve på nåde af et værksteds kulance politik, og den risiko vil jeg ikke tage.

Det skal dog siges, at jeg har været (og stadig er) utroligt glad for min GTE.

Vil du gerne vide mere om den tekniske side af en GTE, så søg på google efter SP537. Dette er VW eget træningsdokument til deres værksteder.
These users thanked the author Jannik for the post:
jansom
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Anders D » 18. nov 2020, 12:01

Min bror har for nogle måneder siden købt en Tesla model S fra 12/2015, kan ikke huske med hvor mange km. på tælleren. 50.000 måske. Det er en P90DL og den har hvad jeg ville kalde for alt i udstyr. Jeg tror den har haft en listepris på godt 1.000.000-1.200.000 kroner. Købt privat for 500.000-ish.

Jeg synes virkelig han har fået meget for pengene. Den eneste fejl han har identificeret, er en rudeliste der ikke hæfter ordentligt i en clips af en slags. 5 år gammel fremstår den som en helt ny bil, og der er hverken noget at udsætte på samlekvaliteten, den umiddelbare lyddæmpning eller rækkevidde på en opladning.

Jeg er ret imponeret. Særligt hvis elektronikken bliver ved med at fungere lige så godt, som det gør her 5 år efter den blev solgt første gang.
These users thanked the author Anders D for the post (total 2):
DanielB12eichmeier

Brugeravatar
Sonnesen
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 2. sep 2019, 10:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 15 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Sonnesen » 18. nov 2020, 12:02

Jannik skrev:
jansom skrev:
18. nov 2020, 09:51
Vil du fortælle lidt mere om forbrug, kørsel på ren el, hybrid, benzin erfaringer i det hele taget?
Det vil jeg helt sikkert.
Det skal først siges, at jeg ikke gider at føre regnskaber over hvor meget jeg kører på el, bruger i strøm herhjemme på opladning osv. Så nøjagtige tal kan jeg ikke give dig.

Jeg har de første 2 år af mit ejerskab af bilen haft 37km hver vej på arbejde, og kunne lade der også.
Det har resulteret i, at jeg en meget stor del af de 2 år, har kunne køre frem og tilbage udelukkende på el.
Ved kørsel på el, er det naturligvis ikke nogen raket på motorvejen, men i lyskryds er den rigeligt hurtig fra start.

Jeg har i flere tilfælde kunnet køre knap 2.000km mellem tankninger, og deraf sparet en hel del i brændstofudgifter.

Jeg benytter kun hybrid-mode, hvis jeg er løbet tør for strøm på en kortere distance. Derfor har jeg kun brugt dette meget lidt.
Når jeg har kørt længere ture, kører jeg altid i GTE mode, da bilen er langt mere kvik i denne, og jeg har ikke sparet noget i brændstof ved at køre hybrid vs. GTE-modes.

Ved motorvejskørsel i GTE mode, kører den ca. 14-15 km/l ved pæn kørsel (iht. hastighedsgrænser). Den kan sagtens komme ned på 11km/l.

Overordnet set, har bilen passet mit køremønster perfekt.
Er man i en situation, hvor man ikke kan lade i det ene ende af sin daglige destination, er det ikke længere en brændstofmæssig øknomisk gevinst, at køre PHEV, da det så blot bliver en tung version af samme bil. Du har ydermere heller ikke længere gavn af den relativt store effekt af drivlinjen, da batteriet er tomt.

Nogle forsikringsselskaber tror der er tale om en GTI, og vil have store summer i forsikring.
Det billigste tilbud jeg har fået med alle tilvalg undtagen vejhjælp er 4.800kr / år og lav selvrisiko, så det behøver ikke være dyrt.

Mht. teknikken, så spiller 1,4 TSI motoren fantastisk godt sammen med DQ400e gearkassen og elmotoren.
Vi har i husstanden også en bil med 1,0 TSI og DQ200 gearkassen, og det er en katastrofe sammenlignet med DQ400e, som faktisk er højere gearet end DQ200 på trods af kun 6 gear vs. 7.

Flere har fået rullet deres GTE'er, og drivlinjen yder i flere tilfælde op mod 230+hk og 400NM+, så den kan godt flytte sig. Det er ikke nogen baneræser pga. vægten og den meget agressive start/stop af benzin-motoren selv i GTE-mode.
Den stopper benzinmotoren selv ved 120km/t på motorvejen, hvilket man lige skal vænne sig til.

Af tekniske udfordringer har folk primært døjet med DQ400e gearkassen.
Nogle har fået skiftet mechatronic enheder, andre hele gearkasser, hvilket i øvrigt koster 120.000kr+ !!

Jeg har selv fået skiftet en pakdåse til 89kr ved højgearsakslen pga. gearolielækage på garantien. En operation til 20.000kr + moms ifølge værkstedet.

