DSG stiger i omdrejninger inden gearskifte

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
176176
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14. jan 2022, 09:49
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

DSG stiger i omdrejninger inden gearskifte

Indlæg af 176176 » 14. jan 2022, 10:01

Halløj.


Ny mand i forummet, efter at jeg har anskaffet en VW Passat.

Jeg beklager meget hvis nogen har oprettet en emne magen til mit, men der er efterhånden så mange at gennemse, at det virkede en smule uoverskueligt.

Jeg har som nævnt i dec. 21 anskaffet mig en VW Passat Variant, 1,4 tsi, 150 hk med DSG (tørkobling), 7/2018 og ligegodt 107000 på nuværende tidspunkt.

Når bilen skifter gear (jeg accelerer ikke hårdt, men kører pænt) så stiger den i omdrejninger umiddelbart inden gearskiftet. Den stiger til 2000/2250ish omdrejninger, som i næsten hver gang.



Er det noget andre oplever, skal den gøre det, eller burde jeg få kigget på den indenfor reklamationsperioden? Jeg har talt med VW i Viborg, og værkføren fortalte, at han havde hørt om nogen med samme issue, men at det som sådan ikke var en fejl. Han mente, at tandhjulene skulle have samme omdrejninger for at mindske slid, og at det var derfor den skifter som den gør. Vi har en del VW på arbejdet og jeg mindes ikke at dem jeg har kørt i, gør det samme.

Nogen kvalificerede bud?
VW Passat Variant/1,4tsi/150hk/DSG/LED HIGH/2018

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DGS stiger i omdrejninger inden gearskifte

Indlæg af HansH » 14. jan 2022, 10:22

Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Det symptom du oplever er ganske velkendt på den gearkasse.
Og som du siger - der er allerede skrevet meget om dette og relaterede issues herinde.

Mit bud vil være at starte med at få udført en grundjustering af din DSG.
Det kan enhver bruger herinde med (nyeste) VCDS gøre.
Du er velkommen hos mig i Taulov, men du kan også prøve at klikke på knappen "VCDS kort" i toppen, og finde en tættere på dig.

Du kunne også bede dit værksted udføre det.. men ud fra hvad du fortæller, mistænker jeg at de vil slå sig i tøjret for at gøre det. Det er ofte set at aut. værksteder vifter DQ200 issues af bordet med "sådan skal den bare gøre" ....
These users thanked the author HansH for the post:
176176
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: DSG stiger i omdrejninger inden gearskifte

Indlæg af Mike H » 14. jan 2022, 11:18

Du skriver reklamationsperiode - så vil jeg konkludere du har købt hos forhandler.
Bed forhandler om officielt bekræfte at du har klaget over DQ200 slip.
Forhandleren er allerede ved at forklar et velkendt VW udtryk 'Serie-standard' - er det de bruger for noget de helst ikke vil røre ved/erkende er en fejl på bilen.
Problemet er nemlig ikke så nemt at slippe helt af med.
Se mere her:
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... 3&t=117621
These users thanked the author Mike H for the post:
176176
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

176176
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14. jan 2022, 09:49
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: DSG stiger i omdrejninger inden gearskifte

Indlæg af 176176 » 14. jan 2022, 12:26

Mike H skrev:
14. jan 2022, 11:18
Du skriver reklamationsperiode - så vil jeg konkludere du har købt hos forhandler.
Bed forhandler om officielt bekræfte at du har klaget over DQ200 slip.
Forhandleren er allerede ved at forklar et velkendt VW udtryk 'Serie-standard' - er det de bruger for noget de helst ikke vil røre ved/erkende er en fejl på bilen.
Problemet er nemlig ikke så nemt at slippe helt af med.
Se mere her:
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... 3&t=117621
Ja den er købt brugt hos en forhandler (ikke VW) i dec. 21, hvor den havde 104K på bagen. Det bliver dem jeg kontakter i første omgang uanset, da der også er et par andre ting.
VW Passat Variant/1,4tsi/150hk/DSG/LED HIGH/2018

