Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 15. sep 2021, 14:13


Dennis2k skrev:
BrianDS skrev:...
Jeg forstår godt din vinkel på det - Men Elon Musk har i en lang periode været meget omhyggelig med at fremhæve at man ønsker at bidrage til grønomstilling, vidensdeling og skabe et øko-system som er gavnligt for alle.
Direkte citeret at man ikke ønsker at skabe et lukket "apple økosystem".

Meget af det er jo salgsgas, i know. Men det er alligevel noget af det som virkelig rimeligt. Ved at åbne sit netværk op, så kan man jo udnytte ressourcerne bedre og bruge økonomien til at vækste endnu mere (og sikkert tage andele fra sine konkurrenter)
Jeg tror ikke meget på Elon, hverken hans udtalte hensigter eller hans planer, det er fortjeneste og egen vinding et langt stykke hen ad vejen.

Alt ved Tesla er et lukket økosystem, de lader ingen andre producere eller reparere dele til deres biler, de har lukket ladestanderne fra dag 1, og de deler intet med andre.
Præcis som et "lukket Apple økosystem"

Volkswagen MEB platformen er til salg, andre producenter kan købe og producere platformen med deres egne biler.
Alle andre end Tesla deler deres infrastruktur med alle - jeg kan virkelig ikke se hvorfor Tesla skulle skifte kurs andet end hvis de er tvunget enten via lovgivning eller pres fra konkurrenterne der måske engang vinder ind på dem.

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 15. sep 2021, 14:16

Dennis2k skrev:
15. sep 2021, 13:56
Jeg tror det handler om at slippe for et krav fra EU, helt sikkert. Men det er også en indtægt som man kan bruge til at vækste sit netværk endnu mere. Jeg tror det sidste vægter mest.
Ingen kender betingelserne, det kan være det bliver så bekosteligt eller kræver abonnement osv.

Men rent praktisk så er lade kablet ret kort og sidder i de fleste non-Tesla biler i den "forkerte" side - Jeg har ikke luret hvordan man klare den del.
Tror egentlig ikke den hænger i krav fra EU. Synes personligt at teslas forklaring på det propriere stik er fair. De var de første der rent faktisk lavede noget med supercharging, så de havde rent faktisk ikke nogen standarder at gå efter.

EU valgte så rimelig hurtigt at lave krav om man CCS stik på alle elbiler, men stadig i dag er der så vidt jeg ved ikke nogen standard i USA.

Helt tilbage fra starten annoncerede de da at netværket på sigt skulle åbnes, og hvis man tænker den lidt længere, så er det jo en vanvittig indtægtskilde de har som er lige til at udnytte. I dag er der reelt ingen som kan konkurrere, i samme omgang kan de allerede i dag levere 250 kw per supercharger, og i næste version 300 kw.

Der er mig bekendt ingen andre som kan være med der, og kan de sætte sig på markedet, så er de sikret en position hvor de tjener kassen.

Det næste jeg så godt kan lide ved tesla's tilgang. Er at de har et blocking fee. Så når du lader, så betaler du 3.1 kr/kwh (clever forlanger 5 kr/kwh). Mens du lader, så betaler du for dit forbrug. vælger du så at blive holdende, og optage en ladeplads, så kommer der en regning oveni - så når den er færdig har du 5 minutter til at flytte dig, derefter koster det 3 kr/minut. Og hvis alle standere benyttes koster det 6 kr/minut.

Et beløb som gør at man ikke bliver ruineret hvis nu der var kø til toilettet, men på samme tid et beløb som man egentlig ikke gider betale hvis man kan slippe, hvilket også gør at der næsten altid/altid er plads når man har brug for det.

Omkring siden at bilen, så er det et problem der ikke kun gælder superchargers, men også hjemme i carporten.

Min model 3 har stik i venstre side, Hyundai har så vidt jeg husker i højre side (havde et skriv om det i den gamle tråd), så hvor skal man placere sin hjemmelader for at den ikke generer og altid vil sidde optimalt når man skifter bil.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 15. sep 2021, 14:49

BrianDS skrev:
15. sep 2021, 14:13
Jeg tror ikke meget på Elon, hverken hans udtalte hensigter eller hans planer, det er fortjeneste og egen vinding et langt stykke hen ad vejen.
Synes den kommentar er lidt unfair :-) Tror ikke jeg kan nævne én eneste virksomhed der har haft røven i vandkorpen så mange gange som tesla (i sin rimelig korte historie). De har været tæt på at lukke et hav af gange. De første biler de leverede (både roadster og model S) var forsinkede som bare fanden, og havde en elendig byggekvalitet - primært fordi de var tvunget til at få noget skubbet over disken så de kunne få nogle penge hjem.

Hele virksomhedens liv har de kørt på kanten til overlevelse, og været rygtet til at de ville gå konkurs næste måned.

Hvis han kun var i det for pengenes skyld, og ikke fordi han troede på projektet, så vil jeg vove den påstand at han havde opgivet for længe siden.

Det er altid nemt at sige i gode tider at person xxx kun er i det for pengenes skyld, men uanset om man kan lide manden eller ej, så har han satme været meget igennem.

Og nej, jeg er ikke fan af Elon Musk som person, han har gang i alt for meget, og har nogle lidt for skøre idéer til min smag (eks. navngivning af børn), meen, synes han fortjener den respekt, at han fortsatte hvor de fleste andre ville give op.
BrianDS skrev:
15. sep 2021, 14:13
Alt ved Tesla er et lukket økosystem, de lader ingen andre producere eller reparere dele til deres biler, de har lukket ladestanderne fra dag 1, og de deler intet med andre.
Præcis som et "lukket Apple økosystem"
Den der tror jeg også vi ser forskelligt på. Tesla producerer rigtig meget selv, men i modsætning til eks. VW, så skifter de jo også dele på bilen konstant.

Den store forskel her, ligger vel netop i at VW bygger en ny model, lad os sige en Passat. Alle dele der skal bruges er enten noget de har på hylden, eller dele der er udviklet til bilen. De ved bilen i nuværende udgave har en produktionscyklus på lad os sige 3 år. I de 3 år ændres der ikke på bilen medmindre der er fejl der virkelig skal rettes. Ergo, er det muligt at lade andre producere ud fra nogle specs.

