Hej Alle,
Jeg har brug for lidt "ekspert-bistand" til lidt udregning:
Så vidt jeg husker er mit batteri på min Passat GTE (2018) på 10 KWh
Lad os antage at det koster kr. 2,00 pr. KWh at oplade det.
Det vil sige at fra 0% til 100% vil koste 20 KR.
Min Board-computer siger at den kan køre 43 km på batteriet, men reelt bliver det nok 28 km.
Min board-computer siger så også at jeg i gennemsnit har kørt 5 km/KWh
.. det giver ikke helt mening for mig..
5km / KWh = 50 KM på et 10KWh batteri
28 KM på et 10 KWh batteri = 2,8km / KWh
Vil det ikke sige, at det reelt koster mig kr. 20 for at køre 28 km?
.. selvom min board computer påstår at jeg kører 5km / KWh?
Håber det giver mening
Tak.
Udregning af pris for opladning af GTE
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 30
- Tilmeldt: 12. nov 2009, 20:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Udregning af pris for opladning af GTE
/Morten
____________________________________
PASSAT GTE - 2018
https://haisler.dk - https://danske-online-casinoer.dk
____________________________________
PASSAT GTE - 2018
https://haisler.dk - https://danske-online-casinoer.dk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6046
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6471 times
- Been thanked: 1649 times
Re: Udregning af pris for opladning af GTE
Jeg vil sige din udregning giver mening, men at der også er lidt tab ved opladning, så det koster nok nærmere 11 kWh at oplade 10 kWh
Forbruget er sandsynligvis et gennemsnit, så du skal tillægge den tid du kører med begge motorer, det vil sige dit gode snitforbrug på benzin skal have lagt forbruget på strøm oveni, og omvendt. Så når benzinmotoren kører, så kører du måske 10 km/kWh og 18 km/l, så på 90 km har du brugt 9 kWh + 5 liter brændstof = det har kostet omkring 20 kr i strøm og 60 kr i benzin, altså 80 kr i alt.
De der forbrugsmålere er svære at stole på fordi de mangler detaljer.
Forbruget er sandsynligvis et gennemsnit, så du skal tillægge den tid du kører med begge motorer, det vil sige dit gode snitforbrug på benzin skal have lagt forbruget på strøm oveni, og omvendt. Så når benzinmotoren kører, så kører du måske 10 km/kWh og 18 km/l, så på 90 km har du brugt 9 kWh + 5 liter brændstof = det har kostet omkring 20 kr i strøm og 60 kr i benzin, altså 80 kr i alt.
De der forbrugsmålere er svære at stole på fordi de mangler detaljer.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 30
- Tilmeldt: 12. nov 2009, 20:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Udregning af pris for opladning af GTE
Hej Brian,
Tak for svar... ja, jeg er enig i at jeg også skal medregne benzin, men jeg har 7 km til og fra arbejde og jeg kører derfor kun EL det meste af tiden, og de 5km/KWh er beregnet ud fra KUN el-kørsel... så nej - de er IKKE til at regne med
Tak for svar... ja, jeg er enig i at jeg også skal medregne benzin, men jeg har 7 km til og fra arbejde og jeg kører derfor kun EL det meste af tiden, og de 5km/KWh er beregnet ud fra KUN el-kørsel... så nej - de er IKKE til at regne med
/Morten
____________________________________
PASSAT GTE - 2018
https://haisler.dk - https://danske-online-casinoer.dk
____________________________________
PASSAT GTE - 2018
https://haisler.dk - https://danske-online-casinoer.dk
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: Udregning af pris for opladning af GTE
Mnjaa..... du er ikke helt off. Men en lille korrektion er der plads til
Når din bil siger at batteriet er fladt, og derfor starter benzinmotoren, så er det i virkeligheden ikke helt fladt.
En GTE bevarer altid en mængde strøm i bunden, som den aldrig bruger helt ned.
For det første kan du jo konstatere, at den altid bruger elmotoren ved igangsætning fra stilstand (også selv om batteriet er "fladt"), og så starter den benzinmotoren så snart du har rullet 10 meter.
For det andet er det elmotoren i gearkassen, der bruges til at starte benzinmotoren (en GTE har ikke en almindelig starter ligesom rene benzinbiler).
Derfor er bilens funktion afhængig af at der altid er noget strøm på højvoltbatteriet.
Så derfor - når du har kørt 28 km, har du ikke brugt alle 10KW til det, men måske "kun" 90% af det. Jeg ved ikke præcis hvor meget den bibeholder i reserve, men sig bare 10% for forståelsens skyld.
