Løst og fast om livet som elbilsejer
- Mikael M109R
- Nyt medlem
- Indlæg: 441
- Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 22 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Er med på lade hastigheden falder, men med 70% på en 24Kw E golf, har du en rækkevidde på ca. 70KM, så du kan jo risikere ikke at nå den næste ladestander. Så har vi vist heller ikke mere travlt.
Siger bare der er himmelvid forskel på hvad 70% betyder, afhængig af model, og nogle biler i så fald bliver direkte ubrugelige. Jeg har personligt ingen forventning om folk flytter før de når 100%, det synes jeg ikke man kan forvente.
Jeg kender jo ikke deres behov.
Siger bare der er himmelvid forskel på hvad 70% betyder, afhængig af model, og nogle biler i så fald bliver direkte ubrugelige. Jeg har personligt ingen forventning om folk flytter før de når 100%, det synes jeg ikke man kan forvente.
Jeg kender jo ikke deres behov.
- These users thanked the author Mikael M109R for the post (total 2):
- BrianDS • PMM
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 694 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Har også været forbi Haverslev et par gange og oplevet noget i samme retning.
Har indtryk af (helt udokumenteret) at de to CLEON lynladere ved BK bliver flittigt brugt af folk fra lokalområdet til "hjemmeladning"
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Det ville være så fedt, hvis der kom et tillæg på hurtigladning inden for f.eks. 20-25 km af dit hjem. 50Kw laderen i Viborg er tit optaget af den samme Model S, som holder og lader til 100%. Det tager jo en krig de sidste 20%Thor-thor skrev:Har indtryk af (helt udokumenteret) at de to CLEON lynladere ved BK bliver flittigt brugt af folk fra lokalområdet til "hjemmeladning"
Og nu har man jo gjort det de sidste par år uden problemer, så ændre man jo ikke sine vaner, bare fordi der er kommet 3 gange så mange biler.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Jeg forstod det sådan, at deres problemer skyldes de ikke havde en adapter med. De har nok stået med enten et type 2 kabel eller en nødlader med DK-stik. Hvis man satser på ladning ved private (f.eks hoteller), så gør man sig en tjeneste hvis man f.eks har en juicebooster inkl. div adaptere med.Skoulsen skrev: ↑22. maj 2022, 20:19Så lige denne video - og bare med de problemer de har med standere der ikke virker, ingen strøm på hotel osv. så synes jeg infrastrukturen halter noget til ferie kørsel.
Og hvis det så er i uge 28-30 - så kan man nok godt regne med der er kø ved standerne
https://youtu.be/wiXkGrn-xQk
Ville også godt vide om de havde spurgt i receptionen, om de havde låne-adaptere.
/Søren.
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2421
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 851 times
- Kontakt:
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Jeg prøver at lave lidt beregninger på hvad omkostningerne vil være på en e-tron vs. min nuværende benzin-sluger, men jeg kan ikke rigtig finde en pris på service på sådan en fætter. Vi snakker den store e-tron 50 eller 55.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Mener @superbeszzz har nævnt omkring 4500 kr.TorbenRasmussen skrev: ↑31. maj 2022, 10:08Jeg prøver at lave lidt beregninger på hvad omkostningerne vil være på en e-tron vs. min nuværende benzin-sluger, men jeg kan ikke rigtig finde en pris på service på sådan en fætter. Vi snakker den store e-tron 50 eller 55.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Enig, regn med 4.500-5.000 kr pr. 30.000km eller 2år.DanielB12 skrev: ↑31. maj 2022, 10:38Mener @superbeszzz har nævnt omkring 4500 kr.TorbenRasmussen skrev: ↑31. maj 2022, 10:08Jeg prøver at lave lidt beregninger på hvad omkostningerne vil være på en e-tron vs. min nuværende benzin-sluger, men jeg kan ikke rigtig finde en pris på service på sådan en fætter. Vi snakker den store e-tron 50 eller 55.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Der er, så vidt jeg da ved, ikke km-begrænsning på. Så det er kun pr. 2 år.Passatg 3c skrev: ↑31. maj 2022, 10:42Enig, regn med 4.500-5.000 kr pr. 30.000km eller 2år.DanielB12 skrev: ↑31. maj 2022, 10:38Mener @superbeszzz har nævnt omkring 4500 kr.TorbenRasmussen skrev: ↑31. maj 2022, 10:08Jeg prøver at lave lidt beregninger på hvad omkostningerne vil være på en e-tron vs. min nuværende benzin-sluger, men jeg kan ikke rigtig finde en pris på service på sådan en fætter. Vi snakker den store e-tron 50 eller 55.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2001
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 486 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Det er et godt bud.DanielB12 skrev: ↑31. maj 2022, 10:38Mener @superbeszzz har nævnt omkring 4500 kr.TorbenRasmussen skrev: ↑31. maj 2022, 10:08Jeg prøver at lave lidt beregninger på hvad omkostningerne vil være på en e-tron vs. min nuværende benzin-sluger, men jeg kan ikke rigtig finde en pris på service på sådan en fætter. Vi snakker den store e-tron 50 eller 55.
