Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Apropos i en anden tråd @BrianDS eller andre , så skal jeg på tværs af landet i weekenden, altså Herning - Kastrup lufthavn(overnatning)- Herning. Jeg har været vant til bare at holde ind hos Tesla fordi jeg havde nogle free kWh, men nu skal jeg til at betale for det
Jeg har ingen abb. nogle steder. Hvordan tror du jeg kommer bedst og dernæst billigst på tværs?
Umiddelbart er der noget lynlader omkring hotellet, så jeg skal sådan set bare lade 10 min hver vej max.
Er det bare at tage Clever til 6,5kr pr kWh, eller Ionity til 6,2kr pr kWh. Eller er det mon bare at bruge min Sperto/plugsurfing brik og så håbe på det bedste?
Jeg har ingen abb. nogle steder. Hvordan tror du jeg kommer bedst og dernæst billigst på tværs?
Umiddelbart er der noget lynlader omkring hotellet, så jeg skal sådan set bare lade 10 min hver vej max.
Er det bare at tage Clever til 6,5kr pr kWh, eller Ionity til 6,2kr pr kWh. Eller er det mon bare at bruge min Sperto/plugsurfing brik og så håbe på det bedste?
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1740
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 694 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Billigst er nok at låne et Ionity kort, hvis du kender nogen der har abo. der.
Alternativt har YX lynladere i Nyborg, hvor du bare betaler med kreditkort.
Men ellers er der naturligvis Clever/Eon/OK/Allego på vejen.
SuC i Odense er også en mulighed, men ligger relativt langt fra motorvejen.
- Ice Fox
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3454
- Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vejle Amt..
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 32 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Northe appen skulle vidst give nogle priser der er fornuftige i forhold til nogle af de andre apps.
Jeg har ikke tjekket, kun læst mig til den info.
Jeg har ikke tjekket, kun læst mig til den info.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6028
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6458 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Har det ikke hele tiden været sådan? Og er det ikke stadig sådan?Kevinff skrev: ↑1. aug 2022, 17:38Jeg var egentlig af den overbevisning at hvis man tegnede et clever all in one abonnement så kunne man lade lige så tosset man ville hjemme og ude (inden for en fair use grænse tænker jeg) da det var indkluderet i prisen. Har det på et tidspunkt været sådan eller har jeg bare misset pointen?
Jeg har ikke indtryk af at der er en kommunikeret fair use grænse, ud over at det kun er den samme bil man må lade på (og muligvis også evt. lånebiler)
Dog er det sådan at man selv betaler for strømmen hjemme, og får så et beløb tilbage udregnet efter en gennemsnitspris, og altså ikke den faktiske pris - det medmindre man kombinerer det med Clever Power, så får man 1-til-1 afregning.
Unlimited er samme produkt, bare bestilt igennem en partner, og så får man det 50 kr/md billiger, samt sparer også 100 kr/md i energitillæg.
Men der er så vidt jeg har forstået ingen grænser for hvor meget man må lade (på Clever ladere) - eller også er der bare ikke nogen der har ramt den endnu
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Men… er alle/de fleste lade udbydere ikke sådan? At man lægger ud for strømmen og får X tilbage?BrianDS skrev:Har det ikke hele tiden været sådan? Og er det ikke stadig sådan?Kevinff skrev: ↑1. aug 2022, 17:38Jeg var egentlig af den overbevisning at hvis man tegnede et clever all in one abonnement så kunne man lade lige så tosset man ville hjemme og ude (inden for en fair use grænse tænker jeg) da det var indkluderet i prisen. Har det på et tidspunkt været sådan eller har jeg bare misset pointen?
Jeg har ikke indtryk af at der er en kommunikeret fair use grænse, ud over at det kun er den samme bil man må lade på (og muligvis også evt. lånebiler)
Dog er det sådan at man selv betaler for strømmen hjemme, og får så et beløb tilbage udregnet efter en gennemsnitspris, og altså ikke den faktiske pris - det medmindre man kombinerer det med Clever Power, så får man 1-til-1 afregning.
Unlimited er samme produkt, bare bestilt igennem en partner, og så får man det 50 kr/md billiger, samt sparer også 100 kr/md i energitillæg.
