Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
-
- Medlem
- Indlæg: 742
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 180 times
- Been thanked: 350 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg er hos Zapp - som til dels er penge ud af vinduet pt.
Ikke nogle praktiske problemer i forhold til at skifte?
Ikke nogle praktiske problemer i forhold til at skifte?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nej, slet ikke. Det gøres inde i appen ... Ladere -> Settings (tandhjulet) -> Abonnementer
Men skynd dig at få opsagt Zapp.
Det vil gøre at den står i status "Opsigelsesanmodning sendt".
Zapp "slipper" dig så først når den måned du har betalt for udløber.
Jeg opsagde mit lige efter nytår, men den måned der var betalt for, løb frem til 14.01 kl 09:06 .. for at være helt præcis
Nøjagtigt på klokkeslættet blev jeg "løsladt", og først derefter kunne jeg anmode om nyt abo hos Ampera.
Derefter skal Ampera lige godkende dig som ny kunde, men det er bare en formalitet .. og straks derefter hæves første måneds abo (79 kr) fra din Wallet, og du begynder at få refu på de 0,86/kWh når du lader.
Du skal ikke snakke med nogen, maile med nogen etc. Alt gøres med et par klik i appen.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 742
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 180 times
- Been thanked: 350 times
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
.... For hvem det måtte interessere .. .. har jeg været i kontakt med Monta support for at høre hvor de bruger tarifferne i deres logik.HansH skrev: ↑22. jan 2023, 09:46For hvem det måtte interessere, så har Monta i øvrigt fået tilføjet tariffer.
På Team'ets Price Group vælger man sin netoperatør, og så kender Monta operatørens tariffer hen over døgnet ... og kan således beregnede den samlede slutpris (kWh + tarif) når optimalt tidspunkt for opladning skal bestemmes.
Min forventning var at det ville indgå i determineringen af optimalt tidspunkt for start af opladning v/SmartCharge.
Men det blev en skuffelse
Det bruges ikke i forb med SmartCharge. Dvs SC fungerer uforandret og er kun baseret på spotprisen på el.
Det synes jeg er en ommer, og det har jeg så skrevet til dem.
De bruger tarifferne når ladestedet er offentligt. Her hjælper det med at beregne den reelle totalpris pr kWh, så man dermed også kan bestemme en mere differentieret udsalgspris til de brugere der måtte komme forbi og benytte ens ladestander.
Det er også fint nok. Men..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
De har måske valget de operatører som har et API der kan integreres med deres systemer? Det kører jo automatisk, men kræver samarbejde på tværs af platforme.BrianDS skrev: ↑22. jan 2023, 10:18Gad vide hvordan de har udvalgt de netoperatører de har, for det ser ud til der både er store og små, men langt fra alle?
Vores er ikke med, men det er den sjældent, så vidt jeg husker er der dog omkring 30-40 netoperatører i Danmark, det kan vel ikke være meget sværere at hente alle, end at hente et udvalg? Medmindre de selvfølgelig gør det manuelt?
Og ja, jeg har været inde i Monta og kigge
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
-
- Medlem
- Indlæg: 742
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 180 times
- Been thanked: 350 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det giver jo svært dårligt mening, når 99% (mit overslag) af al Monta-styret ladning foregår hjemme.HansH skrev: ↑23. jan 2023, 08:20.... For hvem det måtte interessere .. .. har jeg været i kontakt med Monta support for at høre hvor de bruger tarifferne i deres logik.HansH skrev: ↑22. jan 2023, 09:46For hvem det måtte interessere, så har Monta i øvrigt fået tilføjet tariffer.
På Team'ets Price Group vælger man sin netoperatør, og så kender Monta operatørens tariffer hen over døgnet ... og kan således beregnede den samlede slutpris (kWh + tarif) når optimalt tidspunkt for opladning skal bestemmes.
Min forventning var at det ville indgå i determineringen af optimalt tidspunkt for start af opladning v/SmartCharge.
