Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 13. sep 2021, 04:42

mortenmol skrev:
12. sep 2021, 23:24

Desuden er det “ulovligt” / skal beskattes, da arbejdsgiveren ikke må stille gratis strøm til rådighed til medarbejdernes private biler.
Korrekt! Medmindre strømmen er frit for alle, ligesom Lidl, Fisketorvet, mfl. tilbyder :)
These users thanked the author Dennis2k for the post:
BrianDS
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 806 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 15. sep 2021, 08:27

PMM skrev:
15. sep 2021, 07:37
Kims skrev:
15. sep 2021, 07:20
Dennis2k skrev:
15. sep 2021, 06:51


Jeg skal ikke stoppe dig - Jeg har haft en i 14 dage nu, fantastisk bil! Jeg syntes dog ikke der er så meget bredde på bagsædet til 2 autostol og et barn imellem. Men det afhænger selvfølgelig også af hvor store dine unger er :)

Edit: Jeg kan evt. sætte 2 af vores bagudvendte autostole i min og tage et billede til dig, hvis det er en hjælp
Vi har en på 1½ år, 3 år og 7 år.
Så det er snart slut med bagudvendte autostole og kan overgå til nogen lidt mindre.
90% af tiden vil der kun blive kørt med 1-2 børn.

Den er så fed den bil, jeg har drømt om den hele natten :D
Du må meget gerne lige prøve og smide et billede med de 2 stole i.
Jeg er 99 % sikker på, vi kommer til at købe en Ioniq 5. Det er plads til tre autostole, hvis de to monteres med de Rivemove beslag omtalt andetsteds.

Det er meget bil og udstyr for pengene. Uden jeg ved hvad sådan en model Y står i - og hvis man kan få den inden børnene er flyttet hjemmefra ;)
Husk at tjekke hvordan det ser ud med ladestandere i dit område :)

Generelt har Clever mm, voldsomt få superchargers, hvilket er træls når man er på tur, hvorimod tesla har superchargers placeret jævnt ved de større motorveje - som dog endnu kun kan bruges af tesla biler.

Så for mig er lige præcis dén detalje meget vigtig i valg af mærke - det skal dog dertil siges at tesla åbner deres for alle, men hvornår det bliver ved ingen.

Pt har clever kun superchargers følgende steder, og de fleste steder er der 2. til sammenligning har tesla typisk mellem 8-24 hvert sted.
IMG_1806.png
IMG_1806.png (91.1 KiB) Vist 798 gange

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 15. sep 2021, 08:34

martinta skrev:
15. sep 2021, 08:27

Husk at tjekke hvordan det ser ud med ladestandere i dit område :)

Generelt har Clever mm, voldsomt få superchargers, hvilket er træls når man er på tur, hvorimod tesla har superchargers placeret jævnt ved de større motorveje - som dog endnu kun kan bruges af tesla biler.

Så for mig er lige præcis dén detalje meget vigtig i valg af mærke - det skal dog dertil siges at tesla åbner deres for alle, men hvornår det bliver ved ingen.

Pt har clever kun superchargers følgende steder, og de fleste steder er der 2. til sammenligning har tesla typisk mellem 8-24 hvert sted.
Enig! Det er også en af de ting som jeg overvejede da jeg handlede bil - Ikke noget som var afgørende syntes jeg dog.
Tesla ladenetværk er enormt og udbygges i et Tempo som de andre udbydere slet ikke kan følge med i.


Clever åbner "snart" en pænt stor ladestation i Odense - Det vil hjælpe på det.
Men hvis man køber en Ioniq5 pga. ladehastigheder, så er det nærmest kun Ionity som duer og dem er da godt nok ikke mange af (endnu).
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af AU-R8 » 15. sep 2021, 08:40

Dennis2k skrev:
15. sep 2021, 08:34
martinta skrev:
15. sep 2021, 08:27

Husk at tjekke hvordan det ser ud med ladestandere i dit område :)

Generelt har Clever mm, voldsomt få superchargers, hvilket er træls når man er på tur, hvorimod tesla har superchargers placeret jævnt ved de større motorveje - som dog endnu kun kan bruges af tesla biler.

