Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 112 times
Been thanked: 227 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af mojo » 19. mar 2022, 21:46

Man kan vel spørge Michael mai som er bruger her på forummet.
Godt nok mange år siden han var her sidst
Senest rettet af mojo 19. mar 2022, 21:46, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 112 times
Been thanked: 227 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af mojo » 19. mar 2022, 22:00

Svaret kan såmænd også findes på deres hjemmeside.
https://2m-teknik.dk/tunings-tjek
Her er et screenshot af en rapport.
Billede
These users thanked the author mojo for the post:
Korreborg

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af m power » 20. mar 2022, 10:52

Jeg tror ikke det er den polo der er på billedet det drejer sig om, for ham der ejer den bil, søger komplet 100% org udstødning/ecu til en polo 1.6tdi.
Han har nu fået lov til at skaffe brugte dele til den, om han også må montere det selv, fortæller historien ikke noget om.

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af RIX » 20. mar 2022, 11:05

den seddel tyder da mere på den er rullet for at det diagram er der,ikke at boksen er sendt ind

MVH:

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem
Indlæg: 558
Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gedved
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Skoulsen » 20. mar 2022, 12:04

Kan man egentligt selv se om ens vogn er chippet ? Har både VCDS og OBD11.

Tror ikke min er - men ville da være rart og vide med 100% sikkerhed.
Audi A4 B8.5 - 3.0 TDI 245 s-tronic Quattro.

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 112 times
Been thanked: 227 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af mojo » 20. mar 2022, 12:09

RIX skrev:den seddel tyder da mere på den er rullet for at det diagram er der,ikke at boksen er sendt ind

MVH:
Prøv at læse den igenBillede
Ja denne er rullet,det var mere rapporten som jeg hæfter mig ved.
Man kan få sin bil ført tilbage til den software som var mest optimal til bilen og ikke nødvendigvis den som den er født med.
Rapporten ser om der er manipuleret med egr partikelfilter eller Billede
Derefter har du nederst en kvittering for at den opfylder kravene.
Det er et tveægget sværd de har i det firma Billede


Senest rettet af mojo 20. mar 2022, 12:09, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author mojo for the post:
RIX

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 112 times
Been thanked: 227 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af mojo » 20. mar 2022, 12:11

Skoulsen skrev:Kan man egentligt selv se om ens vogn er chippet ? Har både VCDS og OBD11.

Tror ikke min er - men ville da være rart og vide med 100% sikkerhed.
I obd eleven har jeg set en hvor datoer for filen er blanke.
På min passer tidspunkt med fremstilling.

Brugeravatar
M_Olsen
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: M Olsen
Geografisk sted: Sakskøbing Lolland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 43 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af M_Olsen » 3. apr 2022, 21:56

Jeg undre mig over at de eneste muligheder er skrotning eller lovliggørelse ved at montere nye dele.

Nu har jeg jo en golf 1 med en del flere hk end standart. Den er jo derved konstruktivt ændret. Trods den forurener langt mindre end den gjorde da den var ny.

Bliver jeg stoppet og betjenten ved lidt om biler kan han jo se den er gal. Så kan jeg risikere at han konfiskere bilen og sender den til VW for lovliggørelse jeg vil gerne se hvordan de vil klare den.

Men det store spørgsmål er hvorfor ikke tilbyde lovliggørelse ved at få godkendt effekt forøgelsen er godt klar over det kan ikke ske ved folk der har ved fjernet partikkefilter osv. Men hvis vi snakker ren chiptuning så er godkendelse ret lige til det kan dog godt være et spørgsmål om man skal betsale ny reg afgift.

Men jeg har da tænkt meget over dette efter de er begyndt i større udstrækning at konfiskere det var ellers meningen jeg ville tage chancen med min golf 1 men bliver nok nød til at få den godkendt og derved risikere at skulle betale ny registrerings afgift.

High on cars har fornyelig snakket med autoconsult om lovliggørelse af konstruktivt ændret biler.