Men det blev en skuffelse
Det bruges ikke i forb med SmartCharge. Dvs SC fungerer uforandret og er kun baseret på spotprisen på el.
Det synes jeg er en ommer, og det har jeg så skrevet til dem.
De bruger tarifferne når ladestedet er offentligt. Her hjælper det med at beregne den reelle totalpris pr kWh, så man dermed også kan bestemme en mere differentieret udsalgspris til de brugere der måtte komme forbi og benytte ens ladestander.
Det er også fint nok. Men..
Det er jo netop i forhold til SC, at det er relevant at tage de store tarifforskelle med i betragtning.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Præcis.
Monta styrer uden tvivl en stor række Public charge points, for hvem dette er til gavn. Men jeg synes de glemmer den gruppe af brugere, som bare har et private charge point til eget brug, for hvem det også ville give mening at bruge disse nye data de har i systemet.
Her er hvad jeg skrev til dem:
------------------------------------
OK, I understand.
However, what I don’t understand is why the tariffs aren’t included when planning a SmartCharge. I think it’s highly relevant.
If the spot price is low during peak hours (17-21) Monta could plan a SC to start during this time, despite tariffs being high and hence the total price becomes unfavourable.
I do understand the point in including the tariff when calculating the cost price per kWh for the charge point, and hence being able to calculate a correct sales price.
But this is only relevant for those who run a public charge point and want to sell services to other users.
As mentioned, I think this is *also* highly relevant, no question.
But I don’t understand why they/you haven’t thought about those of us who just operate a Private charge point for own use (only).
I know you’re just a supporter and probably don’t have anything to do with that decision..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- klodsmajor
- Nyt medlem
- Indlæg: 117
- Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 31 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
"The Charger" er "kun 69/md med 0,86 refusion. Blot til info.
- These users thanked the author klodsmajor for the post:
- HansH
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
EnergiDataService har et API, det kan alle bruge, og det leverer data om ALLE netoperatører, det er ikke perfekt, men det er et API, og der er fri adgang.ij6210 skrev: ↑23. jan 2023, 08:31De har måske valget de operatører som har et API der kan integreres med deres systemer? Det kører jo automatisk, men kræver samarbejde på tværs af platforme.BrianDS skrev: ↑22. jan 2023, 10:18Gad vide hvordan de har udvalgt de netoperatører de har, for det ser ud til der både er store og små, men langt fra alle?
Vores er ikke med, men det er den sjældent, så vidt jeg husker er der dog omkring 30-40 netoperatører i Danmark, det kan vel ikke være meget sværere at hente alle, end at hente et udvalg? Medmindre de selvfølgelig gør det manuelt?
Og ja, jeg har været inde i Monta og kigge
Jeg tvivler på der er ret mange netoperatører der vedligeholder deres eget API? Men måske jeg tager fejl?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2163
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 615 times
- Been thanked: 461 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Til jer med Clever Unlimited/AiO der har accepteret de nye vilkår. Fin visualisering af energitillægget. Ser jo fint ud for januar indtil videre....
https://www.neskasi.dk/
https://www.neskasi.dk/
- Vedhæftede filer
-
- Screenshot 2023-01-23 at 21.37.06.png (151.4 KiB) Vist 857 gange
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
-
- Medlem
- Indlæg: 607
- Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 147 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg var en af dem der ventede længe med at acceptere de nye vilkår, da jeg ville kende det faste energitillæg først. Det var så på over 1800kr, hvilket jeg vurderede som for højt.KMDTHY skrev:Til jer med Clever Unlimited/AiO der har accepteret de nye vilkår. Fin visualisering af energitillægget. Ser jo fint ud for januar indtil videre....
https://www.neskasi.dk/
Efterfølgende steg spotprisen helt tosset, og jeg overvejede at fortryde accepten, men gjorde det ikke. Heldigvis. Jeg lader ca 900 kWh månedligt, så de 0,1 kr i variabel tillæg (Stiger nok lidt fortsat)er godtnok noget billigere end ca 1800kr.