Tesla ændrer til gengæld på deres bil konstant. Dele bliver ændret, design bliver ændret - og dette sker regelmæssigt. Så det må alt andet lige være lettere at ændre delene hos sig selv, end at tegne sig for at købe 100.000 stk af dims x, blot for at man måneden efter skifter del x ud til del y. Dertil, så bliver man vel så mindre afhængig af underleverandører for at sikre at produktionen kører når man selv kan producere det som skal bruges.

Der hvor det så giver en udfordring som du rigtig nok skriver, er at fordi de gør det på den måde, så er der ikke nogen der har 3. part dele til bilen - så dele skal købes fra tesla, så lige der har de et problem. Men om det er gjort i ond mening er jeg ikke nødvendigvis enig i, men det er nok nærmere en konsekvens af de gerne vil kunne lave ændringer i deres dele.

På den negative side betyder det så også at det er et helvede uden lige at købe en brugt tesla, for du har ingen chance for at vide hvad den bil indeholder.

Omkring ladestandere, så snakker vi om en rimelig ny teknologi stadig. Der har hidtil været meget begrænsede mængder, og tesla har haft problemer med kapital til at udvide det netværk. Hvis du snakker med en person i dag (dig selv inkl. så vidt jeg husker), hvad er så det største problem ved en elbil? korrekt, rækkevidden, og lade muligheder. Så hvis du er ny bilproducent, du har ikke særlig høj kapital, og din overlevelse afhænger af at du kan få folk til at overkomme den her frygt - ja, så havde jeg nok også valgt at holde ladenetværket til mine egne biler. I dag er de så store, og har så mange standere at det ikke er et problem, og af samme grund er de ved at åbne for netværket.
BrianDS skrev:
15. sep 2021, 14:13
Alle andre end Tesla deler deres infrastruktur med alle - jeg kan virkelig ikke se hvorfor Tesla skulle skifte kurs andet end hvis de er tvunget enten via lovgivning eller pres fra konkurrenterne der måske engang vinder ind på dem.
Hvilken infrastruktur er det VAG deler med andre? eller GM? eller Ford? De har vel netop ikke noget infrastruktur. De bygger biler, sælger dem, og så køber de andele i virksomheder med håb om at de så sørger for at levere infrastrukturen.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 15. sep 2021, 15:13

martinta skrev:
15. sep 2021, 14:49
Synes den kommentar er lidt unfair :-) Tror ikke jeg kan nævne én eneste virksomhed der har haft røven i vandkorpen så mange gange som tesla (i sin rimelig korte historie). De har været tæt på at lukke et hav af gange. De første biler de leverede (både roadster og model S) var forsinkede som bare fanden, og havde en elendig byggekvalitet - primært fordi de var tvunget til at få noget skubbet over disken så de kunne få nogle penge hjem.
Tesla er stadig forsinkede, de har udsat Model Y mange gange, deres Tesla Roadster og Cybertruck ligeså, det samme med Tesla Semi - der er ingen tidslinjer du kan regne med, og byggekvaliteten - tjaa, den er da kommet op på højde med gamle amerikaner biler (veteran) ;-) Der er stadig meget at hente for Tesla.
Elon tror på projektet, han tror på at det er en forretning - ellers ville han ikke satse så hårdt på det. Fair nok, men jeg har ingen tiltro til at han holder hvad han lover.
martinta skrev: Den der tror jeg også vi ser forskelligt på. Tesla producerer rigtig meget selv, men i modsætning til eks. VW, så skifter de jo også dele på bilen konstant.
...
På den negative side betyder det så også at det er et helvede uden lige at købe en brugt tesla, for du har ingen chance for at vide hvad den bil indeholder.
Tesla laver det meste selv, men det er meget svært at få lov til at købe reservedele, for du risikerer at stå med en bil der er "disabled", hvis ikke du lader Tesla lave det de nu mener de kun selv kan lave.
Laver du en bule i din VW, så kan du til hver en tid købe alle dele og reparere den selv eller få et frit værksted til at gøre det, sådan er det ikke med Tesla, du kan evt. følge nogle af de hacks Rich viser på hans VLOG: https://www.youtube.com/richrebuilds - det sker også i Danmark. Tesla er lukket og bestemmer selv hvem der køber og sælger - medmindre du finder brugte stumper.
martinta skrev: Omkring ladestandere, så snakker vi om en rimelig ny teknologi stadig. Der har hidtil været meget begrænsede mængder, og tesla har haft problemer med kapital til at udvide det netværk. Hvis du snakker med en person i dag (dig selv inkl. så vidt jeg husker), hvad er så det største problem ved en elbil? korrekt, rækkevidden, og lade muligheder. Så hvis du er ny bilproducent, du har ikke særlig høj kapital, og din overlevelse afhænger af at du kan få folk til at overkomme den her frygt - ja, så havde jeg nok også valgt at holde ladenetværket til mine egne biler. I dag er de så store, og har så mange standere at det ikke er et problem, og af samme grund er de ved at åbne for netværket.
Så er det heller ikke værre - at lade et batteri har man kunnet gøre længe, det er teknikken i bilen der er mest avanceret.
Tesla har aldrig manglet penge, de har fået kapital hver gang det har været et problem, enten fra investorer eller fra Elon Musk selv. Lademulighederne er nok en af de største hindringer i dag - en anden er lasteevne, her er Model Y et skrækeksempel hvis man læser manualen og kigger på hvor meget man må stoppe i bagagerummet, og hvis man ser køreklarvægt vs totalvægt, det er virkelig lidt i forhold til det er en stor bil.
Men helt klart rækkevidde i forhold til ladenetværk er en udfordring og det bliver nok ved indtil der kommer en konkret og reguleret roaming mulighed.
martinta skrev:
BrianDS skrev:
15. sep 2021, 14:13
Alle andre end Tesla deler deres infrastruktur med alle - jeg kan virkelig ikke se hvorfor Tesla skulle skifte kurs andet end hvis de er tvunget enten via lovgivning eller pres fra konkurrenterne der måske engang vinder ind på dem.
Hvilken infrastruktur er det VAG deler med andre? eller GM? eller Ford? De har vel netop ikke noget infrastruktur. De bygger biler, sælger dem, og så køber de andele i virksomheder med håb om at de så sørger for at levere infrastrukturen.
Ionity https://ionity.eu/en/about.html
Det er BMW gruppen, Ford, Hyundai gruppen, Mercedes, Volkswagen gruppen der står bag - der er åbent for alle, det er ikke ligeså udbygget da de startede senere, men der er åbent for alle. Og de arbejder sammen med adskillige andre virksomheder i forhold til at etablere sites