Selvom jeg er tekniker (eller måske netop derfor), vil jeg ikke eje en bil med den drivlinje udenfor garanti.
Der er en lille risiko for, at man kan komme til at leve på nåde af et værksteds kulance politik, og den risiko vil jeg ikke tage.

Det skal dog siges, at jeg har været (og stadig er) utroligt glad for min GTE.

Vil du gerne vide mere om den tekniske side af en GTE, så søg på google efter SP537. Dette er VW eget træningsdokument til deres værksteder.
GTE er en super sjov bil!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audi S3 8V 2014

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 18. nov 2020, 12:11

Jannik skrev:
18. nov 2020, 11:55
Vil du gerne vide mere om den tekniske side af en GTE, så søg på google efter SP537.
FTFY:
SSP 537

SP537 giver ingen (relevante) hits ;)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nbryde » 18. nov 2020, 12:20

Jannik skrev:Jeg har kørt Golf GTE siden feb. 2018 og har været rigtig glad for skiftet til hybrid.
Jeg har sparet store summer i udgifter til brændstof.

Til feb. 2021 er der et år tilbage af fabriksgarantien, og har besluttet at skifte den ud før garantien udløber, så er så småt begyndt at kigge lidt på hvad det så skal være.
Det skal enten være PHEV eller ren el med Lane Assist og ACC som minimum. Førstnævnte er sjældent standard og skal tilkøbes i dyre pakker hos de fleste mærker.

Har kigget på følgende:
- Mercedes A250e Sedan - bliver alt for dyr, når den har mindst lige så meget udstyr som min nuværende GTE.
- BMW 330e - samme som ovenfor. Har prøvekørt benzinversionerne et par gange, og det er bare en superlækker bil!
- Audi A3 40 TFSIe - muligvis med i opløbet
- Seat Leon ST Hybrid - muligvis med i opløbet
- VW Golf 8 GTE - med i opløbet
- Tesla Model 3 - med i opløbet

Lige pt. står valget for mit vedkommende mellem Golf 8 GTE eller Tesla Model 3. Sidstnævnte virker ofte som en no-brainer specielt ift. pris, men jeg kan virkeligt ikke lide designet. Det er pt. det der for mig taler mest imod den bil.

Golf'en prøvekørte jeg idag. Det er første gang jeg har prøvet at sidde i en Golf 8, og har ud fra billeder ikke været specielt begejstret.
Der er flere steder i kabinen helt åbenlyse besparelser ift. min nuværende Golf 7.5 GTE, heriblandt dørsider, instrument, ramme omkring instrument og handskerum.

Prisen på Golf'en taget i betragtning, tror jeg godt jeg kunne leve med de besparelser man har lavet.
Den virker ikke hurtigere end min nuværende på motorvejen, men der er klart forskel fra 0-100.

Jeg har prøvekørt en kammerats Model 3, og var ikke begejstret for samlinger rundt omkring. Umiddelbar oplevelse af kabinekvalitet var fin, indtil jeg kiggede nærmere. Dette har dog åbenbart ændret sig til det bedre ifølge andre meldinger her i tråden.

A3 Hybrid gider jeg ikke bruge tid på at prøve, da den har samme drivlinje som min nuværende GTE. Det samme med Leon'en.

Status pt. er at det enten bliver en Mk. 8 GTE eller en Model 3. Skal jeg vælge andet end en Model 3, skal denne option være markant billigere, og det er kun Mk. 8 GTE eller Seat Leon Hybrid, der falder i den kategori.

Jeg kommer i hvert fald ikke til at gå tillbage til ren benzin eller diesel.

Andre ting, der spiller ind er implementeringen af Lane Assist, kvalitet af forlygterne, mulighed for svingbart træk.
Se om du ikke kan finde råd til en 330e i budget, det kommer du ikke at fortryde. BMW kører nogle fine kampagner og den store sikkerhedspakke er skarpt prissat til 25k kkr.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 18. nov 2020, 13:51

DanielPT skrev:
18. nov 2020, 10:48
Alle jer der bestiller Tesla, er i slet ikke nervøs for alt det skriveri der er om samle kvalitet, maling osv?
Nej. Har en allerede (hvor der ikke er noget særligt at bemærke) og er ikke specielt nervøs i forhold til samlekvalitet/maling. Den falder næppe fra hinanden og en del af de historier man har læst er i øvrigt baseret på enkeltsager, som er blevet gentaget i en uendelighed (men ingen tvivl om at Tesla har haft problemer med kvalitetskontrollen, især i starten). ;)

Men der er vel ingen tvivl om at andre producenter er lidt bedre til at samle med ensartede/små tolerancer etc. Synes egentlig at min M3 er samlet ganske pænt, men enkelte steder kan man da godt se, at der er lidt tilpasninger etc. der kunne være lavet pænere.