Dvs dermed er det heller ikke alle 10KW du skal genoplade når du igen kommer til stikkontakten.
Det forbedrer dit regnestykke en lille bitte smule ... men, indrømmet, ikke særlig meget.
Når din bil siger at batteriet er fladt, og derfor starter benzinmotoren, så er det i virkeligheden ikke helt fladt.
En GTE bevarer altid en mængde strøm i bunden, som den aldrig bruger helt ned.
For det første kan du jo konstatere, at den altid bruger elmotoren ved igangsætning fra stilstand (også selv om batteriet er "fladt"), og så starter den benzinmotoren så snart du har rullet 10 meter.
For det andet er det elmotoren i gearkassen, der bruges til at starte benzinmotoren (en GTE har ikke en almindelig starter ligesom rene benzinbiler).
Derfor er bilens funktion afhængig af at der altid er noget strøm på højvoltbatteriet.
Så derfor - når du har kørt 28 km, har du ikke brugt alle 10KW til det, men måske "kun" 90% af det. Jeg ved ikke præcis hvor meget den bibeholder i reserve, men sig bare 10% for forståelsens skyld.
Dvs dermed er det heller ikke alle 10KW du skal genoplade når du igen kommer til stikkontakten.
Det forbedrer dit regnestykke en lille bitte smule ... men, indrømmet, ikke særlig meget.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 524
- Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 110 times
Re: Udregning af pris for opladning af GTE
der er allerede denne tråd https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=154418
og vil du have noget brugelig resultat - lad fuld op - kør batteriet næsten tom - og så lad igen - aflæs måler før og efter hvis du har en bimåler på - det har jeg gjort med min kuga
Min Kuga har kørt 34,2 km på 7,36 KWh ved seneste måling - da vi har nedsat El-afgift pga. jordvarme - svarer det til en udgift på ca. 8 kr. for 34,2 km - det billigt
og vil du have noget brugelig resultat - lad fuld op - kør batteriet næsten tom - og så lad igen - aflæs måler før og efter hvis du har en bimåler på - det har jeg gjort med min kuga
Min Kuga har kørt 34,2 km på 7,36 KWh ved seneste måling - da vi har nedsat El-afgift pga. jordvarme - svarer det til en udgift på ca. 8 kr. for 34,2 km - det billigt
ID.5 PRO Performance 2022
-
- Medlem
- Indlæg: 1159
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 226 times
Re: Udregning af pris for opladning af GTE
Her hos svinger el priser utrolig meget, så man skal virklig være obs på hvornår man lader.
Har du overvejet en stander fra Clever. Jeg ved at min søn lige har købt en plugin hybrid og de har taget Clever, for så kan de lader alt det de vil for 380 kr om måneden. Både hjemme og ude på clever lader.
Har du overvejet en stander fra Clever. Jeg ved at min søn lige har købt en plugin hybrid og de har taget Clever, for så kan de lader alt det de vil for 380 kr om måneden. Både hjemme og ude på clever lader.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 30
- Tilmeldt: 12. nov 2009, 20:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Udregning af pris for opladning af GTE
Hej igen,
Tak for de gode kommentarer - Det er værdifuldt ...
Jeg har lige bestilt en Ladeboks fra OK Benzin - så når den kommer så bliver det da noget billigere for mig
Tak for de gode kommentarer - Det er værdifuldt ...
Jeg har lige bestilt en Ladeboks fra OK Benzin - så når den kommer så bliver det da noget billigere for mig
/Morten
____________________________________
PASSAT GTE - 2018
https://haisler.dk - https://danske-online-casinoer.dk
____________________________________
PASSAT GTE - 2018
https://haisler.dk - https://danske-online-casinoer.dk
- VW-GTE
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 77
- Tilmeldt: 13. maj 2020, 16:54
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 19 times
Re: Udregning af pris for opladning af GTE
Køre pt 48km pr opladning på min Golf GTE (19 model) som har et 8,8kwh batteri. Jeg har min egen lader uden abonnement.
På den sidste tankfuld benzin (40liter) har jeg kørt 3200km, dvs benzin forbrug ca. 80kml.+ el, det giver bare så meget mening for mig
På den sidste tankfuld benzin (40liter) har jeg kørt 3200km, dvs benzin forbrug ca. 80kml.+ el, det giver bare så meget mening for mig
Audi Q4 E-Tron 50 Quatro S-Line-2022