Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Stedet hvor der snakkes VAG biler
superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af superbeszzz » 8. sep 2022, 10:09

Jeg arbejder med sikkerhed i Supply-chain. Denne artikel er lige poppet op. Det kan blive ret grimt: https://www.focus.de/auto/ratgeber/unte ... 58298.html

Artiklen er tysk, men oversat til engelsk nedenstående for convenience.

Almost all modern trucks, vans or tractors need the legally required additive AdBlue to clean diesel exhaust gases. One of the largest AdBlue producers has now had to stop production because of the gas crisis. What does that mean?

Will many of the 800,000 trucks that drive through Germany every day soon be standing still? In the worst case, this could actually happen, warns Dirk Engelhardt, spokesman for the board of the Federal Association of Road Haulage, Logistics and Disposal (BGL). The reason: almost all trucks in Germany run on diesel engines. Their operation is not only more and more expensive because of the high fuel prices, but also requires an additive called AdBlue. According to BGL calculations, between 2.5 and five million liters a day and 1.2 billion liters a year. Only a few manufacturers dominate the market - and have now stopped or throttled AdBlue production because of the extreme gas prices.

Major AdBlue producer stops production
Around 40 percent of the German AdBlue production comes from the SKW nitrogen works Piesteritz from Wittenberg in Saxony-Anhalt. Production there has also been at a standstill for two weeks.

“The reason for stopping production was the gas prices, but also political decisions such as the gas levy, which is a German specialty – in other countries gas prices are capped instead. So far, gas prices have fluctuated between 5 and 10 euros per megawatt hour in summer and between 30 and 40 euros in winter. Now the price is between 200 and 300 euros and is subject to extreme fluctuations," said SKW spokesman Christopher Profitlich to FOCUS Online.

Refillable AdBlue canisters are sold at petrol stations. The additive AdBlue is carried in a separate tank and cleans diesel exhaust gases of nitrogen oxides
cattleman Refillable AdBlue canisters are sold at petrol stations. The additive AdBlue is carried in a separate tank and cleans diesel exhaust gases of nitrogen oxides
For SKW, AdBlue is more of a by-product, and the chemical company's other products are now also missing. With significant consequences: “If we want to get rid of Russian gas, it makes little sense if we import urea from Russia at the same time , because that too is ultimately a natural gas product. By reducing our own production, for example of fertilizers, we are making ourselves all the more dependent on foreign countries," says Profitlich.

No modern diesel truck or car drives without AdBlue
The aqueous urea solution AdBlue is a by-product of ammonia production. According to information from FOCUS Online, other producers in Germany and the Netherlands have also stopped or at least reduced the production of AdBlue.

High gas prices halt production
The freight forwarders were still able to successfully counteract the increased prices and the first bottlenecks a few months ago with special agreements on AdBlue production . But now it's about far-reaching production losses. "The longer the production stops, the more likely it is that we'll run into a huge problem. The federal government has apparently not yet recognized the seriousness of the situation. Many companies still have AdBlue reserves, but when they are used up and not enough new ones are produced, shortages will occur very quickly. Then stands Germany. And not just the majority of the trucks that supply our supermarkets, but also many vehicles on construction sites or tractors in agriculture," said BGL board spokesman Dirk Engelhardt to FOCUS Online.

Diesel cars with an SCR system need the cleaning fluid AdBlue. The consumption depends on the individual diesel consumption and AdBlue has to be refilled regularly. If the container is empty, the car can no longer be started. Retrofitted cars must also comply with this legal EU requirement
cattleman Diesel cars with an SCR system need the cleaning fluid AdBlue. The consumption depends on the individual diesel consumption and AdBlue has to be refilled regularly. If the container is empty, the car can no longer be started. Retrofitted cars must also comply with this legal EU requirement

The association contacted the Federal Ministry of Economics and the Ministry of Transport and informed them about the production stops. In the letter available to FOCUS Online, the BGL calls for a round table to solve the problems. " The nationwide unavailability of AdBlue would have dramatic consequences for around 90% of truck traffic, but also for buses that depend on AdBlue. The vehicles would actually have to stand still, since they can no longer and must not be operated without AdBlue. The supply chains would be acutely endangered, and the supply of goods and services to the population would no longer be secure ", says the letter. Representatives from SKW should also sit at the round table: "If there are corresponding signals from politics, we could start production again within 10 days. Otherwise we will have to start short-time work in October," said SKW spokesman Christopher Profitlich.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 502 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af Nicklossi » 8. sep 2022, 11:04