Morian87
Nyt medlem
Indlæg: 280
Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 63 times

Re: DSG stiger i omdrejninger inden gearskifte

Indlæg af Morian87 » 14. jan 2022, 14:39

Hvis det er passaten i signatur har jeg en magen til. Jeg har givet afkald på 6 mdrs garanti for at få lavet nyt map i Gearkassen samt en motoroptimering. Først nu kører den ordentligt. Det er de bedste 6000 kr jeg længe har brugt på bilbudgettet.
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG stiger i omdrejninger inden gearskifte

Indlæg af GranTurismo » 14. jan 2022, 14:47

Hvis det sker i forbindelse med gearskiftet, så er det formodentligt bare positionssensoren der er ude af kalibrering. I så fald burde det kunne afhjælpes ved at gearkassen bliver grundjusteret.

Det er noget som forekommer både på DSG med tør- og vådkoblinger.

Når koblingerne er blevet lidt slidte, så kender skifterobotten ikke længere koblingspunktet. Det svarer til at man på en manuel gearkasse enten kobler ud, inden man har fået sluppet gassen helt eller man giver gas, inden koblingen er sluppet helt. Så stiger omdrejningrne i forbindelse med gearskiftet.

Som Mike H skriver, så få dem til at notere problemet. Så er du bedre stillet, hvis tidligere ejer har kørt med problemet så længe, at det har slidt meget på koblingerne.

Værkføreren har IKKE ret i, at det ikke er en fejl. Den skal IKKE stige i omdrejninger, når den skifter et gear op. Den skal falde til det omdrejningstal som passer med næste gear - øjeblikkeligt.

Når garantien er udløbet, vil jeg anbefale et DSG-mod. Eksempelvis fra TVS. Jeg kører med TVS Stage 2+ I min DQ200 gearkasse. Det kan jeg varmt anbefale.
These users thanked the author GranTurismo for the post:
176176
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

176176
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14. jan 2022, 09:49
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: DSG stiger i omdrejninger inden gearskifte

Indlæg af 176176 » 14. jan 2022, 19:23

@GranTurismo

Mange tak for svar. Meget brugbart og en god beskrivelse af hvad der kan være årsag til mit spørgsmål. Jeg får noteret det i starten af næste uge.

Jeg har er andet issue med de high led jeg har på bilen. De flimrer under opstart og nedbremsning. Kender du til det?
VW Passat Variant/1,4tsi/150hk/DSG/LED HIGH/2018

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG stiger i omdrejninger inden gearskifte

Indlæg af GranTurismo » 14. jan 2022, 20:43

176176 skrev:
14. jan 2022, 19:23
@GranTurismo

Mange tak for svar. Meget brugbart og en god beskrivelse af hvad der kan være årsag til mit spørgsmål. Jeg får noteret det i starten af næste uge.

Jeg har er andet issue med de high led jeg har på bilen. De flimrer under opstart og nedbremsning. Kender du til det?
Det tager ikke ret lang tid at grundjustere den. Det kan de gøre mens du venter og får en kop kaffe to. Derefter skal den under kørsel adaptere en masse værdier. Det er noget du selv står for. Det sker automatisk. Det kan tage op til 180 km.

Problemet med LED kender jeg ikke. Prøv at søge efter det via søgefunktionen og finder du ikke noget brugbart, så bare opret en ny tråd om det. Så er det også nemmere for andre at finde, hvis nogen skulle få samme problem.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Turbs
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14. feb 2022, 16:43
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: DSG stiger i omdrejninger inden gearskifte

Indlæg af Turbs » 14. feb 2022, 18:10

Ligesom foregående spørger er jeg ny her og har lidt svært ved at overskue de mange DSG-emner. Samme problem i min VW Golf 7 Variant 1,5 TSI, 130 HK med DSG7, 4/2018, købt juli 2021 (33.000 km): Stiger typisk til 2.000-2.500 omdr. før gearskift. Ikke hver gang, men ofte. Forhandlers værksted har grundindstillet gearkassen indenfor reklamationsperioden og mener ikke de kan gøre mere. Jeg overvejer at tage det op igen med forhandler, selvom reklamationsperioden er udløbet. Kan noget gøres eller skal man leve med det?