M Olsen
Mvh. M Olsen

2018 Golf 7,5 GTE Solgt

Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af PhillOS » 4. apr 2022, 07:31

M_Olsen skrev:
3. apr 2022, 21:56
Men jeg har da tænkt meget over dette efter de er begyndt i større udstrækning at konfiskere det var ellers meningen jeg ville tage chancen med min golf 1 men bliver nok nød til at få den godkendt og derved risikere at skulle betale ny registrerings afgift.

High on cars har fornyelig snakket med autoconsult om lovliggørelse af konstruktivt ændret biler.

M Olsen
Det er i øvrigt et super fedt afsnit!



De pointere i øvrigt også at det ikke nytter noget at sidde med armene over kors og svovle (som gutten fra OPs link til Facebook gør), men i stedet se på hvordan man så kan få lovlig gjort sit projekt.

Det er en ændring fra tidligere, og det er der nogen der har det stramt med, det er så bare sur *** for dem.
.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. apr 2022, 08:07

Har haft en snak med 2M teknik i Galten om tingene;

- chefen hos 2M Teknik bekræfter at han er "hoppet over på den anden side" efter mange år i tuningsbranchen. Iflg ham er det ulovligt at markedsføre og sælge chiptuning, og at dette kan straffes med fængsel i op til 6 år. Denne trussel ønskede han ikke længere at have hængende over hovedet.

- Han bekræfter at de hjælper politiet med at lave de her tjek af ECU mhp. påvisning af manipulation.

- Han bekræfter at man proaktivt kan besøge 2M og få lavet et såkaldt Tuningstjek. I virkeligheden er det ikke et tjek der udføres. 2M finder ud af hvilken sw version der BØR ligge i bilen, og overskriver derefter ukritisk motorstyringen med standard image fra VW. Derefter udstedes en slags "rapport" på, at bilen nu garanteret kører med standard versionen. Dermed fjernes den tvivl 2. ejer af bilen evt måtte have.

- Han fortæller videre, at mellemværendet med politiet er én sag .. men at forsikringsselskaberne også er på banen. Angiveligt skulle der aktuelt være faldet dom i 2 sager, hvor forsikringsselskabet har fået medhold i forhold til påvist manipulation. Som i - "Den bil der kører rundt på vejen, er ikke den bil vi har forsikret .. så vi afviser at dække såvel ansvar som kasko". I de 2 aktuelle sager, har bilen blot været hos aut værksted, hvor man har kunnet konstatere manipulation - men ikke HVAD der er lavet. Han forventer at han fremadrettet kan få de samme opgaver fra forsikringsselskaberne, som han pt får fra politiet.

- Han bekræfter at det fortrinsvis er "mistænkelige" biler politiet sender til kontrol. Risikoen for at ryge i fedtefadet med en helt almindeligt udseende familiebil er langt mindre. Imidlertid kan dette forhold ikke bruges til noget mht en evt. forsikringssag. Bliver man indblandet i et uheld, og forsikringsselskabet kan påvise manipulation, er det ligegyldigt om bilen er en skamsænket BMW eller en standard familiebil.
These users thanked the author HansH for the post (total 6):
martintaHallasKMDTHYjonas_kofoedThe Micktrix / DkStrata
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. apr 2022, 08:21

.. Set i lyset af ovenstående informationer, synes jeg det virker så meget desto mere groteskt og meningsløst, at man bliver tvunget til at købe fabriksny ECU, alternativt skrotte bilen, hvis man er blevet hevet ind af politiet.

Hvis 2M kan sende en bilejer ud fra deres værksted, med en rapport i hånden hvorpå der står "Vi garanterer nu at din bil er 100% standard" .... efter blot at have overskrevet ECU med standard image fra VW ......... Hvorfor skulle den fremgangsmåde da ikke være fuldt ud lige så gangbar, når de så står med en bil hvor der kan påvises manipulation ?
Hvorfor skal den da sendes til skrotning, eller hen til aut for montering af fabriksny ECU ?
Hvorfor kunne den da ikke bare få samme behandling som 2M giver de biler de ruller tilbage i forb. med et "Tuningstjek" ?
Det giver ingen mening set fra et teknisk synspunkt.