Indtil videre har jeg en kWh pris på omkring 0,75kr
Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg tror også jeg er kommet frem til, at vi beholder Clever (som jeg i øvrigt holder og nyder godt af nu i @DanielB12 ’s baghave)
- Vedhæftede filer
-
- 5D42B989-C8F6-4401-B001-94DCD50EA4B3.jpeg (199.45 KiB) Vist 737 gange
- Sgh2008ejs
- Nyt medlem
- Indlæg: 477
- Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sydfyn
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 100 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Havde vi ikke haft en lav, fast pris på strømmen, havde jeg også beholdt Clever.
Mit er sat i bero, og forbliver nok sådan, indtil elafgiften kommer retur til juli. Hvilket den jo nok desværre gør. Har ingen andre negative oplevelser haft med Clever eller deres ladere, så det var kun usikkerheden i det variable tillæg sammenholdt med, at vores lave elpris gjorde det favorabelt at afregne direkte med elselskabet, mens afgiften var væk.
Jeg mener stadig, at Clever har et interessant produkt.
Mit er sat i bero, og forbliver nok sådan, indtil elafgiften kommer retur til juli. Hvilket den jo nok desværre gør. Har ingen andre negative oplevelser haft med Clever eller deres ladere, så det var kun usikkerheden i det variable tillæg sammenholdt med, at vores lave elpris gjorde det favorabelt at afregne direkte med elselskabet, mens afgiften var væk.
Jeg mener stadig, at Clever har et interessant produkt.
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style
2019 Seat Mii Style
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg var i overvejelse om at skifte til Clever, men jeg har konkluderet at jeg ganske enkelt kører for lidt til at det kan løbe rundt.
Jeg rammer nok 400-450 kWh i januar, det er alt for lidt til at forsvare prisen på Clever, og især hvis man tager de 7999 kr oveni der kommer for at de opsætter deres kæmpe ladeboks, som kun er til låns.
Det selvom de lige er kommet med Clever Power til os med solceller - jeg kan ikke få det til at løbe rundt, selvom gennemsnittet ligger lige under de 800 kr/md hen over 2022 - og forventeligt noget lavere i januar i år, selvom jeg har kørt mere
Jeg ville gerne få det til at give mening, især hvis man slipper for energitillæg på et tidspunkt
Jeg rammer nok 400-450 kWh i januar, det er alt for lidt til at forsvare prisen på Clever, og især hvis man tager de 7999 kr oveni der kommer for at de opsætter deres kæmpe ladeboks, som kun er til låns.
Det selvom de lige er kommet med Clever Power til os med solceller - jeg kan ikke få det til at løbe rundt, selvom gennemsnittet ligger lige under de 800 kr/md hen over 2022 - og forventeligt noget lavere i januar i år, selvom jeg har kørt mere
Jeg ville gerne få det til at give mening, især hvis man slipper for energitillæg på et tidspunkt
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg overvejer at skifte væk. Men er en bitter mand, for har smidt 7500 for 1 år siden.
Det jeg er mest bitter over, er at de tilbagebetaler mindre, end de tager i energitillæg.
Det er så svinsk en løsning, at energi tillægget for hjemme og ude ladning er det samme.
Overvejer solceller med batteri, og en Easee lader med equalizer.
En stor del af året tror jeg at jeg vil kunne dække både hus og bil med solceller.
Det jeg er mest bitter over, er at de tilbagebetaler mindre, end de tager i energitillæg.
Det er så svinsk en løsning, at energi tillægget for hjemme og ude ladning er det samme.
Overvejer solceller med batteri, og en Easee lader med equalizer.
En stor del af året tror jeg at jeg vil kunne dække både hus og bil med solceller.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Energitillægget ser ud til lige nu at ramme 11 øre/kWh, men tilbagebetalingen rammer nærmere 1,12 kr/kWh?Korreborg skrev: ↑25. jan 2023, 21:55Jeg overvejer at skifte væk. Men er en bitter mand, for har smidt 7500 for 1 år siden.