Beklager, jeg ved godt der er nogen der virkelig godt kan lide Tesla, og fortællingen om opkoblingen der finder på noget nyt og kommer ind og laver ravage i et marked hvor ingen andre er nået så langt, men omvendt har Tesla også haft muligheden for at starte helt fra bunden, nye kundegrupper, ingen historik eller andet at tage højde for, og bygge lige præcis det de ønskede, fordi de har haft rigtig mange penge i ryggen lige fra start.
Tesla er kommet langt, og de kan komme endnu længere, men på et eller andet tidspunkt kommer kunderne også til at stille større krav til Tesla, og man vil forvente at de fornyer sig endnu mere - der kan gå længe endnu, men de skal være vågne og vakse hvis de skal forblive i front.
Lovgivningen kan både hjælpe, men også gøre det svært at holde det proprietært - selv Apple må nok snart indse at Lightning stikket er fortid.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

tbnilen
Helt nyt medlem
Indlæg: 73
Tilmeldt: 28. maj 2012, 10:18
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 30 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af tbnilen » 15. sep 2021, 16:52

martinta skrev:
15. sep 2021, 14:16

Omkring siden at bilen, så er det et problem der ikke kun gælder superchargers, men også hjemme i carporten.

Min model 3 har stik i venstre side, Hyundai har så vidt jeg husker i højre side (havde et skriv om det i den gamle tråd), så hvor skal man placere sin hjemmelader for at den ikke generer og altid vil sidde optimalt når man skifter bil.
Vores ID4 har ladestikket bagerst til højre, så laderen i carporten er placeret lige udfor dog i 2m højde til overkant, så det faste kabel kan snilt nå over i venstre side bagerst hvis der er behov for det på en anden bil.
These users thanked the author tbnilen for the post (total 3):
martintaKevinffBrianDS
ID 4 1st.Max + krog
Billede

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 15. sep 2021, 17:16

BrianDS skrev:
15. sep 2021, 15:13
martinta skrev:
15. sep 2021, 14:49
Synes den kommentar er lidt unfair :-) Tror ikke jeg kan nævne én eneste virksomhed der har haft røven i vandkorpen så mange gange som tesla (i sin rimelig korte historie). De har været tæt på at lukke et hav af gange. De første biler de leverede (både roadster og model S) var forsinkede som bare fanden, og havde en elendig byggekvalitet - primært fordi de var tvunget til at få noget skubbet over disken så de kunne få nogle penge hjem.
Tesla er stadig forsinkede, de har udsat Model Y mange gange, deres Tesla Roadster og Cybertruck ligeså, det samme med Tesla Semi - der er ingen tidslinjer du kan regne med, og byggekvaliteten - tjaa, den er da kommet op på højde med gamle amerikaner biler (veteran) ;-) Der er stadig meget at hente for Tesla.
Elon tror på projektet, han tror på at det er en forretning - ellers ville han ikke satse så hårdt på det. Fair nok, men jeg har ingen tiltro til at han holder hvad han lover.
Men har Tesla på noget tidspunkt kommet med en leveringsdato på nogen af ovenstående? Men ja, op til release er deres leveringstidspunkter helt ude i skoven. Når det så er sagt, så køber jeg aldrig første batch af en bil igen, been there, done that.. Seat kan også fucke den del totalt op.

Men er sku ked af at sige det, men min Passat er desværre på niveau med en gammel amerikaner bil på kvaliteten, der er lige så mange gaps på den og skæve lister, som der er på vores Model 3 - du må gerne komme og måle :)

Eneste sted hvor jeg vil give dig ret, er på lakken. Tesla er virkelig sårbar over for stenslag, hvor Passaten ikke har mange stenslag som går igennem lakkener det mere reglen end undtagelsen på teslaen.
BrianDS skrev:
15. sep 2021, 15:13
martinta skrev: Den der tror jeg også vi ser forskelligt på. Tesla producerer rigtig meget selv, men i modsætning til eks. VW, så skifter de jo også dele på bilen konstant.
...
På den negative side betyder det så også at det er et helvede uden lige at købe en brugt tesla, for du har ingen chance for at vide hvad den bil indeholder.
Tesla laver det meste selv, men det er meget svært at få lov til at købe reservedele, for du risikerer at stå med en bil der er "disabled", hvis ikke du lader Tesla lave det de nu mener de kun selv kan lave.
Laver du en bule i din VW, så kan du til hver en tid købe alle dele og reparere den selv eller få et frit værksted til at gøre det, sådan er det ikke med Tesla, du kan evt. følge nogle af de hacks Rich viser på hans VLOG: https://www.youtube.com/richrebuilds - det sker også i Danmark. Tesla er lukket og bestemmer selv hvem der køber og sælger - medmindre du finder brugte stumper.
Generelt er Tesla langsomme med reservedele, om de direkte nægter at sælge til specifikke virksomheder skal jeg lade være usagt, men ved de hos crashpoint (mener jeg de hedder) som er tesla bule doktoren herhjemme har sygt lange leveringstider på alt de skal bruge.