Det er ærligt talt lidt håbløst. Der er service 2år/30.000 km til omkring DKk 3.000. Derudover er der udskiftning af bremsevæske DKk 1.500 2år. Hvis så du kører 30.000 km på 18 måneder kommer du ud af cyklus, så at sige. Det tog røven på mig.
Mit perspektiv er altså, at der kører 2 liner af serviceplan uafhængigt af hinanden. Jeg fik lavet service på min e-tron (30.000 km) og 3 måneder senere kaldte den på bremsevæskeservice . Måske jeg ikke havde lavet min due dilligence, men det var altså overraskende for mig.
- These users thanked the author superbeszzz for the post (total 2):
- DanielB12 • TorbenRasmussen
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Spøjst der er km-begrænsning på - det er der da ikke på Q4'eren..
Tåbeligt at service ikke passer sammen. Men er det ikke også Skoda der har det sådan, med olieskift, så man bliver kaldt ind i tide og utide?
Tåbeligt at service ikke passer sammen. Men er det ikke også Skoda der har det sådan, med olieskift, så man bliver kaldt ind i tide og utide?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2421
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 851 times
- Kontakt:
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Det er stadig godt 1000 kr. billigere end hvad jeg giver i dag. Regnskabet hedder 14.000 kr/år for min Volvo og godt 9.600 for E-tron. Jeg rammer nok de 30.000 lige lidt før 2 år, så det bliver også en skævert, hvis jeg hopper på sådan en. Det der får korthuset til at vælte er nok bytteprisen. Jeg skal gerne have over 500k for svenskeren og det tænker jeg ikke at tyskerne vil give
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Hørte lige i morges, at brugbilssalget er kraftigt stagneret.. Nybil er gået ned med næsten 20% på én måned.. brugtbil er også på vej ned, og priserne falder hurtigt på brugtbilsmarkedet.TorbenRasmussen skrev: ↑31. maj 2022, 11:29Det er stadig godt 1000 kr. billigere end hvad jeg giver i dag. Regnskabet hedder 14.000 kr/år for min Volvo og godt 9.600 for E-tron. Jeg rammer nok de 30.000 lige lidt før 2 år, så det bliver også en skævert, hvis jeg hopper på sådan en. Det der får korthuset til at vælte er nok bytteprisen. Jeg skal gerne have over 500k for svenskeren og det tænker jeg ikke at tyskerne vil give
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2421
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 851 times
- Kontakt:
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Det er ikke en katastrofe, hvis el-eventyret bliver sat på standby. Volvoen kører godt, men er bare lidt tørstig Og så lider jeg lidt af det her med, at når man sidder hjemme og arbejder og lige kommer til at kede sig lidt, så er første skridt at fyre op under forbrugskedlerne
"Luksusfælden" har et telt slået op i min have på 5. år nu.
"Luksusfælden" har et telt slået op i min have på 5. år nu.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3212 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Min hustru lader sig ikke gå på af full time udearbejde! Hun klarer det aldeles fremragende, det til trods..TorbenRasmussen skrev: ↑31. maj 2022, 12:15.. når man sidder hjemme og arbejder og lige kommer til at kede sig lidt, så er første skridt at fyre op under forbrugskedlerne
- These users thanked the author HansH for the post (total 4):
- TorbenRasmussen • BrianDS • Kevinff • magre
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 694 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Der ville jeg seriøst overveje at springe over/udskyde skift af bremsevæske ( i hvert fald få dem til at måle kogepunkt inden skift)superbeszzz skrev: ↑31. maj 2022, 11:00
Det er ærligt talt lidt håbløst. Der er service 2år/30.000 km til omkring DKk 3.000. Derudover er der udskiftning af bremsevæske DKk 1.500 2år. Hvis så du kører 30.000 km på 18 måneder kommer du ud af cyklus, så at sige. Det tog røven på mig.