Det jeg er mest bitter over, er at de tilbagebetaler mindre, end de tager i energitillæg.
Det er så svinsk en løsning, at energi tillægget for hjemme og ude ladning er det samme.
Overvejer solceller med batteri, og en Easee lader med equalizer.
En stor del af året tror jeg at jeg vil kunne dække både hus og bil med solceller.
Oveni det kommer de 799 kr/md
Bruger man 500 kWh, så får man en regning på 799 + 500 * 0,11 - 500 * 1,12 = 294 kr
Bruger man 1.000 kWh, så får man en regning på 799 + 1.000 * 0,11 - 1.000 * 1,12 = -211 kr
Dertil kommer regningen for det forbrug man har til laderen - hvis man rammer gennemsnittet på 1,12, så bliver det så cirka 100 kr/md dyrere end Clever Power -->
Hvis man har Clever Power (nu også med en snørklet ordning med solceller)
Bruger man 500 kWh, så får man en regning på 799 - 100 + 500 * 0,11 = 754 kr
Bruger man 1.000 kWh, så får man en regning på 799 - 100 + 1.000 * 0,11 = 809 kr
Regningen for forbrug er inkluderet.
Uden nogen former for abonnement
500 * 1,12 = 560 kr
1.000 * 1,12 = 1.120 kr
Med Ampera som @HansH
500 * 1,12 - 500 * 0,86 + 79 = 209 kr
1.000 * 1,12 - 1.000 * 0,86 + 79 = 339 kr
Med looad
500 * 1,12 - 500 * 0,30 + 49 = 459 kr
1.000 * 1,12 - 1.000 * 0,30 + 49 = 869 kr
Ampera og looad forudsætter så umiddelbart at man hverken har elbaseret opvarmning eller solceller - modsat Clever.
Solcellerne skal man så lige overveje en ekstra gang, medmindre man ved man kan lade hjemme når solen skinner - i hvert tilfælde når elafgiften vender tilbage (jeg tvivler på den siddende regering vil gøre den lave elafgift permanent)
Alt i alt - Clever fungerer vel som det altid har gjort, men man skal stadig have et højt forbrug før det kan svare sig.
Med de lave elpriser lige nu, så er Ampera virkelig en god ordning - i alle tilfælde vil det være endnu bedre hvis man kan ramme billigere end nat gennemsnittet
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 607
- Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 147 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Eller have et stort behov for at lade ude. Jeg lader ca 15% ude, og kan ikke finde noget billigere end Clever, selvom jeg har rabat ved Ionity.BrianDS skrev: Alt i alt - Clever fungerer vel som det altid har gjort, men man skal stadig have et højt forbrug før det kan svare sig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- These users thanked the author EsbenJ for the post (total 3):
- BrianDS • baconbaronen • GaSelle
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
-
- Medlem
- Indlæg: 789
- Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 118 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Kan se Clever har lanceret et nyt koncept Clever Box hvor de står for refusion.. jeg overvejer at gå den retning da jeg allerede har en Clever box uden abonnement (tidligere firmabil installation )
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg synes bare det er for dyrt at frikøbe laderen (3.500-7.000 kr), og samtidig et højt abonnement på 119 kr/md kun for refusion
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 789
- Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 118 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg har allerede laderen så alternativet er at købe en ny boks og få den installeret.. det koster blot en del mere ?
Ved ikke hvor meget jeg opnår af refusion men tænker de fleste selskaber kræver abonnement for at varetage refusion? Ps bruger ca 400kwh om måneden til elbilen
-
- Medlem
- Indlæg: 859
- Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1722 times
- Been thanked: 467 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
3.500 er jo uanset billigere en at købe en ny et andet sted. Og så skal du huske på, at de 119 ikke kun er for refusion, det dækker også over service og garanti i alt den tid du har boksen.