Men om det er fordi tesla ikke vil levere (tvivler, siden de selv sender biler derhen), eller ikke kan levere skal jeg lade være usagt.
BrianDS skrev:
15. sep 2021, 15:13
martinta skrev: Omkring ladestandere, så snakker vi om en rimelig ny teknologi stadig. Der har hidtil været meget begrænsede mængder, og tesla har haft problemer med kapital til at udvide det netværk. Hvis du snakker med en person i dag (dig selv inkl. så vidt jeg husker), hvad er så det største problem ved en elbil? korrekt, rækkevidden, og lade muligheder. Så hvis du er ny bilproducent, du har ikke særlig høj kapital, og din overlevelse afhænger af at du kan få folk til at overkomme den her frygt - ja, så havde jeg nok også valgt at holde ladenetværket til mine egne biler. I dag er de så store, og har så mange standere at det ikke er et problem, og af samme grund er de ved at åbne for netværket.
Så er det heller ikke værre - at lade et batteri har man kunnet gøre længe, det er teknikken i bilen der er mest avanceret.
Tesla har aldrig manglet penge, de har fået kapital hver gang det har været et problem, enten fra investorer eller fra Elon Musk selv. Lademulighederne er nok en af de største hindringer i dag - en anden er lasteevne, her er Model Y et skrækeksempel hvis man læser manualen og kigger på hvor meget man må stoppe i bagagerummet, og hvis man ser køreklarvægt vs totalvægt, det er virkelig lidt i forhold til det er en stor bil.
Men helt klart rækkevidde i forhold til ladenetværk er en udfordring og det bliver nok ved indtil der kommer en konkret og reguleret roaming mulighed.
Nu vrøvler du igen - siden det er så simpelt skulle man jo mene alle kunne gøre det, og alligevel er der meget få producenter af lade standere til supercharging - wonder why.

Det kan også være viljen til ikke at binde en så stor investering i ladestandere - men tvivler.
BrianDS skrev:
15. sep 2021, 15:13
martinta skrev:
BrianDS skrev:
15. sep 2021, 14:13
Alle andre end Tesla deler deres infrastruktur med alle - jeg kan virkelig ikke se hvorfor Tesla skulle skifte kurs andet end hvis de er tvunget enten via lovgivning eller pres fra konkurrenterne der måske engang vinder ind på dem.
Hvilken infrastruktur er det VAG deler med andre? eller GM? eller Ford? De har vel netop ikke noget infrastruktur. De bygger biler, sælger dem, og så køber de andele i virksomheder med håb om at de så sørger for at levere infrastrukturen.
Ionity https://ionity.eu/en/about.html
Det er BMW gruppen, Ford, Hyundai gruppen, Mercedes, Volkswagen gruppen der står bag - der er åbent for alle, det er ikke ligeså udbygget da de startede senere, men der er åbent for alle. Og de arbejder sammen med adskillige andre virksomheder i forhold til at etablere sites
De er også kun dobbelt så dyre at lade på end Tesla, og 1 krone dyrere per kwh end clever. Det er nu ikke videre imponerende. Listeprisen er 6,20 kr/kwh.

Men hvis de andre producenter står bag, så burde man vel kunne formode at de har kapitalen med.
BrianDS skrev:
15. sep 2021, 15:13
Beklager, jeg ved godt der er nogen der virkelig godt kan lide Tesla, og fortællingen om opkoblingen der finder på noget nyt og kommer ind og laver ravage i et marked hvor ingen andre er nået så langt, men omvendt har Tesla også haft muligheden for at starte helt fra bunden, nye kundegrupper, ingen historik eller andet at tage højde for, og bygge lige præcis det de ønskede, fordi de har haft rigtig mange penge i ryggen lige fra start.
Tesla er kommet langt, og de kan komme endnu længere, men på et eller andet tidspunkt kommer kunderne også til at stille større krav til Tesla, og man vil forvente at de fornyer sig endnu mere - der kan gå længe endnu, men de skal være vågne og vakse hvis de skal forblive i front.
Lovgivningen kan både hjælpe, men også gøre det svært at holde det proprietært - selv Apple må nok snart indse at Lightning stikket er fortid.
jaja :) vi er nogle der ikke er sure på dem, og så er der også dem der er gevaldig sure på dem - og påstår de ikke er :roll:
Tesla må jo tydeligvis kunne noget siden de andre producenter markedsfører deres biler som "tesla killers" - hvis tesla ikke kan noget, så ville det jo være en underlig målsætning at sætte for sig selv.

Men vi kan diskutere den her herfra og til nytår, og stadig ikke blive enige.

Og jeg er tydeligvis ikke enig med hverken tesla skeptikere eller tesla fans, baseret på at jeg har en kollega der bestemt ikke kunne acceptere at jeg ikke lovpriste min tesla, og omvendt så har vi to jævnligt diskussioner herinde hvor du mener jeg er fan af tesla :? . Så jeg tillader mig at påstå at jeg ligger i midten - men du er velkommen til at have en anden mening.

Det er lidt som fodbold, når det er brøndby mod FCK. Du er enten med det ene eller det andet - guderne forbyde man kan tale positivt om begge :o
These users thanked the author martinta for the post:
Dennis2k

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 15. sep 2021, 17:19

tbnilen skrev:
15. sep 2021, 16:52
martinta skrev:
15. sep 2021, 14:16

Omkring siden at bilen, så er det et problem der ikke kun gælder superchargers, men også hjemme i carporten.

Min model 3 har stik i venstre side, Hyundai har så vidt jeg husker i højre side (havde et skriv om det i den gamle tråd), så hvor skal man placere sin hjemmelader for at den ikke generer og altid vil sidde optimalt når man skifter bil.
Vores ID4 har ladestikket bagerst til højre, så laderen i carporten er placeret lige udfor dog i 2m højde til overkant, så det faste kabel kan snilt nå over i venstre side bagerst hvis der er behov for det på en anden bil.
Ja, indretning af carporten er meget afgørende. I vores tilfælde er vores hoveddør i midten af carporten. Så hvis vi ikke ville vælte over kablet skulle den ud i en af siderne.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10872
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 15. sep 2021, 20:25