Så for mig er lige præcis dén detalje meget vigtig i valg af mærke - det skal dog dertil siges at tesla åbner deres for alle, men hvornår det bliver ved ingen.

Pt har clever kun superchargers følgende steder, og de fleste steder er der 2. til sammenligning har tesla typisk mellem 8-24 hvert sted.
Enig! Det er også en af de ting som jeg overvejede da jeg handlede bil - Ikke noget som var afgørende syntes jeg dog.
Tesla ladenetværk er enormt og udbygges i et Tempo som de andre udbydere slet ikke kan følge med i.


Clever åbner "snart" en pænt stor ladestation i Odense - Det vil hjælpe på det.
Men hvis man køber en Ioniq5 pga. ladehastigheder, så er det nærmest kun Ionity som duer og dem er da godt nok ikke mange af (endnu).
Taler i om Danmark ?
Sjælland Fyn og Fredericia Århus er da langt bedre dækket ind end Tesla med Clever. Dertil kommer Ionity.
Vedhæftede filer
3F5259FE-1C97-443B-BDF4-7473E5C45D67.png
3F5259FE-1C97-443B-BDF4-7473E5C45D67.png (162.54 KiB) Vist 1057 gange
Senest rettet af AU-R8 15. sep 2021, 08:44, rettet i alt 1 gang.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 15. sep 2021, 08:43

AU-R8 skrev:
15. sep 2021, 08:40

Taler i om Danmark ?
Umiddelbart ja - Clever er vel kun interessant i Danmark (på nær de få de har udenfor grænserne).
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af AU-R8 » 15. sep 2021, 08:46

Dennis2k skrev:
15. sep 2021, 08:43
AU-R8 skrev:
15. sep 2021, 08:40

Taler i om Danmark ?
Umiddelbart ja - Clever er vel kun interessant i Danmark (på nær de få de har udenfor grænserne).
Har tilføjet i besked ovenfor.
Kan se Tesla har fået i Roskilde og dækket en et par steder i nord og vest Jylland.
Kan godt lide Clever at de nu har i København og Århus Havn og snart Odense.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 15. sep 2021, 08:55

AU-R8 skrev:
15. sep 2021, 08:46

Kan se Tesla har fået i Roskilde og dækket en et par steder i nord og vest Jylland.
Kan godt lide Clever at de nu har i København og Århus Havn og snart Odense.
Enig. Det er godt for alle med flere Clever ladere - Men jeg ser egentlig Clever VS Tesla som 2 forskelige behov.

Tesla SuC er til langture (de har ganske få ladere i byenerne), hvor Clever er lige omvendt, meget stærke i byerne med langsomme ladere dog.

Jeg ved at Tesla er tæt på en ret stor ladestation i indre København - Måske i en P-kælder 8-)
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af SteffenR » 15. sep 2021, 09:23

Hvis det er inde i dronnings Tværgade, hvor Eon/clever har været, så forbered dig på, at græde snot pga prisen for at holde der.

Clever er dansk ejet (SEAS-NVE / Andel) og er startet af samme gut som har startet Greenmobility, så de vokser nok ikke lige så hurtigt som feks Tesla kan.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 15. sep 2021, 09:29

SteffenR skrev:
15. sep 2021, 09:23
Hvis det er inde i dronnings Tværgade, hvor Eon/clever har været, så forbered dig på, at græde snot pga prisen for at holde der.

Clever er dansk ejet (SEAS-NVE / Andel) og er startet af samme gut som har startet Greenmobility, så de vokser nok ikke lige så hurtigt som feks Tesla kan.
Jeg tror ikke det er Jeudans P-hus, hvis det er det som du tænker på - Men uagtet, det er i det område (som jeg hører det) og priserne på p-afgift er latterlige høje, enig.

Men hvis man bor inde i byen har abonnement til nogle af de p-huse, så er selve p-afgiften ikke nødvendigvis helt på månen.