Endnu mere irriterende er, at bilen hele tiden har været træg i opstart. Speederen skal næsten 1/3 ned, før den triller i gang. Grundindstilling har ikke ændret noget, og værkstedet mener det er normalt for DSG7. Giver det mening at følge op overfor forhandler?

På forhånd tak for svar.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG stiger i omdrejninger inden gearskifte

Indlæg af GranTurismo » 14. feb 2022, 20:37

Turbs skrev:
14. feb 2022, 18:10
Ligesom foregående spørger er jeg ny her og har lidt svært ved at overskue de mange DSG-emner. Samme problem i min VW Golf 7 Variant 1,5 TSI, 130 HK med DSG7, 4/2018, købt juli 2021 (33.000 km): Stiger typisk til 2.000-2.500 omdr. før gearskift. Ikke hver gang, men ofte. Forhandlers værksted har grundindstillet gearkassen indenfor reklamationsperioden og mener ikke de kan gøre mere. Jeg overvejer at tage det op igen med forhandler, selvom reklamationsperioden er udløbet. Kan noget gøres eller skal man leve med det?

Endnu mere irriterende er, at bilen hele tiden har været træg i opstart. Speederen skal næsten 1/3 ned, før den triller i gang. Grundindstilling har ikke ændret noget, og værkstedet mener det er normalt for DSG7. Giver det mening at følge op overfor forhandler?

På forhånd tak for svar.
Det kunne tyde på at positions sensoren ikke er ordentligt kalibreret. Det burde den blive ved en grundjustering.

Jeg ville nok prøve at få den grundjusteret igen og hjælper det ikke, er der imo 2 muligheder:

1: Følge de "normale" procedurer. Jeg vil tro et autoriseret værksted som næste skridt vil prøve at skifte koblinger og se om det hjælper. Da reklamationsperioden er udløbet, vil jeg formode det bliver for egen regning.

2: Prøve om tredjepartssoftware med øget koblingstryk kan afhjælpe problemet.
Ændret igangsætning og skiftemønstre får gearkassen til at føles mere harmonisk. Jeg vil tro det kan afhjælpe det du beskriver med igangsætning.
Det kunne f.eks være TVS Stage 2 eller 2+. 2+ har bl.a reduceret friløb og motorbremse. Det har 2 ikke.

Jeg kører selv med TVS Stage 2+. Installeret af Dansk Bilservice.
These users thanked the author GranTurismo for the post:
Turbs
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: DSG stiger i omdrejninger inden gearskifte

Indlæg af mojo » 14. feb 2022, 20:57

Selvom garanti perioden er udløbet har værkstedet anerkendt fejlen i kraft af at de forsøger at udbedre den uden held.
På den igen
These users thanked the author mojo for the post:
Turbs

Turbs
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14. feb 2022, 16:43
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: DSG stiger i omdrejninger inden gearskifte

Indlæg af Turbs » 14. feb 2022, 21:32

@GranTurismo
Tak for dit svar. Jeg går efter ny grundjustering i første omgang. Derefter satse på, at forhandler/værksted vil gå videre og teste nye koblinger og evt ny software. Må se, hvor langt jeg kommer med dem. Fejlen er jo påpeget indenfor garantiperioden. I øvrigt underligt, at ingen andre DSG-ejere her på sitet(så vidt jeg kan se) har omtalt sløv igangsætning.

Turbs
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14. feb 2022, 16:43
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: DSG stiger i omdrejninger inden gearskifte

Indlæg af Turbs » 14. feb 2022, 21:33

@mojo
Tak for svar. Det vil jeg også mene. Når fejlen er påpeget - og forsøgt udbedret - har de vel påtaget sig et ansvar.

Besvar

Tilbage til "Transmission"