Vores lader er sat på ‘stolpen’ mellem de to porte. Så kan den nå begge ‘båse’ uanset hvilken side stikket sidder i.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 15. sep 2021, 20:47

martinta skrev:
15. sep 2021, 17:16
Men har Tesla på noget tidspunkt kommet med en leveringsdato på nogen af ovenstående?
Adskillige gange, og adskillige udsættelser, det er dog nok primært Elon selv der kommer med dem.
martinta skrev: Eneste sted hvor jeg vil give dig ret, er på lakken. Tesla er virkelig sårbar over for stenslag, hvor Passaten ikke har mange stenslag som går igennem lakkener det mere reglen end undtagelsen på teslaen.
Jeg er heller ikke videre imponeret over kabinerne i de Teslaer jeg har oplevet. og lakken er tynd ligesom på de billigste biler vi ellers ser i Danmark, fint du er tilfreds, det er ikke en bil jeg synes der er de penge være den koster.

martinta skrev: Generelt er Tesla langsomme med reservedele, om de direkte nægter at sælge til specifikke virksomheder skal jeg lade være usagt, men ved de hos crashpoint (mener jeg de hedder) som er tesla bule doktoren herhjemme har sygt lange leveringstider på alt de skal bruge.
Det er ikke Teslas samarbejdspartnere jeg mener, det er fx den lokale bulebanker eller værksted, som ikke er tilknyttet til Tesla. Leveringstider er en ting, om de vil sælge dele er noget andet - de har ry for at selv en lille del der kan repareres, kræver udskiftning af hele "klumpen", fordi man ikke kan købe løsdele.

martinta skrev: Nu vrøvler du igen - siden det er så simpelt skulle man jo mene alle kunne gøre det, og alligevel er der meget få producenter af lade standere til supercharging - wonder why.
Der er ikke god økonomi i det, det bygger på subsidier, og med de priser de fleste kører med, så er det jo på ingen måde konkurrencedygtigt. Tesla kan noget på ladestandere til deres egne biler, og holder prisen lav. Jeg tvivler på prisen holder sig lav, hvis/når de åbner for alle elbiler.
martinta skrev: De er også kun dobbelt så dyre at lade på end Tesla, og 1 krone dyrere per kwh end clever. Det er nu ikke videre imponerende. Listeprisen er 6,20 kr/kwh.
Men hvis de andre producenter står bag, så burde man vel kunne formode at de har kapitalen med.
Der er forskel på at vælge at investere i ladeinfrastruktur, eller stille det til rådighed og få en forretning til at løbe rundt.
Ionity har flere forskellige priser, i forhold til hvilken kunderelation man har til dem, det varierer fra 6,20 kr/kWh, til 4,29 kr/kWh, eller med deres "store" abonnement 2,40 kr/kWh - vist cirka det samme som Tesla.
Du har bare betalt "abonnement" med i prisen på din Tesla, så lad os se om ikke Tesla sætter en højere pris, når andre skal lade hos dem.

martinta skrev: Tesla må jo tydeligvis kunne noget siden de andre producenter markedsfører deres biler som "tesla killers" - hvis tesla ikke kan noget, så ville det jo være en underlig målsætning at sætte for sig selv.
Tesla killers - ligesom man omtalte hatchbacks som den nye vinder i "Golf-klassen" - der er nogle der er skelsættende fordi de kommer med et populært produkt, som sætter en retning, det har Tesla helt sikkert været med til.
Om det så er en konkurrent til Tesla eller ej er ligegyldigt for mig, de har pt. ikke noget på deres program som er interessant når jeg ser på deres praktiske og teknisk tilladte egenskaber.
Jeg synes personligt ikke deres produkter er så fantastiske - men drivlinen og batteristyringen, samt ladeinfrastruktur, den del har de styr på - hvis så resten kunne være med til en rimelig pris, så havde de nok også et produkt til mig ;-)
martinta skrev: Det er lidt som fodbold, når det er brøndby mod FCK. Du er enten med det ene eller det andet - guderne forbyde man kan tale positivt om begge :o
Jeg kunne ikke være mere ligeglad om det så var det ene eller det andet ;-) Så mig kan du ikke pisse af om så du er fan af Brøndby, FCK eller noget helt andet ;-)
These users thanked the author BrianDS for the post:
jansom
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 15. sep 2021, 21:35

BrianDS skrev:
15. sep 2021, 20:47
martinta skrev: Det er lidt som fodbold, når det er brøndby mod FCK. Du er enten med det ene eller det andet - guderne forbyde man kan tale positivt om begge :o
Jeg kunne ikke være mere ligeglad om det så var det ene eller det andet ;-) Så mig kan du ikke pisse af om så du er fan af Brøndby, FCK eller noget helt andet ;-)
:lol: Se der er vi enige ;) Emnet omkring Tesla og elbiler bliver vi til gengæld næppe enige om.
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af SteffenR » 15. sep 2021, 21:47

Model Y har været på markedet i snart 2 år i usa og de biler der kommer til Danmark er bygget i Kina, der har de også været igang et stykke tid, så det er langt fra de første biler.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 15. sep 2021, 21:58

martinta skrev:
BrianDS skrev:
15. sep 2021, 20:47
martinta skrev: Det er lidt som fodbold, når det er brøndby mod FCK. Du er enten med det ene eller det andet - guderne forbyde man kan tale positivt om begge :o
Jeg kunne ikke være mere ligeglad om det så var det ene eller det andet ;-) Så mig kan du ikke pisse af om så du er fan af Brøndby, FCK eller noget helt andet ;-)
Billede Se der er vi enige ;) Emnet omkring Tesla og elbiler bliver vi til gengæld næppe enige om.
Jeg tror ikke vi bliver enige om Tesla, men der skal nok komme en elbil til mig også, jeg må bare væbne mig med lidt mere tålmodighed.
At få familien til at pakke mindre er en kamp jeg ikke er sikker på jeg tør påbegynde.

Som sagt, vi er ved at være der med ladehastighed og batteri kapacitet.
Der mangler noget på infrastruktur og på de lidt mere generelle egenskaber som lasteevne, vægten, og forskellige bilmodeller (og for mig større bagagerum)

Min største frygt er at stigningerne i afgift kommer alt for tidligt i forhold til udviklingen af teknologien. Afgifterne generelt burde bare helt fjernes, som minimum på elbilerne.

Så mon ikke du kan finde nogle ting omkring elbiler du ikke er helt uenig med mig i?