Som vi alle ved, kan enhver tuner eller enhver hobbyist med VCP og adgang til korrekt image, lave en tilbagerulning. Altså akkurat det samme som 2M gør ved et "Tuningstjek".
Sanktionen giver kun mening ud fra et afstraffelsesmæssigt synspunkt, dvs at give bilejeren økonomisk en årnli én over nakken.
These users thanked the author HansH for the post:
TheBlueStingray
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 4. apr 2022, 08:41

HansH skrev:
4. apr 2022, 08:07
Har haft en snak med 2M teknik i Galten om tingene;

- chefen hos 2M Teknik bekræfter at han er "hoppet over på den anden side" efter mange år i tuningsbranchen. Iflg ham er det ulovligt at markedsføre og sælge chiptuning, og at dette kan straffes med fængsel i op til 6 år. Denne trussel ønskede han ikke længere at have hængende over sig.

- Han bekræfter at de hjælper politiet med at lave de her tjek af ECU mhp. påvisning af manipulation

- Han bekræfter at man proaktivt kan besøge 2M og få lavet et såkaldt Tuningstjek. I virkeligheden er det ikke et tjek der udføres. 2M finder ud af hvilken sw version der BØR ligge i bilen, og overskriver derefter ukritisk motorstyringen med standard image fra VW. Derefter udstedes en slags "rapport" på, at bilen nu garanteret kører med standard versionen. Dermed fjernes den tvivl 2. ejer af bilen evt måtte have.

- Han fortæller envidere, at mellemværendet med politiet er én sag .. men at forsikringsselskaberne også er på banen. Angiveligt skulle der aktuelt være faldet dom i 2 sager, hvor forsikringsselskabet har fået medhold i forhold til påvist manipulation. Som i - "Den bil der kører rundt på vejen, er ikke den bil vi har forsikret .. så vi afviser at dække såvel ansvar som kasko". I de 2 aktuelle sager, har bilen blot været hos aut værksted, hvor man har kunnet konstatere manipulation - men ikke HVAD der er lavet. Han forventer at han fremadrettet kan få de samme opgaver fra forsikringsselskaberne, som han pt får fra politiet.

- Han bekræfter at det fortrinsvis er "mistænkelige" biler politiet sender til kontrol. Risikoen for at ryge i fedtefadet med en helt almindeligt udseende familiebil er langt mindre. Imidlertid kan dette forhold ikke bruges til noget mht en evt. forsikringssag. Bliver man indblandet i et uheld, og forsikringsselskabet kan påvise manipulation, er det ligegyldigt om bilen er en skamsænket BMW eller en standard familiebil.
Såh.. bare lige for at stille de dumme spørgsmål. Men de sælger et stykke papir til pris xyz som ikke har nogen værdi?

Hvad kan jeg bruge deres "rapport" om at bilen kører med standard versionen til? Er den godkendt af politiet eller forsikringen? Og hvis ja, der er vel intet der forhindrer mig i at få lavet rapporten, og så køre over i til naboen og få tunet.

Så papiret ender vel med at være værdiløst?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. apr 2022, 08:48

martinta skrev:
4. apr 2022, 08:41
Såh.. bare lige for at stille de dumme spørgsmål. Men de sælger et stykke papir til pris xyz som ikke har nogen værdi?

Hvad kan jeg bruge deres "rapport" om at bilen kører med standard versionen til? Er den godkendt af politiet eller forsikringen? Og hvis ja, der er vel intet der forhindrer mig i at få lavet rapporten, og så køre over i til naboen og få tunet.

Så papiret ender vel med at være værdiløst?
Naarr... sådan ser jeg det egentlig ikke.

Hvis du er den uvidende bilejer, der har købt en brugt bil, og bare gerne vil være sikker på at du kører standard ... så kan du køre til 2M og få udført et "Tuningstjek", hvor de reelt set bare overskriver din ECU med standard software.
Dermed er den 100% OK, og hvis du ellers ikke efterfølgende selv begynder at lave numre, kan du være sikker på at den vil gå igennem et senere tjek.