Men overordnet set i forhold til pris/kvalitet/ydelse/udstyr etc. så synes jeg at en Tesla M3 fra knap 400k er en rigtig attraktiv pakke, masser af power, Autopilot (ikke perfekt, men lækkert), masser af andet udstyr, etc.

I øvrigt første gang jeg virkelig har oplevet "et skifte" med en ny bil. Det er virkelig noget andet/nyt/spændende efter min mening. Som regel er et bilskifte, jo ikke nogen revolution, det er lidt nyere/anderledes, lidt mere grej/ydelse etc.
Tesla'en er noget helt nyt, hvilket jeg synes er fedt (andre synes måske så at det er uinteressant/irriterende etc.)

Men tilbage til nervøsiteten :D .
Det jeg kan være lidt bekymret for er rustbeskyttelse af M3. Når man kigger lidt i skærmkasser etc. virker den nærmest tørlagt. Tror ikke den har fået nogen form for beskyttelse, måske heller ikke i hulrum etc?
Så skal man beholde den i en årrække, tror jeg at man skal overveje at få den smurt ind i en seriøs omgang tjære....

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af i-s » 18. nov 2020, 14:44

Thor-thor skrev:
18. nov 2020, 13:51
DanielPT skrev:
18. nov 2020, 10:48
Alle jer der bestiller Tesla, er i slet ikke nervøs for alt det skriveri der er om samle kvalitet, maling osv?
Nej. Har en allerede (hvor der ikke er noget særligt at bemærke) og er ikke specielt nervøs i forhold til samlekvalitet/maling. Den falder næppe fra hinanden og en del af de historier man har læst er i øvrigt baseret på enkeltsager, som er blevet gentaget i en uendelighed (men ingen tvivl om at Tesla har haft problemer med kvalitetskontrollen, især i starten). ;)

Men der er vel ingen tvivl om at andre producenter er lidt bedre til at samle med ensartede/små tolerancer etc. Synes egentlig at min M3 er samlet ganske pænt, men enkelte steder kan man da godt se, at der er lidt tilpasninger etc. der kunne være lavet pænere.

Men overordnet set i forhold til pris/kvalitet/ydelse/udstyr etc. så synes jeg at en Tesla M3 fra knap 400k er en rigtig attraktiv pakke, masser af power, Autopilot (ikke perfekt, men lækkert), masser af andet udstyr, etc.

I øvrigt første gang jeg virkelig har oplevet "et skifte" med en ny bil. Det er virkelig noget andet/nyt/spændende efter min mening. Som regel er et bilskifte, jo ikke nogen revolution, det er lidt nyere/anderledes, lidt mere grej/ydelse etc.
Tesla'en er noget helt nyt, hvilket jeg synes er fedt (andre synes måske så at det er uinteressant/irriterende etc.)

Men tilbage til nervøsiteten :D .
Det jeg kan være lidt bekymret for er rustbeskyttelse af M3. Når man kigger lidt i skærmkasser etc. virker den nærmest tørlagt. Tror ikke den har fået nogen form for beskyttelse, måske heller ikke i hulrum etc?
Så skal man beholde den i en årrække, tror jeg at man skal overveje at få den smurt ind i en seriøs omgang tjære....
Jeg har hørt at M3 ikke må efterbehandles. Der skulle sidde nogle tryk følere i karosseriet til "crash" detektering, som holder om med at virke hvis den bliver eftersprøjtet. Så lev med rusten er vist eneste mulighed.
/Søren.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 18. nov 2020, 16:48

i-s skrev:
18. nov 2020, 14:44
Thor-thor skrev:
18. nov 2020, 13:51
.........

Men tilbage til nervøsiteten :D .
Det jeg kan være lidt bekymret for er rustbeskyttelse af M3. Når man kigger lidt i skærmkasser etc. virker den nærmest tørlagt. Tror ikke den har fået nogen form for beskyttelse, måske heller ikke i hulrum etc?
Så skal man beholde den i en årrække, tror jeg at man skal overveje at få den smurt ind i en seriøs omgang tjære....
Jeg har hørt at M3 ikke må efterbehandles. Der skulle sidde nogle tryk følere i karosseriet til "crash" detektering, som holder om med at virke hvis den bliver eftersprøjtet. Så lev med rusten er vist eneste mulighed.
Korrekt, men ved at en del har fået det gjort alligevel (uden problemer).
Men nok en god ide at få det gjort et sted, hvor de har prøvet der før....
Skrækhistorien angående dette handler, så vidt jeg husker om en Model X, der efter en behandling fik problemer med diverse sensorer, som kostede x00.000,- at ordne

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"