Havde vi behov for at skifte den sekundære bil, så ville en lettere brugt e-Golf være oplagt, men hverken økonomi eller behov er der lige nu, da elbilen lige meget hvad vil blive dyrere end det vi har (den er billig at holde, kørt meget lidt, ikke gammel, men betalt)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 673 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af jansom » 19. sep 2021, 11:40

Hvad vil i foreslå som samlet pakke for at komme billigst muligt igang med elbil. Pendler bil 2x 40 km om dagen. Hjemmeladning.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 19. sep 2021, 11:43

jansom skrev:
19. sep 2021, 11:40
Hvad vil i foreslå som samlet pakke for at komme billigst muligt igang med elbil. Pendler bil 2x 40 km om dagen. Hjemmeladning.
Det nemmeste er Clever - fast pris, og man kan lade ude indenfor abonnementet.

Det billigste er en ladeboks, hvor du betaler et minimum i abonnement for at få refusion (forudsat du ikke har solceller eller elvarme) - der er flere muligheder.

Har du elvarme, så er det bare op med en ladeboks - så har man alligevel meget lav afgift over 4.000 kWh/år

Kan man ikke få refusion, kan det stadig være billigst med egen ladeboks
These users thanked the author BrianDS for the post:
jansom
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 673 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af jansom » 19. sep 2021, 11:57

BrianDS skrev:
jansom skrev:
19. sep 2021, 11:40
Hvad vil i foreslå som samlet pakke for at komme billigst muligt igang med elbil. Pendler bil 2x 40 km om dagen. Hjemmeladning.
Det nemmeste er Clever - fast pris, og man kan lade ude indenfor abonnementet.

Det billigste er en ladeboks, hvor du betaler et minimum i abonnement for at få refusion (forudsat du ikke har solceller eller elvarme) - der er flere muligheder.

Har du elvarme, så er det bare op med en ladeboks - så har man alligevel meget lav afgift over 4.000 kWh/år

Kan man ikke få refusion, kan det stadig være billigst med egen ladeboks
Ingen solceller eller elvarme.

-No one is more hated than he who speaks the truth-

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 613 times
Been thanked: 350 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af kGlerup » 19. sep 2021, 12:25

Let brugt e-Up eller e-Golf.
Egen ladeboks og refusion ved f.eks. evdk.dk
These users thanked the author kGlerup for the post (total 4):
jansomBrianDSKBoesenANAJ

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Morten Hedensted » 19. sep 2021, 12:29

kGlerup skrev:
19. sep 2021, 12:25
Let brugt e-Up eller e-Golf.
Egen ladeboks og refusion ved f.eks. evdk.dk
Helt enig!
These users thanked the author Morten Hedensted for the post (total 3):
BrianDSjansomTonny
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 19. sep 2021, 16:26

BrianDS skrev:
19. sep 2021, 10:14
Thor-thor skrev:
19. sep 2021, 10:03
Personligt kan jeg se en temmelig voldsom besparelse. Har tidligere kørt i en relativ økonomisk diesel (20-22 km/l), hvor en tur til/fra job, (ca. 180 km), kostede ca. 80-90,-
I Ellerten kan samme tur klares til ca. 24-28,-
Hvis du ikke fik refusion, hvordan så regnskabet så ud?
Var det "bare" dobbelt op, på elprisen, altså 48-56 kr? (så er der stadig en del at vinde)
Jep, uden refusion ville det ca blive det dobbelte.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 19. sep 2021, 16:34

jansom skrev:
19. sep 2021, 11:40
Hvad vil i foreslå som samlet pakke for at komme billigst muligt igang med elbil. Pendler bil 2x 40 km om dagen. Hjemmeladning.
E-Up, E Citigo er fine bud. E Golf, Leaf/I3 mfl. kunne også en mulighed hvis det skal være lidt større/mere grej.

Hvis du har et kraftstik kan du få en lader med CEE stik, så du slipper for at betale for installation.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 20. sep 2021, 14:04

Morten Hedensted skrev:
19. sep 2021, 15:20
Sæt elbilen til ladning og fyr så op for det helt store i køkkenet, så vil mange opleve, at forsikringen smutter. Men igen, detalje. Man kan jo bare lade om natten. Men altså vi har 3 biler, var det elbiler det hele, kunne det jo ikke bare lade om natten, så skulle aftenen også bruges.
nu ved jeg godt den her ikke er nyeste kommentar, men vil blot tillade mig at tilføje en ting :-)

Jeg forstår godt hvor du vil hen, de fleste huse har en forsikring på 25A, og hvis hver elbil skal lade og vil bruge 16A hver, ja, så har du et problem når du har 3.

Men så er problemet heller ikke større, der er masser af ladere i dag som kan køre i seriel, og som sørger for at distribuere forbruget imellem de 3 for ikke at overbelaste sikringerne, men opladningen vil givetvis tage længere tid. Når det så er sagt, så kan du på 80 kwh batteri køre omkring 400 km, jeg forestiller mig det er de færreste husholdninger som har 3 biler, der alle 3 køres helt flade hver eneste dag (det giver trodsalt næsten 100.000km OM ÅRET! for hver af de 3 biler) og er man så den sidste 0,002% af husholdningerne hvor det er et problem, så skal man nok ikke kigge elbil på alle 3 biler.

Har man derimod et mere normalt forbrug, hvor 400 km sagtens kan holde til 1-2 dage, så er det jo ikke længere et problem. så sætter du kablet i når du kommer hjem, og giver bilen lov til at lade, og så sørger din lader selv for at den er klar dagen efter.