Men der er så vidt jeg har forstået ingen grænser for hvor meget man må lade (på Clever ladere) - eller også er der bare ikke nogen der har ramt den endnu
Jeg fattede bare ikke konceptet med unlimited for jeg troede at så længe man betalte de der 1000 kr (eller hvor meget det nu er) så kan man bare lade derudaf og man modtog ikke nogen regning for at lade elbil udover de 1000 kr
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6028
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6458 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nej, der er forskel.Kevinff skrev: ↑2. aug 2022, 19:05Men… er alle/de fleste lade udbydere ikke sådan? At man lægger ud for strømmen og får X tilbage?BrianDS skrev:Har det ikke hele tiden været sådan? Og er det ikke stadig sådan?Kevinff skrev: ↑1. aug 2022, 17:38Jeg var egentlig af den overbevisning at hvis man tegnede et clever all in one abonnement så kunne man lade lige så tosset man ville hjemme og ude (inden for en fair use grænse tænker jeg) da det var indkluderet i prisen. Har det på et tidspunkt været sådan eller har jeg bare misset pointen?
...
Jeg fattede bare ikke konceptet med unlimited for jeg troede at så længe man betalte de der 1000 kr (eller hvor meget det nu er) så kan man bare lade derudaf og man modtog ikke nogen regning for at lade elbil udover de 1000 kr
Clever kører med en stor tilbagebetaling, altså et højt abonnement, og så en tilbagebetaling af dit forbrug
Clever med Power abonnement, så kan du lade alt det du vil uden at få andre afregninger
de fleste andre, det er et abonnement for at du kan få afgiften retur fra staten, abonnementet er billigere, men giver sådan set ikke andet end afgift kroner retur - du betaler som alle andre for din strøm - disse abonnementer kan man ikke bruge hvis man har elbaseret opvarmning eller fx solceller.
Så Clever med Power er det eneste "all-you-can-eat" abonnement uden nogen form for frem og tilbage med penge.
- These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
- Kevinff • Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Så lige den her på FB.. virker umiddelbart ret smart? Hvad tænker i?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2421
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 851 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Gættet er nok bedre end hvad man selv kan regne ud, men meget er jo afhængigt af vejret, som kan være en uforudsigelig størrelse.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Energiprognosen må for en stor dels vedkommende være baseret på vejrudsigter.
Givet den usikkerhed disse er omfattet af, så snart man kommer ud over bare 2-3 dage, så kan jeg ikke helt se hvorfor hans energiprognoselogik ikke skulle 'arve' samme usikkerhed. Og jo længere ud i fremtiden - jo mere uvist bliver det.
På den anden side set ... i forhold til opladning af bil, kunne det måske være en hjælp for nogen, bare at kunne se en 48 timers prognose, fremfor kun de nuværende 24.
- These users thanked the author HansH for the post (total 2):
- BrianDS • Morten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10872
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Du kan få et gratis BMW Charging kort med første års abonnement betalt. Så kan du lade overalt og ved fx Ionity til under 3kr/KWh. Du kan hente et kort ved nærmeste forhandler.Tonny skrev: ↑1. aug 2022, 18:10Apropos i en anden tråd @BrianDS eller andre , så skal jeg på tværs af landet i weekenden, altså Herning - Kastrup lufthavn(overnatning)- Herning. Jeg har været vant til bare at holde ind hos Tesla fordi jeg havde nogle free kWh, men nu skal jeg til at betale for det
Jeg har ingen abb. nogle steder. Hvordan tror du jeg kommer bedst og dernæst billigst på tværs?
Umiddelbart er der noget lynlader omkring hotellet, så jeg skal sådan set bare lade 10 min hver vej max.
Er det bare at tage Clever til 6,5kr pr kWh, eller Ionity til 6,2kr pr kWh. Eller er det mon bare at bruge min Sperto/plugsurfing brik og så håbe på det bedste?