Mit perspektiv er altså, at der kører 2 liner af serviceplan uafhængigt af hinanden. Jeg fik lavet service på min e-tron (30.000 km) og 3 måneder senere kaldte den på bremsevæskeservice .
Medmindre man evt. skal køre ræs op og ned af diverse bjergveje (evt. med noget på slæb) etc. er det værd at overveje emm. på en bil som "motorbremser" rigtig meget og derfor genererer begrænset varme i bremserne
Senest rettet af Thor-thor 31. maj 2022, 20:23, rettet i alt 1 gang.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 159 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Hvis du kan nøjes med en Audi Approved Plus, kan du få to års serviceaftale for ikke ret mange penge ved købTorbenRasmussen skrev:Jeg prøver at lave lidt beregninger på hvad omkostningerne vil være på en e-tron vs. min nuværende benzin-sluger, men jeg kan ikke rigtig finde en pris på service på sådan en fætter. Vi snakker den store e-tron 50 eller 55.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
De 2 Clever ladere i blåvand sidder hos Feriekompagniet (den gamle Blåvand Kro) og der er på rejsedage et stort trafikkaos der, og generelt relt fuld når p pladsen på den anden side af gaden ved menu og bierstuben er fyldt op.Medmindre man er en idiot i trafikken, så kan man vel selv regne ud at man ikke skal parkere foran en ladestander i en alm. fossil bil. Det burde faktisk give en bøde eller bilen trækkes væk.De 2 clever ladepunkter der er i Blåvand var konstant optaget af .... alm fossil biler.
Efter lidt alm. venlig snak med den ene (tysk), så flyttede de deres bil, så vi kunne lade.
Men pladserne i Blåvand er heller ikke markeret "Kun El-bil", så man kan vel ikke klandre folk i at holde der.
Jeg synes ikke man kan klandre fossil bilister at de ikke er opmærksomme på at der hænger er par grå bokse på væggen af huset. Det samme på min arbejdsplads hvor bygningsejeren endnu ikke har nosset sig sammen.
El ladepladser bør være tydeligt mærket som dette og være forbeholdt elbiler under opladning (dvs med stikket sat i).
Derimod giver p restriktioner ikke meget mening medmindre man kan nå at lade fuldt op, og gerne med en mulighed for at lad bilen stå til om morgenen. Dvs man kan godt begrænse ladning til 6-8 timer mellem 8 og 24. Men kommer man kl 23 skal man have lov at holder der til om morgenen....
Ligeledes kan langt de fleste nå at lade nok op på en time på en DC lader så der vil de give mening med så kort en p-tid. Det kan de fleste nok også nå de andre sysler man typisk kan bruge pausen til, og der giver det så også mening med et minut afgift når bilen er færdigt opladet eller man har holdt der over en time. Det er meget mere effektivt at blive afregnet med det samme end at man kan risikere en p bøde.
Senest rettet af majland 31. maj 2022, 20:53, rettet i alt 1 gang.
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10872
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Enig. På min tur hjem fra München i Mini’en stødte jeg på flere DC-ladere, hvor der var en ret høj ‘straf’ for at holde der mere end en time eller to (+10€/timen)majland skrev: ↑31. maj 2022, 20:37De 2 Clever ladere i blåvand sidder hos Feriekompagniet (den gamle Blåvand Kro) og der er på rejsedage et stort trafikkaos der, og generelt relt fuld når p pladsen på den anden side af gaden ved menu og bierstuben er fyldt op.
Jeg synes ikke man kan klandre fossil bilister at de ikke er opmærksomme på at der hænger er par grå bokse på væggen af huset. Det samme på min arbejdsplads hvor bygningsejeren endnu ikke har nosset sig sammen.
El ladepladser bør være tydeligt mærket som dette og være forbeholdt elbiler under opladning (dvs med stikket sat i).
Derimod giver p restriktioner ikke meget mening medmindre man kan nå at lade fuldt op, og gerne med en mulighed for at lad bilen stå til om morgenen. Dvs man kan godt begrænse ladning til 6-8 timer mellem 8 og 24. Men kommer man kl 23 skal man have lov at holder der til om morgenen....
