Godt nok mange år siden han var her sidst
![](https://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji4.png)
Prøv at læse den igenRIX skrev:den seddel tyder da mere på den er rullet for at det diagram er der,ikke at boksen er sendt ind
MVH:
I obd eleven har jeg set en hvor datoer for filen er blanke.Skoulsen skrev:Kan man egentligt selv se om ens vogn er chippet ? Har både VCDS og OBD11.
Tror ikke min er - men ville da være rart og vide med 100% sikkerhed.
Det er i øvrigt et super fedt afsnit!M_Olsen skrev: ↑3. apr 2022, 21:56Men jeg har da tænkt meget over dette efter de er begyndt i større udstrækning at konfiskere det var ellers meningen jeg ville tage chancen med min golf 1 men bliver nok nød til at få den godkendt og derved risikere at skulle betale ny registrerings afgift.
High on cars har fornyelig snakket med autoconsult om lovliggørelse af konstruktivt ændret biler.
M Olsen
Såh.. bare lige for at stille de dumme spørgsmål. Men de sælger et stykke papir til pris xyz som ikke har nogen værdi?HansH skrev: ↑4. apr 2022, 08:07Har haft en snak med 2M teknik i Galten om tingene;
- chefen hos 2M Teknik bekræfter at han er "hoppet over på den anden side" efter mange år i tuningsbranchen. Iflg ham er det ulovligt at markedsføre og sælge chiptuning, og at dette kan straffes med fængsel i op til 6 år. Denne trussel ønskede han ikke længere at have hængende over sig.
- Han bekræfter at de hjælper politiet med at lave de her tjek af ECU mhp. påvisning af manipulation
- Han bekræfter at man proaktivt kan besøge 2M og få lavet et såkaldt Tuningstjek. I virkeligheden er det ikke et tjek der udføres. 2M finder ud af hvilken sw version der BØR ligge i bilen, og overskriver derefter ukritisk motorstyringen med standard image fra VW. Derefter udstedes en slags "rapport" på, at bilen nu garanteret kører med standard versionen. Dermed fjernes den tvivl 2. ejer af bilen evt måtte have.
- Han fortæller envidere, at mellemværendet med politiet er én sag .. men at forsikringsselskaberne også er på banen. Angiveligt skulle der aktuelt være faldet dom i 2 sager, hvor forsikringsselskabet har fået medhold i forhold til påvist manipulation. Som i - "Den bil der kører rundt på vejen, er ikke den bil vi har forsikret .. så vi afviser at dække såvel ansvar som kasko". I de 2 aktuelle sager, har bilen blot været hos aut værksted, hvor man har kunnet konstatere manipulation - men ikke HVAD der er lavet. Han forventer at han fremadrettet kan få de samme opgaver fra forsikringsselskaberne, som han pt får fra politiet.
- Han bekræfter at det fortrinsvis er "mistænkelige" biler politiet sender til kontrol. Risikoen for at ryge i fedtefadet med en helt almindeligt udseende familiebil er langt mindre. Imidlertid kan dette forhold ikke bruges til noget mht en evt. forsikringssag. Bliver man indblandet i et uheld, og forsikringsselskabet kan påvise manipulation, er det ligegyldigt om bilen er en skamsænket BMW eller en standard familiebil.
Naarr... sådan ser jeg det egentlig ikke.martinta skrev: ↑4. apr 2022, 08:41Såh.. bare lige for at stille de dumme spørgsmål. Men de sælger et stykke papir til pris xyz som ikke har nogen værdi?
Hvad kan jeg bruge deres "rapport" om at bilen kører med standard versionen til? Er den godkendt af politiet eller forsikringen? Og hvis ja, der er vel intet der forhindrer mig i at få lavet rapporten, og så køre over i til naboen og få tunet.
Så papiret ender vel med at være værdiløst?
Men ... det er jo ikke dét 2M gør. Bare udskriver et stykke papir.
Det er jeg ikke enig i - jo servicen er god nok.. Men hold nu helt op den er dobbeltmoralsk. Snakkede med dem for 1 måned siden omkring fjernelse af ACT som vel også er ulovlig.HansH skrev: ↑4. apr 2022, 08:48Naarr... sådan ser jeg det egentlig ikke.martinta skrev: ↑4. apr 2022, 08:41Såh.. bare lige for at stille de dumme spørgsmål. Men de sælger et stykke papir til pris xyz som ikke har nogen værdi?
Hvad kan jeg bruge deres "rapport" om at bilen kører med standard versionen til? Er den godkendt af politiet eller forsikringen? Og hvis ja, der er vel intet der forhindrer mig i at få lavet rapporten, og så køre over i til naboen og få tunet.
Så papiret ender vel med at være værdiløst?
Hvis du er den uvidende bilejer, der har købt en brugt bil, og bare gerne vil være sikker på at du kører standard ... så kan du køre til 2M og få udført et "Tuningstjek", hvor de reelt set bare overskriver din ECU med standard software.
Dermed er den 100% OK, og hvis du ellers ikke efterfølgende selv begynder at lave numre, kan du være sikker på at den vil gå igennem et senere tjek.