- mertodinlo
- Medlem
- Indlæg: 642
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Wettingen - CH
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 228 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Lyder som det Grønnere Elforbrug har haft kørende længeKevinff skrev:Så lige den her på FB.. virker umiddelbart ret smart? Hvad tænker i?
https://www.facebook.com/elforbrug
- These users thanked the author mertodinlo for the post:
- majland
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
En forholdsvis stor del af prisen er også dikteret af planlagte begrænsninger i nettet. Feks vedligehold af værker, kabler, stationer etc.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6028
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6458 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Uden abonnement, og uden Ionity og Tesla, så kunne dette godt være et godt bud:Tonny skrev: ↑1. aug 2022, 18:10Apropos i en anden tråd @BrianDS eller andre , så skal jeg på tværs af landet i weekenden, altså Herning - Kastrup lufthavn(overnatning)- Herning. Jeg har været vant til bare at holde ind hos Tesla fordi jeg havde nogle free kWh, men nu skal jeg til at betale for det
Jeg har ingen abb. nogle steder. Hvordan tror du jeg kommer bedst og dernæst billigst på tværs?
Umiddelbart er der noget lynlader omkring hotellet, så jeg skal sådan set bare lade 10 min hver vej max.
Er det bare at tage Clever til 6,5kr pr kWh, eller Ionity til 6,2kr pr kWh. Eller er det mon bare at bruge min Sperto/plugsurfing brik og så håbe på det bedste?
https://app.emotion.mvv.de/
€0,39/kWh for AC
€0,45/kWh for DC
€0,79/kWh for Ionity
Jeg tænker ikke det virker ved Tesla.
Det er forholdsvis nemt at bruge, og jeg har nydt godt af at jeg kan tilgå den via Web og starte den for noget familie på deres tur til Tyskland (jeg logger på med deres konto fra min computer)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg ved ikke lige hvorfor det virkede så fjernt for mig først. Jeg har aktiveret mit gratis år, selvom bilen er 7mdr, og det gælder de næste 12mdr kan jeg se. Det giver gode priser som du før har indikeret især på Ionity.
Når året er gået så tvivler jeg på det er lønsomt for mig, men den tid den sorg
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10872
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vi har det i bilen som backup. Herhjemme bruger vi Clever, så det er kun ‘plan b’ og til udlandsture. Så vejer det tungere, at det er nemt end at prisen stiger (efter det gratis år).Tonny skrev: ↑3. aug 2022, 16:48Jeg ved ikke lige hvorfor det virkede så fjernt for mig først. Jeg har aktiveret mit gratis år, selvom bilen er 7mdr, og det gælder de næste 12mdr kan jeg se. Det giver gode priser som du før har indikeret især på Ionity.
Når året er gået så tvivler jeg på det er lønsomt for mig, men den tid den sorg
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Min ene nabo har en Kia sorento hybrid.. der lader med 3,4khw
Når han ladede sprang den 25A sikringen i vejen.. virker det ikke usansynligt?
Han har nu fået den opgraderet til 35A
*bonus spørgsmål - kan det passe at naboen har 25 amp i vejen; men vi har fået at vide vi har 32? Det er ét hus imellem.
Når han ladede sprang den 25A sikringen i vejen.. virker det ikke usansynligt?
Han har nu fået den opgraderet til 35A
*bonus spørgsmål - kan det passe at naboen har 25 amp i vejen; men vi har fået at vide vi har 32? Det er ét hus imellem.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- mertodinlo
- Medlem
- Indlæg: 642
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Wettingen - CH
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 228 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Han må have haft noget andet kørende imens og manglende fase fordeling af sin installation.DanielB12 skrev:Min ene nabo har en Kia sorento hybrid.. der lader med 3,4khw
Når han ladede sprang den 25A sikringen i vejen.. virker det ikke usansynligt?
Han har nu fået den opgraderet til 35A
*bonus spørgsmål - kan det passe at naboen har 25 amp i vejen; men vi har fået at vide vi har 32? Det er ét hus imellem.
Din nabo kan godt have 25A i gravstenen, den bør så fungere som tarifsikring. Med de 32A du har i gravstenen, så har du en forsikring/tarifsikring på 25A i din hovedtavle formoder jeg?
Vi har 25A siddende i tavlen og 63A i gravstenen.