Såå ... what's not to like about that ? :)

Det er klart, at hvis du EFTER "Tuningstjek" hos 2M selv kører hen og får den chippet igen .. så er det svært at få ondt af dig :)

Jeg synes således ikke at der er noget galt i den service 2M tilbyder.
Jeg synes der er noget ravruskende galt med den sanktion myndighederne pålægger ved påvist manipulation.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Hurtigud
Nyt medlem
Indlæg: 133
Tilmeldt: 12. aug 2016, 06:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Slangerup
Has thanked: 56 times
Been thanked: 13 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Hurtigud » 4. apr 2022, 09:05

Faktisk syntes jeg personligt det 2M tuning går og fifler med er superfint arbejde, men kun så længe det er godkendte Euro-normer og med tilladelse til at overskrive ECU. Er det ikke det så er det no go.
Alle og enhver kan jo sætte sig ned og udfærdige et stykke papir hvor der står at alt er så fint og miljømæssigt korrekt.
Det kan godt være det er svært at acceptere, men det må og skal kun være myndighederne der skal godkende det det er i vores biler.
VW PASSAT B8 4 motion TSI 272 DSG7
VW Polo 1,2 TSI DSG7

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. apr 2022, 09:11

Hurtigud skrev:
4. apr 2022, 09:05
Alle og enhver kan jo sætte sig ned og udfærdige et stykke papir hvor der står at alt er så fint og miljømæssigt korrekt.
Men ... det er jo ikke dét 2M gør. Bare udskriver et stykke papir.
De overskriver din ECU med standard image fra VW - og dermed bortvejres enhver tvivl og risiko for repressalier.
Det standard image er i tidernes morgen blevet typegodkendt af myndigherne.
Hele fortiden bliver således visket væk og der trækkes en ny streg i sandet. Du kan køre derfra med ren samvittighed og i god tro :) Om du har papiret eller ej er fløjtende ..... det afgørende er at der ligger en godkendt software i din ECU. Og det gør der.

Hvad er det du mener 2M's "Tuningstjek" service mangler / gør forkert .... etc ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 4. apr 2022, 09:17

HansH skrev:
4. apr 2022, 08:48
martinta skrev:
4. apr 2022, 08:41
Såh.. bare lige for at stille de dumme spørgsmål. Men de sælger et stykke papir til pris xyz som ikke har nogen værdi?

Hvad kan jeg bruge deres "rapport" om at bilen kører med standard versionen til? Er den godkendt af politiet eller forsikringen? Og hvis ja, der er vel intet der forhindrer mig i at få lavet rapporten, og så køre over i til naboen og få tunet.

Så papiret ender vel med at være værdiløst?
Naarr... sådan ser jeg det egentlig ikke.

Hvis du er den uvidende bilejer, der har købt en brugt bil, og bare gerne vil være sikker på at du kører standard ... så kan du køre til 2M og få udført et "Tuningstjek", hvor de reelt set bare overskriver din ECU med standard software.
Dermed er den 100% OK, og hvis du ellers ikke efterfølgende selv begynder at lave numre, kan du være sikker på at den vil gå igennem et senere tjek.

Såå ... what's not to like about that ? :)
Det er jeg ikke enig i - jo servicen er god nok.. Men hold nu helt op den er dobbeltmoralsk. Snakkede med dem for 1 måned siden omkring fjernelse af ACT som vel også er ulovlig.

Så at du med den ene hånd tilbyder noget som basalt set er ulovligt og med den anden hånd leger "den troværdige verificeringskilde af din bil" er noget hyklerisk i min verden.

Men sådan ser vi jo forskelligt på det.

Den med papiret og grunden til jeg tænker om den er godkendt til noget, er at der trodsalt kører mange biler rundt der er sænkede, nye skørter og alt muligt andet, som formodentlig bliver stoppet oftere end os andre. Så lad os tage et eksempel med den fiktive figur Jens som kører i en stærkt optisk modificeret Polo, som officielt er registreret med en 1.2 TSI motor. Har han hygget sig, har han sat et andet udstødning på som larmer lidt mere end standard (også ulovligt, i know, men leg nu med scenariet) men ikke andet rent teknisk og motormæssigt.