Vores Clever er i bero, både fordi jeg ikke kan gennemskue deres slingren rundet i diverse tillæg og tiltag og fordi vi pt. ikke har en elbil. Alligevel overvejer jeg at frikøbe boksen, jeg kan jo aldrig komme til en boks til samme pris senere.
Selv hvis jeg vælger en leje løsning ved fx Lible, er der jo lidt opstartsomkostninger og vil man ha pro versionen hvor man ikke skal købe ladekabel selv og hvor der er noget ladebrik med, koster det knap 300 pr md efter 30/6.
Det hører med til historien, at jeg har betalt 0 kroner for installation og boks.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Er der noget logik i sådan en Clever ladeboks, så den "binder" en til Clever som kunde ?
Eller er den ligesom alle andre ladebokse, og kan bruges helt uafhængigt af ... alt .. ?
Eller er den ligesom alle andre ladebokse, og kan bruges helt uafhængigt af ... alt .. ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Den er som sådan fri, det er en Keba P30, men hvis man holder lidt øje med "alle de andre", så er der ikke umiddelbart nogen andre der tilbyder refusion med en Keba P30, lige nu er Easee og Zaptec blandt de "sikre", indtil de finder på noget andet.
OK og Norlys og de andre dyre vil skifte boksen uanset.
De 3.499 kr er kun en kampagne, når den slutter, så er det 7.000 kr, en ny boks koster måske 3.000-5.000 kr, efter eget valg, og udskiftning tager en elektriker måske en timeløn for, og så er man fri.stadil skrev: ↑26. jan 2023, 16:16...
Jeg har allerede laderen så alternativet er at købe en ny boks og få den installeret.. det koster blot en del mere ?
Ved ikke hvor meget jeg opnår af refusion men tænker de fleste selskaber kræver abonnement for at varetage refusion? Ps bruger ca 400kwh om måneden til elbilen
Abonnementet på Clevers løsning er 119 kr, hvor Looad.dk fx tager 49 kr, og Ampera tager 79 kr, de betaler hhv. 30 og 86 øre/kWh retur lige nu, selvom der er reduceret elafgift (Ampera justerer pr 1/4-23).
Tager man fx Looad til 49 kr/md og 400 kWh, så bliver det 49 - 400 * 0,30 = -71 kr/md, versus Clevers 119 kr/md, det er 760 kr i forskel bare på de 4 måneder man kan nå her imens der er reduceret elafgift. Satser man på Ampera fortsætter til 1/7, så er det 1.536 kr til forskel.
Clever er blandt de absolut dyreste for "kun" refusion, og ikke andet.
Ja, 3.500 kr (indtil kampagnen slutter) er billigt hvis det er en ladeboks som kan bruges generelt, og andre understøtter den, er det ikke, så ville jeg hurtigt blive træt af den store boks. Service og garanti på en ladeboks er bare den tekniske undskyldning for at kunne tilbyde refusion, det er politisk bestemt. Hvor mange kender du der har fået serviceret og/eller repareret/skiftet deres ladeboks? Altså ud over Clever kunder? Jeg kender ingen.Morten Hedensted skrev: ↑26. jan 2023, 16:30...
3.500 er jo uanset billigere en at købe en ny et andet sted. Og så skal du huske på, at de 119 ikke kun er for refusion, det dækker også over service og garanti i alt den tid du har boksen.
Vores Clever er i bero, både fordi jeg ikke kan gennemskue deres slingren rundet i diverse tillæg og tiltag og fordi vi pt. ikke har en elbil. Alligevel overvejer jeg at frikøbe boksen, jeg kan jo aldrig komme til en boks til samme pris senere.
Selv hvis jeg vælger en leje løsning ved fx Lible, er der jo lidt opstartsomkostninger og vil man ha pro versionen hvor man ikke skal købe ladekabel selv og hvor der er noget ladebrik med, koster det knap 300 pr md efter 30/6.
Det hører med til historien, at jeg har betalt 0 kroner for installation og boks.