Kablet fra gravsten til tavle skal selvfølgelig være dimensioneret til den større sikring.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det var også min tanke. Men det afviser han.. men de har opvarmet pool, opvarmet spa og luft/vand-pumpe.. så tænker hybrid-bilen var dråben…
Jeg ved ikke hvordan det er - elektrikeren fortalte bare at det var udsædvanligt vi havde 32A ‘ind til huset’. Men i vores materiale fra husfirma står der stikledning er 4x16 alu. Siger det noget?
Mere om vi skal have opgraderet ift at have to elbiler? De skulle gerne kunne lade samtidig uden at lægge byen øde
Jeg ved ikke hvordan det er - elektrikeren fortalte bare at det var udsædvanligt vi havde 32A ‘ind til huset’. Men i vores materiale fra husfirma står der stikledning er 4x16 alu. Siger det noget?
Mere om vi skal have opgraderet ift at have to elbiler? De skulle gerne kunne lade samtidig uden at lægge byen øde
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
DanielB12 skrev:De skulle gerne kunne lade samtidig uden at lægge byen øde
- These users thanked the author Kevinff for the post (total 2):
- DanielB12 • donfetaful
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6028
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6458 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvis du regner med at lade med 2x11 kW, så er 32A ikke nok, for det er hvad de to elbiler bruger alene.DanielB12 skrev: ↑9. aug 2022, 11:26Det var også min tanke. Men det afviser han.. men de har opvarmet pool, opvarmet spa og luft/vand-pumpe.. så tænker hybrid-bilen var dråben…
Jeg ved ikke hvordan det er - elektrikeren fortalte bare at det var udsædvanligt vi havde 32A ‘ind til huset’. Men i vores materiale fra husfirma står der stikledning er 4x16 alu. Siger det noget?
Mere om vi skal have opgraderet ift at have to elbiler? De skulle gerne kunne lade samtidig uden at lægge byen øde
Det lyder usandsynligt at du har 32A og din nabo har 25A, min installatør sagde alt ny udstykning bliver 25A fra start, og alle der evt. har mere vil også skulle betale for at udnytte det, medmindre der er betalt tidligere.
Så jeg ville undersøge hvor meget du skal/kan få opgraderet inden du sætter lader nummer to op, selvfølgelig medmindre du balancerer det, og begrænser den samlede kapacitet til fx 16A eller 20A
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- mertodinlo
- Medlem
- Indlæg: 642
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Wettingen - CH
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 228 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er kun 16A han har trukket, så noget andet har spillet ind. Kan være sikring er en DZ, har siddet løs og lavet en dårlig forbindelse, de løsner sig stille og roligt med forbrug on/off og til sidst går de så.DanielB12 skrev:Det var også min tanke. Men det afviser han.. men de har opvarmet pool, opvarmet spa og luft/vand-pumpe.. så tænker hybrid-bilen var dråben…
32A i gravstenen er lige til den lille side, hvis I har forsikring/tarifsikring i tavlen, jeg havde valgt en tak større. 4x16 Alu burde kunne trække 63A uden problemer.DanielB12 skrev:
Jeg ved ikke hvordan det er - elektrikeren fortalte bare at det var udsædvanligt vi havde 32A ‘ind til huset’. Men i vores materiale fra husfirma står der stikledning er 4x16 alu. Siger det noget?
Mere om vi skal have opgraderet ift at have to elbiler? De skulle gerne kunne lade samtidig uden at lægge byen øde
Hvis ikke I har noget i tavlen, så kan du reelt holde kæft og trække 32A Du betaler self stadig for forbrug og el leverandør burde studse over det hvis du tit trækker 25+A i længere tid.
Det ekstra du betaler for at have 32A vs 25A tarif, betaler meget hurtigt en ekstra lader der kan lave load balancing.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vi kan vidst få 42A. Naboen har fået 35A.
Jeg ved at da de lavede elnet herude havde ‘udstykkeren’ diskutioner med net-selskabet fordi at området var klassificeret som landbrugs-ejendomme fra gammel tid, og så skal der være meget mere end krævet (72A). Det blev først byzone da vej og infrastuktur var etableret. Så kablet og alt det i selve vejen er dimensioneret til det, men det kan vel så være de har skiftet sikringerne ud senere da grundene blev solgt. Men hvorfor de så skulle skifte vores til 32 og naboen til 25.. det giver ikke mening.
Vi kommer ikke til at lade, lige kun med 2x 11kw lige foreløbig.