Der hvor jeg bedre kan følge problemet, er på elnettet. Lige i øjeblikket ser vi det jo meget tydeligt. Vi har ikke genereret nok strøm, vi er derfor nødt til at købe det udefra, og af samme grund er elprisen steget som sindsyg. Så nogen skal få lavet de invisteringer som kræves for at vi har et stabilt elnet som rent faktisk kan håndtere at vi nu ikke længere generere alt den energi i en motor mens vi kører, men hvor vi skal have energien med hjemmefra når vi kører afsted.
These users thanked the author martinta for the post (total 3):
DanielB12HansHDennis2k

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Morten Hedensted » 20. sep 2021, 14:30

martinta skrev:
20. sep 2021, 14:04
Morten Hedensted skrev:
19. sep 2021, 15:20
Sæt elbilen til ladning og fyr så op for det helt store i køkkenet, så vil mange opleve, at forsikringen smutter. Men igen, detalje. Man kan jo bare lade om natten. Men altså vi har 3 biler, var det elbiler det hele, kunne det jo ikke bare lade om natten, så skulle aftenen også bruges.
nu ved jeg godt den her ikke er nyeste kommentar, men vil blot tillade mig at tilføje en ting :-)

Jeg forstår godt hvor du vil hen, de fleste huse har en forsikring på 25A, og hvis hver elbil skal lade og vil bruge 16A hver, ja, så har du et problem når du har 3.

Men så er problemet heller ikke større, der er masser af ladere i dag som kan køre i seriel, og som sørger for at distribuere forbruget imellem de 3 for ikke at overbelaste sikringerne, men opladningen vil givetvis tage længere tid. Når det så er sagt, så kan du på 80 kwh batteri køre omkring 400 km, jeg forestiller mig det er de færreste husholdninger som har 3 biler, der alle 3 køres helt flade hver eneste dag (det giver trodsalt næsten 100.000km OM ÅRET! for hver af de 3 biler) og er man så den sidste 0,002% af husholdningerne hvor det er et problem, så skal man nok ikke kigge elbil på alle 3 biler.

Har man derimod et mere normalt forbrug, hvor 400 km sagtens kan holde til 1-2 dage, så er det jo ikke længere et problem. så sætter du kablet i når du kommer hjem, og giver bilen lov til at lade, og så sørger din lader selv for at den er klar dagen efter.

Der hvor jeg bedre kan følge problemet, er på elnettet. Lige i øjeblikket ser vi det jo meget tydeligt. Vi har ikke genereret nok strøm, vi er derfor nødt til at købe det udefra, og af samme grund er elprisen steget som sindsyg. Så nogen skal få lavet de invisteringer som kræves for at vi har et stabilt elnet som rent faktisk kan håndtere at vi nu ikke længere generere alt den energi i en motor mens vi kører, men hvor vi skal have energien med hjemmefra når vi kører afsted.
I følge Elcon, der har sat Clever op her, så var det ikke tilrådeligt at lade, den ene elbil vi har, på samme tidspunkt, som der var max belastning på køkkenet - Så fint nok, at det kan laves så flere biler deler strømmen, men ladeboksen vil stadig trække max ud af gruppen og det er der mange husholdninger der, ifølge elektrikeren, ikke er gearet til, hvorfor der vil være risiko for, at forsikringen vil smutte.

Jeg er ikke elektriker, jeg forholder mig bare til hvad han sagde under opsætningen.

Og du har da fuldstændig ret, kun de færreste kører 400 km hver dag - Men altså, ved 80% som man tilråder, kan vi køre ca 300-315 km, hun kører 102 hvis hun kører direkte til og fra job. Så selvfølgelig lader vi hver dag, så der er plads til, at der kan opstå noget uventet og det behov bliver da kun større i takt med det bliver koldere og det kommer til at regne og blæse mere. Pt har vi kun haft elbil mens vejret har været tæt på perfekt 20-25 grader og næsten vindstille - Så de flotte tal vi har opnået på forbrug indtil nu, må man antage ikke varer ved.

Natten til sidste mandag havde udskudt ladning fejlet og jeg skulle til Skejby om mandagen - Da jeg kom hjem igen, var der 115 km tilbage. Jeg har erkendt, at mit mindset ikke er til at være tvunget til at lade undervejs, så der skal bare noget rækkevidde på, når bilen står i indkørslen. Men det er nok bare mig, igen.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
BrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 21. sep 2021, 14:09

martinta skrev:
21. sep 2021, 10:19
https://insideevs.com/news/533923/volks ... ion-1year/

Jeg aner ikke hvor troværdige det medie er, den kom fra en reklame på facebook, så den skal nok tages med et gran salgt, men er lidt skidt hvis den virkelig har så stor degradation på de første Id.3'er

Dertil, så er det så vidt jeg kan læse baseret på én bil, så hvor videnskabelig den er, men bliver interessant at se om VW måske skal have optimere på deres batteri management i bilerne så de ikke bliver så slidt.
Mediet som sådan er vist ok troværdigt. ​
Generelt har batterierne ikke så meget degradering.
Men virker som om ejeren har skamredet batteriet. Har ikke set videoen, men typen på billedet er Youtuber/EV nørd og har tilsyneladende givet den fuld pedal med ladning til 100%/stort set fuld afladning på lynladere i de første 3 mdr/15.000 km, så ikke overraskende hvis batteriet er lidt "slidt".
Så virker som lidt et særtilfælde

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Morten Hedensted » 21. sep 2021, 15:52

Thor-thor skrev:
21. sep 2021, 14:09
martinta skrev:
21. sep 2021, 10:19
https://insideevs.com/news/533923/volks ... ion-1year/

Jeg aner ikke hvor troværdige det medie er, den kom fra en reklame på facebook, så den skal nok tages med et gran salgt, men er lidt skidt hvis den virkelig har så stor degradation på de første Id.3'er

Dertil, så er det så vidt jeg kan læse baseret på én bil, så hvor videnskabelig den er, men bliver interessant at se om VW måske skal have optimere på deres batteri management i bilerne så de ikke bliver så slidt.
Mediet som sådan er vist ok troværdigt. ​
Generelt har batterierne ikke så meget degradering.
Men virker som om ejeren har skamredet batteriet. Har ikke set videoen, men typen på billedet er Youtuber/EV nørd og har tilsyneladende givet den fuld pedal med ladning til 100%/stort set fuld afladning på lynladere i de første 3 mdr/15.000 km, så ikke overraskende hvis batteriet er lidt "slidt".
Så virker som lidt et særtilfælde
Hans måde at lade på, har uden tvivl været sådan, fordi han ikke havde lader hjemme - Der gik lang tid, hvor han udelukkende ladede ude i byen. Det er ikke længe siden han lagde en video op, hvor han viste at han nu kunne lade 11kw hjemme i garagen, omend hans setup er ganske alternativt.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 22. sep 2021, 13:13

Hvad skal man forvente af pris, på Sjælland, for opsætning af lader i garage, hvor der er trukket tomrør?