Jeg kunne ikke finde på at give 300 kr/md for refusion og "service", men jeg vil også hellere købe boksen end at leje den, så bestemmer jeg selv hvor jeg vil have abonnement (hvis det engang bliver relevant)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 789
- Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 118 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Enig i at Clever er “dyre” end de andre alternativer med tanke på 119 i abonnement kontra 50-80 kr for de andre dvs en 50kr eller 6-800kr om året hvis vi antager refusion sker på samme vilkår fra sommer og fremad.
Os der allerede har en Clever kan således købe den for 3500 kontra 7-8000 for en ny boks med kabel installeret fra eksempelvis easee. Det gør trods alt at man sparer 5000 mod en merpris på ca 6-800 pr år dvs break even om 6-8 år.
Det ideelle ville natuligvis være hvis man kunne købe boksen og hoppe til en leverandør der kan lave refusion på en gammel Clever boks billigere end de 119.
Overståede er naturligvis kun relevant for eksisterende Clever kunder.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg forstår hvad du mener, men jeg havde sandsynligvis skiftet boksenstadil skrev: ↑26. jan 2023, 19:14...
Enig i at Clever er “dyre” end de andre alternativer med tanke på 119 i abonnement kontra 50-80 kr for de andre dvs en 50kr eller 6-800kr om året hvis vi antager refusion sker på samme vilkår fra sommer og fremad.
Os der allerede har en Clever kan således købe den for 3500 kontra 7-8000 for en ny boks med kabel installeret fra eksempelvis easee. Det gør trods alt at man sparer 5000 mod en merpris på ca 6-800 pr år dvs break even om 6-8 år.
Det ideelle ville natuligvis være hvis man kunne købe boksen og hoppe til en leverandør der kan lave refusion på en gammel Clever boks billigere end de 119.
Overståede er naturligvis kun relevant for eksisterende Clever kunder.
Zaptec og Easee koster begge cirka 5.000 kr, når installationen er der, så ville jeg undre mig hvis det koster over 1.000 kr at få den skiftet af den lokale elektriker.
En forskel på 70 kr/md giver således en break even på 3 år, og friheden til at flytte rundt imellem stort set alle nuværende udbydere Når man ikke kampagnen og skal give 7.000 kr, så er Clever boksen 100% ligegyldig.
En forskel på de 1.536 kr på 4 måneder + de 3.500 kr, så er det kun arbejdslønnen der er til forskel på at skifte til en ladeboks understøttet af Ampera kontra at beholde Clever boksen
Lige nu kan det dog ikke betale sig at forudbestille, hvis der ikke er refustion, og man så betaler 119 kr/md i fire måneder uden refusion, kontra at have abonnement i bero...
Det er selvfølgelig op til én selv, jeg skriver kun hvad jeg ville have gjort, og jeg synes Clever er for dyre
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 182
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 05:19
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 53 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Du kan godt købe dig ud af Clever. Betal de 3500kr og indgå Clever box aftalen. Opsig den derefter med løbende måned + 30 dages varsel = 2 * 119kr og derefter er du helt fri af dem, og kan indgå aftale med andre refusions udbydere.stadil skrev:Enig i at Clever er “dyre” end de andre alternativer med tanke på 119 i abonnement kontra 50-80 kr for de andre dvs en 50kr eller 6-800kr om året hvis vi antager refusion sker på samme vilkår fra sommer og fremad.
Os der allerede har en Clever kan således købe den for 3500 kontra 7-8000 for en ny boks med kabel installeret fra eksempelvis easee. Det gør trods alt at man sparer 5000 mod en merpris på ca 6-800 pr år dvs break even om 6-8 år.
Det ideelle ville natuligvis være hvis man kunne købe boksen og hoppe til en leverandør der kan lave refusion på en gammel Clever boks billigere end de 119.