Jeg har intet imod Clever, tværtimod. Syntes de gør det fint - Jeg har ikke behov for deres lyn-ladere

Problemet er bare ved at opstå ved at kommunerne (Hovedstaden) gør ikke særlig meget for at få flere ladestandere op, og ketchup effekten nærmer sig - Der kommer rigtig mange el-biler til.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af SteffenR » 15. sep 2021, 09:39

Der er ikke særlig mange p kældre i indre by, hvor der er mulighed for den slags setup, da Tesla havde butik i Bredgade brugte de Dr Tværgade som base for demobiler, tænker jeg det er et oplagt valg. Polestar bruger Berlingskehus.

Alle de store p huse (pånær Illum og magasin) i indreby er ejet af Jeudan, men dr Tværgade ligger lige 15kr i timen over de andre.

Det har været et problem længe med flaskehals, en del af problemet ligger i der er for mange udbydere, så man skal have abonnement til 5-6 udbydere på et eller andet tidspunkt, så en lader fra Merkur andelskasse den anden dag. 🤷🏻‍♂️

Jeg har henholdsvist 600 og 1000 meter til de nærmeste ladere fra hvor jeg bor og der er 4 og 5 pladser ved dem og den ene er næsten altid spærret af en ICE bil eller nogen der ikke lader.

Vi er mange der glæder os til Nina Hedeager ryger på porten.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 15. sep 2021, 09:48

@SteffenR - Det er måske tættere på kongens Have :)

Historie fra den virkelig verden:

Jeg skulle parkere inde ved vester voldgade i sidste uge og der holdte selvfølgelig en gammel sur Golf og blokeret for en ladeplads. Der var så heldigvis en ledig alm. p-plads ved siden af, så der satte jeg bilen (jeg skulle ikke nødvendigvis lade).

Men jeg ser så at vedkommende i golfen sidder i bilen, så jeg banker på ruden og spørger om vi skal bytte plads.
Men vedkommende vrissede og sagde at det havde han ikke tid til.

Jaja tænkte jeg.. Da jeg kom tilbage fra mit møde, da sad der heldigvis en fin bøde i ruden.

Hvis kulturen forsætter, så er det jo lige meget om der er 1000 el-bils pladser, hvis de alligevel fyldes om med fossil biler som ikke orker at finde en alm. ledig p-plads.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af SteffenR » 15. sep 2021, 09:55

Landgreven kan være en fin mulighed, der står også en masse ladere i forvejen, adelgade er for lille og den i Borgergade der er til salg vil ikke fungere.

Du kan via giv et praj app’en anmelde den slags til parkering København, så kommer de flyvende med blokken.

Nu hvor de nedlægger p pladser bliver problemet nok ikke mindre.
These users thanked the author SteffenR for the post:
DanielB12
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Kims
Nyt medlem
Indlæg: 431
Tilmeldt: 22. apr 2009, 21:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 26 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kims » 15. sep 2021, 10:01

Godt man ikke har alle de problemer :D
Citroen Grand C4 SpaceTourer 2.0 BlueHDI EAT6
Fiat Punto 1.2 2000
Renault Grand Scenic 1.5DCI 2011
Seat Ibiza 1.4TDI Ecomotive 2009

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 15. sep 2021, 10:04

Kims skrev:
15. sep 2021, 10:01
Godt man ikke har alle de problemer :D
En Fiat og en Citroen indbyder ellers til flere problemer herinde :lol: :lol:
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 3):
Dennis2kMorten HedenstedTarget
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Kims
Nyt medlem
Indlæg: 431
Tilmeldt: 22. apr 2009, 21:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 26 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kims » 15. sep 2021, 10:10

DanielB12 skrev:
15. sep 2021, 10:04
Kims skrev:
15. sep 2021, 10:01
Godt man ikke har alle de problemer :D
En Fiat og en Citroen indbyder ellers til flere problemer herinde :lol: :lol:
Jeg har brede skuldre.
Fiatten er dog skrottet, ellers dejlig bil :cry:
Citroen Grand C4 SpaceTourer 2.0 BlueHDI EAT6
Fiat Punto 1.2 2000
Renault Grand Scenic 1.5DCI 2011
Seat Ibiza 1.4TDI Ecomotive 2009

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 806 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 15. sep 2021, 10:33

AU-R8 skrev:
15. sep 2021, 08:40
Dennis2k skrev:
15. sep 2021, 08:34
martinta skrev:
15. sep 2021, 08:27

Husk at tjekke hvordan det ser ud med ladestandere i dit område :)

Generelt har Clever mm, voldsomt få superchargers, hvilket er træls når man er på tur, hvorimod tesla har superchargers placeret jævnt ved de større motorveje - som dog endnu kun kan bruges af tesla biler.