Har skrevet til 3 elektrikere, kun 1 har svaret tilbage med “mellem 3.000 og 7.000 kr”, som virker til at være et rimeligt stort spænd.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 22. sep 2021, 13:16

DanielB12 skrev:
22. sep 2021, 13:13
Hvad skal man forvente af pris, på Sjælland, for opsætning af lader i garage, hvor der er trukket tomrør?

Har skrevet til 3 elektrikere, kun 1 har svaret tilbage med “mellem 3.000 og 7.000 kr”, som virker til at være et rimeligt stort spænd.
Har du selv laderen? 2-3 timers arbejde, lidt kabel og en gruppeafbryder, evt. + hpfi relæ - Det er nok ikke helt skævt hvis vi er omkring 6.000-7.000 inkl moms. 3.000 no way
Senest rettet af Dennis2k 22. sep 2021, 13:17, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Dennis2k for the post (total 2):
DanielB12BrianDS
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 22. sep 2021, 13:21

Dennis2k skrev:
22. sep 2021, 13:16
DanielB12 skrev:
22. sep 2021, 13:13
Hvad skal man forvente af pris, på Sjælland, for opsætning af lader i garage, hvor der er trukket tomrør?

Har skrevet til 3 elektrikere, kun 1 har svaret tilbage med “mellem 3.000 og 7.000 kr”, som virker til at være et rimeligt stort spænd.
Har du selv laderen? 2-3 timers arbejde, lidt kabel og en gruppeafbryder, evt. + hpfi relæ - Det er nok ikke helt skævt hvis vi er omkring 7.000 inkl moms. 3.000 no way
Havde tænkt selv at købe laderen og har også kablet (et 4x10mm2).

Men okay - det er alligevel dyrere end jeg lige havde regnet med.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 22. sep 2021, 13:25

DanielB12 skrev:
22. sep 2021, 13:21

Havde tænkt selv at købe laderen og har også kablet (et 4x10mm2).

Men okay - det er alligevel dyrere end jeg lige havde regnet med.
Ah, medmindre du kender en som kender en, så betaler du væsentlige mere for kablet end elektrikeren gør. :)

4x10 er måske også lige voldsomt nok. Tag evt. 5x6 i stedet, så har du også til jord lederen med i kablet.
These users thanked the author Dennis2k for the post:
DanielB12
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 22. sep 2021, 13:31

Dennis2k skrev:
22. sep 2021, 13:25
DanielB12 skrev:
22. sep 2021, 13:21

Havde tænkt selv at købe laderen og har også kablet (et 4x10mm2).

Men okay - det er alligevel dyrere end jeg lige havde regnet med.
Ah, medmindre du kender en som kender en, så betaler du væsentlige mere for kablet end elektrikeren gør. :)

4x10 er måske også lige voldsomt nok. Tag evt. 5x6 i stedet, så har du også til jord lederen med i kablet.
Vi har én gang betalt for det kabel, af en elektriker, og det bruges pt. til beboelsespavillonen.. har 28 meter af det, og er rimelig useless efter pavillonen forsvinder.. :lol:
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 22. sep 2021, 13:37

DanielB12 skrev:
22. sep 2021, 13:31

Vi har én gang betalt for det kabel, af en elektriker, og det bruges pt. til beboelsespavillonen.. har 28 meter af det, og er rimelig useless efter pavillonen forsvinder.. :lol:
Lad være med at spare de penge :roll:
pkt 1. - kablet er voldsomt overdimensioneret - Det er hverken sikkert du kan montere det i din gruppeafbryder eller i din el-lader. Lednings klemmerne skal være godkendt til kvadrat størrelsen.

pkt. 2 - Når nu kablet har været brugt, trukket i og måske både trådt på eller kørt over. Så er kablet altså godt brugt og ønsker du virkelig at en evt. kabelfejl skal fremkomme en fredag aften og springe din hoved sikring? Du får ingen elektrikere til at stå inde for et brugt forsyningskabel. Det kan sikkert sagtens bestå en lovpligtig sks test, men det sikre ikke imod evt. indvendige skader.

Pkt. 3 - I og med du ikke har ledere nok (4 og ikke 5) så skal du lave en supplerende jordforbindelse. Dvs. nyt jordspyd og installation. Bare her alene har du brugt de penge du har "sparet"
These users thanked the author Dennis2k for the post (total 3):
DanielB12kGlerupjansom
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 22. sep 2021, 13:42

Dennis2k skrev:
22. sep 2021, 13:37
DanielB12 skrev:
22. sep 2021, 13:31

Vi har én gang betalt for det kabel, af en elektriker, og det bruges pt. til beboelsespavillonen.. har 28 meter af det, og er rimelig useless efter pavillonen forsvinder.. :lol:
Lad være med at spare de penge :roll:
pkt 1. - kablet er voldsomt overdimensioneret - Det er hverken sikkert du kan montere det i din gruppeafbryder eller i din el-lader. Lednings klemmerne skal være godkendt til kvadrat størrelsen.

pkt. 2 - Når nu kablet har været brugt, trukket i og måske både trådt på eller kørt over. Så er kablet altså godt brugt og ønsker du virkelig at en evt. kabelfejl skal fremkomme en fredag aften og springe din hoved sikring? Du får ingen elektrikere til at stå inde for et brugt forsyningskabel. Det kan sikkert sagtens bestå en lovpligtig sks test, men det sikre ikke imod evt. indvendige skader.

Pkt. 3 - I og med du ikke har ledere nok (4 og ikke 5) så skal du lave en supplerende jordforbindelse. Dvs. nyt jordspyd og installation. Bare her alene har du brugt de penge du har "sparet"
Ja okay.

ift. pkt. 2 så har kablet dog været gravet ned, i tomrør. men de to andre punkter giver mening..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"