Overståede er naturligvis kun relevant for eksisterende Clever kunder.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1736
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Er overhovedet andre refusionsudbydere der understøtter Clever/Keba boksen? The charger nævner noget Keba P30 (som skulle være Clever modellen), men ved ikke om Clever har pillet i dem?allannissen skrev: ↑26. jan 2023, 20:14Du kan godt købe dig ud af Clever. Betal de 3500kr og indgå Clever box aftalen. Opsig den derefter med løbende måned + 30 dages varsel = 2 * 119kr og derefter er du helt fri af dem, og kan indgå aftale med andre refusions udbydere.
Samtidig koster en ny Easee boks fra 5k og har man allerede forberedt installation (fra Clever) koster det vel i omegnen af 1 elektrikertime at få den monteret. Så ca. 6k for at få en boks, som man med sikkerhed ved understøttes af diverse udbyder.
Så har jeg svært ved at se fidusen i at frikøbe en Clever boks, hvor man måske bliver låst til en refusionsudbyder (hvis man overhovedet kan få det)
-
- Medlem
- Indlæg: 789
- Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 118 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nå har tre muligheder (eksisterende Clever kunde);
1) bestille Clever boks og betale 3500 + 120 om måneden fremover .. plus er det er hurtigt og bekvemt . Minus er Clever ikke giver tilskud de kommende måneder samt dyrt abonnement
2) bestille zaptec GO med boks og installation til 5240 (billigt) og nul kroner i abonnement frem til refusion igangsættes omkring 1/7. Pris pr måned derefter 69
3) bestille easee via ampera til kr 8000 inklusiv installation . Fordelen er at man får tilskud fra ampera de kommende 5 måneder. Vi bruger ca 3-400 kWh om måneden dvs ca 250-300kr minus abonnement dvs ca 200kr eller 1000 over de kommende 5 måneder.
Tænker nummer 2 er det bedste kompromis da den er billigere ene option 3 og samtidig har mere fleksibilitet end option 1 - dvs jeg får en ny og fleksibel oplader hvor jeg kan skifte abonnent hvis nødvendigt.
Noget jeg misser ?
1) bestille Clever boks og betale 3500 + 120 om måneden fremover .. plus er det er hurtigt og bekvemt . Minus er Clever ikke giver tilskud de kommende måneder samt dyrt abonnement
2) bestille zaptec GO med boks og installation til 5240 (billigt) og nul kroner i abonnement frem til refusion igangsættes omkring 1/7. Pris pr måned derefter 69
3) bestille easee via ampera til kr 8000 inklusiv installation . Fordelen er at man får tilskud fra ampera de kommende 5 måneder. Vi bruger ca 3-400 kWh om måneden dvs ca 250-300kr minus abonnement dvs ca 200kr eller 1000 over de kommende 5 måneder.
Tænker nummer 2 er det bedste kompromis da den er billigere ene option 3 og samtidig har mere fleksibilitet end option 1 - dvs jeg får en ny og fleksibel oplader hvor jeg kan skifte abonnent hvis nødvendigt.
Noget jeg misser ?
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4124
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
du skal vel også betale clever for nedtagning af den eksisterende medmindre du ikke har accepteret den nye aftale.
det skal vel også med i beregningen
Jeg ser stadig clever som det bedste bud på en totalløsning, da man samtidig har adgang til hurtigladere rundt omkring.
det skal vel også med i beregningen
Jeg ser stadig clever som det bedste bud på en totalløsning, da man samtidig har adgang til hurtigladere rundt omkring.
2020 Audi E-tron 55
-
- Medlem
- Indlæg: 789
- Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 118 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nope ingen betaling for nedtagning .. det er dækket af en gammel firmaaftale. Lader kun hjemme eller hos Tesla.Realtor skrev: ↑27. jan 2023, 13:51du skal vel også betale clever for nedtagning af den eksisterende medmindre du ikke har accepteret den nye aftale.
det skal vel også med i beregningen
Jeg ser stadig clever som det bedste bud på en totalløsning, da man samtidig har adgang til hurtigladere rundt omkring.