Store Brian skal lade med 11, via Clever-lader,
Mens vi fortsætter med at lade Lille Brian med mormorladeren.
Desuden vil de næppe lade samtidig pga solcellerne.
Jeg ved at da de lavede elnet herude havde ‘udstykkeren’ diskutioner med net-selskabet fordi at området var klassificeret som landbrugs-ejendomme fra gammel tid, og så skal der være meget mere end krævet (72A). Det blev først byzone da vej og infrastuktur var etableret. Så kablet og alt det i selve vejen er dimensioneret til det, men det kan vel så være de har skiftet sikringerne ud senere da grundene blev solgt. Men hvorfor de så skulle skifte vores til 32 og naboen til 25.. det giver ikke mening.
Vi kommer ikke til at lade, lige kun med 2x 11kw lige foreløbig.
Store Brian skal lade med 11, via Clever-lader,
Mens vi fortsætter med at lade Lille Brian med mormorladeren.
Desuden vil de næppe lade samtidig pga solcellerne.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
typisk har nyere huse 25A hvor det var mere normalt med 35A tidligere
som tommelfinger regel (i hvert fald da jeg var elektriker) så er der to trin mellem sikringer, dvs. har man en 25A tarif/for-sikring siddende i huset så sidder der 50A i gravstenen. Har man 35A inde så har man 63A ude (sikringer springer normalt 25-35-50-63)
Jeg har 35A inde og 63A ude.
som tommelfinger regel (i hvert fald da jeg var elektriker) så er der to trin mellem sikringer, dvs. har man en 25A tarif/for-sikring siddende i huset så sidder der 50A i gravstenen. Har man 35A inde så har man 63A ude (sikringer springer normalt 25-35-50-63)
Jeg har 35A inde og 63A ude.
- mertodinlo
- Medlem
- Indlæg: 642
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Wettingen - CH
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 228 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
@DanielB12 valg af gravstenssikring afhænger nok i sidste ende af hvad elektrikeren har haft liggende i bilen
Er det samme elektriker der har tilsluttet alle udstykninger eller er det hver jeres elektriker? Jeg kan forestille mig det er det sidste og så lyder det lidt som om at I ikke har forsikring/tarifsikring i tavlen, eller at naboen har 25A begge steder, hvilket er dumt.
Jeg ved godt det er at udfordre skæbnen, men hvis du har et billede af tavlen, så burde det være let at identificere.
@magre hvor mange A betaler du for at have?
Er det samme elektriker der har tilsluttet alle udstykninger eller er det hver jeres elektriker? Jeg kan forestille mig det er det sidste og så lyder det lidt som om at I ikke har forsikring/tarifsikring i tavlen, eller at naboen har 25A begge steder, hvilket er dumt.
Jeg ved godt det er at udfordre skæbnen, men hvis du har et billede af tavlen, så burde det være let at identificere.
@magre hvor mange A betaler du for at have?
- These users thanked the author mertodinlo for the post:
- BrianDS
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6028
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6458 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vi har ingen tarif sikringer i tavlen, og her sagde de at uanset om der så sad 35A, så har vi kun ret til 25A, det gælder også i ældre udstykninger, medmindre de har betalt for mere... Det var ordene, så jeg ville ikke satse på at trække mere end 25A uden at sikre jeg har ret til det.magre skrev: ↑9. aug 2022, 12:31typisk har nyere huse 25A hvor det var mere normalt med 35A tidligere
som tommelfinger regel (i hvert fald da jeg var elektriker) så er der to trin mellem sikringer, dvs. har man en 25A tarif/for-sikring siddende i huset så sidder der 50A i gravstenen. Har man 35A inde så har man 63A ude (sikringer springer normalt 25-35-50-63)
Jeg har 35A inde og 63A ude.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
I netdata står der at jeg har 35A - man betaler ikke længere for at have fx 35A, man betaler et engangsgebyr for at hæve fra fx 25A til 35A.