Så for mig er lige præcis dén detalje meget vigtig i valg af mærke - det skal dog dertil siges at tesla åbner deres for alle, men hvornår det bliver ved ingen.

Pt har clever kun superchargers følgende steder, og de fleste steder er der 2. til sammenligning har tesla typisk mellem 8-24 hvert sted.
Enig! Det er også en af de ting som jeg overvejede da jeg handlede bil - Ikke noget som var afgørende syntes jeg dog.
Tesla ladenetværk er enormt og udbygges i et Tempo som de andre udbydere slet ikke kan følge med i.


Clever åbner "snart" en pænt stor ladestation i Odense - Det vil hjælpe på det.
Men hvis man køber en Ioniq5 pga. ladehastigheder, så er det nærmest kun Ionity som duer og dem er da godt nok ikke mange af (endnu).
Taler i om Danmark ?
Sjælland Fyn og Fredericia Århus er da langt bedre dækket ind end Tesla med Clever. Dertil kommer Ionity.
Der er forskel på om vi snakker ladestandere eller superchargers. Ladestandere er Clever langt overlegen, superchargers er de voldsomt langt bagefter - desværre. dit eget billede vise det jo også ganske fint.

hver af de steder der er en prik ved clever er der imellem 2-4 ladere. Tesla har typisk mellem 12-24 ladere per lokation. De røde her eksisterer allerede, de grå er på timeline, og de fleste af dem er i luften i Q2 2022.
tesla.png
tesla.png (124.99 KiB) Vist 945 gange
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
DanielB12HansH

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 15. sep 2021, 10:56

Lad være med at tro alt for meget på de tidsplaner - Den i Esbjerg feks har været undervejs i flere år :D
These users thanked the author Dennis2k for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af AU-R8 » 15. sep 2021, 11:02

Korrekt med antallet per sted.
Diskussionen er jo snart ligemeget. Hvis de ikke selv finder en løsning bliver de tvunget til at lade alle lade på deres ladestationer. Så kan man jo selv vælge hvor man vil lade selvom prisen jo nok vil være ret forskellig.
These users thanked the author AU-R8 for the post:
BrianDS

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 806 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 15. sep 2021, 12:00

PMM skrev:
15. sep 2021, 11:06
Vi har fået tilbudt en Ioniq af en chef fra en halv-lokal forhandler, så jeg kan have den indenfor overskuelig fremtid. Vi har ikke travlt som sådan, men der ER bestemt et økonomisk incitament for os. Det er den leasede Touran, den skal erstatte.

Jeg forventer at "tanke" 95 % hjemme, så jeg er ikke så bekymret for lade netværk.

Jeg bryder mig ikke om Tesla design, hverken indvendigt eller udvendigt. Vi er endt i en Ioniq pga design er acceptabelt og prisen er umådeligt rimelig. Jeg synes simpelthen Enyaq stikker af på prisen, skal jeg have en, med det udstyr, jeg ønsker mig. Designmæssigt, var det nok ellers min favorit.
Jeg lader også nok 90-95% af tiden herhjemme. alle ture (i fornuftigt vejr) på under 400 km, kan jeg køre uden at lade.

Du skal ikke være bekymret for lade netværk i sig selv, og så alligevel. kører jeg fra aarhus til ballerup og retur, så skal jeg lade min. 1 gang. Det er en superlader, og den lader typisk med 100+ kw, så efter 20-25 minutter har jeg nok til at komme hjem. Hvis jeg er heldig, så er der en ledig clever lader på kontoret i ballerup, desværre er der en flok halvhjerner der mener, at fordi de har en elbil, er det ok at lade den HVER dag på de her standere på trods af de kun har kørt 15 kilometer hjem, og til kontoret igen, så den faktisk ikke lader i mere end 10 minutter, før den er opladet, til gengæld holder de lige foran indgangen - hvilket betyder at dem der skal bruge dem ikke kan komme til.