Jeg har hørt at det kan slås ud af funktion i forbindelse med en chiptuning - og at det virker ganske udmærket 😜

baconbaronen
Nyt medlem
Indlæg: 265
Tilmeldt: 3. feb 2017, 20:18
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 51 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af baconbaronen » 8. sep 2022, 11:36

Mon ikke at den der supply chain finder en anden vej, som med alt andet der er mangel på....
2020 Volvo XC90 B5 R-design
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)

Brugeravatar
Juhler
Nyt medlem
Indlæg: 272
Tilmeldt: 10. feb 2013, 15:57
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 125 times
Been thanked: 43 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af Juhler » 9. sep 2022, 11:48

Min har lige meldt at jeg skal fylde op, kan være jeg skal få det gjort snart. :lol:
Billede 2018 VW Passat B8 2,0 TDI Highline Premium (Min)
Billede 2018 VW E-Golf VII Comfortline (Hendes)
Billede 1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov :-))

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af Morten Hedensted » 10. sep 2022, 09:27

De danske olieselskaber har tidligere meldt ud, at det ikke vil blive et problem her i landet. Spændende hvad der er op og ned.
Og ja, det kan relativt let slåes fra, men bliver man stoppet med det uvirksomt, bliver bilen beslaglagt.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
HansH
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

jokskilove
Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 9. jun 2013, 13:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 64 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af jokskilove » 10. sep 2022, 10:46

På med noget demineraliseret vand i stedet :)
/Jørgen
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt

Brugeravatar
tuxx
Medlem
Indlæg: 689
Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 84 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af tuxx » 10. sep 2022, 11:43

Godt min diesel er så gammel den er fri for det pjat
These users thanked the author tuxx for the post:
Hej-Hej
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af superbeszzz » 10. sep 2022, 12:16

Morten Hedensted skrev:
10. sep 2022, 09:27
De danske olieselskaber har tidligere meldt ud, at det ikke vil blive et problem her i landet. Spændende hvad der er op og ned.
Og ja, det kan relativt let slåes fra, men bliver man stoppet med det uvirksomt, bliver bilen beslaglagt.
Kan det let slås fra? Det troede jeg faktisk ikke. Jeg forestillede mig at samtlige vognmænd slo det fra så.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af HansH » 10. sep 2022, 12:20

superbeszzz skrev:
10. sep 2022, 12:16
Morten Hedensted skrev:
10. sep 2022, 09:27
De danske olieselskaber har tidligere meldt ud, at det ikke vil blive et problem her i landet. Spændende hvad der er op og ned.
Og ja, det kan relativt let slåes fra, men bliver man stoppet med det uvirksomt, bliver bilen beslaglagt.
Kan det let slås fra? Det troede jeg faktisk ikke. Jeg forestillede mig at samtlige vognmænd slo det fra så.
Let = chiptuning.
These users thanked the author HansH for the post:
superbeszzz
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af martinta » 10. sep 2022, 13:43

tuxx skrev:
10. sep 2022, 11:43
Godt min diesel er så gammel den er fri for det pjat
Ja :D Det er SÅ godt at du har en gammel Diesel der forurener mere end nødvendigt.. I follow the logic :roll:

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 2159
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 175 times
Been thanked: 103 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af MichaelSmed » 10. sep 2022, 15:07


martinta skrev:Ja :D Det er SÅ godt at du har en gammel Diesel der forurener mere end nødvendigt.. I follow the logic :roll:
Din kommentar begynder at begynde at minde om corona/strømpolitiet på facebook.
These users thanked the author MichaelSmed for the post (total 6):
TargetThe Micktrix / DktuxxeichmeierlarslynGnozo

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af martinta » 10. sep 2022, 17:02

MichaelSmed skrev:
10. sep 2022, 15:07
martinta skrev:Ja :D Det er SÅ godt at du har en gammel Diesel der forurener mere end nødvendigt.. I follow the logic :roll:
Din kommentar begynder at begynde at minde om corona/strømpolitiet på facebook.
Tak for din holdning - den betyder lige så lidt for mig som adblue gør for tuxx.

God aften

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af Bopjensen » 10. sep 2022, 17:05

Jeg røg da lige fælden. Med det samme jeg læste første indlæg fyldte jeg tanken op.
Fandme nederen hvis det pludselig ikke kan skaffes.

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af Bopjensen » 10. sep 2022, 17:06

Overvejer at købe en 10l dunk også, men det er ho præcis det man ikke skal gøre..