Ligeledes kan langt de fleste nå at lade nok op på en time på en DC lader så der vil de give mening med så kort en p-tid. Det kan de fleste nok også nå de andre sysler man typisk kan bruge pausen til, og der giver det så også mening med et minut afgift når bilen er færdigt opladet eller man har holdt der over en time. Det er meget mere effektivt at blive afregnet med det samme end at man kan risikere en p bøde.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 260
- Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:51
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 7 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Hej
Kan en af der har taget springet dele nogle tanker?
De små almindelige ture under 20-30 km tænker jeg ikke der er nogle udfordringer.
Men hvad så når man en sjælden gang skal køre 600 km på en dag? Er der noget smart eller nogle gode tanker?
Pt har vi slet ikke behovet for en bil, tankede sidst den 3 maj.
Kan en af der har taget springet dele nogle tanker?
De små almindelige ture under 20-30 km tænker jeg ikke der er nogle udfordringer.
Men hvad så når man en sjælden gang skal køre 600 km på en dag? Er der noget smart eller nogle gode tanker?
Pt har vi slet ikke behovet for en bil, tankede sidst den 3 maj.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10872
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Det passer mig/os fint at strække ben hver anden time uanset brændstoftype. Så her i husstanden er det ikke noget problem at skulle lade. Afhængigt af hvilken bil du vælger, kan 600km også bare være én pause - i vores Mini Cooper er det to. Og det er helt fintRune skrev: ↑2. jun 2022, 19:23Hej
Kan en af der har taget springet dele nogle tanker?
De små almindelige ture under 20-30 km tænker jeg ikke der er nogle udfordringer.
Men hvad så når man en sjælden gang skal køre 600 km på en dag? Er der noget smart eller nogle gode tanker?
Pt har vi slet ikke behovet for en bil, tankede sidst den 3 maj.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Er det her nu blevet til ladetråden, @HansH?
Er det hele ikke blevet lidt sammenblandet? Enten skal det deles op, eller også skal det vel samles..
Er det hele ikke blevet lidt sammenblandet? Enten skal det deles op, eller også skal det vel samles..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3212 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Du har ret. Oprydning foretaget. Tak for hint
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 562
- Tilmeldt: 9. jun 2013, 13:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 64 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Vi købte en Cupra Born lige da de var landet. Min kæreste pendler fra Århus til Billund hver dag - hvis ikke det var fordi Legos p-hus var plastret til i ladestandere, ville det være et mareridt: Enten skal man lade den til 100% med slid på batteriet til følge, og ellers skal man overveje om man vil have varme på i bilen, lade undervejs, eller sidde og stresse over, om man kan nå hele vejen. I sommertiden kan vi lige nå til Hvide sande og besøge min kærestes forældre, men når vi skal besøge min familie på Als bliver det dino-brænderen hver gang, med mindre vi skulle sætte bilen til opladning ved Danfoss Universe og gå de sidste 5 kilometer. Hvis jeg skal på langtur, gider jeg ikke holde pauser undervejs. Fyld tanken, spis en vingummi, kom videre - ladepauser er ikke noget for mig. Til gengæld er det meget lækkert med en ellert, når man kører rundt i Århus og ikke kommer i nærheden af at udnytte rækkevidden.
- These users thanked the author jokskilove for the post (total 3):
- Morten Hedensted • nbryde • DanielB12
/Jørgen
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 194
- Tilmeldt: 14. jun 2012, 10:12
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 10 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Har også lige modtaget tilbud på 30000km / 2år service på min E-tron.
Troede det var billigt at servicere en el-bil, men jeg blev satme klogere
Fik et tilbud på 4600kr.
Troede det var billigt at servicere en el-bil, men jeg blev satme klogere
Fik et tilbud på 4600kr.
Audi E-tron 50 S-line
Bmw e36 325 Cabrio mtech
Bmw e36 325 Cabrio mtech
-
- Medlem
- Indlæg: 630
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 68 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Hvordan vurderer I egentlig størrelsen på jeres elbil i daglig drift?
De fleste modeller på tværs af producenterne har lige de der ekstra centimeter i bredden, højden, længden i forhold til en standard motoriseret udgave.
P-båse bliver jo ikke større, og P kældre gør da slet ikke.
Oplever I det som bøvlet, og skal maven suges ind for at komme ud af døren på en snæver plads?