Så i min optik så jeg faktisk hellere at de placerede destinations ladestandere langt væk fra døren, så er der en vis form for sikkerhed for at det kun er dem der rent faktisk har planer om at skulle bruge den som parkere der.

Anyway, hvis jeg er ultra heldig, så kan jeg lade på destinationen, og til fyraften køre hjem igen uden ladepause.

Normalt, kører jeg derfra, og lander enten i Køge eller Slagelse, og alt efter tidspunkt klatlader jeg 10 minutter, og kører så videre og så lader jeg igen i Hedensted eller middelfart og får strukket benene - det fungerer fint.

Men havde jeg ikke haft tesla, så skulle jeg krydse fingre for at de desværre meget få clever ladere er ledige på turen, og er de ikke, så skal jeg ned og lade på 50 kw eller mindre. Og så begynder det faktisk at være træls, da turen hjem nu stoppes af en ladepause på 1 time eller mere i stedet for de der 20-25 minutter jeg ellers skulle have ladet.

Pointen er: Du skal ikke være bekymret for ladenetværket i sig selv, men gør dig selv den tjeneste at du får tjekket hvilke muligheder der er, de steder i plejer at tage hen, du kommer ikke til at køre tør for strøm, men du kan sagtens risikere at vente i længere tid end ønsket, fordi der er få for clever eller ionity ladere.

Dertil, så er den næste udfordring, at ladenetværket i dag er det rene vilde vesten. De enkelte selskaber kan sætte deres egen pris. Hvis du tager plugsurfing og kigger på indre københavn, så er der priser op til 10 kr/kwh - hvilket er en helt horibel pris i forhold til de under 1 krone du giver hjemme, 3,10 kroner du giver på en tesla supercharger, eller bare de 3,5/5 som du giver ved clever på hhv langsom og supercharger.
Senest rettet af martinta 15. sep 2021, 12:36, rettet i alt 2 gange.
These users thanked the author martinta for the post:
PMM

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 806 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 15. sep 2021, 12:01

Dennis2k skrev:
15. sep 2021, 10:56
Lad være med at tro alt for meget på de tidsplaner - Den i Esbjerg feks har været undervejs i flere år :D
Må nok erkende jeg ikke har fulgt super meget med.

Indtil videre har jeg brugt/haft brug for ladere i:
Aarhus (min egen var ikke sat op endnu)
Hedensted
Middelfart
Rødekro
Slagelse
Køge

Og de var der alle sammen inden jeg fik min bil :lol: Så har ikke lige fulgt med i udruldningen.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 15. sep 2021, 12:05

Jeg har kun været i Køge, bare for sjov da jeg fik min. Skide hyggeligt tror jeg havde 3-4 ovre og sparke dæk på min Model Y :D
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

PMM
Helt nyt medlem
Indlæg: 95
Tilmeldt: 12. jun 2018, 20:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af PMM » 15. sep 2021, 13:24

martinta skrev:
15. sep 2021, 12:00
PMM skrev:
15. sep 2021, 11:06
Vi har fået tilbudt en Ioniq af en chef fra en halv-lokal forhandler, så jeg kan have den indenfor overskuelig fremtid. Vi har ikke travlt som sådan, men der ER bestemt et økonomisk incitament for os. Det er den leasede Touran, den skal erstatte.

Jeg forventer at "tanke" 95 % hjemme, så jeg er ikke så bekymret for lade netværk.

Jeg bryder mig ikke om Tesla design, hverken indvendigt eller udvendigt. Vi er endt i en Ioniq pga design er acceptabelt og prisen er umådeligt rimelig. Jeg synes simpelthen Enyaq stikker af på prisen, skal jeg have en, med det udstyr, jeg ønsker mig. Designmæssigt, var det nok ellers min favorit.
Jeg lader også nok 90-95% af tiden herhjemme. alle ture (i fornuftigt vejr) på under 400 km, kan jeg køre uden at lade.

Du skal ikke være bekymret for lade netværk i sig selv, og så alligevel. kører jeg fra aarhus til ballerup og retur, så skal jeg lade min. 1 gang. Det er en superlader, og den lader typisk med 100+ kw, så efter 20-25 minutter har jeg nok til at komme hjem. Hvis jeg er heldig, så er der en ledig clever lader på kontoret i ballerup, desværre er der en flok halvhjerner der mener, at fordi de har en elbil, er det ok at lade den HVER dag på de her standere på trods af de kun har kørt 15 kilometer hjem, og til kontoret igen, så den faktisk ikke lader i mere end 10 minutter, før den er opladet, til gengæld holder de lige foran indgangen - hvilket betyder at dem der skal bruge dem ikke kan komme til.

Så i min optik så jeg faktisk hellere at de placerede destinations ladestandere langt væk fra døren, så er der en vis form for sikkerhed for at det kun er dem der rent faktisk har planer om at skulle bruge den som parkere der.

Anyway, hvis jeg er ultra heldig, så kan jeg lade på destinationen, og til fyraften køre hjem igen uden ladepause.

Normalt, kører jeg derfra, og lander enten i Køge eller Slagelse, og alt efter tidspunkt klatlader jeg 10 minutter, og kører så videre og så lader jeg igen i Hedensted eller middelfart og får strukket benene - det fungerer fint.

Men havde jeg ikke haft tesla, så skulle jeg krydse fingre for at de desværre meget få clever ladere er ledige på turen, og er de ikke, så skal jeg ned og lade på 50 kw eller mindre. Og så begynder det faktisk at være træls, da turen hjem nu stoppes af en ladepause på 1 time eller mere i stedet for de der 20-25 minutter jeg ellers skulle have ladet.

Pointen er: Du skal ikke være bekymret for ladenetværket i sig selv, men gør dig selv den tjeneste at du får tjekket hvilke muligheder der er, de steder i plejer at tage hen, du kommer ikke til at køre tør for strøm, men du kan sagtens risikere at vente i længere tid end ønsket, fordi der er få for clever eller ionity ladere.

Dertil, så er den næste udfordring, at ladenetværket i dag er det rene vilde vesten. De enkelte selskaber kan sætte deres egen pris. Hvis du tager plugsurfing og kigger på indre københavn, så er der priser op til 10 kr/kwh - hvilket er en helt horibel pris i forhold til de under 1 krone du giver hjemme, 3,10 kroner du giver på en tesla supercharger, eller bare de 3,5/5 som du giver ved clever på hhv langsom og supercharger.
Jeg gætter på 90 % af vores ture er under 100 km. Vi bor i nærheden af Århus og har familie hhv. Sønderborg og Esbjerg. Så det er til at overskue.

Vores eneste bekymring er nok, at det er den med lille batteri. Taster jeg den i ABRP så skal jeg lade to gange for at komme til Sønderborg t/r. Det kunne jeg nok alligevel have det stramt med. Men igen, hvis det så fungerer upåklageligt +95 % af turene...

Og den sondring stammer selvfølgelig fra, at vi står med en, vi kan få med det samme. Det svarer jo lidt til at spørge en 3-årig, om de vil have ét stykke slik nu eller vente en time og få 10... :oops: :lol:
... Havde den været med stort batteri, trods alt, og så med vores kørselsmønster in mente, så havde jeg slet ikke været i tvivl.

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 806 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 15. sep 2021, 13:26

Kevinff skrev:
15. sep 2021, 13:16
Men en Tesla kan vel lade alle steder?

Ideelt set ville jeg nok gerne have enten:
Model 3
Model Y
Kia EV6
Ioniq 5

Men nu må vi se hvad det ender med Billede

Det ligner at Nordic Car får høvlet nogle Model 3 over disken ihvertfald.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jep, det er derfor tesla har fordelen lige i øjeblikket - igen, tesla siger jo de vil åbne deres netværk inden for en overkommelig fremtid.