Såå ... what's not to like about that ?![]()
Helt sikkert, pointen er dog stadig, at dokumentet ikke har nogen vægt - sandsynligvis ikke engang juridisk.
Det er så en helt anden historie. Og man kan jo endda argumentere for at vi hører på "pas på klimaet" alle steder, og så smider politiet fuldstændig fungerende enheder ud som man må formode kræver en del ressourcer at bygge igen, på steder hvor det "blot" havde været et spørgsmål om at overskrive firmwaren på den.
Jeg kender en del der ikke kører i standard biler. Du har ret i at de slipper for bøder som "repressalier", men at blive stoppet og skulle undvære sin bil x antal gange fordi politiet nu har fået nyt værktøj og kan beslaglægge bilen til undersøgelse bliver de nok rimeligt trætte af.
Nååå.. jamen så har jeg måske misforstået din pointe. Jeg forstår nu, at dét du anfægter er 2M's (dobbelt)moral.martinta skrev: ↑4. apr 2022, 09:17Det er jeg ikke enig i - jo servicen er god nok.. Men hold nu helt op den er dobbeltmoralsk. Snakkede med dem for 1 måned siden omkring fjernelse af ACT som vel også er ulovlig.HansH skrev: ↑4. apr 2022, 08:48Hvis du er den uvidende bilejer, der har købt en brugt bil, og bare gerne vil være sikker på at du kører standard ... så kan du køre til 2M og få udført et "Tuningstjek", hvor de reelt set bare overskriver din ECU med standard software.
Dermed er den 100% OK, og hvis du ellers ikke efterfølgende selv begynder at lave numre, kan du være sikker på at den vil gå igennem et senere tjek.
Såå ... what's not to like about that ?![]()
Så at du med den ene hånd tilbyder noget som basalt set er ulovligt og med den anden hånd leger "den troværdige verificeringskilde af din bil" er noget hyklerisk i min verden.
Men sådan ser vi jo forskelligt på det.
Jeps - 1495,-
Dette har været ulovligt i de sidste 5-8år mener det var der for SørenS2 stoppet med det. Så jeg sydens det virker som en dårlig undskyldning for at gå over til den anden "side" pludseligt. Hvis man lige tager konspirationsteori hatten på så kunne det være politiet har haft en samtale med ham om at det vil være en god ide at skifte side for at undgå en sigtelse.HansH skrev: ↑4. apr 2022, 08:07Har haft en snak med 2M teknik i Galten om tingene;
- chefen hos 2M Teknik bekræfter at han er "hoppet over på den anden side" efter mange år i tuningsbranchen. Iflg ham er det ulovligt at markedsføre og sælge chiptuning, og at dette kan straffes med fængsel i op til 6 år. Denne trussel ønskede han ikke længere at have hængende over hovedet.
Tanken er da nærliggende.
Men du vil jo stadig få en udfordring med den nuværende model. Hvis de beslaglægger din bil, og tjekker om du har en anden version på, end standard - og på den baggrund kan beslaglægge den, så er det jo irrelevant om du har fået 5-10 eller 20% flere HKM_Olsen skrev: ↑4. apr 2022, 11:08Dette har været ulovligt i de sidste 5-8år mener det var der for SørenS2 stoppet med det. Så jeg sydens det virker som en dårlig undskyldning for at gå over til den anden "side" pludseligt. Hvis man lige tager konspirationsteori hatten på så kunne det være politiet har haft en samtale med ham om at det vil være en god ide at skifte side for at undgå en sigtelse.HansH skrev: ↑4. apr 2022, 08:07Har haft en snak med 2M teknik i Galten om tingene;
- chefen hos 2M Teknik bekræfter at han er "hoppet over på den anden side" efter mange år i tuningsbranchen. Iflg ham er det ulovligt at markedsføre og sælge chiptuning, og at dette kan straffes med fængsel i op til 6 år. Denne trussel ønskede han ikke længere at have hængende over hovedet.
Mon TÜV godkendte chiptuninger kunne blive en væsentlig større ting nu. Tænker så længe at man bevisligt holder sig under de 20% effektforøgelse så burde er vil ikke være noget problem med reg. afgift.
Men det vil nok kræve at en tuner bruger nogen penge på at få lavet en standart fil og få godkendt denne til vær enkel bilmodel.
Men der er en del "tunere" der dør på denne del af markedet forsvinder. Trods jeg stadig dagligt ser annoncer på ciptuning hvor der ikke nævnes noget om ulovlighed. Jeg så også det opslag med den sprinter og tænkte det samme det bliver en dyr omgang for kunden.
M Olsen
Præcis.
Hvis du kan dokumenteret at din bil ikke forurener mere og støjer mere end den er tilladt med, så kan man jo godt få godtkendt chiptuningen. Men så skal det jo også være anført i bilens registreringsattest.HansH skrev: ↑4. apr 2022, 11:38Præcis.
Chiptuning er en konstruktiv ændring og dermed ulovligt. Punktum.
Det har ikke en fløjtende f.. at sige, om bilen efterflg har 10, 20 eller 50 % flere HK. Eller færre, for den sags skyld.
Det er totalt irrelevant.
Naturligvis.
Jo. Hvem som helst.
Nej. Intet.Der er vel ikke noget unikt i den service?![]()