Tarif/for-sikring er heller ikke et krav alle steder så der er masser af installationer rundt omkring uden... da jeg fik skiftet min eltavle stod der jf. min installatør at jeg havde 35A ...BrianDS skrev: ↑9. aug 2022, 12:47Vi har ingen tarif sikringer i tavlen, og her sagde de at uanset om der så sad 35A, så har vi kun ret til 25A, det gælder også i ældre udstykninger, medmindre de har betalt for mere... Det var ordene, så jeg ville ikke satse på at trække mere end 25A uden at sikre jeg har ret til det.magre skrev: ↑9. aug 2022, 12:31typisk har nyere huse 25A hvor det var mere normalt med 35A tidligere
som tommelfinger regel (i hvert fald da jeg var elektriker) så er der to trin mellem sikringer, dvs. har man en 25A tarif/for-sikring siddende i huset så sidder der 50A i gravstenen. Har man 35A inde så har man 63A ude (sikringer springer normalt 25-35-50-63)
Jeg har 35A inde og 63A ude.
- These users thanked the author magre for the post:
- mertodinlo
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvordan ser man hvad der er betalt for til huset? Altså kan man som mening mand kigge i netdata?
Altså om man har den rigtige størrelse, i forhold til hvad der i sin tid blev betalt for.
Altså om man har den rigtige størrelse, i forhold til hvad der i sin tid blev betalt for.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det her er eltavlen:
Nu skulle elektrikeren jo havde været her.. men håndværkere
Så der kommer lige endnu et bonusspørgsmål..
Vi skal have et stik/udtag i garagen der kan trække minimum 3300w.
Skal der trækkes helt nye kabler eller er det bare en opgradering i tavlen på gruppen til garagen fra 10A til 16A?
Nu skulle elektrikeren jo havde været her.. men håndværkere
Så der kommer lige endnu et bonusspørgsmål..
Vi skal have et stik/udtag i garagen der kan trække minimum 3300w.
Skal der trækkes helt nye kabler eller er det bare en opgradering i tavlen på gruppen til garagen fra 10A til 16A?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- SilverLine
- Nyt medlem
- Indlæg: 197
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 21:53
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Svendborg (Syd Fyn)
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
BrianDS skrev: ↑9. aug 2022, 12:47Vi har ingen tarif sikringer i tavlen, og her sagde de at uanset om der så sad 35A, så har vi kun ret til 25A, det gælder også i ældre udstykninger, medmindre de har betalt for mere... Det var ordene, så jeg ville ikke satse på at trække mere end 25A uden at sikre jeg har ret til det.magre skrev: ↑9. aug 2022, 12:31typisk har nyere huse 25A hvor det var mere normalt med 35A tidligere
som tommelfinger regel (i hvert fald da jeg var elektriker) så er der to trin mellem sikringer, dvs. har man en 25A tarif/for-sikring siddende i huset så sidder der 50A i gravstenen. Har man 35A inde så har man 63A ude (sikringer springer normalt 25-35-50-63)
Jeg har 35A inde og 63A ude.
Lige præcis. Er selv elektriker. Her i området, er det også 25amp man må trække / betaler for. Der sætter 35amp i gravstenen pga selektiviteten. Hvis man begynder at trække over 25amp over længere perioder, kommer man på elværkets observations liste. Fortsætter det, bliver folk sat en sikrings størrelse op , altså typisk fra 25a til 35a, og det koster lidt over 1000kr pr Amp de hæver. I øvrigt er det ret træls, folk har spotpris abb, og starter alt op når strømmen er billig. Har været ude på flere weekend udkald, fordi folk knalder gravstens sikringer pga for meget forbrug , og til 1000kr i timen er der pludselig ikke meget at spare alligevel
- These users thanked the author SilverLine for the post (total 3):
- DanielB12 • HansH • BrianDS
"Four rings, to rule them all"
- mertodinlo
- Medlem
- Indlæg: 642
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Wettingen - CH
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 228 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Der er ikke for/tarifsikring iDanielB12 skrev: ↑9. aug 2022, 15:08Det her er eltavlen:
Nu skulle elektrikeren jo havde været her.. men håndværkere
Så der kommer lige endnu et bonusspørgsmål..
Vi skal have et stik/udtag i garagen der kan trække minimum 3300w.
Skal der trækkes helt nye kabler eller er det bare en opgradering i tavlen på gruppen til garagen fra 10A til 16A?
Hvor stort et kabel går der til garagen?