Nu bliver han stoppet af politiet, politiet tænker "uff, den er kun en 1.2 TSI, så den kan intet som standard, og med den udssende så er den helt sikkert chippet" og konfiskerer bilen. Jens skal nu vente <indsæt antal uger her> uden bil og får den tilbage fra 2M (med eller uden rapport) om at motorstyring er fin. Han vælger at få papir på det og kører nu hen til 2M, og får lavet en attest.

Nu går der en måned, og bilen ser jo stadig ud som før, og han bliver stoppet igen, han kan fremvise et dokument fra 2M, men det har ingen effekt, og han skal nu igen undvære bilen i <indsæt tid her>.

Så min pointe er, at hvis det dokument ikke har nogen betydning, så virker det rimeligt ubrugeligt for dem der rent faktisk bliver ramt, og som en eller anden løsning for at generere noget sikkerhed, som bare ikke har nogen vægt.
HansH skrev:
4. apr 2022, 08:48
Det er klart, at hvis du EFTER "Tuningstjek" hos 2M selv kører hen og får den chippet igen .. så er det svært at få ondt af dig :)
Helt sikkert, pointen er dog stadig, at dokumentet ikke har nogen vægt - sandsynligvis ikke engang juridisk.
HansH skrev:
4. apr 2022, 08:48
Jeg synes således ikke at der er noget galt i den service 2M tilbyder.
Jeg synes der er noget ravruskende galt med den sanktion myndighederne pålægger ved påvist manipulation.
Det er så en helt anden historie. Og man kan jo endda argumentere for at vi hører på "pas på klimaet" alle steder, og så smider politiet fuldstændig fungerende enheder ud som man må formode kræver en del ressourcer at bygge igen, på steder hvor det "blot" havde været et spørgsmål om at overskrive firmwaren på den.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 4. apr 2022, 09:24

HansH skrev:
4. apr 2022, 09:11
Hurtigud skrev:
4. apr 2022, 09:05
Alle og enhver kan jo sætte sig ned og udfærdige et stykke papir hvor der står at alt er så fint og miljømæssigt korrekt.
Men ... det er jo ikke dét 2M gør. Bare udskriver et stykke papir.
De overskriver din ECU med standard image fra VW - og dermed bortvejres enhver tvivl og risiko for repressalier.
Jeg kender en del der ikke kører i standard biler. Du har ret i at de slipper for bøder som "repressalier", men at blive stoppet og skulle undvære sin bil x antal gange fordi politiet nu har fået nyt værktøj og kan beslaglægge bilen til undersøgelse bliver de nok rimeligt trætte af.

I dag føler de sig allerede "Jagtet" og til dels med god grund. Har ikke tal på hvor mange gange min bror er blevet stoppet ved grænsen fordi han kører rundt i modificerede biler, og hver gang er det en "stikprøve kontrol", eller han møder en politi bil på vejen som lige synes de skal snakke med ham og så skal de da også lige tjekke for stoffer mm.

Forskellen er bare, at i de stop, der taler vi om 30 minutter de bruger på det, men her mister de jo deres bil i den periode hvor det undersøges.

Det kan jo i øvrig tilføjes, at han også har en Passat B8 magen til min som er standard, og imponerende nok, så må han lige ramme de rigtige "antal" for den ryger i aldrig i stik prøve kontrollen ;)

Der er altså noget af en forskel, og kan du ikke sikre dig jamen så kan mange jo potentielt miste bilen i perioder hver gang de møder en betjent der synes den bil er lidt for spændende til at kunne være lovlig.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. apr 2022, 09:33

martinta skrev:
4. apr 2022, 09:17
HansH skrev:
4. apr 2022, 08:48
Hvis du er den uvidende bilejer, der har købt en brugt bil, og bare gerne vil være sikker på at du kører standard ... så kan du køre til 2M og få udført et "Tuningstjek", hvor de reelt set bare overskriver din ECU med standard software.
Dermed er den 100% OK, og hvis du ellers ikke efterfølgende selv begynder at lave numre, kan du være sikker på at den vil gå igennem et senere tjek.

Såå ... what's not to like about that ? :)
Det er jeg ikke enig i - jo servicen er god nok.. Men hold nu helt op den er dobbeltmoralsk. Snakkede med dem for 1 måned siden omkring fjernelse af ACT som vel også er ulovlig.

Så at du med den ene hånd tilbyder noget som basalt set er ulovligt og med den anden hånd leger "den troværdige verificeringskilde af din bil" er noget hyklerisk i min verden.

Men sådan ser vi jo forskelligt på det.
Nååå.. jamen så har jeg måske misforstået din pointe. Jeg forstår nu, at dét du anfægter er 2M's (dobbelt)moral.

Det har jeg slet ikke taget med i mine betragtninger. Jeg aner ikke om de stadig sælger chiptuning, men det kan jeg så næsten forstå på dig, at man måske stadig sagtens kan købe i butikken .. hehe :)

Jeg kommenterede udelukkende på, at den service 2M sælger der hedder "Tuningstjek" rent faktisk leverer hvad den lover: En sikkerhed for at have en bil hvor der ikke kan påvises manipulation, og en deraf følgende stor regning.
Det mener jeg den til fulde leverer.

I forhold til hvad omtalte papir kan bruges til ........ ikke en dyt, naturligvis.
Det er blot en kvittering ligesom kassebonen fra Føtex, som jeg ser det :)
Bliver man stoppet af politiet på vejen, og de beslutter at hive bilen ind til ECU-kontrol, så vil det stykke papir med 99% sikkerhed ikke gøre den fjerneste forskel ... og dermed heller ikke spare dig for tiden du skal undvære din bil, som du er inde på.

Så jeg tror ikke man skal fokusere på "papiret" i historien her. Det er uden betydning.
Man skal fokusere på, at man efter et "Tuningstjek" hos 2M kører derfra i en bil, hvor man kan være 100% sikker på ikke at ende i en situation hvor der kan påvises manipulation, og dermed den store økonomiske øretæve.
These users thanked the author HansH for the post:
martinta
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem
Indlæg: 558
Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gedved
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Skoulsen » 4. apr 2022, 10:47

Hans - snakkede han om hvad sådan et tjek kostede? :)

For i mit tilfælde ville det være fint og få sådan et - skal til et bil træf i påsken, hvor man godt kunne forestille sig politiet dukkede op. Så var da rart at have bilen med og være 100% sikker på den ikke var chippet.
For når man som mig køber en bil der har kørt 200k - så kan man jo ikk være sikker på den er helt lovlig. Tror ikke jeg ville kunne mærke om den har 245 eller 270hk.
Audi A4 B8.5 - 3.0 TDI 245 s-tronic Quattro.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. apr 2022, 10:48

Skoulsen skrev:
4. apr 2022, 10:47
Hans - snakkede han om hvad sådan et tjek kostede? :)
Jeps - 1495,-

Og uden at jeg havde nævnt det beløb vi har hørt på rygtebørsen, at de får for et tjek i politiets tjeneste, forklarede han, at det ikke er samme ydelse som han leverer til politiet.
Som tidligere forklaret er det slet ikke et tjek der er tale om når man køber et "Tuningstjek". Der er tale om en "Vi overskriver din bil med standard software, så al tvivl er fjernet"-service.

Når det gælder politiet, foretages der en udlæsning af ECU indhold og efterfølgende sammenligning med standard, så man kan se HVAD der er lavet.
Denne manøvre tager noget længere tid (han nævnte 3-4 timer) end blot at smadre standard image ned i ECU'en.
Sikkert derfor det også er væsentligt dyrere. Og måske fordi det er en del af straffen, hvis manipulation kan påvises, og ellers fordi det er den store fælleskasse der betaler hvis manipulation ikke kan påvises :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Kevinff » 4. apr 2022, 11:01

Så chefen for et tidligere tuningsfirma melder om “bål og brand” og bekræfter at man kan købe et papir og standard image for 1495? Aha.
Er de forsikringssager nogle som offentligheden kender til?