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af martinta » 10. sep 2022, 17:14

Bopjensen skrev:
10. sep 2022, 17:05
Jeg røg da lige fælden. Med det samme jeg læste første indlæg fyldte jeg tanken op.
Fandme nederen hvis det pludselig ikke kan skaffes.
Men du skulle jo nok have fyldt den op alligevel på et tidspunkt :) tænker først det er et problem hvis du nu kører ned i thansen og køber hele pallen for at være sikker :D Lidt som folk med toilet papir

Brugeravatar
tuxx
Medlem
Indlæg: 689
Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 84 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af tuxx » 10. sep 2022, 21:25

martinta skrev:
10. sep 2022, 13:43

Ja :D Det er SÅ godt at du har en gammel Diesel der forurener mere end nødvendigt.. I follow the logic :roll:
Din sarkasme passer ikke rigtig ind i sammenhængen. I don't follow the logic :roll:
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af Morten Hedensted » 11. sep 2022, 07:13

superbeszzz skrev:
10. sep 2022, 12:16
Morten Hedensted skrev:
10. sep 2022, 09:27
De danske olieselskaber har tidligere meldt ud, at det ikke vil blive et problem her i landet. Spændende hvad der er op og ned.
Og ja, det kan relativt let slåes fra, men bliver man stoppet med det uvirksomt, bliver bilen beslaglagt.
Kan det let slås fra? Det troede jeg faktisk ikke. Jeg forestillede mig at samtlige vognmænd slo det fra så.
Udfordringen er jo, at politiet er udstyret med måle og diagnoseudstyr, der relativt let kan afsløre om det er aktivt eller ej, ligesom det tydeligt kan ses i udstødningen.
De regler politiet pt beslaglægger personbiler efter, er dem der oprindeligt blev lavet målrettet til manipulation af forureningsbegrænsende udstyr i lastbiler. Østvognmænd dyrker i stor stil at slå Ad-Blue systemet fra.

Bilen bliver beslaglagt, eskorteret til værksted og lovliggjort inden den får lov at køre igen. Det vil ofte betyde en ny styreboks, som det ikke længere er en selvfølge man kan få, de er som alt andet, ramt af leveringsvanskeligheder.

Så man bør tænke sig om, inden man dyrker den sport.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
HansH
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 502 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af Nicklossi » 11. sep 2022, 07:45

Morten Hedensted skrev:
11. sep 2022, 07:13
superbeszzz skrev:
10. sep 2022, 12:16
Morten Hedensted skrev:
10. sep 2022, 09:27
De danske olieselskaber har tidligere meldt ud, at det ikke vil blive et problem her i landet. Spændende hvad der er op og ned.
Og ja, det kan relativt let slåes fra, men bliver man stoppet med det uvirksomt, bliver bilen beslaglagt.
Kan det let slås fra? Det troede jeg faktisk ikke. Jeg forestillede mig at samtlige vognmænd slo det fra så.
Udfordringen er jo, at politiet er udstyret med måle og diagnoseudstyr, der relativt let kan afsløre om det er aktivt eller ej, ligesom det tydeligt kan ses i udstødningen.
De regler politiet pt beslaglægger personbiler efter, er dem der oprindeligt blev lavet målrettet til manipulation af forureningsbegrænsende udstyr i lastbiler. Østvognmænd dyrker i stor stil at slå Ad-Blue systemet fra.

Bilen bliver beslaglagt, eskorteret til værksted og lovliggjort inden den får lov at køre igen. Det vil ofte betyde en ny styreboks, som det ikke længere er en selvfølge man kan få, de er som alt andet, ramt af leveringsvanskeligheder.

Så man bør tænke sig om, inden man dyrker den sport.
Det eneste du kan måle for at konstatere om adblue er aktivt eller ej, det er NOx. Det er jeg 99,9% sikker på at politiet ikke normalvis har adgang til udstyr der kan måle det.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af HansH » 11. sep 2022, 08:13

Nicklossi skrev:
11. sep 2022, 07:45
Det eneste du kan måle for at konstatere om adblue er aktivt eller ej, det er NOx. Det er jeg 99,9% sikker på at politiet ikke normalvis har adgang til udstyr der kan måle det.
Det har de faktisk. Det var det nye udstyr, som omtales i artiklen herunder, der bragte et gennembrud i jagten på lastbilerne.

https://www.trafikministeriet.dk/nyhede ... forurening
These users thanked the author HansH for the post:
DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af Morten Hedensted » 11. sep 2022, 09:00

Nicklossi skrev:
11. sep 2022, 07:45
Morten Hedensted skrev:
11. sep 2022, 07:13
superbeszzz skrev:
10. sep 2022, 12:16


Kan det let slås fra? Det troede jeg faktisk ikke. Jeg forestillede mig at samtlige vognmænd slo det fra så.
Udfordringen er jo, at politiet er udstyret med måle og diagnoseudstyr, der relativt let kan afsløre om det er aktivt eller ej, ligesom det tydeligt kan ses i udstødningen.
De regler politiet pt beslaglægger personbiler efter, er dem der oprindeligt blev lavet målrettet til manipulation af forureningsbegrænsende udstyr i lastbiler. Østvognmænd dyrker i stor stil at slå Ad-Blue systemet fra.

Bilen bliver beslaglagt, eskorteret til værksted og lovliggjort inden den får lov at køre igen. Det vil ofte betyde en ny styreboks, som det ikke længere er en selvfølge man kan få, de er som alt andet, ramt af leveringsvanskeligheder.

Så man bør tænke sig om, inden man dyrker den sport.
Det eneste du kan måle for at konstatere om adblue er aktivt eller ej, det er NOx. Det er jeg 99,9% sikker på at politiet ikke normalvis har adgang til udstyr der kan måle det.
Sikke noget vrøvl. Bilens styreboks fortæller da lige præcis om systemet er aktivt. Dansk politi er udstyret med pc til udlæsning af den slags. Og som jeg også skrev, er det helt tydeligt i udstødningen om det er aktivt.

Som Hans nævner, har de også fået udstyr, der kan måle forureningsniveauet ved en forbikørsel.

Jeg er imponeret over folks uvidenhed om, hvor meget myndighederne kan og gør og ikke mindst er jeg imponeret over, at så mange stadig dyrker chiptuning og andet, der i dag har ret store konsekvenser hvis man bliver taget.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af Passatg 3c » 11. sep 2022, 10:57

MichaelSmed skrev:
martinta skrev:Ja :D Det er SÅ godt at du har en gammel Diesel der forurener mere end nødvendigt.. I follow the logic :roll:
Din kommentar begynder at begynde at minde om corona/strømpolitiet på facebook.
Jeg vil da mene at Tuxx's kommentar er i samme liga. Det er så trættende at høre på....

Sendt fra min SM-G996B med Tapatalk

These users thanked the author Passatg 3c for the post:
martinta
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 502 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af Nicklossi » 11. sep 2022, 13:15

HansH skrev:
11. sep 2022, 08:13
Nicklossi skrev:
11. sep 2022, 07:45
Det eneste du kan måle for at konstatere om adblue er aktivt eller ej, det er NOx. Det er jeg 99,9% sikker på at politiet ikke normalvis har adgang til udstyr der kan måle det.
Det har de faktisk. Det var det nye udstyr, som omtales i artiklen herunder, der bragte et gennembrud i jagten på lastbilerne.

https://www.trafikministeriet.dk/nyhede ... forurening
Det er korrekt at politiet HAR udstyr til den slags, jeg forstod blot opslaget som om, at det kunne måles ved et “vejsidesyn”.

Det er noget ret kostbart udstyr, og jeg tænker aldrig det kommer til at være noget som alle patruljer kommer til at få.
Morten Hedensted skrev:
11. sep 2022, 09:00
Nicklossi skrev:
11. sep 2022, 07:45
Morten Hedensted skrev:
11. sep 2022, 07:13
Udfordringen er jo, at politiet er udstyret med måle og diagnoseudstyr, der relativt let kan afsløre om det er aktivt eller ej, ligesom det tydeligt kan ses i udstødningen.
De regler politiet pt beslaglægger personbiler efter, er dem der oprindeligt blev lavet målrettet til manipulation af forureningsbegrænsende udstyr i lastbiler. Østvognmænd dyrker i stor stil at slå Ad-Blue systemet fra.

Bilen bliver beslaglagt, eskorteret til værksted og lovliggjort inden den får lov at køre igen. Det vil ofte betyde en ny styreboks, som det ikke længere er en selvfølge man kan få, de er som alt andet, ramt af leveringsvanskeligheder.

Så man bør tænke sig om, inden man dyrker den sport.
Det eneste du kan måle for at konstatere om adblue er aktivt eller ej, det er NOx. Det er jeg 99,9% sikker på at politiet ikke normalvis har adgang til udstyr der kan måle det.
Sikke noget vrøvl. Bilens styreboks fortæller da lige præcis om systemet er aktivt. Dansk politi er udstyret med pc til udlæsning af den slags. Og som jeg også skrev, er det helt tydeligt i udstødningen om det er aktivt.

Som Hans nævner, har de også fået udstyr, der kan måle forureningsniveauet ved en forbikørsel.

Jeg er imponeret over folks uvidenhed om, hvor meget myndighederne kan og gør og ikke mindst er jeg imponeret over, at så mange stadig dyrker chiptuning og andet, der i dag har ret store konsekvenser hvis man bliver taget.
Som jeg skriver i ovenstående quote, så er det bestemt muligt at blive knaldet i, men det er, sandsynligvis, ikke noget almindelige patruljer får adgang til.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af HansH » 11. sep 2022, 13:51

Nicklossi skrev:
11. sep 2022, 13:15
Det er korrekt at politiet HAR udstyr til den slags, jeg forstod blot opslaget som om, at det kunne måles ved et “vejsidesyn”.

Det er noget ret kostbart udstyr, og jeg tænker aldrig det kommer til at være noget som alle patruljer kommer til at få.
Og det er vi enige om.

Det udstyr der kan lave de her målinger, tror jeg vil forblive forbeholdt lastbilerne.
Tror ikke det vil blive sat ind i jagten på personbiler der har fået lavet EGROFF / AdblueOFF :)

Og dvs fsva personbiler, så ender man tilbage ved at de nok skal fange politiets opmærksomhed "på anden vis" for at blive fisket ud til en kontrol, hvor de så vælger at sende motorstyringen til Galten til et tjek for chiptuning.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 502 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af Nicklossi » 11. sep 2022, 14:01

HansH skrev:
11. sep 2022, 13:51
Nicklossi skrev:
11. sep 2022, 13:15
Det er korrekt at politiet HAR udstyr til den slags, jeg forstod blot opslaget som om, at det kunne måles ved et “vejsidesyn”.

Det er noget ret kostbart udstyr, og jeg tænker aldrig det kommer til at være noget som alle patruljer kommer til at få.
Og det er vi enige om.

Det udstyr der kan lave de her målinger, tror jeg vil forblive forbeholdt lastbilerne.
Tror ikke det vil blive sat ind i jagten på personbiler der har fået lavet EGROFF / AdblueOFF :)

Og dvs fsva personbiler, så ender man tilbage ved at de nok skal fange politiets opmærksomhed "på anden vis" for at blive fisket ud til en kontrol, hvor de så vælger at sende motorstyringen til Galten til et tjek for chiptuning.
Jeg tænker, at det udstyr de har til rådighed, det minder om det de har sat op på Storebæltsbroen.

Så skal de have mistanke om andre ulovligheder, for at trækken bilen “videre i systemet”, for at finde ud af at bilen er ulovlig.

Personligt mener jeg, at det er bedre for miljøet med en dieselmotor der kører som den skal, kontra en motor der er ved at kvæle sig selv for at nedbringe mængden af udledt NOx 😊

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af Morten Hedensted » 12. sep 2022, 16:25

Nicklossi skrev:
11. sep 2022, 13:15
Som jeg skriver i ovenstående quote, så er det bestemt muligt at blive knaldet i, men det er, sandsynligvis, ikke noget almindelige patruljer får adgang til.
Du mener simpelthen ikke, at det er almindelige patruljer, der beslaglægger biler fra en kant, bla på mistanke om manipulation af det forureningsbegrænsende udstyr?

Men hvad er det så for patruljer?

Jeg tror, at du undervurderer, hvor nidkært den slags dyrkes blandt betjente med sure koner og for små sko.

Du må endelig ikke glemme, at hvis SCR er uvirksomt, så kan bilen ryge sort, det kræver kun et normalt syn, at bemærke det.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 335 times
Been thanked: 216 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af The Micktrix / Dk » 12. sep 2022, 16:53

Tror du roder lidt rundt i det.

Bilen ryger hverken mere eller minder om den har DPF eller DPF og SCR system. Udstødnings røret er lige rent.

SCR systemet fjerne kun Nox partiklerne så du kommer ned på en 8 til 20 PPM efter SCR katalysatoren. Hvis det virker korrekt.
These users thanked the author The Micktrix / Dk for the post (total 2):
Jay-JayGaSelle
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af Morten Hedensted » 13. sep 2022, 16:08

The Micktrix / Dk skrev:
12. sep 2022, 16:53
Tror du roder lidt rundt i det.