Så ja:
Tesla kan lade alle steder, inkl teslas egne ladere
Alle andre kan lade alle andre steder end tesla's ladere.
These users thanked the author martinta for the post:
Kevinff

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 15. sep 2021, 13:38

martinta skrev:
15. sep 2021, 13:26

Jep, det er derfor tesla har fordelen lige i øjeblikket - igen, tesla siger jo de vil åbne deres netværk inden for en overkommelig fremtid.
Det er vist tæt på de åbner op i Holland - Bliver interessant at se hvordan det vil udvikle Teslas netværk yderligere.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 15. sep 2021, 13:45

Det vil i min verden betyde en kæmpe indtægt for Tesla. Hold kæft der er meget spild tid på de ladere, så det er bare penge lige ned i lommen. Den kan de så udvide for, og tjene flere penge.

Forstår slet ikke princippet i at stille 2 ladere på en motorvejsresteplads. Der giver teslas lokationer noget mere mening
These users thanked the author Korreborg for the post:
Morten Hedensted
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 15. sep 2021, 13:50

Er de ikke bare forud med et kommende EU-krav? Det der også fik dem til at implementere type 2-stik?
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 15. sep 2021, 13:54

Men du har en lader som 90% af tiden ikke bliver brugt.
Ved at åbne op, så tjener du 1. Penge på en investering da allerede har haft. 2. Din konkurrent tjener ikke pengene.
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 15. sep 2021, 13:56

Jeg tror det handler om at slippe for et krav fra EU, helt sikkert. Men det er også en indtægt som man kan bruge til at vækste sit netværk endnu mere. Jeg tror det sidste vægter mest.
Ingen kender betingelserne, det kan være det bliver så bekosteligt eller kræver abonnement osv.

Men rent praktisk så er lade kablet ret kort og sidder i de fleste non-Tesla biler i den "forkerte" side - Jeg har ikke luret hvordan man klare den del.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 15. sep 2021, 14:02


Dennis2k skrev:Jeg tror det handler om at slippe for et krav fra EU, helt sikkert. Men det er også en indtægt som man kan bruge til at vækste sit netværk endnu mere. Jeg tror det sidste vægter mest.
Ingen kender betingelserne, det kan være det bliver så bekosteligt eller kræver abonnement osv.
...
Jeg tænker modsat at EU krav vægter meget højere, for det er meget nemmere at styre opladning, betaling mv når man har kontrol med begge sider, altså både bil og lader.
Der vil være omkostninger for Tesla, samt Teslas egne kunder vil risikere at komme til en ladeplads der er optaget oftere end det er tilfældet i dag.

Det er helt modsat Teslas strategi om opladning, men jeg er enig i at de kan sætte betingelserne så det er så uattraktivt at de stadig kan holde det lidt for dem selv.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 15. sep 2021, 14:08

BrianDS skrev:
15. sep 2021, 14:02

Jeg tænker modsat at EU krav vægter meget højere, for det er meget nemmere at styre opladning, betaling mv når man har kontrol med begge sider, altså både bil og lader.
Der vil være omkostninger for Tesla, samt Teslas egne kunder vil risikere at komme til en ladeplads der er optaget oftere end det er tilfældet i dag.

Det er helt modsat Teslas strategi om opladning, men jeg er enig i at de kan sætte betingelserne så det er så uattraktivt at de stadig kan holde det lidt for dem selv.
Jeg forstår godt din vinkel på det - Men Elon Musk har i en lang periode været meget omhyggelig med at fremhæve at man ønsker at bidrage til grønomstilling, vidensdeling og skabe et øko-system som er gavnligt for alle.
Direkte citeret at man ikke ønsker at skabe et lukket "apple økosystem".

Meget af det er jo salgsgas, i know. Men det er alligevel noget af det som virkelig rimeligt. Ved at åbne sit netværk op, så kan man jo udnytte ressourcerne bedre og bruge økonomien til at vækste endnu mere (og sikkert tage andele fra sine konkurrenter)
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"