Jeg er selvfølgelig sikker på at det er truslen om 6 års fængsel (er nogen blevet dømt?) og ikke udsigten til den gode forretning på “den anden side” der har gjort udslaget

Brugeravatar
M_Olsen
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: M Olsen
Geografisk sted: Sakskøbing Lolland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 43 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af M_Olsen » 4. apr 2022, 11:08

HansH skrev:
4. apr 2022, 08:07
Har haft en snak med 2M teknik i Galten om tingene;

- chefen hos 2M Teknik bekræfter at han er "hoppet over på den anden side" efter mange år i tuningsbranchen. Iflg ham er det ulovligt at markedsføre og sælge chiptuning, og at dette kan straffes med fængsel i op til 6 år. Denne trussel ønskede han ikke længere at have hængende over hovedet.
Dette har været ulovligt i de sidste 5-8år mener det var der for SørenS2 stoppet med det. Så jeg sydens det virker som en dårlig undskyldning for at gå over til den anden "side" pludseligt. Hvis man lige tager konspirationsteori hatten på så kunne det være politiet har haft en samtale med ham om at det vil være en god ide at skifte side for at undgå en sigtelse.

Mon TÜV godkendte chiptuninger kunne blive en væsentlig større ting nu. Tænker så længe at man bevisligt holder sig under de 20% effektforøgelse så burde er vil ikke være noget problem med reg. afgift.

Men det vil nok kræve at en tuner bruger nogen penge på at få lavet en standart fil og få godkendt denne til vær enkel bilmodel.

Men der er en del "tunere" der dør på denne del af markedet forsvinder. Trods jeg stadig dagligt ser annoncer på ciptuning hvor der ikke nævnes noget om ulovlighed. Jeg så også det opslag med den sprinter og tænkte det samme det bliver en dyr omgang for kunden.

M Olsen
Mvh. M Olsen

2018 Golf 7,5 GTE Solgt

Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. apr 2022, 11:25

Kevinff skrev:
4. apr 2022, 11:01
Jeg er selvfølgelig sikker på at det er truslen om 6 års fængsel (er nogen blevet dømt?) og ikke udsigten til den gode forretning på “den anden side” der har gjort udslaget Billede
Tanken er da nærliggende.
Først sår man ukrudtsfrø i naboens have på bestilling, og derefter tilbyder man at luge det væk igen mod betaling :)

Uanset hvad, så er det jo ikke Scantune der har bedt kunderne komme op og få chippet deres bil.
Det er trods alt 100% bilejerens egen beslutning.
At politiet så er begyndt at håndhæve loven ... well... det synes jeg dårligt man kan brokke sig over.

Som tidligere nævnt har jeg fuld forståelse for at politiet håndhæver loven. Det er deres opgave.
Men sanktionen/straffen kan jeg ikke få til at flugte med nogen form for meningsfyldt rimelighed.
These users thanked the author HansH for the post:
martinta
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 4. apr 2022, 11:33

M_Olsen skrev:
4. apr 2022, 11:08
HansH skrev:
4. apr 2022, 08:07
Har haft en snak med 2M teknik i Galten om tingene;

- chefen hos 2M Teknik bekræfter at han er "hoppet over på den anden side" efter mange år i tuningsbranchen. Iflg ham er det ulovligt at markedsføre og sælge chiptuning, og at dette kan straffes med fængsel i op til 6 år. Denne trussel ønskede han ikke længere at have hængende over hovedet.
Dette har været ulovligt i de sidste 5-8år mener det var der for SørenS2 stoppet med det. Så jeg sydens det virker som en dårlig undskyldning for at gå over til den anden "side" pludseligt. Hvis man lige tager konspirationsteori hatten på så kunne det være politiet har haft en samtale med ham om at det vil være en god ide at skifte side for at undgå en sigtelse.

Mon TÜV godkendte chiptuninger kunne blive en væsentlig større ting nu. Tænker så længe at man bevisligt holder sig under de 20% effektforøgelse så burde er vil ikke være noget problem med reg. afgift.

Men det vil nok kræve at en tuner bruger nogen penge på at få lavet en standart fil og få godkendt denne til vær enkel bilmodel.

Men der er en del "tunere" der dør på denne del af markedet forsvinder. Trods jeg stadig dagligt ser annoncer på ciptuning hvor der ikke nævnes noget om ulovlighed. Jeg så også det opslag med den sprinter og tænkte det samme det bliver en dyr omgang for kunden.

M Olsen
Men du vil jo stadig få en udfordring med den nuværende model. Hvis de beslaglægger din bil, og tjekker om du har en anden version på, end standard - og på den baggrund kan beslaglægge den, så er det jo irrelevant om du har fået 5-10 eller 20% flere HK
These users thanked the author martinta for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. apr 2022, 11:38

martinta skrev:
4. apr 2022, 11:33
M_Olsen skrev:
4. apr 2022, 11:08
Mon TÜV godkendte chiptuninger kunne blive en væsentlig større ting nu. Tænker så længe at man bevisligt holder sig under de 20% effektforøgelse så burde er vil ikke være noget problem med reg. afgift.
Men du vil jo stadig få en udfordring med den nuværende model. Hvis de beslaglægger din bil, og tjekker om du har en anden version på, end standard - og på den baggrund kan beslaglægge den, så er det jo irrelevant om du har fået 5-10 eller 20% flere HK
Præcis.
Chiptuning er en konstruktiv ændring og dermed ulovligt. Punktum.

Det har ikke en fløjtende f.. at sige, om bilen efterflg har 10, 20 eller 50 % flere HK. Eller færre, for den sags skyld.
Det er totalt irrelevant.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af perw » 4. apr 2022, 12:01

HansH skrev:
4. apr 2022, 11:38
martinta skrev:
4. apr 2022, 11:33
M_Olsen skrev:
4. apr 2022, 11:08
Mon TÜV godkendte chiptuninger kunne blive en væsentlig større ting nu. Tænker så længe at man bevisligt holder sig under de 20% effektforøgelse så burde er vil ikke være noget problem med reg. afgift.
Men du vil jo stadig få en udfordring med den nuværende model. Hvis de beslaglægger din bil, og tjekker om du har en anden version på, end standard - og på den baggrund kan beslaglægge den, så er det jo irrelevant om du har fået 5-10 eller 20% flere HK
Præcis.
Chiptuning er en konstruktiv ændring og dermed ulovligt. Punktum.

Det har ikke en fløjtende f.. at sige, om bilen efterflg har 10, 20 eller 50 % flere HK. Eller færre, for den sags skyld.
Det er totalt irrelevant.
Hvis du kan dokumenteret at din bil ikke forurener mere og støjer mere end den er tilladt med, så kan man jo godt få godtkendt chiptuningen. Men så skal det jo også være anført i bilens registreringsattest.

proble,met er jo at få den godkendelse/test.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. apr 2022, 12:02

perw skrev:
4. apr 2022, 12:01
Hvis du kan dokumenteret at din bil ikke forurener mere og støjer mere end den er tilladt med, så kan man jo godt få godtkendt chiptuningen. Men så skal det jo også være anført i bilens registreringsattest.

proble,met er jo at få den godkendelse/test.
Naturligvis.
Det var underforstået i mit skriv, at man ikke har officiel godkendelse på den konstruktive ændring man har fået lavet.
These users thanked the author HansH for the post:
hpo
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Ozona
Medlem
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 66 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Ozona » 4. apr 2022, 12:57

Men kan man i princippet ikke køre til hvilken som helst tuner og få lagt originalt image i? Der er vel ikke noget unikt i den service?

Sendt fra min Redmi Note 8 Pro med Tapatalk

Jan 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus(Bestilt) - Midlertidig firmabil: Mercedes A220 D
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 112 times
Been thanked: 227 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af mojo » 4. apr 2022, 13:14

Hvor skaffer de så den originale fil fra?
Og hvad med flash counter?
Med det samme de overskriver en styring er den jo på et eller andet plan ulovlig
Kommer hr jensen med en bil der måske aldrig er rørt ved og vil gerne være 100% sikker den ikke er ulovlig, overskriver de med en fil fra"skuffen".
Hermed er der rørt ved boksen og når 2m teknik ikke mere er alene på banen vil de andre kunne kassere den


Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. apr 2022, 13:17

Ozona skrev:
4. apr 2022, 12:57
Men kan man i princippet ikke køre til hvilken som helst tuner og få lagt originalt image i?
Jo. Hvem som helst.
Der er vel ikke noget unikt i den service?Billede
Nej. Intet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"