De fleste modeller på tværs af producenterne har lige de der ekstra centimeter i bredden, højden, længden i forhold til en standard motoriseret udgave.
P-båse bliver jo ikke større, og P kældre gør da slet ikke.
Oplever I det som bøvlet, og skal maven suges ind for at komme ud af døren på en snæver plads?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3212 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
De ekstra kilo og de ekstra centimeter synes jeg helt klart man bemærker på vores Enyaq.nielshm skrev: ↑27. jun 2022, 08:25Hvordan vurderer I egentlig størrelsen på jeres elbil i daglig drift?
De fleste modeller på tværs af producenterne har lige de der ekstra centimeter i bredden, højden, længden i forhold til en standard motoriseret udgave.
P-båse bliver jo ikke større, og P kældre gør da slet ikke.
Oplever I det som bøvlet, og skal maven suges ind for at komme ud af døren på en snæver plads?
Ude på vejen fornemmer man at det er 2100 kg (+evt last) der skal bringes i bevægelse og bremses ned igen.
I by/nærmiljø synes jeg ligeledes det er tydeligt at snævre passager, p-kældre og snørklede parallelparkeringer bestemt ikke er dens paradediscipliner
Bevares - p-sensorer, Area View og bakkamera er jo alle de hjælpemidler man har brug for til at finmanøvrere. Men den er bare ikke nogen sylfide.
Forleden skulle jeg parkere i en p-kælder under Musikhuset i Århus.
Der holdt en parkeret bil til venstre, og til højre var der en betonsøjle.
Det krævede en ekstra gang frem og tilbage for overhovedet at få svunget næsen ind i p-båsen og gå fri af forhindringerne til siderne.
Dernæst et par gange frem og tilbage for at klistre den helt op af betonsøjlen til højre, så jeg havde så meget plads som muligt fri over mod bilen til venstre. Dels for selv at have mere plads til at stige ud, og dels for at mindske risikoen for at få makkerens dør smækket op i egen side.
Der må man bare sige - vores e-Golf er fuldstændig f###### genial til bykørsel !
Let på tå og adræt, fylder ingenting (i forhold til Enyaq) og fiser om hjørnerne ligesom en go-kart.
Enyaq'en er bedst når den kommer ud hvor der er lidt plads. En landevej/motorvej og så derudaf ... så tager den stikkene hjem.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 351 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Jeg skulle ned i p-kælderen under Axel Towers i vores Model Y, nedkørslen er en rimelig smal rotunde - Den bil drejer altså som en velvoksen færge
Det krævede sgu lidt hjertebanken at komme ned (og op for den sags skyld).
Ellers bemærker jeg det egentlig ikke - Jo, den er tung som Hans også nævner, men selve dimensionerne på Model Y virker ikke meget anderledes end min tidl. Passat B8.
Det krævede sgu lidt hjertebanken at komme ned (og op for den sags skyld).
Ellers bemærker jeg det egentlig ikke - Jo, den er tung som Hans også nævner, men selve dimensionerne på Model Y virker ikke meget anderledes end min tidl. Passat B8.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Jeg kan da høre jeg lige skal ud og dreje lidt rundt i en elbil inden vi beslutter os for hvilken det skal være jeg synes bestemt ikke vores gamle A6 er let på tå når man kører i sådan en rotunde til en p-kælder eller når man skal ud af magasins p hus i København
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 171 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Selv haft test kørt en Kia E-Niro, og syntes stadig den er til at have med at gøre størrelses mæssigt, men kommer vi over den størrelse begynder flere steder godt nok at føles små.
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Løst og fast om livet som elbilsejer
Den gamle 2011 Superb var ret small - det var kun længden der var en udfordring ved parkering.
Kodiaq'en og Enyaq'en er lige træls at tage med i byen - Der er citigoen bedre og jeg savner ofte den gamle smart fortwo når det kommer til parkering....
Mon ikke en https://aptera.us/ ville være fin til det brug .... Pt skal det jo næsten være store skrumler for at få brugbar rækkevidde....
Kodiaq'en og Enyaq'en er lige træls at tage med i byen - Der er citigoen bedre og jeg savner ofte den gamle smart fortwo når det kommer til parkering....
Mon ikke en https://aptera.us/ ville være fin til det brug .... Pt skal det jo næsten være store skrumler for at få brugbar rækkevidde....
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus