Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
u_bull
Medlem
Indlæg: 728
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 175 times
Been thanked: 340 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 17. nov 2022, 09:37

DanielB12 skrev:
10. nov 2022, 21:50
Men 99 kr.. rart at have det i baghånden.. var det 199-299 eller endnu mere, så nej.
Det bliver jo et søgekriterie - hvis det ikke allerede ef det - og så bliver huse uden lader ganske enkelt ikke vist.
Der var jo også en gang hvor internet eller tyske kanaler var vigtige søgekriterie…

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 17. nov 2022, 09:39

u_bull skrev:
17. nov 2022, 09:37
DanielB12 skrev:
10. nov 2022, 21:50
Men 99 kr.. rart at have det i baghånden.. var det 199-299 eller endnu mere, så nej.
Det bliver jo et søgekriterie - hvis det ikke allerede ef det - og så bliver huse uden lader ganske enkelt ikke vist.
Der var jo også en gang hvor internet eller tyske kanaler var vigtige søgekriterie…
ja, og så er det jo bare en skjult generel prisstigning. Føj ;)
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

u_bull
Medlem
Indlæg: 728
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 175 times
Been thanked: 340 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 17. nov 2022, 10:12

DanielB12 skrev:
17. nov 2022, 09:39

ja, og så er det jo bare en skjult generel prisstigning. Føj ;)
På den lange bane måske - npr det en gang ganske enkelt forventes at alle huse helt naturligt har en billader.
Men indtil da er det jo en service der købes og betales for - og så huslejer får man jo:
1) større søgning på sit hus
2) betalt sin lader
3) selv mulighed for ‘hjemmeladning’

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Realtor » 24. nov 2022, 14:09

Nu er clever kommet på banen igen, og jeg fatter seriøst ikke en skid af det mere. Jeg har ikke accepteret den nye aftale endnu.

Jeg står som jeg kan læse det til et midlertidigt energitillæg fra 1.jan på kr. 1.859 pr måned + de 790 jeg giver for mit abonnement. Derudover refusion.

Jeg hælder mest til at acceptere Clevers nye vilkår og overgå til deres nye variable tillæg fra 1/1 som nu udregnes ud fra ren strømpris på max 89øre ink. moms som jeg læser det. Ved mine 600kwh pr måned, og en strømpris på kr. 2 ink. moms men eksl. afgifter, så giver det en pris for mig til clever på 799 i abonnement og 666 i tillæg. Herudover refusion på kr. 918. Isåfald skal jeg acceptere ny aftale senest 30/11.

Alternativt skal jeg overgå til clever box - med frikøb af laderen. koster 3500, og derefter 119 pr måned. Så får jeg afgiften refunderet. Er med på det nok ikke gælder 1 halvår 2023.

Sidst kan jeg vælge berostillelse. Men ved ikke om jeg er for sent på den til det.

Kan en hjælpe med en udregning hvad der er smartest for mig? Lader på de billigste tidspunkter og ca. 600kwh pr måned. Lader typisk 10% ude pr måned, men det er ikke afgørende for valget.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 24. nov 2022, 14:40

Jeg har accepteret den nye aftale; men det er uigennemskueligt for mig hvad prisen bliver. Jeg ser den første regning an, og ellers stiller jeg det i bero.

Der er ingen deadline for at stille det i bero.
Vedhæftede filer
Bero.JPG
Bero.JPG (42.76 KiB) Vist 840 gange
Senest rettet af GaSelle 24. nov 2022, 14:51, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 24. nov 2022, 14:44

Det er godt nok noget af et monster af uigennemsigtighed Clever har fået bygget :shock:

Clever kontakter nok snart SKAT for at høre hvordan man kan forenkle tingene.....
These users thanked the author HansH for the post (total 10):
donfetafulmagreDanielB12TargetKorreborgMorten HedenstedPassatg 3cBrianDSKevinffBnielsen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af KMDTHY » 24. nov 2022, 14:45

Well.... der er jo _INGEN_ beregninger der kommer til at holde 100% anyway... ingen ved hvordan elprisen udvikler sig.

Men... tager vi udgangspunkt i de sidste 12 måneder og tager gennemsnittet af det, så lander det på 1,98 kr/kWh inkl. moms. Eksl. tarif og afgifer.

Så vil det variable tillæg være 1,98 - 0,89 == 1,09 kr/kWh. Jeg tror og håber ikke vi rammer 4 kr/kWh i gennemsnit som i august. Så det vil forhåbentlig være lavere.

Selv med tillæg på 1,09 kr/kWh og forbrug på 1000 kWh pr måned, så lander vi på 1009 + 899 == 1989 kr. Det tror jeg ikke umiddelbart kan gøres billigere.

Jeg ender nok med at acceptere de nye vilkår. Videre. Har et forbrug på cirka 1000 kWh med næsten 50/50 fordeling ude og hjemme.

Det er klart, har man lavere forbrug og lader primært hjemme... så kan man jo spekulere i at sætte i bero og selv betale for opladningen. Det bliver meget, meget individuelle beregninger vi skal ud i her... Biltype, forbrug, lademønster, el leverandør osv. osv.

Se gennemsnitspriser her: https://elprisgns.wen.dk/
Vedhæftede filer
Screenshot 2022-11-24 at 14.41.22.png
Screenshot 2022-11-24 at 14.41.22.png (67.43 KiB) Vist 848 gange
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 24. nov 2022, 14:58

Realtor skrev:
24. nov 2022, 14:09
Nu er clever kommet på banen igen, og jeg fatter seriøst ikke en skid af det mere. Jeg har ikke accepteret den nye aftale endnu.

Jeg står som jeg kan læse det til et midlertidigt energitillæg fra 1.jan på kr. 1.859 pr måned + de 790 jeg giver for mit abonnement. Derudover refusion.

Jeg hælder mest til at acceptere Clevers nye vilkår og overgå til deres nye variable tillæg fra 1/1 som nu udregnes ud fra ren strømpris på max 89øre ink. moms som jeg læser det. Ved mine 600kwh pr måned, og en strømpris på kr. 2 ink. moms men eksl. afgifter, så giver det en pris for mig til clever på 799 i abonnement og 666 i tillæg. Herudover refusion på kr. 918. Isåfald skal jeg acceptere ny aftale senest 30/11.
....
Har lige selv kigget lidt på det og har også efterhånden tabt overblikket. Deres kommunikation er helt katastrofalt dårlig efter min mening.

Men i forhold til valget er det vel usikkert og kommer an på egne forudsætninger.
Men som jeg forstår det (med forbehold for tabt overblik :shock: ):
Det nye midlertidige tillæg for 1. kvartal er et "incitaments" tillæg, for at man skal vælge noget andet. Eneste situation, hvor det måske kunne være det bedste valg er, hvis elprisen skulle blive eksorbitant høj efter Nytår og/eller man bruger ekstremt meget strøm.

Hvis man har et moderat forbrug af strøm og kun bruger hjemmeladning må bedste løsning være at sætte det i bero i 1. halvår. Som din egen beregning viser vil du have et "underskud" på abo./tilbagebetaling på omkring 500,-/mdr

Så der hvor det er en fordel at acceptere de nye vilkår og fortsætte, er når man skal bruge udeladning i et vist omfang og der er det jo så individuelt ift. omfang/priser på alternativ udeladning etc.

Vi lader stort set kun hjemme. Så lige nu regner jeg med at acceptere de nye vilkår og sætte i bero fra Nytår.

Men jeg er nærmest imponeret over Clevers evne til at forplumre budskabet. Må have kigget nærmere på deres nye forklaringer om satsen på 89 øre mv.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 24. nov 2022, 15:42

Jeg har annulleret vores bestilling, netop fordi det er så ualmindeligt dårligt kommunikeret og grænsende til vildledende..

Nu får vi en installatør ud og sætter en CEE op, for knap 5000 kr.. Hvis det viser sig at Clever er the shit igen på et tidspunkt, så har vi en ekstra plads med tomrør hvor der kan sidde en cleverboks..
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
Morten HedenstedBrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 483 times
Been thanked: 248 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 24. nov 2022, 16:51

Norlys giver refusion første halvår af 2023 selvom der ingen refusion er fra staten

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 24. nov 2022, 16:53

donfetaful skrev:
24. nov 2022, 16:51
Norlys giver refusion første halvår af 2023 selvom der ingen refusion er fra staten
Men.. det skal vel lige ses i en lidt større sammenhæng ? :)

Looad fortsætter også med at give 30 øre efter 01.01.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 156 times
Been thanked: 207 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af dklap » 24. nov 2022, 17:37

Jeg har accepteret de nye Clever vilkår og sat i bero. Med reduceret elafgift og forbrug på 350-400 kWt om måneden, giver det ikke længere mening med deres abonnement for mig.

Lader udelukkede hjemme og stort set altid om natten (med Gridio). Indtil videre vil jeg mene min snitpris på strøm ligger lige over 1,00 kr. pr. KWt alt incl. for november. Så satser sådan set bare på at forblive i bero så længe det er muligt.

Ang. deres kommunikation er det jo bare hovedrystende dårligt. Det er lige før man har lyst til helt at droppe Clever, da flere ting næsten virker som bevidst vildledning. Men så længe abonnementet kan holdes i bero, behøver man selvfølgelig ikke bekymre sig om det.

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 483 times
Been thanked: 248 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 24. nov 2022, 18:11

HansH skrev:
24. nov 2022, 16:53
donfetaful skrev:
24. nov 2022, 16:51
Norlys giver refusion første halvår af 2023 selvom der ingen refusion er fra staten
Men.. det skal vel lige ses i en lidt større sammenhæng ? :)

Looad fortsætter også med at give 30 øre efter 01.01.
Rigtigt. Er man ikke kunde hos dem i forvejen, må man forvente visse betingelser for indmeldelse.

Men det er da flot af dem trods alt

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 24. nov 2022, 20:51

Thor-thor skrev:
24. nov 2022, 14:58
Realtor skrev:
24. nov 2022, 14:09
Nu er clever kommet på banen igen, og jeg fatter seriøst ikke en skid af det mere. Jeg har ikke accepteret den nye aftale endnu.
Har lige selv kigget lidt på det og har også efterhånden tabt overblikket. Deres kommunikation er helt katastrofalt dårlig efter min mening......

Vi lader stort set kun hjemme. Så lige nu regner jeg med at acceptere de nye vilkår og sætte i bero fra Nytår.
Hmm. Havde åbenbart også tabt overblikket da jeg skrev min forrige besked....

Jeg har ikke tænkt mig at acceptere de nye vilkår endnu.
Jeg stiller det foreløbigt i bero. Afhængig af situationen, accepterer jeg de nye vilkår ultimo februar eller lader aftalen udløbe, så de kommer og nedtager deres lader gratis ultimo marts.
Kan ikke se fidusen i Clever Box. Flere penge til et køb af ladeboksen, dyrere abo. end andre refusionsfirmaer og en lader hvor man er låst til Clever?
Lige nu peger pilen i retning af en nedtagning.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Realtor » 24. nov 2022, 22:37

Jeg har lige været inde og acceptere den nye aftale, også er planen jeg ser januar måned an. Stikker el-prisen af, så berosætter jeg abonnementet, men har en formodning om el-prisen holdes i den fornuftige ende. Vil helst fortsætte hos Clever da jeg ser dem som de største i landet og med gode udeladningsmuligheder de få gange man er på farten.
2020 Audi E-tron 55

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af superbeszzz » 24. nov 2022, 22:46

Thor-thor skrev:
24. nov 2022, 20:51
Thor-thor skrev:
24. nov 2022, 14:58
Realtor skrev:
24. nov 2022, 14:09
Nu er clever kommet på banen igen, og jeg fatter seriøst ikke en skid af det mere. Jeg har ikke accepteret den nye aftale endnu.
Har lige selv kigget lidt på det og har også efterhånden tabt overblikket. Deres kommunikation er helt katastrofalt dårlig efter min mening......

Vi lader stort set kun hjemme. Så lige nu regner jeg med at acceptere de nye vilkår og sætte i bero fra Nytår.
Hmm. Havde åbenbart også tabt overblikket da jeg skrev min forrige besked....

Jeg har ikke tænkt mig at acceptere de nye vilkår endnu.
Jeg stiller det foreløbigt i bero. Afhængig af situationen, accepterer jeg de nye vilkår ultimo februar eller lader aftalen udløbe, så de kommer og nedtager deres lader gratis ultimo marts.
Kan ikke se fidusen i Clever Box. Flere penge til et køb af ladeboksen, dyrere abo. end andre refusionsfirmaer og en lader hvor man er låst til Clever?
Lige nu peger pilen i retning af en nedtagning.
Jeg er lige så forvirret som alle andre. Yderligere er jeg udfordret af fastpris omkring 2,6Kr/kWh hvor el-prisen for nuværende er lavere. Jeg vil således også blive “straffet” for lav tilbagebetaling, såfremt strømprisen holder sig under “min” pris.

Må, men det jeg ville spørge om var, at har du ikke accepteret, hvis du har stillet i bero?
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 25. nov 2022, 01:09

superbeszzz skrev:
24. nov 2022, 22:46
Nå, men det jeg ville spørge om var, at har du ikke accepteret, hvis du har stillet i bero?
Har ikke stillet i bero endnu, men skal have det gjort inden månedens udgang.
Har læst flere på FB der skriver at man ikke behøver at acceptere for at stille i bero (men kan se at det på hjemmesiden fremgår som om accept er en betingelse for bero?). Men må have fat i kundeservice.
Senest rettet af Thor-thor 25. nov 2022, 01:33, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 25. nov 2022, 01:32

Realtor skrev:
24. nov 2022, 22:37
Jeg har lige været inde og acceptere den nye aftale, også er planen jeg ser januar måned an. Stikker el-prisen af, så berosætter jeg abonnementet, men har en formodning om el-prisen holdes i den fornuftige ende. Vil helst fortsætte hos Clever da jeg ser dem som de største i landet og med gode udeladningsmuligheder de få gange man er på farten.
Hvorfor kun bero, hvis elpriser bliver høje?

Er Clever så gode på farten?
Øst/Vest er det vel ok med større stationer ved Esbjerg/Fredericia/Odense,/Storebælt/Køge (dog med rutinemæssigt råb og skrig over kø ved især Fredericia).
Men Nord/Syd i Jylland er det ikke imponerende? Ved godt der er noget på vej bla. ved Aalborg og Randers, men...
De steder hvor der kun er 2 stik er usikre, til en nødvendig ladning på farten emm.

Hvis man har et "underskud" på all incl, på 3-500,-/mdr, skal der lades en del ude for at hente de 4-6k/år hjem? Priserne på eks. Tesla SuC er lige blevet sænket til omkring 3,- uden for myldretiden for medlemer. Man kunne vel håbe på at andre fulgte med?
Kan se at Clevers Go pris er 7,5,- for lynladning

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 481 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 25. nov 2022, 07:46

Jeg hentede i går min første elbil, en Hyundai Ioniq 5. Og jeg har forgæves forsøgt at få den tilføjet til Monta app'en så jeg kan få den til at styre opladning til når strømmen er billigst.
Jeg har tilføjet bilen i app'en, men når jeg prøver at forbinde til bilen bliver jeg bedt om at indtaste mine Bluelink login oplysninger, men det virker ikke. Den bliver ved med at melde fejl om at den ikke kan logge på.
Samme login oplysninger virker fint i min Bluelink app, så jeg er 100% sikker på at de er korrekte.

Er der eventuelt andre herinde der har prøvet at kombinere Monta app'en med en Hyundai/Bluelink?
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Realtor » 25. nov 2022, 10:30

Thor-thor skrev:
25. nov 2022, 01:32
Realtor skrev:
24. nov 2022, 22:37
Jeg har lige været inde og acceptere den nye aftale, også er planen jeg ser januar måned an. Stikker el-prisen af, så berosætter jeg abonnementet, men har en formodning om el-prisen holdes i den fornuftige ende. Vil helst fortsætte hos Clever da jeg ser dem som de største i landet og med gode udeladningsmuligheder de få gange man er på farten.
Hvorfor kun bero, hvis elpriser bliver høje?

Er Clever så gode på farten?
Øst/Vest er det vel ok med større stationer ved Esbjerg/Fredericia/Odense,/Storebælt/Køge (dog med rutinemæssigt råb og skrig over kø ved især Fredericia).
Men Nord/Syd i Jylland er det ikke imponerende? Ved godt der er noget på vej bla. ved Aalborg og Randers, men...
De steder hvor der kun er 2 stik er usikre, til en nødvendig ladning på farten emm.

Hvis man har et "underskud" på all incl, på 3-500,-/mdr, skal der lades en del ude for at hente de 4-6k/år hjem? Priserne på eks. Tesla SuC er lige blevet sænket til omkring 3,- uden for myldretiden for medlemer. Man kunne vel håbe på at andre fulgte med?
Kan se at Clevers Go pris er 7,5,- for lynladning
Kun bero fordi jeg så tænker energitillægget bliver alt for højt, kontra jeg kan lade når det er billigt. Men jeg følger bare @GaSelle anbefaling og holder ham økonomisk op på det hvis det bliver noget juks :lol:
These users thanked the author Realtor for the post (total 2):
DanielB12GaSelle
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 25. nov 2022, 12:43

Realtor skrev:
25. nov 2022, 10:30
Thor-thor skrev:
25. nov 2022, 01:32
Realtor skrev:
24. nov 2022, 22:37
Jeg har lige været inde og acceptere den nye aftale, også er planen jeg ser januar måned an. Stikker el-prisen af, så berosætter jeg abonnementet, men har en formodning om el-prisen holdes i den fornuftige ende. Vil helst fortsætte hos Clever da jeg ser dem som de største i landet og med gode udeladningsmuligheder de få gange man er på farten.
Hvorfor kun bero, hvis elpriser bliver høje?
Kun bero fordi jeg så tænker energitillægget bliver alt for højt, kontra jeg kan lade når det er billigt. Men jeg følger bare @GaSelle anbefaling og holder ham økonomisk op på det hvis det bliver noget juks :lol:
Nu ændrer Clever jo på diverse hvert andet øjeblik pt. Så voldsomt svært at bevare overblikket. Ved ikke om Gasellen har skrevet nogle guldkorn? For jeg er helt klar til at blive oplyst, synes at det er temmelig svært at blive klog på hvad der er bedst...
Men i forhold til bero ift. elpris:
Hvis man (i runde tal) regner med at tilbagebetaling nogenlunde dækker ens eludgift (hvilket igen kommer an på egne forhold, elafgift, fastpris etc) men...
Så tilbagebetaling neutraliserer ens eludgift. Så kan man vel (med moderat forbrug og stort set kun hjemmeladning) se på Clever som at man betaler en "forsikringspræmie" på mellem 799,- til X000,- pr. mdr. for at undgå store regninger på udeladning, hvis man en sjælden gang har brug for det? Denne "præmie" følger jo så elprisen og er højere ved høje elpriser?
Har man aldrig/yderst sjældent brug for det, er det lige håbløst uanset om man hælder 799- eller X000,- i kloakken hver måned. Omvendt har man faktisk brug for det indimellem, er en prisjusteret "præmie" vel også fornuftig nok?