Bilen ryger hverken mere eller minder om den har DPF eller DPF og SCR system. Udstødnings røret er lige rent.

SCR systemet fjerne kun Nox partiklerne så du kommer ned på en 8 til 20 PPM efter SCR katalysatoren. Hvis det virker korrekt.
Jeg kan love dig, at en lastbil, med uvirksomt Ad-Blue system afslører sig selv. Både hvis den overdoserer og hvis den underdoserer. Men hvad ved jeg. Og dybest set kan jeg være ligeglad med, at folk vil gamble med deres privatøkonomi.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af HansH » 13. sep 2022, 16:22

Morten Hedensted skrev:
13. sep 2022, 16:08
Jeg kan love dig, at en lastbil, med uvirksomt Ad-Blue system afslører sig selv. Både hvis den overdoserer og hvis den underdoserer.
Mener du godt nok det Morten .. ?
Eller - nu ved jeg ikke hvad du præcist mener med "afslører sig selv", men du skrev tidligere at det kunne ses med det blotte øje på udstødningsgassen, så går ud fra at det er dét du mener...

Jeg har en gang prøvet at køre en DAF med Euro6 motor tør i Italien.
Tanken kan rumme ca 70L så vidt jeg husker, men det havde været en lang rundtur ned omkring Bari, så kunne under ingen omstændigheder nå hjem til basen i DK, hvor vi ellers altid fyldte op fra en containertank.
Skulle "bare" op til næste tank i Østrig for at købe en 10L dunk, men kørte altså et par hundrede km hvor den var løbet tør.

Det var ikke så langt at bilen var begyndt at drosle i ydelse eller hastighed, men skulle jo høre på DAF'ens forbandede advarselslyd hvert 10. sekund, som mindede om at der ikke var mere Adblue på.
Så ja - på den måde "afslørede" bilen jo tydeligt sig selv. Det var i hvert fald enormt nedern at høre på :) Dog skulle man jo ind i førerhuset for at se den afsløring. Det kunne ikke ses udefra, og tiltrak derfor heller ikke opmærksomhed.

Nu kørte jeg jo ikke ude på siden af bilen, men jeg mindes ikke at der var noget at se i sidespejlet ? Som regel kan man godt se i spejlet hvis udstødningen ikke er "ren" ......
Men skal ikke kunne forsværge det. Det kan godt være du har ret i at det kan ses. Det var bare ikke mit indtryk.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 335 times
Been thanked: 216 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af The Micktrix / Dk » 13. sep 2022, 16:44

Morten Hedensted skrev:
13. sep 2022, 16:08
The Micktrix / Dk skrev:
12. sep 2022, 16:53
Tror du roder lidt rundt i det.

Bilen ryger hverken mere eller minder om den har DPF eller DPF og SCR system. Udstødnings røret er lige rent.

SCR systemet fjerne kun Nox partiklerne så du kommer ned på en 8 til 20 PPM efter SCR katalysatoren. Hvis det virker korrekt.
Jeg kan love dig, at en lastbil, med uvirksomt Ad-Blue system afslører sig selv. Både hvis den overdoserer og hvis den underdoserer. Men hvad ved jeg. Og dybest set kan jeg være ligeglad med, at folk vil gamble med deres privatøkonomi.
Det så din holdning. Det bare faktuelt forkert.

SCR systemet fjerne ikke sod. Om du kører en klud rundt i udstødning på en med KUN DPF og en med DFP og SCR. Gør ingen forskel.

Ja hvis den over dosere så kan du se det. Men nu snakker jeg ikke om systemet med fejl. Ja den melder i kombi hvis Scr ikke virker og den lukker mere og mere ned på visse biler og så kører du ikke længere. Ingen start.

For at gøre det helt klart, så anbefaler jeg ikke at pille ved hverken DPF eller SCR.
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

Indlæg af HansH » 13. sep 2022, 16:48

The Micktrix / Dk skrev:
13. sep 2022, 16:44
SCR systemet fjerne ikke sod. Om du kører en klud rundt i udstødning på en med KUN DPF og en med DFP og SCR. Gør ingen forskel.
Det er også min forståelse.

Adblue har intet med sod at gøre.
De Nox gasser Adblue går ind og reagerer med, og ender med at danne CO2 og vand (er det vist?), er syns- og lugtfrie mener jeg.
Dvs om de Nox gasser kommer ud gennem rører eller ej ......... kan man ikke se med det blotte øje :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"