Så bero kan vel være lige så relevant ved lave elpriser, som høje, eller overser jeg noget?

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Realtor » 25. nov 2022, 15:24

Enig i dine betragtninger, men hvis vi nu tager regnestykket. beregnet inde på clevers hjemmeside.

Forbrug 600kwh 10% udeladning.

Kr. 1350 = Købspris strøm 2,5kr ink moms uden afgifter. ( 1.halvår 2023 / 540kwh )

Kr. 1765 = Abonnement 799 + energitillæg 966

Kr. 1342 = Refusion af strøm fra clever.

Dvs. min totale udgift har været kr. 1773 bestående af ( 1765 + ( 1350-1342 ) )

Havde jeg abonnement i bero ville samme måned have kostet mig 1350 i ren strøm købspris, men til gengæld skulle jeg have købt 60 kwh ude i byen, til formentlig 5kr pr kwh / 300kr.

Så forskellen er ikke den store men der er til gengæld noget praktisk i at kunne tilgå de mange ladestationer der er rundt omkring.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 25. nov 2022, 18:24

Realtor skrev:
25. nov 2022, 15:24
Enig i dine betragtninger, men hvis vi nu tager regnestykket. beregnet inde på clevers hjemmeside.

Forbrug 600kwh 10% udeladning.

Kr. 1350 = Købspris strøm 2,5kr ink moms uden afgifter. ( 1.halvår 2023 / 540kwh )

Kr. 1765 = Abonnement 799 + energitillæg 966

Kr. 1342 = Refusion af strøm fra clever.

Dvs. min totale udgift har været kr. 1773 bestående af ( 1765 + ( 1350-1342 ) )

Havde jeg abonnement i bero ville samme måned have kostet mig 1350 i ren strøm købspris, men til gengæld skulle jeg have købt 60 kwh ude i byen, til formentlig 5kr pr kwh / 300kr.

Så forskellen er ikke den store men der er til gengæld noget praktisk i at kunne tilgå de mange ladestationer der er rundt omkring.
Men i bero kan du jo stadig have en Clever brik? Så du har stadig adgang til Clever, hvis de passer til ladebehovet. Men samtidig kan du også tage dine 300,- og lade ved Q8/CK/YX/Tesla etc. hvis de passer bedre ind i planen? Det er vel endnu mere praktisk? Samtidig en lille besparelse omkring 1200,-/år. Men det er egentlig ikke besparelsen der er interessant, men mere valgfriheden?

Hvis vi ser bort fra 1. halvår 23 så er der jo også refusions løsninger, som alternativ? Det vil så skære omkring 400,- af prisen for 540 kWh, så nu er besparelsen på omkring 500,-/mdr ud fra ovenstående. Så nu 6000,-/år sparet. (kan ikke overskue hvad afgiften betyder for Clever regnestykket?)

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 837 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 26. nov 2022, 12:14

Der er flere forskellige fine ladere til hjemmebrug derude, men hvilken er “The shit” nu? Hi kommer til at lade med eksisterende selskab (Andel). Vi har i forvejen ikke afgift pga elvarme. Huset er fra 2020, så rimelig ny installation.

Det bliver nok en TM3 der får lov at lade i den, hvis det har betydning.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

DennisT
Medlem
Indlæg: 755
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 41 times
Been thanked: 43 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DennisT » 26. nov 2022, 12:45

Vi har en easee og den fungerer altså fint!
Det er også en tm3 vi bruger den til. 😉
These users thanked the author DennisT for the post:
TorbenRasmussen
Instagram: all_the_good_wine

u_bull
Medlem
Indlæg: 728
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 175 times
Been thanked: 340 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 26. nov 2022, 13:07

Target skrev:
25. nov 2022, 07:46
Jeg hentede i går min første elbil, en Hyundai Ioniq 5. Og jeg har forgæves forsøgt at få den tilføjet til Monta app'en så jeg kan få den til at styre opladning til når strømmen er billigst.
Jeg har tilføjet bilen i app'en, men når jeg prøver at forbinde til bilen bliver jeg bedt om at indtaste mine Bluelink login oplysninger, men det virker ikke. Den bliver ved med at melde fejl om at den ikke kan logge på.
Samme login oplysninger virker fint i min Bluelink app, så jeg er 100% sikker på at de er korrekte.

Er der eventuelt andre herinde der har prøvet at kombinere Monta app'en med en Hyundai/Bluelink?
Tilsvarende problem med MB EQC.
Jeg kommer igennem tilslutning - og så kommer der en ‘noget gik galt’-besked
These users thanked the author u_bull for the post:
Target

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 483 times
Been thanked: 248 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 26. nov 2022, 13:10

DennisT skrev:
26. nov 2022, 12:45
Vi har en easee og den fungerer altså fint!
Det er også en tm3 vi bruger den til. 😉
Har I oplevet kablet kravler ud af stikket på laderen? Har oplevet det et par gange på vores

DennisT
Medlem
Indlæg: 755
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 41 times
Been thanked: 43 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DennisT » 26. nov 2022, 13:37

donfetaful skrev:
26. nov 2022, 13:10
DennisT skrev:
26. nov 2022, 12:45
Vi har en easee og den fungerer altså fint!
Det er også en tm3 vi bruger den til. 😉
Har I oplevet kablet kravler ud af stikket på laderen? Har oplevet det et par gange på vores
Nope! Ikke én eneste gang! Men vores har også et kabel som er låst til lader, ved ikke om det har betydning for at den ikke kravler ud..

Og vores har endda fået et skub eller 2 når man er gået forbi den...
Instagram: all_the_good_wine

Sace
Medlem
Indlæg: 1152
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 85 times
Been thanked: 156 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Sace » 26. nov 2022, 15:35

Nu har jeg fået den fjollede ide at købe en alt for dyr elbil. Men jeg kan simpelt hen ikke lure hvad der er smartest ifht. ladeløsning (specielt ikke med de nye clever vilkår). Vi har varmepumpe, så vi opnår refusion af afgift på alt hvad jeg kommer til at lade.

Kører 30.000km om året og ville nok stort set altid lade hjemme. Vi har RIGTIG mange Clever ladere på arbejdet hvis det har betydning.

Er der nogle med ca. samme setup der vil dele hvad de er nået frem til?
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
Mikael M109R
Nyt medlem
Indlæg: 439
Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 20 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Mikael M109R » 26. nov 2022, 15:46

Få sat en lader op hjemme du selv ejer og lad om natten for egen regning, vil være billigest løsning for dig som vilkårene er nu. Og så kan du bruge Teslas egne ladestationer på farten til pt. omk. 3-4,- Kwh.
På sigt hvis markedet falder til ro og man igen kan få Clever flat rate, giver det noget fleksibilitet ift. ladning på farten/ arbejdet og refusion ved hjemmeladning. Men lad os nu se om vi kommer tilbage som det var før.

har ikke helt styr på om du kan få refusion når du er afgifts nedsat/ lader efter 1/1 hvor afgiften er 0,- om natten.
Tror det ikke men der skal evt. 3 parts selskab/ abb ind over.

Du kunne også få en clever stander og så sætte abb. i bero, indtil den ekstra betaling er væk igen, hvis du ved Clever er dit valg på sigt. DK`s største netværk og du har dem på arbejdet. Men pt. roder de rundt så er forbeholden med den anbefaling.
These users thanked the author Mikael M109R for the post:
HansH

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"